Digital Hälsa

Tips för att skära ner din teknik under julen

Julen förknippas med god mat, vila från vardagens arbete, fest, julpynt och julklappar. Det är en tid då man söker gemenskap och glädje. Man ser julen som en familjehögtid i första hand. Hur ska vi tänka för att kunna känna julefrid? Studier visar att vi tar upp vår telefon ca 150 ggr per dag och att vi alltmer blir distraherade och frånvarande i sociala sammanhang pga vår teknik. Jag ger dig enkla och konkreta alternativ hur du kan förhålla dig lättare under julen gällande din teknik. Öka din medvetenhet och närvaro bland dina nära och kära.

1. Planera tid för familjen under jultid.

Bra tillfälle att spendera tid tillsammans, njuta av nya eller gamla traditioner utan telefoner, TV eller annan teknik. Jag hörde någon säga en gång, ”Kvalitetstid kommer från mängden tid”, vilket innebär att man behöver investera tid att få dessa dyrbara minnen som varar livet ut. Välj ut en ”Mobilansvarig” som får stå för fotograferandet och sen kan dela med sig utav bilderna (tagga – sociala medier). Men hitta sätt att vara tillsammans som inte nödvändigtvis kräver teknik. T ex gå ut och gör en snögubbe. Ta en promenad tillsammans, pynta granen, spela ett brädspel eller packa in presenterna tillsammans-

2. Planera era tech-tider.

Du behöver inte ”teknik svälta” under denna period, men försök att skära ner då denna tid är till för gemenskap, vila och närvaro. Så skapa en flexibilitet för dig gällande dina vanor, sms:a, hänga på sociala medier, lägga ut bilder på snapchat, Instagram eller snapchat.. Helt ok då och då men försök då att göra det tillsammans. Undvik att låta dina barn försvinna till sina rum flera timmar i sträck spelande. Låt inte tekniken ersätta din närvaro.

3. Spela brädspel med varandra

För många är julen en tid att träffas och umgås och vad passar då inte bättre än att spela sällskapsspel? Det kan ses som den optimala julklappen som inkluderar en stor del av släkten och de allra flesta av oss har säkerligen fått ett sällskapsspel i julklapp någon jul. Detta är ett perfekt sätt att umgås tillsammans. Olika tips, t ex 1. Monopol, Diamanten, Alfapet, sänka skepp, hitta ordet, det borde.

4. Måltider utan teknik

Ät era måltider under julen utan att ha din telefon i närheten, undvik att lägga den på bordet.

5. Sov bättre

Det finns en hel del bevis som visar att det blåa ljuset från skärmarna påverkar kvaliteten och kvantiteten gällande sömnen vi får. Mörkret är en naturlig del för att våra kroppar skall kunna få sömn men där det finns en tendens att vi kringgår detta genom stirra på våra skärmar det sista vi gör innan läggdags. Sömnforskare rekommenderar att du stänger av din teknik två timmar innan läggdags. Undvik att ha din mobil eller teknik i ditt sovrum.



Shop ‘til you drop – En bok om shoppingmissbruk

Här går det undan. Snart färdig med min nya bok ”Shop ‘til you drop”. Har suttit hemma isolerad dom senaste veckorna och skrivit på min bok som kommer släppas i April. Men nu börjar det nära sig sitt slut. Är så stolt över denna bok, för den behövs. Verkligen! Många som vi behandlar i vår mottagning sitter verkligen i klistret just för att dom shoppar för mycket, skulder över öronen, isolerad och avskärmat sig från sin omgivning. Men.. Det behöver inte vara tvångsmässiga beteenden, utan även bara en dålig vana och onödiga köp som leder till ångest eller skuld.

Bara under de senaste 20 åren har svenskarnas klädkonsumtion ökat med 68 procent. Vi shoppar idag som aldrig förr och inbillar oss att det senaste modet, den hetaste tekniken eller den nyaste bilen är nyckeln till framgång och lycka. Den svenska konsumtionen har tredubblats sedan 1950-talet. Allra tydligast märks det när det kommer till teknik och klädköp.

