Foto: TV4

Det visste du inte om ägg! Eller..?

Fakta ägg

I jämförelse med övriga Europa ligger svenskarnas äggkonsumtion på en nivå något över medel. Svensken äter i genomsnitt drygt ett halvt ägg om dagen.

Jämför man däremot med Japan och Kina, där ägg är en mer integrerad del i matlagningen, ligger Sverige i lä. Genomsnittspersonen i dessa länder äter nämligen cirka 350 ägg per år, jämfört med svenskens 207 ägg.
Källa: Svenska Ägg

Ett normalstort ägg ger mer än en tredjedel av det rekommenderade dagliga intaget av selen, vitamin E och B12 - och innehåller cirka fem gram fett varav 40 procent är enkelomättat.

Ägg är en bra källa till vitamin B12. Till skillnad mot många andra vitaminer som finns i frukt och grönt finns det vattenlösliga vitaminet B12 framför allt i kött- och mejeriprodukter. Brist på vitamin B12 är ganska vanligt hos äldre och kan leda till sömnbesvär, humörsvängningar, förvirring och demensliknande symtom.

Ägg innehåller förutom mättande proteiner även alla viktiga aminosyror som kroppen behöver.

Ägg är fullproppat av nyttigheter som A-vitamin, B-vitaminer, D-vitamin, E-vitamin, folsyra, järn, jod, selen, zink och magnesium. Dock finns de flesta vitaminer, mineraler och antioxidanter i äggulan.

Ägg innehåller antioxidanter, däribland E-vitamin, selen, lutein och ß-karoten. Samtliga av dessa hjälper kroppen att bekämpa de fria syreradikaler som hela tiden angriper våra celler.

Semlor, kanelbullar, kärlek, värnlösa barn, diabetes, löpning, skumtomtar – etcetera. Att det numera finns dagar för det mesta har nog knappt någon lyckats undgå. 
I dag är det till exempel ägghalvans dag –  något Kurera väljer att uppmärksamma eftersom ägg är en bra källa till näring, inte minst vitamin B12. 
Här får du veta mer.

Ägg anses numera som bra mat. Till exempel är ägg en bra källa till protein och till mycket annan näring. Äggulan innehåller en del fett, både mättat, enkelomättat och fleromättat fett samt vitaminerna A, D och E, B12, riboflavin och folat, plus viktiga mineraler som jod, järn, kalcium,zink och selen.
Enligt nya rön behöver man inte vara rädd för att ägg ska vara dolda kolesterolbovar. Friska personer kan tryggt äta ägg utan att oroa sig för förhöjda kolesterolvärden. Läs mer här.

Äggexpert intervjuas i TV4
Äggexperten Tove Nilsson, som skrivit en bok om ägg, intervjuas i TV4:s Nyhetsmorgon. Där berättar hon bland annat om hur man kokar det perfekta frukostägget, hur man lyckas med den perfekta ägghalvan – och visar hur man enkelt hottar upp gamla klassiker.

 

► Läs också: Har du brist på vitamin B12?

Äggblåsan (luftblåsan) blir större och större ju äldre ägget blir. Foto: TV4

Äggblåsan (luftblåsan) blir större och större ju äldre ägget blir. Foto: TV4

Så kollar du om ett ägg är färskt
Tove Nilsson berättar lite om äggets olika delar och berättar bland annat att vitan har en lite lösare del och en lite hårdare del.
– Det brukar man se när man pocherar, då brukar det bli att det delar sig lite grand, berättar hon för programledaren Peter Jihde.
Något annat som är intressant, menar hon, är knepet som gör att man kan kan avgöra om ett ägg är färskt eller ej.
– Äggblåsan eller luftblåsan (se bild), det är den som blir större och större ju äldre ägget blir och det är därför det här gamla husmorstipset finns om att det sjunker upp till ytan om det är ruttet och om det är färskt så ligger det nere på botten. Så den kan vara bra att kolla, råder hon.

