Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Skål med olika färgglada kryddor i

Det visste du inte om kryddor

I tusentals år har människan runt om i hela världen använt sig av örter och kryddor för dess läkande verkan och för smaksättning av maten. Kryddor och örter är perfekta i soppor, grytor, wokade rätter, i såser och till och med till efterrätter. Kryddor är en bra källa för magnesium och andra mineral. Generellt sett kan man säga att ju starkare kryddan är desto mer magnesium innehåller den.

Förutom att örterna ger det där lilla extra i maten är de en del av en hälsosam diet eftersom de innehåller mängder av läkande substanser. Forskare på amerikanska jordbruksverket gjorde nyligen en studie på vanliga örter och kryddor. Studien visar att många populära kryddor och örter är en bra källa för naturliga antioxidanter. Dessutom visade det sig att det totala fenolinnehållet i örterna var högre än både bär, frukt och grönsaker, dock äter man inte samma mängder kryddor som grönsaker.

"Många bäckar små..."
Antioxidantkoncentrationen i växtdelarna är hög, så även om man oftast äter relativt små mängder av kryddor kan det bli en hel del under en vecka. ”Många bäckar små…”. Den samlade effekten på hälsan vid användning av mer eller mindre kryddor i matlagningen kan bli kraftfull. Det är särskilt positivt att ersätta en del av saltkonsumtionen med kryddor. Användning av mer, och en bred variation av, kryddor bidrar till ett bättre hälsotillstånd.

 

Extra mängder av kryddor i maten kan fylla många viktiga funktioner, bland dem har vi:

1. Smaksättning
Kryddor gör att maten smakar gott. Det är naturligtvis en smaksak men våra smaklökar kan lära sig uppskatta nya kryddblandningar och maträtter. Kryddning gör att födoämnen med neutral smak som: ris, tofu och nudlar kan bli en fantastisk smakupplevelse.

2. Saltersättning
Många som saltar mycket kan lära sig uppskatta kryddkombinationer istället för salt. Här i Europa äter många för mycket salt och för få grönsaker. Att dra ned på saltet och öka på intag av kryddor och grönsaker är en bra investering i sin egen hälsa.

3. Variation
Med kryddning så kan man använda samma basmat och få en stor variation.

4. Konserverande
Kryddor innehåller antioxidanter och fungerar som naturliga konserveringsmedel. Det gör att maträtterna håller sig fräscha längre. Rosmarin är ett bra exempel på en krydda med mycket starkt innehåll av antioxidanter och naturliga konserveringsämnen.

5. Stimulerar matsmältningen
Kryddor ökar salivutsöndringen, som i sin tur stimulerar andra matsmältningsenzymer.

 

6. Väderfördelande
Kryddor i bakverk motarbetar gasbildning. Kryddor som kummin och anis är vanliga i bröd och bakverk. De ger intressanta smakupplevelser samt minskar gasbildning.

7. Skyddar från mikrober
Kryddor används som skydd mot bakterie och parasitangrepp. Exempelvis wasabi, en grön pepparrot som ofta ingår i japansk sushi, skyddar från eventuella parasiter i rå fisk. I heta länder som Indien är det tack vare ätande av stark curry som magen klarar av bakterier, som ofta finns i mat där man har dåliga kylmöjligheter samt undermålig hygien.

8. Ökar förbränningen
Många örter och kryddor, till exempel cayenne, ingefära och senap, ökar kroppens förbränning av kalorier.

9. Medicinska egenskaper
Att krydda mera med vissa kryddor kan ha en stärkande effekt på fysiologiska funktioner. De kan förebygga eller förbättra sjukdomsstillstånd. Exempelvis kanel på morgongröten, har en stabiliserande effekt på högt blodsocker. Cayenne har en mycket gynnsam effekt på cirkulationen med mera.

 

Var försiktig vid magbesvär och utbrändhet
Många är inte vana vid att använda kryddor. Vissa med känsliga magar bör vara mycket försiktiga med kryddning, där andra kan vara mer ohämmade. Det bästa för flertalet är att successivt öka sin kryddningsdos. De flesta klarar av att successiv arbeta sig fram från en mycket mild currykryddning, till en måttligt stark kryddning inom några månader genom att successivt ökar styrkan. Vid magbesvär eller utbrändhet bör man vara försiktig och inte överstimulera med kryddor.
Färska örter är mindre stimulerande men mer näringsrika än torkade kryddor, och bör användas så mycket som möjligt. De är rika på vitaminer, mineraler och andra hälsobefrämjande substanser.

Terapeutisk användning
Detta kapitel är avsett att ge information om hur man kan använda mer kryddor i maten för ett bättre hälsotillstånd. Att klippa ned färsk koriander i en sallad ger goda smakförnimmelser samt bra näring. Detta kapitel tar främst upp användning av kryddor i maten. Det är egentligen ingen skillnad mellan örter och kryddor, förutom att kryddor är örter som är mer förknippade med matlagning. Boken presenterar inte en komplett lista men väl några favoriter, samt sådana det finns intressanta medicinska studier på.
Vid terapeutisk användning av örter bör en örtspecialist eller naturläkare konsulteras, samt läkare vid risker för interaktioner med läkemedel eller vid svåra sjukdomar. Däremot är det allmänt stärkande och hälsobefrämjande att använda några teskedar av några olika kryddor dagligen.
Det finns många bra böcker om örtmedicin och följande rekommendation kan ses som ett komplement till Sanna Ehdins kokbok, "Kokkonst för den självläkande människan", och ger bra riktlinjer för användning av kryddor i matlagningen.

Intressant om kryddor:

  • Kanel, kryddnejlika, koriander, ingefära, muskotnöt och kardemumma har alla utvidgande, torkande och värmande egenskaper. Detta förstärker den utvidgande aspekten hos söt mat.
  • Grönbladiga örter som oregano, basilika, timjan, rosmarin och lagerblad har en aromatisk kraft som lättar upp mörkfärgade bönor, ärtor och tunga såser.
  • Persilja, lök, vitlök och gräslök innehåller svavel och andra ämnen som motarbetar bakterier och virus.
  • Fänkålsfrön, anisfrön och spiskummin används ofta i brödbakning. Dessa ger god smak och motarbetar väderspänningar.
  • Kummin och dillfrön ger en pikant smak åt bröd, soppor, kål och betor.
  • Koriander, spiskummin och ingefära är lämpliga i bönrätter för att minska väderspänningar.
  • Vitlök och cayenne är mycket bra i soppa mot förkylningar och är mycket värmande under en kylig höst- eller vinterkväll.
  • Gurkmeja, ingefära och cayenne och diverse curryblandningar är utmärkt för böngrytor, linser, wokade eller lätt stekta rätter, mm.
  • Färsk koriander, persilja och råriven ingefära är utmärkta att ha i sallader.
  • Kardemumma, spiskummin, persilja, anisfrön, basilika, rosmarin och timjan är olika sorters kryddor som passar i salladsdressingar.
  • Vitlök, cayenne, fänkålsfrön, anisfrön, gurkmeja och ingefära är utmärkta att tillsätta i smoothies och juicer.


Odla själv

Köp helst örter och kryddor som inte blivit besprutade. Att odla sina egna kryddörter är ett trevligt nöje och inte särskilt svårt. Har du inte någon trädgård så kan du odla i kruka inomhus eller utomhus på balkong eller terrass.

Av Peter Wilhelmsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.