Dietisten: “Lider du av IBS? Ta hjälp av FODMAP!”

Fakta

FODMAP är en akronym som står för "Fermentable Oligo-, Di, Mono-saccharides and Polyos". Svenskt översättning är: Frementerbara Oligio-, Di-, mono-sackarider och sockeralkoholer.
Detta är komplexa ord för specifika molekyler i vår mat, som magen har svårigheter att bryta ner. En dietist och forskare vid namn Sue Shepard utvecklade metoden på Monash University i Australien och den har sedan år 2001 visat sig vara en effektiv behandlingsmetod för IBS (Irritable Bowl Syndrome).

Har du magproblem och är högpresterande? Då är risken stor att lider av IBS, Irritable Bowel Syndrome. Lösningen kan vara FODMAP.
Dietisten och författaren Sofia Antonsson berättar mer om metoden som kan få din mage att må bättre.

"Jag ska bara göra de fem sista punkterna på listan, sedan ska jag hänga tvätten, och så får jag inte glömma att jag ska baka bröd till picknicken på lördag. Middagen får bli lite sen, eller så får jag köpa något färdigt på affären..." Och så vidare, och så vidare. Känner du igen dig? Allt fler människor lider av stress, där dåliga matvanor och sömnbrist är en stor del av vardagen. Stress är farligt - på många sätt - men inte minst för din mage.

Läs också: Bättre mage med probiotika

Effektiv hjälp
Vi ställer allt fler - och högre krav på oss själva - som vi till slut varken kan eller orkar leva upp till. Alla nämnda faktorer skapar en inre stress och resulterar sedan inte sällan i så kallad stressmage, ett fenomen mer känt som IBS, som översatt kan kallas "irriterat tarmsyndrom".
Dietisten Sofia Antonsson lider själv av IBS och har tidigare gett ut boken ”Lugn mage med god mat” och är nu aktuell med sin nya bok ”Mer lugn mage med god mat”.
Metoden hon använder sig av heter FODMAP och går ut på att utesluta de kolhydrater som hon menar ofta är orsaken till magproblemen.

 

Läs också: Effektiv kostbehandling mot IBS

Fyra kategorier kolhydrater att känna till
Namnet FODMAP är en förkortning av "Fermentable Oligo-, Di, Mono-saccharides and Polyos" och är beteckningen för sammanlagt fyra kolhydratkategorier, vilka känsliga magar ofta har problem med att absorbera ordentligt. Hos personer med IBS ligger dessa nämligen och jäser i tjocktarmen istället, vilket kan orsaka smärta och obehag.
Detta kan också medföra gaser och avvikande avföringsmönster, vilket innebär ett liv med ständigt akuta toabesök -eller att man inte kan gå på toa alls. Vissa lider av en kombination med både diarré och förstoppning.

Läs också: Här är maten du ska välja – och undvika – vid IBS

Porträttbild leg. dietist Sofia Antonsson

Dietist Sofia Antonsson.

Blev själv besvärsfri med FODMAP
Dietisten Sofia Antonsson led själv av IBS men har sedan upptäckten av FODMAP levt utan besvär. Idag hjälper hon andra att upptäcka verktyget till en lugn mage.
– I början kan en del patienter uppleva att de blir markant bättre, ofta redan inom ett par veckor. En del kan till och med känna skillnad redan efter ett par dagar, berättar hon.
Hon beskriver hur det går till att få hjälp:
När du besöker en dietist som arbetar enligt FODMAP, kommer hen gå tillväga på följande sätt vid behandling, berättar Sofia.
– Först och främst kontrolleras att patienten varit hos sin läkare, och testat sig för både glutenintolerans och laktosintolerans. Läkaren ska även ha uteslutit tarmsjukdomarna Crohns och Ulcerös Kolit.

 

Läs också - Rebecca Stella: ”Så får jag hjälp med min IBS-mage”

Stress väger ofta tyngre än kosten
Patienten uppmanas sedan att föra matdagbok så att dietisten får en överblick över kost och vanor. I matdagboken kan dietisten se över alla patientens riskfaktorer. Stress är en av de faktorer som ibland väger tyngst. Faktiskt ofta tyngre än själva kosten, berättar Sofia, och för patienter som lider av svår stress kan det därför ibland ta längre tid innan de märker resultat.
– Därför är det viktigt att patienten har tålamod när den påbörjar behandlingen och ser metoden som ett nytt sätt att leva och inte en snabb lösning på ett omfattande problem. poängterar Sofia.

Läs också: Stressen – så besegrar du den!

Lika många män som kvinnor drabbas
IBS är en sjukdom som kan omfattas av ett flertal olika saker, som till exempel psykosociala faktorer och hur tarmens nerver och muskler samspelar med hjärnans nerver. Vem som drabbas av sjukdomen varierar. En del har haft problem hela livet medan andra har utvecklar problemen i samband med en maginfektion eller efter en period av extrem stress.
Enligt Sofia Antonsson finns det studier gjorda som visar att lika mycket män som kvinnor drabbas, men kvinnorna är bättre på att söka hjälp.
– Det är synd att många män går runt och lider i onödan när det finns hjälp att få, säger hon.

 

Läs också: ALLT om din mage!

Tugga maten väl - och ät inte för mycket åt gången
När patienten uppsöker en dietist är det viktigt att denne är beredd på att genomföra en livsstilsförändring, berättar Sofia. Faktorer som kost, motion och stress spelar alla en roll i hur magen mår, menar hon och lider man av sjukdomen är det inte ovanligt att man ofta avstår aktiviteter, då man inte vet hur magen kommer bete sig.
– En del av magreflexerna är kraftigt förstärkta hos personer med IBS och därför kan magen reagera extra starkt vid intag av mat. Man kan då behöva avbryta måltiden för att springa på toaletten, vilket främst händer patienter som lider av diarré. För de som lider av förstoppning kan det ta flera dagar innan maten passerat.

Läs också - Ta hjälp av Probiotika: Skillnaden mellan olika typer av ”nyttiga bakterier”

Kombinera FODMAP med mindfulness eller yoga
En rekommendation är att tugga maten väl och att inte kasta i sig jättestora mängder.
– Jag rekommenderar att man ska äta små mål, det ger bättre mage och det är jätteviktigt att maten är vältuggad. Ha även tv och mobil avstängd så att du befinner dig i nuet och kan fokusera på maten och ditt middagssällskap, tillägger Sofia Antonsson.
Medvetet ätande är nämligen just ett av verktygen i FODMAP. Har magen varit tom för länge och man äter för mycket kan nämligen magen reagera starkt. Det är vanligt att patienten får kombinera FODMAP med till exempel medicinsk yoga, Mindfulness- eller KBT-behandling.
Dessa behandlingar går alla mer eller mindre ut på att andas rätt, och låter patient öva på att vara närvarande i nuet, berättar Sofia.
– Hela 80 procent av de som testar FODMAP upplever att de fått en mycket lugnare mage efter sin livsstilsförändring.

Läs också: Andas dig till god hälsa

Av Linda Sandberg


Fakta

FODMAP är en akronym som står för "Fermentable Oligo-, Di, Mono-saccharides and Polyos". Svenskt översättning är: Frementerbara Oligio-, Di-, mono-sackarider och sockeralkoholer.
Detta är komplexa ord för specifika molekyler i vår mat, som magen har svårigheter att bryta ner. En dietist och forskare vid namn Sue Shepard utvecklade metoden på Monash University i Australien och den har sedan år 2001 visat sig vara en effektiv behandlingsmetod för IBS (Irritable Bowl Syndrome).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.