Att shoppa kan ge en kick och dämpa ångest. Känslan av upprymdhet efter att ha shoppat är inte olikt en spelmissbrukares upplevelse. Personen upplever en känsla av eufori och tillfredsställelse. Ju mer man handlar, desto större ”kick”. Tyvärr krävs det så småningom allt mer ”kickar” för att behålla spänningen och tillfredsställelsen. Dyrare varor, mer frekvent shoppande.

Utbytet av tjänster och varor är ett av samhällets fundament, men håller du inte ibland tillbaka impulsen att öppna plånboken kan du riskera att bli beroende. Många människor låter shoppingen bli som en väldigt kostsam och destruktiv behandling mot mer djupgående psykiska problem. I USA har det gjorts mycket forskning på ämnet och där har man länge uppmärksammat shoppingberoende som ett samhällsproblem som drabbar ca 17 miljoner amerikaner.

Du kanske kan ställa dig själv dom följande frågorna och se om det stämmer överens med dig?

Handlar du för att få en kick eller för att fly från dina känslor?

Köper du ofta saker som du inte behöver eller har råd med?

Brukar ditt köpbeteende påverka din omgivning och dina relationer negativt?

Har du försökt att sluta men inte kunnat?

Om du känner igen dig så kanske du behöver titta över dina beteenden och ändra dina vanor. Föj gärna min blogg, för i kommnade inlägg så kommer jag även att ge er konkreta tips och råd för att kunna hantera ens köpande på ett mer balanserat sätt.

Må gott, och önskar er alla en fin helg,

Patrik



Skärmtid

I dagens samhälle behöver vi hitta en fungerande balans mellan teknologi och vardagsliv, men hur gör man det? Finns det ett facit?

En undersökning som Nature Science genomförde visade på följande statistik:

• 44 procent sa att skärmarna skapat konflikter i hemmet.

• 80 procent pratar om barnens skärmtid med andra vuxna.

• 84 procent av alla 6–10-åringar sitter minst en gång om dagen framför en skärm.

• 63 procent har dåligt samvete för sina barns skärmtid.

• 51 procent har oroat sig över hur skärmarna påverkar barnen.

• 42 procent har ibland eller alltid skärmregler hemma.

• 41 procent av föräldrarna anser att skärmarna ger barnen en bättre allmänutbildning.

• 50 procent av alla föräldrar menar att skärmarna bidragit till barnens språkutveckling.

Statistiken visar alltså att runt hälften av alla föräldrar oroar sig för sina barns skärmtid. Men vad är egentligen sant och vad är myt? Det är ingen tillfällighet att de mest försiktiga föräldrarna vad gäller den nya teknologin är tech-designers och ingenjörer. Steve Jobs var en ökänt lågteknologisk förälder, ändå vet kanske inte många att han brukade ha digitalfria middagar med sina barn. Googles grundare Sergey Brin och Larry Page satte sina barn i Montessoriskolor, liksom Amazons skapare Jeff Bezos och Wikipedias grundare Jimmy Wales. Många högt uppsatta chefer i Silicon Valley skriver in sina barn vid Waldorfskolor, som använder sig väldigt lite av digitalaredskap. Låt detta sjunka in…

Det handlar inte om att vi ska ge upp vår teknologi och flytta in i en grotta, som våra förfäder. Inte alls! Vi ska uppmuntra användandet. Men kanske ska vi tänka på teknologin som på mat och gå på en digital diet. Frågan vi borde ställa oss är: Vilka är de hälsosamma valen i vår familj?



Vad är Nomophobia?

