Det säger ditt hår om din hälsa

Fett hår, kliande hårbotten eller mjäll?
Jobbigt, tänker du kanske? Tänk istället: intressant – och lyssna. Ditt hår försöker nämligen prata med dig om din hälsa.
Det här är vad det försöker säga – samt tips på hur du kan åtgärda problemen.

Äter du för lite fett eller för näringsfattigt? Stressar du mycket, är deprimerad – eller sjuk? Allt sätter spår i ditt hår.
Varför vårt hår plötsligt går från till synes friskt och starkt till sprött, tunt och, eller glanslöst kan bero på flera saker. Det kan röra sig om hormonella orsaker, vilka inträffar när du är till exempel gravid eller i övergångsåldern. Det kan också tyda på annat.
Här är några troliga orsaker till varför ditt hår beter sig som det gör.

1. Hårstrån som ofta går av?
Har du stressat mer på sistone och ätit för ensidigt och obalanserat? Ditt hår skulle må bra av extra näring. Här får du exempel på bra näring för håret.
Det kan också vara så att du genomgått – eller genomgår – en hormonell förändring, som till exempel graviditet eller menopaus. Är det så är det en god idé att just nu vara extra försiktig med användning av locktången och plattången.
Åtgärder: Ät bättre, minska på halvfabrikat, socker och tillsatser. Ät mer grönsaker, eventuellt näringstillskott samt glöm inte bort att få i dig nyttiga fettsyror. Ät fet fisk och/eller tillskott med fiskolja/omega 3.

 

2. Fått tunnare hår?
Är du törstigare än vanligt? Känner du dig väldigt trött och/eller har gått ner i vikt? En orsak kan vara typ 2-diabetes. Lider du dessutom av hjärtklappning och svettningar kan det vara ett tecken på att din ämnesomsättning har rubbats och är antingen för hög eller för låg.
Du kan också få tunnare hår i samband med en hormonell rubbning (något vi får av olika anledningar – en tros vara all konstgjord mat vi äter. Källa: Boken Hormonbibeln) samt av viss näringsbrist. Glöm för allt i världen inte bort att få i dig zink samt de viktiga B-vitaminerna, som är lite av A och O för den som vill ha ett tjockt, friskt och härligt hårsvall. Hela B-vitaminfamiljen är viktig men kanske särskilt B5, B7, B9 och B12.

► Läs också: Så enkelt fick Malin tjockare hår

3. Problem med mjäll?
När man plötsligt får mjälleksem kan det beror på flera saker. Stress kan, som så ofta, vara en orsak. En för näringsfattig kost en annan – och hormonrubbning en tredje.
För att bli av med mjäll behöver du gå tillbaka till själva grundproblemet: din skalps pH-balans. För att neutralisera den ska du först tvätta håret och sedan, när du fortfarande är i duschen, ska du hälla en kopp äppelcidervinäger på huvudet och därefter skölja med vatten, råder Natural Health Magazine.
Rådet kompletteras med tips från Kureras skönhetsexpert Iréne Von Arronet:
– Problem med hårbotten och mjäll kan ha många orsaker. Till exempel kan olika stylingprodukter orsaka irritation i hårbotten, stress och vissa näringsbrister, till exempel B-vitamin, fettsyror och zink. Det viktigaste är att få rätt pH-balans och få bort eventuella bakterier som kan uppkomma av att det blir små sår när man kliar sig hela tiden. Viktigt är också att regelbundet göra rent borstar och kammar, säger hon.
Hon fortsätter:
– Ett bra sätt är att i sista sköljvattnet ha en matsked äpplecidervinäger eller Molkosan från Hälsokost och låta det verka någon minut innan du sköljer ur håret. Det finns också fina håroljor att smörja in hårbotten med. Du hittar några bra i artikellänken nedan.

