Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Skål med olika färgglada kryddor i

Det visste du inte om kryddor

I tusentals år har människan runt om i hela världen använt sig av örter och kryddor för dess läkande verkan och för smaksättning av maten. Kryddor och örter är perfekta i soppor, grytor, wokade rätter, i såser och till och med till efterrätter. Kryddor är en bra källa för magnesium och andra mineral. Generellt sett kan man säga att ju starkare kryddan är desto mer magnesium innehåller den.

Förutom att örterna ger det där lilla extra i maten är de en del av en hälsosam diet eftersom de innehåller mängder av läkande substanser. Forskare på amerikanska jordbruksverket gjorde nyligen en studie på vanliga örter och kryddor. Studien visar att många populära kryddor och örter är en bra källa för naturliga antioxidanter. Dessutom visade det sig att det totala fenolinnehållet i örterna var högre än både bär, frukt och grönsaker, dock äter man inte samma mängder kryddor som grönsaker.

"Många bäckar små..."
Antioxidantkoncentrationen i växtdelarna är hög, så även om man oftast äter relativt små mängder av kryddor kan det bli en hel del under en vecka. ”Många bäckar små…”. Den samlade effekten på hälsan vid användning av mer eller mindre kryddor i matlagningen kan bli kraftfull. Det är särskilt positivt att ersätta en del av saltkonsumtionen med kryddor. Användning av mer, och en bred variation av, kryddor bidrar till ett bättre hälsotillstånd.

 

Extra mängder av kryddor i maten kan fylla många viktiga funktioner, bland dem har vi:

1. Smaksättning
Kryddor gör att maten smakar gott. Det är naturligtvis en smaksak men våra smaklökar kan lära sig uppskatta nya kryddblandningar och maträtter. Kryddning gör att födoämnen med neutral smak som: ris, tofu och nudlar kan bli en fantastisk smakupplevelse.

2. Saltersättning
Många som saltar mycket kan lära sig uppskatta kryddkombinationer istället för salt. Här i Europa äter många för mycket salt och för få grönsaker. Att dra ned på saltet och öka på intag av kryddor och grönsaker är en bra investering i sin egen hälsa.

3. Variation
Med kryddning så kan man använda samma basmat och få en stor variation.

4. Konserverande
Kryddor innehåller antioxidanter och fungerar som naturliga konserveringsmedel. Det gör att maträtterna håller sig fräscha längre. Rosmarin är ett bra exempel på en krydda med mycket starkt innehåll av antioxidanter och naturliga konserveringsämnen.

5. Stimulerar matsmältningen
Kryddor ökar salivutsöndringen, som i sin tur stimulerar andra matsmältningsenzymer.

 

6. Väderfördelande
Kryddor i bakverk motarbetar gasbildning. Kryddor som kummin och anis är vanliga i bröd och bakverk. De ger intressanta smakupplevelser samt minskar gasbildning.

7. Skyddar från mikrober
Kryddor används som skydd mot bakterie och parasitangrepp. Exempelvis wasabi, en grön pepparrot som ofta ingår i japansk sushi, skyddar från eventuella parasiter i rå fisk. I heta länder som Indien är det tack vare ätande av stark curry som magen klarar av bakterier, som ofta finns i mat där man har dåliga kylmöjligheter samt undermålig hygien.

8. Ökar förbränningen
Många örter och kryddor, till exempel cayenne, ingefära och senap, ökar kroppens förbränning av kalorier.

9. Medicinska egenskaper
Att krydda mera med vissa kryddor kan ha en stärkande effekt på fysiologiska funktioner. De kan förebygga eller förbättra sjukdomsstillstånd. Exempelvis kanel på morgongröten, har en stabiliserande effekt på högt blodsocker. Cayenne har en mycket gynnsam effekt på cirkulationen med mera.

 

Var försiktig vid magbesvär och utbrändhet
Många är inte vana vid att använda kryddor. Vissa med känsliga magar bör vara mycket försiktiga med kryddning, där andra kan vara mer ohämmade. Det bästa för flertalet är att successivt öka sin kryddningsdos. De flesta klarar av att successiv arbeta sig fram från en mycket mild currykryddning, till en måttligt stark kryddning inom några månader genom att successivt ökar styrkan. Vid magbesvär eller utbrändhet bör man vara försiktig och inte överstimulera med kryddor.
Färska örter är mindre stimulerande men mer näringsrika än torkade kryddor, och bör användas så mycket som möjligt. De är rika på vitaminer, mineraler och andra hälsobefrämjande substanser.

Terapeutisk användning
Detta kapitel är avsett att ge information om hur man kan använda mer kryddor i maten för ett bättre hälsotillstånd. Att klippa ned färsk koriander i en sallad ger goda smakförnimmelser samt bra näring. Detta kapitel tar främst upp användning av kryddor i maten. Det är egentligen ingen skillnad mellan örter och kryddor, förutom att kryddor är örter som är mer förknippade med matlagning. Boken presenterar inte en komplett lista men väl några favoriter, samt sådana det finns intressanta medicinska studier på.
Vid terapeutisk användning av örter bör en örtspecialist eller naturläkare konsulteras, samt läkare vid risker för interaktioner med läkemedel eller vid svåra sjukdomar. Däremot är det allmänt stärkande och hälsobefrämjande att använda några teskedar av några olika kryddor dagligen.
Det finns många bra böcker om örtmedicin och följande rekommendation kan ses som ett komplement till Sanna Ehdins kokbok, "Kokkonst för den självläkande människan", och ger bra riktlinjer för användning av kryddor i matlagningen.

Intressant om kryddor:

  • Kanel, kryddnejlika, koriander, ingefära, muskotnöt och kardemumma har alla utvidgande, torkande och värmande egenskaper. Detta förstärker den utvidgande aspekten hos söt mat.
  • Grönbladiga örter som oregano, basilika, timjan, rosmarin och lagerblad har en aromatisk kraft som lättar upp mörkfärgade bönor, ärtor och tunga såser.
  • Persilja, lök, vitlök och gräslök innehåller svavel och andra ämnen som motarbetar bakterier och virus.
  • Fänkålsfrön, anisfrön och spiskummin används ofta i brödbakning. Dessa ger god smak och motarbetar väderspänningar.
  • Kummin och dillfrön ger en pikant smak åt bröd, soppor, kål och betor.
  • Koriander, spiskummin och ingefära är lämpliga i bönrätter för att minska väderspänningar.
  • Vitlök och cayenne är mycket bra i soppa mot förkylningar och är mycket värmande under en kylig höst- eller vinterkväll.
  • Gurkmeja, ingefära och cayenne och diverse curryblandningar är utmärkt för böngrytor, linser, wokade eller lätt stekta rätter, mm.
  • Färsk koriander, persilja och råriven ingefära är utmärkta att ha i sallader.
  • Kardemumma, spiskummin, persilja, anisfrön, basilika, rosmarin och timjan är olika sorters kryddor som passar i salladsdressingar.
  • Vitlök, cayenne, fänkålsfrön, anisfrön, gurkmeja och ingefära är utmärkta att tillsätta i smoothies och juicer.


Odla själv

Köp helst örter och kryddor som inte blivit besprutade. Att odla sina egna kryddörter är ett trevligt nöje och inte särskilt svårt. Har du inte någon trädgård så kan du odla i kruka inomhus eller utomhus på balkong eller terrass.

Av Peter Wilhelmsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

 

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.