Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Skål med olika färgglada kryddor i

Det visste du inte om kryddor

I tusentals år har människan runt om i hela världen använt sig av örter och kryddor för dess läkande verkan och för smaksättning av maten. Kryddor och örter är perfekta i soppor, grytor, wokade rätter, i såser och till och med till efterrätter. Kryddor är en bra källa för magnesium och andra mineral. Generellt sett kan man säga att ju starkare kryddan är desto mer magnesium innehåller den.

Förutom att örterna ger det där lilla extra i maten är de en del av en hälsosam diet eftersom de innehåller mängder av läkande substanser. Forskare på amerikanska jordbruksverket gjorde nyligen en studie på vanliga örter och kryddor. Studien visar att många populära kryddor och örter är en bra källa för naturliga antioxidanter. Dessutom visade det sig att det totala fenolinnehållet i örterna var högre än både bär, frukt och grönsaker, dock äter man inte samma mängder kryddor som grönsaker.

"Många bäckar små..."
Antioxidantkoncentrationen i växtdelarna är hög, så även om man oftast äter relativt små mängder av kryddor kan det bli en hel del under en vecka. ”Många bäckar små…”. Den samlade effekten på hälsan vid användning av mer eller mindre kryddor i matlagningen kan bli kraftfull. Det är särskilt positivt att ersätta en del av saltkonsumtionen med kryddor. Användning av mer, och en bred variation av, kryddor bidrar till ett bättre hälsotillstånd.

 

Extra mängder av kryddor i maten kan fylla många viktiga funktioner, bland dem har vi:

1. Smaksättning
Kryddor gör att maten smakar gott. Det är naturligtvis en smaksak men våra smaklökar kan lära sig uppskatta nya kryddblandningar och maträtter. Kryddning gör att födoämnen med neutral smak som: ris, tofu och nudlar kan bli en fantastisk smakupplevelse.

2. Saltersättning
Många som saltar mycket kan lära sig uppskatta kryddkombinationer istället för salt. Här i Europa äter många för mycket salt och för få grönsaker. Att dra ned på saltet och öka på intag av kryddor och grönsaker är en bra investering i sin egen hälsa.

3. Variation
Med kryddning så kan man använda samma basmat och få en stor variation.

4. Konserverande
Kryddor innehåller antioxidanter och fungerar som naturliga konserveringsmedel. Det gör att maträtterna håller sig fräscha längre. Rosmarin är ett bra exempel på en krydda med mycket starkt innehåll av antioxidanter och naturliga konserveringsämnen.

5. Stimulerar matsmältningen
Kryddor ökar salivutsöndringen, som i sin tur stimulerar andra matsmältningsenzymer.

 

6. Väderfördelande
Kryddor i bakverk motarbetar gasbildning. Kryddor som kummin och anis är vanliga i bröd och bakverk. De ger intressanta smakupplevelser samt minskar gasbildning.

7. Skyddar från mikrober
Kryddor används som skydd mot bakterie och parasitangrepp. Exempelvis wasabi, en grön pepparrot som ofta ingår i japansk sushi, skyddar från eventuella parasiter i rå fisk. I heta länder som Indien är det tack vare ätande av stark curry som magen klarar av bakterier, som ofta finns i mat där man har dåliga kylmöjligheter samt undermålig hygien.

8. Ökar förbränningen
Många örter och kryddor, till exempel cayenne, ingefära och senap, ökar kroppens förbränning av kalorier.

9. Medicinska egenskaper
Att krydda mera med vissa kryddor kan ha en stärkande effekt på fysiologiska funktioner. De kan förebygga eller förbättra sjukdomsstillstånd. Exempelvis kanel på morgongröten, har en stabiliserande effekt på högt blodsocker. Cayenne har en mycket gynnsam effekt på cirkulationen med mera.

 

Var försiktig vid magbesvär och utbrändhet
Många är inte vana vid att använda kryddor. Vissa med känsliga magar bör vara mycket försiktiga med kryddning, där andra kan vara mer ohämmade. Det bästa för flertalet är att successivt öka sin kryddningsdos. De flesta klarar av att successiv arbeta sig fram från en mycket mild currykryddning, till en måttligt stark kryddning inom några månader genom att successivt ökar styrkan. Vid magbesvär eller utbrändhet bör man vara försiktig och inte överstimulera med kryddor.
Färska örter är mindre stimulerande men mer näringsrika än torkade kryddor, och bör användas så mycket som möjligt. De är rika på vitaminer, mineraler och andra hälsobefrämjande substanser.

Terapeutisk användning
Detta kapitel är avsett att ge information om hur man kan använda mer kryddor i maten för ett bättre hälsotillstånd. Att klippa ned färsk koriander i en sallad ger goda smakförnimmelser samt bra näring. Detta kapitel tar främst upp användning av kryddor i maten. Det är egentligen ingen skillnad mellan örter och kryddor, förutom att kryddor är örter som är mer förknippade med matlagning. Boken presenterar inte en komplett lista men väl några favoriter, samt sådana det finns intressanta medicinska studier på.
Vid terapeutisk användning av örter bör en örtspecialist eller naturläkare konsulteras, samt läkare vid risker för interaktioner med läkemedel eller vid svåra sjukdomar. Däremot är det allmänt stärkande och hälsobefrämjande att använda några teskedar av några olika kryddor dagligen.
Det finns många bra böcker om örtmedicin och följande rekommendation kan ses som ett komplement till Sanna Ehdins kokbok, "Kokkonst för den självläkande människan", och ger bra riktlinjer för användning av kryddor i matlagningen.

Intressant om kryddor:

  • Kanel, kryddnejlika, koriander, ingefära, muskotnöt och kardemumma har alla utvidgande, torkande och värmande egenskaper. Detta förstärker den utvidgande aspekten hos söt mat.
  • Grönbladiga örter som oregano, basilika, timjan, rosmarin och lagerblad har en aromatisk kraft som lättar upp mörkfärgade bönor, ärtor och tunga såser.
  • Persilja, lök, vitlök och gräslök innehåller svavel och andra ämnen som motarbetar bakterier och virus.
  • Fänkålsfrön, anisfrön och spiskummin används ofta i brödbakning. Dessa ger god smak och motarbetar väderspänningar.
  • Kummin och dillfrön ger en pikant smak åt bröd, soppor, kål och betor.
  • Koriander, spiskummin och ingefära är lämpliga i bönrätter för att minska väderspänningar.
  • Vitlök och cayenne är mycket bra i soppa mot förkylningar och är mycket värmande under en kylig höst- eller vinterkväll.
  • Gurkmeja, ingefära och cayenne och diverse curryblandningar är utmärkt för böngrytor, linser, wokade eller lätt stekta rätter, mm.
  • Färsk koriander, persilja och råriven ingefära är utmärkta att ha i sallader.
  • Kardemumma, spiskummin, persilja, anisfrön, basilika, rosmarin och timjan är olika sorters kryddor som passar i salladsdressingar.
  • Vitlök, cayenne, fänkålsfrön, anisfrön, gurkmeja och ingefära är utmärkta att tillsätta i smoothies och juicer.


Odla själv

Köp helst örter och kryddor som inte blivit besprutade. Att odla sina egna kryddörter är ett trevligt nöje och inte särskilt svårt. Har du inte någon trädgård så kan du odla i kruka inomhus eller utomhus på balkong eller terrass.

Av Peter Wilhelmsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

 

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

 

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.