► Läs också: Guide till 7 vegetabiliska superoljor för huden

Fler tips på åtgärder vid mjäll:
• Tvätta inte håret varje dag.
• Få i dig extra D-vitamin (genom till exempel solen eller tillskott), detta hjälper håret att förnya sig fortare.
• Gnugga in vetegräsjuice i hårbotten. Fungera i alla fall enligt Kureras bloggare Anna Ledberg. Läs mer här.
• Ät tillskott med zink, en vanlig mineralbrist i Sverige – och något som kan ligga bakom ditt mjäll. Zink är känt som ett hud och hårmineral och brist kan orsaka många hud- och hårproblem, som till exempel akne, mjäll och håravfall.
• Tre andra tips mot mjäll är tjära, kokos och hårvatten – läs mer här.
• Ett ekologiskt/naturligt mjällschampo – till exempel från Weleda, Faith in Nature eller prova att ha kallpressad jojobaolja i håret.
• Tips från Vårdguiden lyder: ”Använd mjällschampo. Löddra schampot i handflatan innan du tvättar håret, så irriteras hårbotten mindre. Skölj hår och hårbotten noga efter tvätt. Använd milda, parfymfria frisyrprodukter. Försök att undvika stress och sov ordentligt.”
Iréne Von Arronet kompletterar dock ovan punkt:
– Tänk dock på att ett ekologiskt alternativ är skonsammare än de traditionella schampona, men kan ta lite längre tid på sig gällande att uppnå resultat. Vanligaste ingrediensen mot mjäll är nässla, men kolla också så att schampot inte innehåller emulgeringsmedel typ PEG-varianter, för det kan orsaka irritation. Det finns också schampo baserat på milda tvättaktiva ämnen från kokos, havssalt och veteprotein som kan fungera bra mot mjäll och torr hårbotten. Det finns flera märken att prova, berättar hon.

4. Håravfall?
Inte bara män har problem med tunnhårighet och håravfall. Även många kvinnor tappar hår. Håravfall kan bero på näringsbrist. Så tänk efter. Har du ändrat din kost på något sätt? Får du i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler? Får ditt hår tillräckligt med kisel? Och inte minst: får du i dig tillräckligt med järn?
Kvinnligt hårfall har nämligen visat sig ha koppling till järnbrist (men även andra näringsämnen samt faktorer som stress spelar in). Läs mer hur extra tillskott av järn kan motverka kvinnligt håravfall.
Känn till att zink, som är känt som kroppens hud- och hårmineral, är en vanlig brist och att brist kan bidra till såväl hud- som hårproblem, däribland akne, mjäll och håravfall.
Fläckvis håravfall kan även uppstå när kroppen och psyket varit under stor press under en längre tid. Det kan också komma av medicinering.
En åtgärd mot håravfall är således att stressa ner. En annan är att boosta med rätt näring (till exempel vitamin B5 där brist kan ge håravfall).
Visste du att du kan göra en hårmineralanalys för att se vilka eventuella brister du har? 

► Läs också: Upptäck ditt näringsbehov – med hårmineralanalys

5. Torr hårbotten?
En torr hårbotten tyder ofta på obalans i din hårbotten. Satsa på skonsammare hårprodukter som inte innehåller alkohol, som är uttorkande. När vädret slår om och blir kallare får fler problem med torr hårbotten. Torrt (och håravfall) kan också vara symtom vid långvarig E-vitaminbrist. Läs mer om varför E-vitamin är viktigt.

6. Livlöst hår?
Troligen stress eller näringsbrist – eller för lite fett. Personer som försöker minska i vikt genom att undvika fett brukar få livlöst hår utan glans.
Köp gärna ett bra B-vitaminkomplex. B-vitaminer är oerhört viktigt för håret. Till exempel påverkar vitamin B5 (pantotensyra) hårets fuktbalans så att det ser friskare och glansigare ut. Ät nyttiga fettsyror.

7. Fett hår?
Varför? Ingen vill ha fett hår. Det kan vara så att du äter fel, det vill säga för mycket vitt socker, för lite fisk och nästan inga grönsaker.
Så gör du: Börja äta nyttigare. Du kan också prova ett mildare schampo då vissa parfymerade schampon har en tendens att göra så att hårsäckarna producerar mer talg vilket kan leda till ett hår som blir fett.

► Läs också: Tjockare hår – helt naturligt!

