Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Priscilla Lopez

Diamantis: Så jobbar vi inom kinesisk medicin för att stärka immunförsvaret

Diamantis Koukouvinos

Ålder: 36 år.
Bor: Järfälla.
Yrke: Naprapat och naturläkare i kinesisk medicin. Inom kinesisk medicin behandlar invärtes besvär med hjälp av kinesiska örter och akupunktur. Detta hjälper kroppen hitta tillbaka till en balans mellan Yin och Yang. Har mottagning i Solna på Vigeokliniken.
Familj: Fru och en dotter på 10 månader.

Diamantis Koukouvinos har studerat naprapati och kinesisk medicin. Till hans klinik ringer oroliga patienter och undrar vilken mat som stärker immunförsvaret och eventuellt vilka tillskott som skulle vara bra.
– Det finns mycket du kan göra för att må bra. Det viktigaste är att inte slarva med kosten, men stress kan också förtrycka immunsystemet, säger Diamantis.

Diamantis är inte rädd för att coronaviruset ska gå hårt åt honom eftersom har är ung, stark och frisk. Men han har oroliga patienter som hör av sig och han tar sig tid att förklara, både på sin blogg och på Instagram.

– Om du inte har något direkt problem med ditt immunförsvar behöver du inte oroa dig. Men om du är äldre än 60, och om du har underliggande hälsoproblem som påverkat ditt immun- eller andningsorgan då bör du tänka dig för lite mer. Är du rökare är det hög tid att sluta, för dessa är också i riskzonen. Men stressa inte, för överdriven stress och panik kan försämra ditt immunsystem. För de som är starka och friska har vi dock ett socialt ansvar att inte sprida viruset till äldre och sjuka och därför bör följa regeringens råd, säger Diamantis Koukouvinos.

 

LÄS OCKSÅ: Zara väljer noga sina tillskott

Det verkliga problemet med Coronavirus
Redan i början av januari, när coronaviruset inte var särskild uppmärksammat i väst, var Diamantis Koukouvinos oroad. Han pratade med sina kollegor i Kina och med rektorn på Universitet i Shanghai där han studerade kinesisk medicin.

– Det största problemet med viruset är att många människor blir kritiskt sjuka, måste läggas in på sjukhus och kopplas till ventilatorer samt sättas i karantän i två veckor. I vissa städer finns inte tillräckligt med vårdplatser och utrustning vilket gör det komplicerat. Jag pratade med en barndomsvän vars kusin är överläkare på ett av de största sjukhusen i Milano och han berättade att läkarna måste välja vem som ska få ta del av utrustningen och vem som inte får det, berättar Diamantis.

LÄS OCKSÅ: Stärk immunförsvaret med hjälp av naturens apotek

Coronavirus ger symtom efter en vecka
Att viruset sprider sig snabbare än en vanlig influensa beror på att det tar lång tid innan den som blivit smittad får symptom. Du kan ha fått viruset men utan att ha symtom – och ändå smitta andra, och så beter sig sällan andra virus. Får du en vanlig säsongsinfluensa tar det oftast två-fyra dagar innan symtomen uppträder. Coronaviruset (SARS CoV-2) ger symtom efter två och upp till 14 dagar, men en snitt-tid verkar vara fem-sju dagar.

– Jag har läst kinesisk medicin i fem år och har en ganska bra insyn i vad som kan hjälpa kroppen med virusinfektioner. Det viktigaste är en bra och hälsosam kost, att du är fysisk aktiv, ser till att sova bra och det är jätteviktigt att inte stressa för att det kan försämra immunförsvaret. När jag tar emot klienter tittar jag över hela deras livsstil, ger kostrekommendationer och kompletterar med tillskott och kinesiska örter, säger Diamantis.

 

LÄS OCKSÅ: Pigg med supermat

Kryddor och mat Dr Diamantis rekommenderar för immunsystemet under influensatider

Vitlök kan stimulera immunsystemet under förkylningar och influensa eftersom vitlök har antibakteriell- och antiviral effekt samt sänker inflammatoriska markörer (referens 1-6).

Rödlök innehåller över 25 olika sorter flavonoider vilket är en utmärkt källa till antioxidanter. Antioxidanter är viktiga i att förhindra cellskador och att bekämpa bakteriella och virala infektioner (referens 7-13).

Oregano är en fantastisk ört med många olika hälsofrämjande egenskaper. Det är framför allt dess olja som innehåller bland annat polyfenoler, tymol och carvacrol, som har antimikrobiella egenskaper (referens 14 – 20).

 

Rosmarin är en krydda som är som används flitigt världen över i matlagning. Den är känd för sina antioxidativa, antiinflammatoriska, antibakteriella och antivirala egenskaper (referens 21-27).

Sallader gjorda på spenat, lök, paprika, tomat, gurka, oregano, och en vinägrett på timjan, vitlök och citron är ett utmärkt sätt att få i sig immunstärkande, antiinflammatoriska och antimikrobiska näringsämnen som vitaminer, mineraler och fytokemikalier.

Av Inger Palm 

Referenser:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3609356/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24420031
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12174037
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26764332
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11238818/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22280901
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17997520
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29567221
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21702293
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19127724
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482221/
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2952980/
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29271686
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23553824
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10736000
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18366181
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27242772
  18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20514796
  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25583339
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19274705
  21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8655093
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17499938
  23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15830672
  24. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4749867/
  25. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814606005061
  26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/825897
  27. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-20612008000200030


Diamantis Koukouvinos

Ålder: 36 år.
Bor: Järfälla.
Yrke: Naprapat och naturläkare i kinesisk medicin. Inom kinesisk medicin behandlar invärtes besvär med hjälp av kinesiska örter och akupunktur. Detta hjälper kroppen hitta tillbaka till en balans mellan Yin och Yang. Har mottagning i Solna på Vigeokliniken.
Familj: Fru och en dotter på 10 månader.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.