Skål med olika färgglada kryddor i

Det visste du inte om kryddor

I tusentals år har människan runt om i hela världen använt sig av örter och kryddor för dess läkande verkan och för smaksättning av maten. Kryddor och örter är perfekta i soppor, grytor, wokade rätter, i såser och till och med till efterrätter. Kryddor är en bra källa för magnesium och andra mineral. Generellt sett kan man säga att ju starkare kryddan är desto mer magnesium innehåller den.

Förutom att örterna ger det där lilla extra i maten är de en del av en hälsosam diet eftersom de innehåller mängder av läkande substanser. Forskare på amerikanska jordbruksverket gjorde nyligen en studie på vanliga örter och kryddor. Studien visar att många populära kryddor och örter är en bra källa för naturliga antioxidanter. Dessutom visade det sig att det totala fenolinnehållet i örterna var högre än både bär, frukt och grönsaker, dock äter man inte samma mängder kryddor som grönsaker.

”Många bäckar små…”
Antioxidantkoncentrationen i växtdelarna är hög, så även om man oftast äter relativt små mängder av kryddor kan det bli en hel del under en vecka. ”Många bäckar små…”. Den samlade effekten på hälsan vid användning av mer eller mindre kryddor i matlagningen kan bli kraftfull. Det är särskilt positivt att ersätta en del av saltkonsumtionen med kryddor. Användning av mer, och en bred variation av, kryddor bidrar till ett bättre hälsotillstånd.

 

Extra mängder av kryddor i maten kan fylla många viktiga funktioner, bland dem har vi:

1. Smaksättning
Kryddor gör att maten smakar gott. Det är naturligtvis en smaksak men våra smaklökar kan lära sig uppskatta nya kryddblandningar och maträtter. Kryddning gör att födoämnen med neutral smak som: ris, tofu och nudlar kan bli en fantastisk smakupplevelse.

2. Saltersättning
Många som saltar mycket kan lära sig uppskatta kryddkombinationer istället för salt. Här i Europa äter många för mycket salt och för få grönsaker. Att dra ned på saltet och öka på intag av kryddor och grönsaker är en bra investering i sin egen hälsa.

3. Variation
Med kryddning så kan man använda samma basmat och få en stor variation.

4. Konserverande
Kryddor innehåller antioxidanter och fungerar som naturliga konserveringsmedel. Det gör att maträtterna håller sig fräscha längre. Rosmarin är ett bra exempel på en krydda med mycket starkt innehåll av antioxidanter och naturliga konserveringsämnen.

5. Stimulerar matsmältningen
Kryddor ökar salivutsöndringen, som i sin tur stimulerar andra matsmältningsenzymer.

6. Väderfördelande
Kryddor i bakverk motarbetar gasbildning. Kryddor som kummin och anis är vanliga i bröd och bakverk. De ger intressanta smakupplevelser samt minskar gasbildning.

7. Skyddar från mikrober
Kryddor används som skydd mot bakterie och parasitangrepp. Exempelvis wasabi, en grön pepparrot som ofta ingår i japansk sushi, skyddar från eventuella parasiter i rå fisk. I heta länder som Indien är det tack vare ätande av stark curry som magen klarar av bakterier, som ofta finns i mat där man har dåliga kylmöjligheter samt undermålig hygien.

8. Ökar förbränningen
Många örter och kryddor, till exempel cayenne, ingefära och senap, ökar kroppens förbränning av kalorier.

9. Medicinska egenskaper
Att krydda mera med vissa kryddor kan ha en stärkande effekt på fysiologiska funktioner. De kan förebygga eller förbättra sjukdomsstillstånd. Exempelvis kanel på morgongröten, har en stabiliserande effekt på högt blodsocker. Cayenne har en mycket gynnsam effekt på cirkulationen med mera.

Var försiktig vid magbesvär och utbrändhet
Många är inte vana vid att använda kryddor. Vissa med känsliga magar bör vara mycket försiktiga med kryddning, där andra kan vara mer ohämmade. Det bästa för flertalet är att successivt öka sin kryddningsdos. De flesta klarar av att successiv arbeta sig fram från en mycket mild currykryddning, till en måttligt stark kryddning inom några månader genom att successivt ökar styrkan. Vid magbesvär eller utbrändhet bör man vara försiktig och inte överstimulera med kryddor.
Färska örter är mindre stimulerande men mer näringsrika än torkade kryddor, och bör användas så mycket som möjligt. De är rika på vitaminer, mineraler och andra hälsobefrämjande substanser.

