Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.

– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

Diamantis Koukouvinos jobbar efter den kinesiska läkekonsten och ser på sina patienter ur ett holistiskt perspektiv. Om två personer kommer och söker hjälp och visar upp samma symtom går de sannolikt ut från hans praktik med två olika recept.

 

Diamantis Koukouvinos

När någon söker hjälp för IBS så anser den kinesiska medicinen att problematiken inte enbart beror på mag-tarmsystemet, man tittar även levern. Därför har man pratat om i flera tusen år att ”levern attackerar magen”.

– När vi tänker på matsmältningen och absorption av mat tänker man oftast på magsäcken, tolvfingertarmen, tunntarm och tjocktarm. Vad man glömmer är levern har en rad olika funktioner. När det kommer till matsmältningen så producerar den galla som hjälper till att spjälka maten. Utan tillräcklig nedbrytning av maten kan vi inte ta upp näringen, det är just därför vi inte är vad vi äter, men vad vi kan absorbera. Och när det kommer till hälsa så handlar det inte bara om vad vi äter utan också när vi äter och hur vi äter, förklarar Diamantis.

LÄS OCKSÅ: FODMAP – En effektiv kostbehandling mot IBS

Hetlverad – inte bara ett uttryck
Han berättar att den kinesiska medicinen skiljer sig ganska mycket från den västerländska när det handlar om hur man letar efter lösningen på en sjukdom. Diamantis säger att ur ett holistiskt perspektiv så kopplar man olika känslor till olika organ.

För hjärtat är det glädje. Det känns varmt i hjärtat när man skrattar och är lycklig. Magen är oro och känns som en sten när man är konstant orolig.

– Njurarna kopplas ihop med rädsla. Det är därför barn kissar på sig om de blir riktigt rädda. För levern är det irritation, frustration, stress, ilska men även om man hyser agg mot någon. Alla dessa känslor påverkar levern funktion vilket vi kallar för stagnerad lever.

 

– En lever som varit stagnerad en längre period kan utveckla hetta. Det utrycker sig som ilska och därav ordet hetlevrad. Jag tror att kunskapen funnits även i Sverige, men har försvunnit. Det vi har kvar är uttrycket hetlevrad.

LÄS OCKSÅ: Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Ät i lugn och ro
Diamantis berättar att vårt centrala nervsystem har två faser, det ena kallas för sympatikus (de icke viljestyrda) eller för ”fight-flight” och parasympatikus som den kinesiska medicinen benämner som ”rest-digest” och som används när man tar det lugnt och smälter maten. Och för att förstå IBS måste vi även förstå den här aspekten av kroppen.

– När vi är i ”fight-flight” vilket egentligen var utvecklad för att hjälpa oss överleva, om en björn eller om något annat farligt djur jagar oss, då bryr sig kroppen inte om att bryta ner maten på rätt sätt eller att ha en bra tarmfunktion. Då handlar det bara om att överleva. Idag är hoten psykologiska. Vi bär på den psykologiska björnen vilket gör att vi inte kan springa ifrån den. Då kroppen följer vårt sinnestillstånd kommer vi inte kunna ha en bra matsmältning. Tittar vi på en actionfilm eller är i en hetsig debatt fungerar inte matsmältning lika bra, säger Diamantis.

LÄS OCKSÅ: Probiotika fick ordning på Sebastians IBS-mage

Ekosystemet i tarmen
Diamantis berättar att kroppen följer jordens cirkadiska rytm vilket betyder natt- och dag rytmen. Vi har en central intern klocka men även flera perifera. Den centrala sitter djupt i hjärnan medan de perifera är i de olika organen vilket gör det otroligt viktigt att äta regelbundet och under specifika timmar på dygnet.

– Ny forskning har visat att även våra tarmbakterier följer natt och dag rytmen, trots att de befinner sig i totalt mörker.
Tarmens bakterier är den mest omtalade bakteriekolonin i eller på vår kropp, vi lever i direkt symbios med dessa bakterier som består av tusentals olika stammar vilket blir till miljarder olika bakterier. De formar sitt eget ekosystem i tarmen och är icke patologiska i sin natur. De har en rad olika funktioner som att tillverka olika näringsämnen och förhindra patologiska bakterier att få fäste.

 

– Det är därför avgörande för vår hälsa att ha så balanserad tarmflora som möjligt genom att förse dem med näringsrik föda, vilket ofta handlar om mycket fibrer. Och om mat inte bryts ner tillräckligt högt upp i mag-tarmkanalen kommer de dock att ha besvär med att hålla sig friska.

LÄS OCKSÅ: Experten: “Hälsa börjar i magen!”

Örter, tillskott och akupunktur
Så hur gör man då för att få ordning på en orolig mage? Diamantis menar att du ska välja dina matvaror noggrant, tillaga maten med kärlek och ät den varsamt, utan några dataskärmar i närheten. Ta din tid, använd alla dina sinnen medan du äter. Var här och nu, ge din kropp en chans att varva ner innan maten, känn hur magen kurrar och hur din saliv ökar. Bli tyst inombords och var tacksam för alla som bidragit till att just denna mat hamnat hos dig. Tugga igenom maten ordentligt och drick inte under maten, det späder ut magsyran. Efter maten tycker han att vi spendera ett ögonblick att vara tacksam för att vi faktiskt har bra mat och gett vår kropp den näring den behöver för att fungera.

–  Jag stöttar denna process och behandlar mina patienter med IBS med örter, akupunktur, tillskott. Det är inte svårt att få ordning på IBS om man ser kropp och själ ur ett holistiskt perspektiv och vet hur man ska behandla.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.