Splitbild: blodsockermätare samt niklas cederberg som springer maran

Diabetiker? Så ska du tänka vid uthållighetsträning – och tävling

Diabetiker och sugen på att börja träna? Kanske till och med bränna av ett långlopp som Vasaloppet eller ett Maraton?
Det är fullt möjligt, menar diabetikern tillika Maraton- och Vasaloppsutövaren Niklas Cederberg från Stockholm. Här delar han med sig av sina bästa tips.

Att vara typ 1-diabetiker och syssla med uthållighetsidrott är en utmaning i sig, menar Kureras bloggare Niklas Cederberg, 50, från Stockholm.
– Men det är fullt möjligt. Det handlar ju inte bara om ha en bra kondition och att vara uthållig för att exempelvis klara ett maraton eller en halvmara. Det handlar ännu mer om att ha koll på sitt blodsocker för att kunna prestera och ta sig i mål på ett tryggt sätt.

Niklas 10 bästa tips till diabetiker som vill börja uthållighetsträna:

 

1: Lär känna din kropp – och ditt blodsocker
– Detta är A och O för en diabetiker. Oavsett om det är i vardagen eller under träning måste du ha koll på hur blodsockret ligger och hur det påverkas av det du gör. När jag  började springa aktivt 2009 var jag extremt noga med att testa blodsockret före, under och efter passet – oavsett hur långt jag sprang. Att ha en blodsockermätare i midjebälte (eller varför inte ett FlipBelt?) är alltså att rekommendera.

2: Ha med dig druvsocker
– Se till att ha ordentligt med druvsocker om du skulle få för lågt socker. Det är ett måste och en självklar ”livförsäkring”.

3: Tänk på vad du äter
– När du ska träna spelar även mat och när du äter den en viktig roll. Själv lärde jag mig tidigt att efter lättare måltider som till exempel fisk måste jag vara betydligt försiktigare med insulinet. Det enklaste till en början är nog att inte träna i anslutning till en måltid utan att istället göra det innan. Då påverkas man inte så mycket av sitt måltidsinsulin.

4: För anteckningar
– För gärna anteckningar på dina blodsockernivåer, hur långt du sprang, vad du  hade ätit etcetera. Då blir det lättare att utvärdera och hitta rätt nivåer till kommande pass.

5: Håll koll på blodsockret under hela passet
– Du kommer ganska snabbt att märka hur mycket ditt blodsocker sjunker under passet. Själv brukar jag försöka ligga lite högre före passet så jag ”har lite att gå på”. Så info som tål att upprepas är: Glöm inte blodsockermätaren innan du lärt dig hur din kropp påverkas av träningen.
Viktigt att veta är också att ett högt blodsocker påverkar orken och kraften negativt. Du presterar oftast väldigt dåligt och känner dig orkeslös vid höga blodsockernivåer.

6: Fyll på med näring NÄR (- inte om) det behövs
– Om det skulle behövas fyller jag på lite redan innan jag ger mig iväg. Det kan vara en smörgås, druvsocker, sportdryck eller vad som passar just då. Se till att under själva passet ha druvsocker, sportdryck eller liknande redo. Ibland behövs inget men under lite längre pass brukar jag ta lite lätt utspädd sportdryck ungefär var sjätte kilometer. Vid långpass på upp till tre mil har jag gärna även något ätbart med mig, till exempel en energibar eller ett wienerbröd. Du kommer på sikt lära dig vad som passar just dig och när under passet du behöver tillföra något sött för att bibehålla en vettig sockernivå.

7: Du behöver ofta fylla på extra vid tävling
– Kom ihåg att tävlingar är en helt annan sak än vanlig träning. Att springa i  så kallat ”prattempo” är en stor skillnad mot att springa för fullt under ett lopp. Här går det oftast i ett högre tempo, du pressar dig mer och därför behöver du ha extra koll och, oftast, tillföra extra näring.

8: Tänk på att omdömet minskar vid trötthet
– När man är trött tappar man lite omdöme och tyvärr känner man då inte lika lätt av om blodsockernivån är låg. Jag har själv lyckats ligga på 2,8 halvvägs in i ett maraton och det är ju verkligen lågt. Detta var innan jag knäckte min egen kod och hittade precis hur mycket jag behöver stoppa i mig under 4,2 mils löpning för att sedan gå i mål på 5,8 millimol (Vintermaran), vilket jag måste säga är i stort sett helt perfekt.

9: Vid behov – ta hjälp med blodsockermätningen
– Under tävlingar är det också bra att ha hjälp med mätningen. Jag brukar kunna ta hjälp av min fru eller son när det är race, och jag brukar försöka få till i alla fall en blodsockermätning under ett maraton.

10: För dig som är osäker – kör ett testlopp
– Jag kan absolut rekommendera att köra ett testlopp i området där du bor. Jag har ju min milrunda och då ställer jag dryck, mätare och – i mitt fall – ett wienerbröd hemma på trappen för att sedan testa mig och vara beredd att fylla på vid varje varv under resans gång.

Konsultera vården om du har en ”stökigare” diabetes
Att uthållighetsträna som diabetiker handlar till störst del om att ha kontroll på sin diabetes, menar Niklas.
– Precis som i det vanliga livet. Det är faktiskt inte så svårt om du bara går varligt fram och lär dig. För mig tog det faktiskt några år att lära mig exakt hur jag ska tänka men jag har inte stött på några större problem under vägen, säger Niklas och fortsätter:
–  Men det är viktigt att tänka på att vi alla är unika och alla diabetiker påverkas på olika sätt. Så har du en lite ”stökigare” diabetes rekommenderar jag att du också konsulterar din läkare eller diabetessköterska.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.