Terapeutisk användning
Detta kapitel är avsett att ge information om hur man kan använda mer kryddor i maten för ett bättre hälsotillstånd. Att klippa ned färsk koriander i en sallad ger goda smakförnimmelser samt bra näring. Detta kapitel tar främst upp användning av kryddor i maten. Det är egentligen ingen skillnad mellan örter och kryddor, förutom att kryddor är örter som är mer förknippade med matlagning. Boken presenterar inte en komplett lista men väl några favoriter, samt sådana det finns intressanta medicinska studier på.
Vid terapeutisk användning av örter bör en örtspecialist eller naturläkare konsulteras, samt läkare vid risker för interaktioner med läkemedel eller vid svåra sjukdomar. Däremot är det allmänt stärkande och hälsobefrämjande att använda några teskedar av några olika kryddor dagligen.
Det finns många bra böcker om örtmedicin och följande rekommendation kan ses som ett komplement till Sanna Ehdins kokbok, ”Kokkonst för den självläkande människan”, och ger bra riktlinjer för användning av kryddor i matlagningen.

Intressant om kryddor:

  • Kanel, kryddnejlika, koriander, ingefära, muskotnöt och kardemumma har alla utvidgande, torkande och värmande egenskaper. Detta förstärker den utvidgande aspekten hos söt mat.
  • Grönbladiga örter som oregano, basilika, timjan, rosmarin och lagerblad har en aromatisk kraft som lättar upp mörkfärgade bönor, ärtor och tunga såser.
  • Persilja, lök, vitlök och gräslök innehåller svavel och andra ämnen som motarbetar bakterier och virus.
  • Fänkålsfrön, anisfrön och spiskummin används ofta i brödbakning. Dessa ger god smak och motarbetar väderspänningar.
  • Kummin och dillfrön ger en pikant smak åt bröd, soppor, kål och betor.
  • Koriander, spiskummin och ingefära är lämpliga i bönrätter för att minska väderspänningar.
  • Vitlök och cayenne är mycket bra i soppa mot förkylningar och är mycket värmande under en kylig höst- eller vinterkväll.
  • Gurkmeja, ingefära och cayenne och diverse curryblandningar är utmärkt för böngrytor, linser, wokade eller lätt stekta rätter, mm.
  • Färsk koriander, persilja och råriven ingefära är utmärkta att ha i sallader.
  • Kardemumma, spiskummin, persilja, anisfrön, basilika, rosmarin och timjan är olika sorters kryddor som passar i salladsdressingar.
  • Vitlök, cayenne, fänkålsfrön, anisfrön, gurkmeja och ingefära är utmärkta att tillsätta i smoothies och juicer.


Odla själv

Köp helst örter och kryddor som inte blivit besprutade. Att odla sina egna kryddörter är ett trevligt nöje och inte särskilt svårt. Har du inte någon trädgård så kan du odla i kruka inomhus eller utomhus på balkong eller terrass.

Av Peter Wilhelmsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

julgran brasa

10 brandsäkra tips som skyddar hemmet i jul

Övrigt

Få högtider är så sammanknippade med levande ljus och sprakande brasor som julen, det bidrar till både värme och förhöjd myskänsla. Med det ökar förstås även risken för brand, därför kan det vara bra att vidta vissa försiktighetsåtgärder för att hålla nere risken och hålla brandkåren borta.

Tia Jumbe: ”Ge med hjärtat istället för plånboken”

Krönikan

För ett par veckor sedan fyllde en god vän till mig år. När hon öppnade sina presenter på festen blev jag varm i hjärtat. Bland gåvorna fanns hemmastickade, vackra vantar, ett ljuvligt hemmagjort halsband och ett hemmapysslat armband med speciella kristaller. Själv gav jag henne en egenblandad nattolja för ansiktet. Kureras krönikör Tia Jumbe skriver om vikten att ge det som har ett verkligt värde framför det som bara kostat pengar.

magsyra_saltsyra

Magspecial – magsyran är vår beskyddare

Mage

Många känner till att magsyra är något som kan orsaka magkatarr. Inte lika många tänker på att den skyddar oss mot magsjuka och bakterier, behövs för att smälta maten eller vet att brist på magsyra ger ungefär samma problem som överskott.

chokladask palmoljeodling

Palmolja – en miljöbov i julmyset

Eko/miljö

Palmoljan som smugit sig in i en mängd produkter är en av livsmedelsindustrins största miljöbovar. Inte nog med det – den finns i ljus också. Men det är lätt att minska sin konsumtion av palmolja menar Naturskyddsföreningen som uppmanar oss att fira julen utan.

