Det säger ditt hår om din hälsa

Fett hår, kliande hårbotten eller mjäll?
Jobbigt, tänker du kanske? Tänk istället: intressant – och lyssna. Ditt hår försöker nämligen prata med dig om din hälsa.
Det här är vad det försöker säga – samt tips på hur du kan åtgärda problemen.

Äter du för lite fett eller för näringsfattigt? Stressar du mycket, är deprimerad – eller sjuk? Allt sätter spår i ditt hår.
Varför vårt hår plötsligt går från till synes friskt och starkt till sprött, tunt och, eller glanslöst kan bero på flera saker. Det kan röra sig om hormonella orsaker, vilka inträffar när du är till exempel gravid eller i övergångsåldern. Det kan också tyda på annat.
Här är några troliga orsaker till varför ditt hår beter sig som det gör.

1. Hårstrån som ofta går av?
Har du stressat mer på sistone och ätit för ensidigt och obalanserat? Ditt hår skulle må bra av extra näring. Här får du exempel på bra näring för håret.
Det kan också vara så att du genomgått – eller genomgår – en hormonell förändring, som till exempel graviditet eller menopaus. Är det så är det en god idé att just nu vara extra försiktig med användning av locktången och plattången.
Åtgärder: Ät bättre, minska på halvfabrikat, socker och tillsatser. Ät mer grönsaker, eventuellt näringstillskott samt glöm inte bort att få i dig nyttiga fettsyror. Ät fet fisk och/eller tillskott med fiskolja/omega 3.

 

2. Fått tunnare hår?
Är du törstigare än vanligt? Känner du dig väldigt trött och/eller har gått ner i vikt? En orsak kan vara typ 2-diabetes. Lider du dessutom av hjärtklappning och svettningar kan det vara ett tecken på att din ämnesomsättning har rubbats och är antingen för hög eller för låg.
Du kan också få tunnare hår i samband med en hormonell rubbning (något vi får av olika anledningar – en tros vara all konstgjord mat vi äter. Källa: Boken Hormonbibeln) samt av viss näringsbrist. Glöm för allt i världen inte bort att få i dig zink samt de viktiga B-vitaminerna, som är lite av A och O för den som vill ha ett tjockt, friskt och härligt hårsvall. Hela B-vitaminfamiljen är viktig men kanske särskilt B5, B7, B9 och B12.

► Läs också: Så enkelt fick Malin tjockare hår

3. Problem med mjäll?
När man plötsligt får mjälleksem kan det beror på flera saker. Stress kan, som så ofta, vara en orsak. En för näringsfattig kost en annan – och hormonrubbning en tredje.
För att bli av med mjäll behöver du gå tillbaka till själva grundproblemet: din skalps pH-balans. För att neutralisera den ska du först tvätta håret och sedan, när du fortfarande är i duschen, ska du hälla en kopp äppelcidervinäger på huvudet och därefter skölja med vatten, råder Natural Health Magazine.
Rådet kompletteras med tips från Kureras skönhetsexpert Iréne Von Arronet:
– Problem med hårbotten och mjäll kan ha många orsaker. Till exempel kan olika stylingprodukter orsaka irritation i hårbotten, stress och vissa näringsbrister, till exempel B-vitamin, fettsyror och zink. Det viktigaste är att få rätt pH-balans och få bort eventuella bakterier som kan uppkomma av att det blir små sår när man kliar sig hela tiden. Viktigt är också att regelbundet göra rent borstar och kammar, säger hon.
Hon fortsätter:
– Ett bra sätt är att i sista sköljvattnet ha en matsked äpplecidervinäger eller Molkosan från Hälsokost och låta det verka någon minut innan du sköljer ur håret. Det finns också fina håroljor att smörja in hårbotten med. Du hittar några bra i artikellänken nedan.