8. Kliande hårbotten?
En kliande hårbotten kan vara ett tecken på mjälleksem (vid väldigt svåra mjälleksem kan du få remiss till hudläkare). Det kan också vara ett tecken på en förkylning eller nedsatt immunförsvar. Hårbotten kan även klia och ömma av vissa läkemedelskurer. Tips för åtgärd brukar vara: få bukt med mjällen, stressa mindre samt prova mildare hårprodukter.
När Kureras tidigare skönhetsbloggare Victoria Bloch skrev om ämnet i ett inlägg gav hon följande tips:
• Sluta använda Head & Shoulders! Här kan du läsa om varför.
• Byt till ett ekologiskt schampo, helst med daggkåpa. Det är lugnande och vårdande och främjar nybildningen av hudvävnad. Bra exempel på eko-schampo är Urtekram och Recohair.
• Färga inte håret. (Ska man absolut färga sig gör man bäst i att besöka en ekofrisör eller köpa en mildare hårfärg.)
• Använd enbart naturligt balsam och stylingprodukter. Att fortsätta använda kemiska produkter blir som att gasa och bromsa på samma gång. Bra balsam finns från till exempel Santé och Urtekram.
• Fixa pH-värdet. Gör en inpackning i hårbotten med naturell yoghurt och en matsked av vilken olja du vill, så länge den är kallpressad och ekologisk. Oljan återfettar 0ch yoghurten balanserar pH-värdet. Låt sitta i 30-60 minuter.
• Borsta håret mycket! Ända ner i hårbotten, det får igång cirkulationen ordentligt och hjälper läkningen.
• Ät probiotika. En sund tarmflora är otroligt viktigt vid alla hudproblem, speciellt eksem, klåda och akne.

► Läs också: Näring för friskt och starkt hår

9. Börjar håret bli grått? 
Grått hår är oftast ett arv från dina föräldrar och ingenting farligt, även om många inte tycker det känns roligt när de första gråa stråna dyker upp. Grått hår är resultatet av melaninbrist. Det är oftast åldersrelaterat men kan också orsakas av stress eller sjukdom. Det kan till exempel indikera ämnesomsättningssjukdom – eller näringsbrist.
Till exempel kan du ha brist på vitamin B12.
Andra tips på åtgärder för den som inte känner sig helt redo för det grå än och som vill försöka skjuta grånandet på framtiden kan vara vetegräs, biotin, koppar samt vitamin B5.

Så här ligger det nämligen till:
Gråhårighet kan vara ett tecken på vitamin B5-brist (relativ eller marginell) enligt Näringsmedicinska uppslagsboken och vitaminet, som även kallas pantotensyra, anses motverka grått hår. Även biotinbrist (vitamin H) kan ge grånande hår – eller håravfall. Läs mer om biotin här.
Grått hår kan även vara ett tecken på kopparbrist. Så även om vi ovan har pratat om vikten av hår- och hudmineralen zink bör du också känna till att man kan överdosera. Vid höga nivåer av zink minskar nämligen förhållandet till koppar. För lite koppar kan bland annat ge gråhårighet genom att hårets pigment (färg) minskar.
Kureras bloggare Bella Håkansson tipsar även om att vetegräs kan motverka grått hår. Du hittar hennes recept på vetegräsjuice här.

Av Isabelle G Hedander

Källa: Vårdguiden, iForm, Natural Health Magazine, Näringsmedicinska uppslagsboken, Hormonbibeln, Zarahssida.se samt Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anders Olsson kan konsten att andas

Intervju

2012 instiftades Andningens dag för att öka kunskapen om vår andnings betydelse för olika aspekter av hälsan. Vi frågade Anders Olsson, grundaren av andningsprogrammet Medveten andning varför andningen behöver uppmärksammas.

Magens bästa vänner

Magspecial – magens 9 bästa vänner

Mage

Med en glad och välfungerande mage är livet alltid lite lättare. Kurera tipsar om flera enkla sätt för att bibehålla en god maghälsa eller att för den delen testa när magen behöver lite hjälp på traven. Varför inte prova att äta kyld potatis eller införskaffa en bajspall?

hjarna och hjarncelelr

Så vinner du kampen om dina hjärnceller

Mental hälsa

Vi lär enligt uppgifter förlora cirkla 85 000 hjärnceller per dag. Fler om vi dricker alkohol och får i oss andra gifter. Men lugn, det finns hopp – vi genererar nämligen nya. Det finns dessutom knep att ta till för att stimulera produktinen av nya hjärnceller och se till att vi får behålla dem.

Couple in winter running together in nature

Sjuk efter träning – ämne i bakjäst hjälper immunförsvaret

Förkylning

Fysisk aktivitet och träning är gynnsamt för hälsan och stärker immunförsvaret på sikt. Många som lagt i en högre växel i sin träning har dock fått erfara att träningen tillfälligt sänker immunförsvaret och gör oss mer mottagliga för infektioner. Ett naturligt ämne som utvinns ur bakjäst har i studier visats aktivera immunförsvaret och minska risken för insjuknande.