Mathilda Zakrisson med katt

Magkatarren försvann med kisel

Mage

På högstadiet fick Mathilda Zakrisson, 25 år, magkatarr. Problemen blev så besvärliga att Mathilda tills slut inte vågade gå ut efter att hon ätit. Men för ett år sedan hittade hon ett preparat med kisel och det förändrade Mathildas liv. Magen började fungera normalt redan efter några dagar.

tecken pa stress

13 vanliga symptom på långvarig stress

Mental hälsa

Har du varit stressad länge? Ligger du på gränsen till utmattning? Här listar stressexperten Karin Isberg de vanligaste symtomen på långvarig stress. Om du känner igen flera av dem är det sannolikt ett tecken på att stressen i ditt liv är för hög och har pågått för länge.

brod

Vad är det för fel på gluten?

Krönikan

Varför är det så många som mår dåligt av gluten? Varför pratas det så mycket om det – är det en hype eller inte? Här reder näringsterapeuten Ellinor Ladenberg ut begreppen och svarar på några viktiga frågor om gluten.

Mage-tarm-tema: matsmältningen

Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

Mage

Mat som inte bryts ner kan jäsa i tarmen och ställa till med oreda. När tarminnehållet jäser bildas det bland annat gaser som kan göra magen uppblåst och smärtande. Vår matsmältning består av ett stort antal olika funktioner som ska samverka för att på bästa sätt förvandla maten till näring. Matsmältningen påbörjas redan i munnen och sedan hanteras maten hela vägen till ändtarmen där restprodukterna lämnar kroppen.

kanel

Kanel hjälper kroppen att bränna fett

Hälsa

Nya studier från ett amerikanskt universitet har visat att en av julens mest älskade kryddor han hjälpa till vid övervikt. Forskare har tidigare visat att ett ämne i kanel tycktes skydda möss mot övervikt och högt blodsocker men visste inte då vad som gjorde att kanel hade den effekten.

julskinka

Julens överlevnadsguide för intoleranta

Kost

Under julhelgen ligger stort fokus på mat och den gemensamma måltiden. För den som har födoämnesintoleranser och allergier eller har valt att leva som vegetarian eller vegan kan det vara lite knixigt, särskilt när man blir bortbjuden.

vinnare_detox

Årets detoxprodukt 2017 – rening på naturlig väg

Hälsa

Pure Cleanse röstades fram till vinnaren av Årets detoxprodukt 2017 bland sammanlagt 35 549 inkomna röster, i Swedish health awards. Pure cleanse är en produkt som hjälper kroppens utrensningsorgan på ett skonsamt sätt. Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående.

patrik Wincent julklappar och en dator

Experten: ”Låt inte julen bli en skuldfälla”

Krönikan

Julen närmar sig och med den en fantastisk tid där familj och vänner samlas. Det är en tid på året där vi oftast spenderar mer pengar än vanligt. Det är trevligt att köpa gåvor till sina nära och kära – även om det ibland kan innebära att vi lägger för mycket pengar. Många kommer därför sitta med stora skulder i januari. För de flesta innebär det bara en tillfälligt dipp i ekonomin men för andra kan det vara ett tecken på shoppingmissbruk där ekonomin riskerar försätta försämras, skriver Patrik Wincent terapeut och författare som delar med sig av några tips för att undvika alltför stora hål i fickorna.

Lena

Hon fick lusten tillbaka med mannens potensmedel

Sex- och relationer

Lena och hennes man möttes mitt i livet. De hade vuxna barn och mycket tid för varandra. Sexlivet var fantastiskt ändå tills den dag Lena kom in i klimakteriet. – Jag var arg och ovillig i nästan ett år. Då provade jag att ta samma kosttillskott som min man tog när han hade problem med potensen, och då kom lusten till sex tillbaka, säger Lena.

man läser på sin telefon

Undvik gamnacke med dessa enkla övningar

Naturlig hälsa

Börjar din nackrot sticka ut av att du sitter och tittar in i en dataskärm hela dagarna och ner i din smartphone resten av dagen – då har du troligen en gamnacke på väg. Besvär i nacke och axlar plus huvudvärk blir allt vanligare som en följd av all tid vi spenderar med huvudet framåttippat. Här följer kiropraktor Martin Franssons enkla tips på hur du motverkar gamnacke.