► Läs också: Guide till 7 vegetabiliska superoljor för huden

Fler tips på åtgärder vid mjäll:
• Tvätta inte håret varje dag.
• Få i dig extra D-vitamin (genom till exempel solen eller tillskott), detta hjälper håret att förnya sig fortare.
• Gnugga in vetegräsjuice i hårbotten. Fungera i alla fall enligt Kureras bloggare Anna Ledberg. Läs mer här.
• Ät tillskott med zink, en vanlig mineralbrist i Sverige – och något som kan ligga bakom ditt mjäll. Zink är känt som ett hud och hårmineral och brist kan orsaka många hud- och hårproblem, som till exempel akne, mjäll och håravfall.
• Tre andra tips mot mjäll är tjära, kokos och hårvatten – läs mer här.
• Ett ekologiskt/naturligt mjällschampo – till exempel från Weleda, Faith in Nature eller prova att ha kallpressad jojobaolja i håret.
• Tips från Vårdguiden lyder: ”Använd mjällschampo. Löddra schampot i handflatan innan du tvättar håret, så irriteras hårbotten mindre. Skölj hår och hårbotten noga efter tvätt. Använd milda, parfymfria frisyrprodukter. Försök att undvika stress och sov ordentligt.”
Iréne Von Arronet kompletterar dock ovan punkt:
– Tänk dock på att ett ekologiskt alternativ är skonsammare än de traditionella schampona, men kan ta lite längre tid på sig gällande att uppnå resultat. Vanligaste ingrediensen mot mjäll är nässla, men kolla också så att schampot inte innehåller emulgeringsmedel typ PEG-varianter, för det kan orsaka irritation. Det finns också schampo baserat på milda tvättaktiva ämnen från kokos, havssalt och veteprotein som kan fungera bra mot mjäll och torr hårbotten. Det finns flera märken att prova, berättar hon.

4. Håravfall?
Inte bara män har problem med tunnhårighet och håravfall. Även många kvinnor tappar hår. Håravfall kan bero på näringsbrist. Så tänk efter. Har du ändrat din kost på något sätt? Får du i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler? Får ditt hår tillräckligt med kisel? Och inte minst: får du i dig tillräckligt med järn?
Kvinnligt hårfall har nämligen visat sig ha koppling till järnbrist (men även andra näringsämnen samt faktorer som stress spelar in). Läs mer hur extra tillskott av järn kan motverka kvinnligt håravfall.
Känn till att zink, som är känt som kroppens hud- och hårmineral, är en vanlig brist och att brist kan bidra till såväl hud- som hårproblem, däribland akne, mjäll och håravfall.
Fläckvis håravfall kan även uppstå när kroppen och psyket varit under stor press under en längre tid. Det kan också komma av medicinering.
En åtgärd mot håravfall är således att stressa ner. En annan är att boosta med rätt näring (till exempel vitamin B5 där brist kan ge håravfall).
Visste du att du kan göra en hårmineralanalys för att se vilka eventuella brister du har? 

► Läs också: Upptäck ditt näringsbehov – med hårmineralanalys

5. Torr hårbotten?
En torr hårbotten tyder ofta på obalans i din hårbotten. Satsa på skonsammare hårprodukter som inte innehåller alkohol, som är uttorkande. När vädret slår om och blir kallare får fler problem med torr hårbotten. Torrt (och håravfall) kan också vara symtom vid långvarig E-vitaminbrist. Läs mer om varför E-vitamin är viktigt.

6. Livlöst hår?
Troligen stress eller näringsbrist – eller för lite fett. Personer som försöker minska i vikt genom att undvika fett brukar få livlöst hår utan glans.
Köp gärna ett bra B-vitaminkomplex. B-vitaminer är oerhört viktigt för håret. Till exempel påverkar vitamin B5 (pantotensyra) hårets fuktbalans så att det ser friskare och glansigare ut. Ät nyttiga fettsyror.