50000_likes_grattis_kurera

50 000 likes – det firar vi med tävling

Tävling

Nu har Kurera passerat 50 000 likes på Facebook! Vi är väldigt glada för att så många uppskattar och gillar vår Facebooksida. Med anledning av det vill vi fira detta med dig genom att anordna en liten tävling där du kan vinna härlig svensk ekologisk hudvård - ett hudvårds-kit från Rosenserien.

kvinna framför dator, himmel. lampor

Grön omställning: Blått ljus på gott och ont

Hud

Det räcker att gå ut en solig dag, sätta på datorn eller tända lampan inomhus så utsätts vi för både synlig och osynlig strålning. Viss är bra men viss är mindre bra och på senare år har exponeringen för blått ljus ökat enligt Iréne von Arronet hudexpert i Kureras expertpanel. Hon menar att den ökade exponeringen för blått ljus ställer nya krav på vår dagliga hudvård för att den ska klara av att skydda oss. 

cornelia södergren gelehjärtan och par som kysser varandra

Cornelia vill att vi ska veta vad kärlek är

Sex- och relationer

Alla hjärtans dag förknippas kanske mer med geléhjärtan, blommor och chokladkartonger än med kärlek. Det finns många vanföreställningar om vad kärlek är och få är nog helt immuna mot romantiska illusioner. Något vi får med oss tidigt från sagornas, filmens och medias värld. Lägg ovanpå det internetporren och det är inte så konstigt att många får en förvriden bild. Detta ska relationsterapeuten Cornelia Södergren ska hjälpa oss råda bot på i en kommande artikelserie här på Kurera.

chokladtårta ulrika hoffer

Humörhöjande chokladkaka med frosting

Recept

Oavsett om vi är singlar eller lever i en relation vill väl de flesta vara glada på Alla hjärtans dag. En chokladkaka är alltid bra för humöret. Denna signerad Ulrika Hoffer är helt vegansk och kan även göras raw, ingen ugn behövs – bara lite tålamod.

ostar

Är ost en del av en hälsosam diet?

Kost

Ost är ett ifrågasatt livsmedel i hälsokretsar, men det är kanske dags att tänka om? Ny forskning visar nämligen att ost kan skydda såväl tänderna som levern. Dessutom har det inte den negativa påverkan på kolesterolet som man tidigare trott.

mikaela almroth

Mikaela njuter av att kunna sova igen

Naturlig hälsa

Mikaela Almroth, 32 år, har haft svårt att sova ändå sedan hon var i tonåren. Hon är en högpresterande ung kvinna som höll ett alldeles för högt tempo och blev utbränd för några år sedan. I dag mår hon bra. Hon har startat eget hälsoföretag och för ett år sedan fick hon äntligen ordning på nattsömnen tack vare en ny form av antistressvitaminer som sänker stresshormonet och gör att man kommer till ro på kvällen.

kvinna sover

Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Forskning

Kan nyckeln till att komma till rätta med sitt sockersug stå att finna i sängen? Att utebliven eller för lite sömn kan bidra till olika ohälsotillstånd som övervikt, diabetes, hjärt-kärlsjukdom och stroke är redan känt. Men nu finns det även en studie som visar att hur mycket vi sover kan påverka vad vi äter.

massage negin aghili

Optimera ditt lymfsystem med massage

Naturlig hälsa

Lymfsystemet är kroppens reningsverk, det suger upp cirka fyra liter vätska dagligen som det sedan renar från virus, bakterier och sjukdomsframkallande organismer. Lymfmassage är ett sätt att hjälpa det på traven. Kureras Malin Holm har besökt lymfmassören Negin Aghili.

publikhav vid konsert

Dansk studie: Livemusik är bra för hälsan

Forskning

Tillhör du de som tycker om att gå och lyssna på en konsert då och då? Då är chansen stor att du även har god hälsa. En dansk studie från universitetet i Aalborg visar nämligen att de som deltar aktivt i musiklivet antingen genom att själv utöva musik eller genom att gå och lyssna när andra spelar mår bättre både fysiskt och psykiskt jämfört med de som aldrig går på konsert.

kvinna med många armar håller i telefon,och dator med mera

”Gör uppror mot prestationssamhället”

Mental hälsa

Andelen som känner sig trötta har ökat dramatiskt de senaste åren enligt en rapport från Stressforskningsinstitutet. Krav på arbetsplatsen och i familjelivet ihop med det så kallade 24-timmarssamhället försvårar vila enligt rapporten, som lyfter fram återhämtning som en viktig faktor för att vi ska må bra. Protesterna och motrörelserna låter inte vänta på sig och nu höjs allt fler röster för att vi ska slå av på takten och minska pressen.