Känns spännande! Dessa dagar jobbar jag med en ny ljudbok som kommer ut i början på nästa år! Nomophobia – ”Rädslan att vara utan sin mobil”. Denna ljudbok kommer ha sitt fokus till samtliga skolor & elever runtom i Sverige. Kommer finnas på alla plattformar som Bokus, Adlibris, Storytel, Nextory & Bookbeat.

Vad är Nomophobia?

Rädsla för att bli utan mobiltelefon. – Ordet är en sammandragning av no mobile phone phobia. Det myntades 2011 i en studie som genomfördes på beställning av brittiska postverket. En ny fobi: Nomophobia (Utan-mobil-fobi) vilket innebär att man får panik om man inte kan bli nådd via mobilen.

Denna fobi yttrar sig på så vis att individen blir rädd om han/hon inte har mobilen vid sin sida och därför inte kan följa sitt invanda beteende. Det här beteendet kan också utlösas när personens mobiltelefon är avstängd, täckning för internet saknas, har allmänt dålig täckning för mobilsamtal, batterier råkar vara tomt, eller att individen har glömt telefonen hemma när han/hon är på jobbet.

Att den här fobin är på riktigt visar en studie ifrån Storbritannien. Det var 1000 personer som deltog i undersökningen och hela 54% svarade att de upplevde oro i vardagen om de inte hade tillgång till sin mobil/smartphone omgående. I samma studie så var det hela 20% av de svarande som berättade att de kollade igenom sin mail i mobilen när de ligger i sängen. Dessutom var det så många som 40% som inte klarade av att lämna mobilen hemman när de går till stranden. Vad gäller jobbmobilen så svarade hela 28% att de kollade den utanför hemmet, och hela 25% uppgav att de inte kunde låta bli att pilla på mobilen när de var ute på en dejt.



Skärmberoende och spelmissbruk

Tvångsmässigt dataspelande blir ett stort problem när relationerna i spelens värld blir viktigare än de med familj och vänner. För de flesta ungdomar som spelar spel på en dator, spelkonsol eller mobiltelefon är gaming bara en fritidsaktivitet. De kan med andra ord balansera de många kraven från skola, arbete och familj. I dag har spelandet flyttat sig från sin statiska plats hemma i rummet till mobila plattformar, som till exempel mobilen. Alla kan spela var som helst och när som helst. Allt från längre strategiska spel som Clash of Clans eller Boom Beach till enklare spel som Candy Crush eller Tetris.

Det har blivit enklare att spela spel när man vill fördriva tid: när man sitter på bussen eller tåget, eller står i kö i matbutiken. Alla nya MMO-spel som finns på mobilerna går också att pausa för stunden. Det skapar ett kontinuerligt sammanhang som gör det lätt för en spelare att motivera sitt spelande och sträva efter nya vinster. Du kan betala för att låsa upp nya banor, köpa mer liv och saker. Speltillverkarna tjänar pengar på snabba belöningar. Först får de fast en spelare genom att erbjuda spelet gratis, men sedan tar de betalt när man behöver snabba belöningar.

Elever som missbrukar kan få hjälp av sjukvården och socialtjänsten för att bli kvitt sitt beroende. Men vad kan lärare och rektor göra om det handlar om elever som sitter och spelar dataspel hela nätterna och kommer efter i skolan? I detta program förmedlar jag om metoder för att förhindra skärmberoende och spelmissbruk. Nedan finner du länken om du vill lyssna.

UR skola: Skärmberoende och spelmissbruk

Önskar er en fantastisk vecka!