nio_anledningar_pyknogenol

9 anledningar att äta pyknogenol

Antioxidanter och fria radikaler

Pyknogenol hjälper vid flera olika problem och åkommor. Man kan tycka att det nästan är för bra för att vara sant, men anledningen till att pyknogenol hjälper på så vitt skilda områden är för att det är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol är ett tallbarkextrakt från fransk strandtall som är känt för sin antiinflammatoriska effekt.

rep som brister karin isberg

Stressexperten: ”Om stressen inte går över”

Mental hälsa

Under hösten har du kunnat följa Kureras artikelserie om stress med stressexperten Karin Isberg. Stress är inte farligt när den fungerar som det är tänkt, det vill säga som en tillfällig reaktion som rustar dig för att möta en fara. Problemet uppstår är när stressen blir ett konstant tillstånd.

vad_ar_en_adaptogen

Så upptäcktes ”antistress-vitaminerna”

Naturlig hälsa

Adaptogener är en relativt nyupptäckt kategori av naturligt förekommande substanser. Under 1960-talet startade det hittills största forskningsprojektet inom läkemedelsörter i öst. Målet var att hitta de växter som kunde öka prestationsförmågan hos soldater och arbetare.

Buddha_bowl

Buddha bowl med syrlig lök och vegansk chiliaioli

Recept

Vi ser dem överallt på sociala medier, Buddha bowl, poké bowl med flera. Skålarna med härligt färgglad inbjudande mat. En Buddha bowl är egentligen näringsrik mat som stärker din kropp och serveras till bredden i stora skålar. Innehållet kan varieras helt utifrån dina preferenser. Det här en variant som passar bra inför höstens kyliga kvällar. Den syrliga löken och aiolin kan förberedas och förvaras flera dagar i kylskåp.

Årets hälsoboost

Älskad liljeväxt blev Årets hälsoboost

Hälsa

Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. I Swedish health awards röstades Årets hälsoboost fram bland sammanlagt 35 549 röster. Vinnaren Forever aloe vera gel är ett naturligt kosttillskott som utvinns ur innergelén på en liljeväxt. Aloe vera-växten har traditionellt använts som medicinalväxt av människan i tusentals år.

Blue eye

Så får du bättre syn – 6 tips!

Naturlig hälsa

Efter 65 års ålder ökar risken att drabbas av försämringar på synen markant. Vanliga problem är till exempel makulativ degeneration som är förändringar i gula fläcken, och grå starr. Men det finns sätt att förebygga och även minska symtom som uppkommit. Blåbär, ringblommor och salvia hjälper dig i kampen. Bli expert och vässa synen med vår guide för ögonen.

kvinna äter vid datorn

Din arbetsplats – en bakteriehärd

Förkylning

Ett skrivbord rymmer mer än 400 gånger så mycket bakterier som en genomsnittlig toalett, därför är det viktigt att tänka på hygienen och hålla rent. Men det är inte bara ditt skrivbord som utgör en hälsorisk – hela arbetsplatsen kan vara full av dolda bakteriehärdar.

Sofia

Nu sover Sofia som på moln

Värk

Sofia Hansson, 36 år, har vant sig att leva med smärta. Hon har haft ont i kroppen så länge hon kan minnas. För bara några år sedan fick smärtan också ett namn. Men det kanske allra viktigaste, Sofia fann smärtlindring där hon minst anade. Sedan tre år tillbaka sover Sofia på magneter. Då försvinner smärtan under natten vilket gör att hon får en bra nattsömn och att hon vaknar utvilad.

två flickor kramas

Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Mental hälsa

Tacksamhet gör oss lyckligare. Det kan låta som någon sorts new age mubo jumbo men faktum är att forskning visar att vi blir lyckligare såväl i våra relationer som i livet i övrigt om vi påminner oss själva om att vara tacksamma för det vi har att glädjas åt i livet.

julgodis

Fyra fina recept till första advent

Hälsa

Första advent är det officiella startskottet för jul. Här ifrån och framåt är det fritt fram med glögg, pynt och allsköns julgodis med anledning av det vill vi på Kurera dela med oss av några av våra nyttiga varianter på säsongens godsaker.