► Läs också: Ägg bra för både blodfetter och midjemått

Äggexperten Tove Nilsson. Foto: TV4

Äggexperten Tove Nilsson. Foto: TV4

Så får du det perfekta ägget – enligt äggexperten
Det råder ju lite delade meningar om hur det perfekta ägget är, berättar hon, och inte minst om hur man tillagar det.
– Alla har ju sin smak. Jag tycker om sex minuters – kallar jag det. Då blir gulan väldigt krämig och lite rinnig inuti.
Hon berättar lite om de olika tillvägagångssätt för äggkokning som finns.
– Många lägger ner det i kallt vatten och låter det koka upp och låter det sedan sätter man klockan på fem minuter eller nio minuter eller vad folk vill ha.
– Vissa kokar upp, lägger ner dom, drar av, sätter på ett lock och låter dem stå.
– Jag kokar upp så att vattnet är kokande, att det kommer lite bubblor. Sedan har jag rumstempererade ägg. Om de är iskalla knäcks de med en gång när de kommer ner i vattnet, säger hon.
Är man rädd för att de ska spricka är detta knepet, berättar hon.
– Det funkar inte med salt i vattnet, eller en sked som ligger och vibrerar eller att man pickar ägget eller så där – utan det handlar om att det inte ska vara kallt och varmt.

Håller två månader längre i kylskåpet
Själv förvarar hon alltid sina ägg ute i rumstemperatur, berättar hon.
– De håller ju enligt datumet på förpackningen i rumstemperatur och kallt håller de två månader längre ungefär, berättar hon. Så det är ju länge och sedan kan man ju kolla, tillägger hon och syftar till husmorstricket med luftblåsan beskrivet ovan.
– Sedan kokar jag upp och så lägger jag bara ner dem försiktigt med en sked och så sätter jag klockan på sex minuter, då blir det ett perfekt frukostägg tycker jag.

► Läs också: Nej, ägg höjer inte ditt kolesterol

Tre förslag på hur ägg kan serveras
För att kunna göra saker med gulan kan de dock behöva kokas något längre, berättar hon. Till exempel när man gör så kallade Deviled eggs, en klassisk ägghalva serverad i riktigt amerikansk och brittisk stil.
– Då använder man gulan och och då kokar man dem lite längre, ungefär tio minuter för man vill att gulan ska smula sig lite grand så att man kan blanda upp den med en majonäs och sedan spritsa i det – och så har man i lite paprikapulver, lite hot sauce.
Ett annat tips hon har är att servera sex minuters ägg – eller picklade ägg på en toast med en röra av vispad fetaost och avokado.
Picklad ägg är något man ofta kan bevittna stående på bardisken inne på amerikanska ”syltor”.
De picklade äggen – som ser mycket vackra och aptitliga ut när man sedan skär dem i ägghalvor – kokas först och läggs sedan ner i en sojablandning bestående av soja och ingefära – eller en blandning av rödbetor och vinäger (vilken ger vackert lilamönstrade ägghalvor).
Äggen läggs ner med en rinnig gula som sedan hårdnar en smula allt eftersom de ligger i blandningen, berättar hon.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta ägg

I jämförelse med övriga Europa ligger svenskarnas äggkonsumtion på en nivå något över medel. Svensken äter i genomsnitt drygt ett halvt ägg om dagen.

Jämför man däremot med Japan och Kina, där ägg är en mer integrerad del i matlagningen, ligger Sverige i lä. Genomsnittspersonen i dessa länder äter nämligen cirka 350 ägg per år, jämfört med svenskens 207 ägg.
Källa: Svenska Ägg

Ett normalstort ägg ger mer än en tredjedel av det rekommenderade dagliga intaget av selen, vitamin E och B12 - och innehåller cirka fem gram fett varav 40 procent är enkelomättat.

Ägg är en bra källa till vitamin B12. Till skillnad mot många andra vitaminer som finns i frukt och grönt finns det vattenlösliga vitaminet B12 framför allt i kött- och mejeriprodukter. Brist på vitamin B12 är ganska vanligt hos äldre och kan leda till sömnbesvär, humörsvängningar, förvirring och demensliknande symtom.

Ägg innehåller förutom mättande proteiner även alla viktiga aminosyror som kroppen behöver.

Ägg är fullproppat av nyttigheter som A-vitamin, B-vitaminer, D-vitamin, E-vitamin, folsyra, järn, jod, selen, zink och magnesium. Dock finns de flesta vitaminer, mineraler och antioxidanter i äggulan.

Ägg innehåller antioxidanter, däribland E-vitamin, selen, lutein och ß-karoten. Samtliga av dessa hjälper kroppen att bekämpa de fria syreradikaler som hela tiden angriper våra celler.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.