Detoxa dig från tekniken i sommar | Kurera.se

Detoxa dig från tekniken i sommar

Är du beroende av att läsa sms, mejl, kika in på Facebook, kolla pinterest och twitter eller läsa nyheter? Då kan du passa på att logga ut och, vänja dig av vid beroendet under semestern och få stimulans från annat håll.

På bussen, tåget och i tunnelbanan sitter nästan alla och knappar på sin smartphone. Den som inte gör det är tämligen ensam. En och annan läser en bok eller pratar med en vän, men de tillhör i dag en minoritet.
Läs också: Fler än var tionde tröstäter

Överkonsumtion ger effekt på hälsan
Visste du att du får en kick när du kikar efter meddelande i din smartphone? När någon bekräftad dig på sociala medier då kickar belöningssystemet i hjärnan igång och då mår man bra. Precis som när man äter, dricker, motionerar eller har sex. Gör man allt detta i normala doser, då är det som det ska. Men om man mår dåligt är det lätt hänt att man börjar överkonsumera för kicka igång belöningssystemet man ska se upp. Att använda sin telefon är kanske den mest sunda överkonsumtionen, men på sikt kan det vara ogynnsamt för mentala hälsan.
Läs också: Näringsexpertens bästa detox

 

Vila från din smartphone en dag i taget
Prova hur det känns att lägga ifrån dig din smartphone under en dag. Blotta tanken kanske gör dig smått nervöst i en början, men om det känns svårt är det just vad du behöver! Att inte ständigt låta sig vara uppkopplad och låta hjärnan vila från informationsbruset är hälsosamt.
Det finns en lite allvarligare sida av att ständigt ha fokus på sin smartphone istället för att umgås med andra människor. Att leva genom datorn och telefonen har negativ effekt på det sociala livet och den psykiska hälsan.
Läs också: Mobilabstinens ger högt blodtryck

Mindre telefonanvändade indikerade välmående
En nyligen gjord amerikansk studie där man tittade på människors smartphone användande och hur den psykiska hälsan var visade att ju mer personerna använde sin smartphone desto sämre mådde de.
Det genomsnittliga dagliga användandet av en smartphone för människor som var nedstämda eller deprimerade var cirka 68 minuter. De personer som mådde bra använde sin telefon i endast 17 minuter.
Forskarna kunde se att de som använde sin smartphone under längre perioder var ensamma, de gick inte ut lika ofta och hade ett mer begränsat socialt liv. Faktorer som påverkar den psykiska hälsan.
Läs också: Så enkelt förvandlar du din smartphone till en livräddare

Det underlättar för vårdpersonalen
– Studiens resultat gör att vi i framtiden lättare kommer att kunna upptäcka om en person har depressiva symtom och hur svåra symtomen är utan att ställa några frågor om den psykiska hälsan. Smartphone användandet kan tillhandahålla diskret information och gör att vi kan övervaka de som ligger i riskzon för depression. Det gör det lättare för vårdpersonal att ge snabbare hjälp, säger professor David Mohr vid Northwestern University Feinberg School of Medicine som ledde studien.
– När man är deprimerad drar man sig ofta undan socialt umgänge. Att använda sin smartphone kan då bli en ersättning för annat.
Resultaten redovisades i Journal of Medical Internet Research.
Läs också: Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.