kvinna tvättar ansiktet, gröna blad och orden grön omställning

Grön omställning: ”Byt ut dina rengöringsprodukter”

Hud

Många undrar kanske varför det är så viktigt att använda hudvård som är fri från kemikalier. Kemikalierna fyller i vissa fall en viktig funktion men många är också skadliga och i stora mängder kan de belasta både kropp och miljö i onödan. Därför är vi på Kurera glada att hudterapeuten Johanna Bjurström hjälper oss att ställa om till en mer skonsam och naturlig hudvård. Först ut är det som löddrar och gör rent.

små flaskor med shots och glas med grön juice

Pigg och frisk med shots och juicer

Drycker och smoothies

Under vintern och förkylningstider kan det vara bra att ge kroppen lite extra stöd genom att äta hälsosamt. Det finns en uppsjö kryddor, frukter och grönsaker som är både nyttiga och stärkande. Här kommer några tips från Kureras Maya Dilek som kan hjälpa dig att hålla dig pigg och frisk i vinter.

vinnaren_av_lust_och_energi

Ja tack till mer energi och lust i vardagen

Sex- och relationer

Energi och lust är två viktiga beståndsdelar i en relation. Tyvärr möts vi av många energi- och lusttjuvar i vår vardag, men det finns hjälp att få när energin och lusten tryter. I Swedish Health Awards röstades en sedan många år älskad lustprodukt med aminosyror fram som Årets energiboost 2017. Här får du veta hur aminosyrorna kan påverka din lust och energi. 

titti holmer

Lyckoexperten: ”Räkna dina välsignelser”

Mental hälsa

Ofta tror vi att livet är bättre någon annanstans. Bara vi har fått det där jobbet, gått ner de där sju kilona eller träffat den där mannen, då kommer livet att vara perfekt. Vad vi missar då är att se att livet är perfekt precis som det är menar psykologen Titti Holmer.

vatten glas

Regeringen stärker skyddet för dricksvatten

Politik

Nu ska arbetet med att skydda det svenska dricksvattnet stärkas. Regeringen har givit Livsmedelsverket i uppdrag att bilda ett nationellt dricksvattenråd. Men än är det för tidigt att säga vilka frågor som blir centrala, säger Livsmedelsverket till Kurera.

grillad kyckling och majs

Framkallar bränd mat cancer?

Kost

Om du erbjuds en tallrik bränt kött bör du kanske tänka efter en gång extra innan du hugger in. Det råder sedan länge en allmän uppfattning om att bränd mat kan orsaka cancer. Detta då det bildas akrylamid. Akrylamid är ett känt miljögift men hittills har länken mellan den akrylamid som finns i maten och cancer inte varit helt tydlig.

kjell söderlund

86-årige Kjell är kringresande i hälsa

Intervju

Kjell Söderlund har varit verksam inom hälsa sedan tidigt 1970-tal och driver tillsammans med sina söner klinik och tillverkning av naturmedel i skånska Örkelljunga. Kjell är utbildad inom bland annat akupunktur och kinesisk medicin och är kanske landets äldsta nu praktiserade terapeut. Han är också först ut i Kureras artikelserie om hälsohjältar.

Krisitin kaspersen

Kristins 10 hälsofavoriter

Hälsa

Kristin Kaspersen har med åren lärt sig vikten av återhämtning och vila, andra hälsofavoriter är skratt, kramar och att äta bra. En annan sak hon lärt sig är att det är OK att be om hjälp.

relaxator boken medveten andning anders olsson kvinna som andas

Andningens dag: Vinn ett andningspaket

Tävling

Vår andning är något vi tar för givet. Vi tror dessutom gärna att vi per automatik andas bra men det finns mycket som kan påverka vår andning negativt. Den tredje februari infaller Andningens dag, det vill vi på Kurera uppmärksamma genom att lotta ut tre andningspaket från Medveten andning. 

öra och förstärkare

Tinnitus kan snart vara ett minne blott

Forskning

Det ständiga ringandet i öronen som kallas tinnitus anses idag vara obotligt, i alla fall inom skolmedicinen. Behandlingen som står till buds är näst intill obefintlig, de som drabbas är hänvisade till antidepressiv medicin eller mer eller mindre seriösa metoder av mental träning och acceptansbaserad terapi. Nu testas emellertid två nya metoder som skulle kunna avhjälpa problemet.