7. Fett hår?
Varför? Ingen vill ha fett hår. Det kan vara så att du äter fel, det vill säga för mycket vitt socker, för lite fisk och nästan inga grönsaker.
Så gör du: Börja äta nyttigare. Du kan också prova ett mildare schampo då vissa parfymerade schampon har en tendens att göra så att hårsäckarna producerar mer talg vilket kan leda till ett hår som blir fett.

► Läs också: Tjockare hår – helt naturligt!

8. Kliande hårbotten?
En kliande hårbotten kan vara ett tecken på mjälleksem (vid väldigt svåra mjälleksem kan du få remiss till hudläkare). Det kan också vara ett tecken på en förkylning eller nedsatt immunförsvar. Hårbotten kan även klia och ömma av vissa läkemedelskurer. Tips för åtgärd brukar vara: få bukt med mjällen, stressa mindre samt prova mildare hårprodukter.
När Kureras tidigare skönhetsbloggare Victoria Bloch skrev om ämnet i ett inlägg gav hon följande tips:
• Sluta använda Head & Shoulders! Här kan du läsa om varför.
• Byt till ett ekologiskt schampo, helst med daggkåpa. Det är lugnande och vårdande och främjar nybildningen av hudvävnad. Bra exempel på eko-schampo är Urtekram och Recohair.
• Färga inte håret. (Ska man absolut färga sig gör man bäst i att besöka en ekofrisör eller köpa en mildare hårfärg.)
• Använd enbart naturligt balsam och stylingprodukter. Att fortsätta använda kemiska produkter blir som att gasa och bromsa på samma gång. Bra balsam finns från till exempel Santé och Urtekram.
• Fixa pH-värdet. Gör en inpackning i hårbotten med naturell yoghurt och en matsked av vilken olja du vill, så länge den är kallpressad och ekologisk. Oljan återfettar 0ch yoghurten balanserar pH-värdet. Låt sitta i 30-60 minuter.
• Borsta håret mycket! Ända ner i hårbotten, det får igång cirkulationen ordentligt och hjälper läkningen.
• Ät probiotika. En sund tarmflora är otroligt viktigt vid alla hudproblem, speciellt eksem, klåda och akne.

► Läs också: Näring för friskt och starkt hår

9. Börjar håret bli grått? 
Grått hår är oftast ett arv från dina föräldrar och ingenting farligt, även om många inte tycker det känns roligt när de första gråa stråna dyker upp. Grått hår är resultatet av melaninbrist. Det är oftast åldersrelaterat men kan också orsakas av stress eller sjukdom. Det kan till exempel indikera ämnesomsättningssjukdom – eller näringsbrist.
Till exempel kan du ha brist på vitamin B12.
Andra tips på åtgärder för den som inte känner sig helt redo för det grå än och som vill försöka skjuta grånandet på framtiden kan vara vetegräs, biotin, koppar samt vitamin B5.

Så här ligger det nämligen till:
Gråhårighet kan vara ett tecken på vitamin B5-brist (relativ eller marginell) enligt Näringsmedicinska uppslagsboken och vitaminet, som även kallas pantotensyra, anses motverka grått hår. Även biotinbrist (vitamin H) kan ge grånande hår – eller håravfall. Läs mer om biotin här.
Grått hår kan även vara ett tecken på kopparbrist. Så även om vi ovan har pratat om vikten av hår- och hudmineralen zink bör du också känna till att man kan överdosera. Vid höga nivåer av zink minskar nämligen förhållandet till koppar. För lite koppar kan bland annat ge gråhårighet genom att hårets pigment (färg) minskar.
Kureras bloggare Bella Håkansson tipsar även om att vetegräs kan motverka grått hår. Du hittar hennes recept på vetegräsjuice här.

Av Isabelle G Hedander

Källa: Vårdguiden, iForm, Natural Health Magazine, Näringsmedicinska uppslagsboken, Hormonbibeln, Zarahssida.se samt Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.