En tävling för familjen: Mobilhögen

Det är 10 år sedan Steve Jobs introducerade för oss multi-touch teknologin och gjorde den komersiell för hela världen. Vi kan nu p.g.a denna teknik navigera oss genom att trycka på skärmarna och med enkelhet kunna koppla upp oss på nätet. Ett årtionde senare ser vi nu allt fler föräldrar som har problem med att hantera sina teknologismarta barn, och nu är barnen ännu mer omgivna av teknologi. Flera studier visar att spädbarn och småbarn rutinmässigt använder teknologi i sina liv. Och föräldrarna vet inte hur de ska hantera barnen, som hellre vill knappa på sin telefon eller surfplatta än leka med icke-tekniska leksaker, vara med sina föräldrar, leka med jämnåriga eller titta på tv. Det är en ny värld, som dagligen kan iakttas när små barn får utbrott då deras förälder försöker motivera dom med även andra saker som inte innefattar mobilen eller paddan. Det har aldrig varit svårare att vara förälder än i vår tid. Och det faktum att många unga föräldrar själva växt upp omgivna av teknologi gör det inte lättare.

Det finns ingen superförälder! Så är det bara. Det är mycket som ska pusslas ihop: jobb, matlagning, städning, träning, socialt liv med släkt och vänner. Vi ska hinna med så mycket för att få allt att gå ihop samtidigt som vi ska vara bra föräldrar. Det är ibland en ekvation som inte går ihop. Idag går dessutom livet mycket fortare än vad det gjorde förr och ibland blir vi stressade, trötta och kanske till och med deprimerade av sådant som händer i vardagen och påverkar våra, och våra barns, liv. När vi lånar ut en mobil eller padda för att få lite lugn och ro oroar vi oss samtidigt för våra barns digitala användande. Det är inte så konstigt egentligen. För ibland är det för lätt att ta till, och lika lätt att det går lite för långt. Innan vi vet ordet av så sitter barnen flera timmar om dagen medan vi inbillar oss att det bara är bra att de lär sig att bli digitala, och det är det ju, på många sätt. Men … och det finns en del men. Var går gränsen? Vilka är de positiva och de negativa följderna när man låter sina barn hålla på med en mobil, padda eller en dator? Få vet vad som egentligen är rätt eller fel, vi får som oftast följa vårt sunda förnuft.

 

Tävling inom familjen.

Om nu skall gå ut och äta någonstans kan ni testa denna tävling som vi kallar för ”Mobil högen”.

Reglerna är enkla. Som namnet antyder, familjen eller du och dina vänner lägger samtliga era telefoner i mitten av bordet under måltidens gång.

Den första personen som vänder på sin telefon förlorar och får betala får alla måltiderna. Detta kan fungera som en motivator och tvinga en själv att inte distrahera sig med sin mobil. Har du inte råd att betala för alla måltider kanske du nu får tvinga dig själv att aktivt intressera dig för Kalle som är mitt emot dig. Låter kanske dumt, men det fungerar! Mobilhögen kommer att få dig att börja bli mer social vid middagarna eller när ni tar en fika. Detta kommer att ta dig åt rätt riktning. Testa!!!

Följande regler gäller:

  1. Tävlingen börjar så få fort ni sätter er vid bordet.
  2. Alla sätter sina telefoner (ansiktet nedåt) i mitten av bordet
  3. Ingen är tillåten att plocka upp telefonen under måltiden
  4. Den första som inte lyckas med detta och tar upp telefonen för ta hela notan och betala
  5. Om alla lyckas att hålla sig från telefonen får alla betala sin egen måltid
  6. Spelet avslutas när notan kommer in.

En fin övning för att öka gemenskap, lycka till! 🙂



Sju dagars utmaning – Skär ner på din teknik

Besökte Real-gymnasiet idag vid Gävle och föreläste för 350 elever. Vi pratade om teknologins fördelar samt baksidan. Det är tydligt att det utspridda användandet av mobila enheter är oroande. Vi lever i en värld där vi ständigt är uppkopplade. Denna föreläsning bidrar till dialogen genom att samtala med elever om hur teknologi förändrar dynamiken i en familj och i skolan. Som samhälle kämpar vi för att hitta en balans mellan teknologins fördelar och missbruket som samma teknologi kan leda till. Denna dialog med eleverna är till för att medvetandegöra problemen och samtidigt ge oss goda strategier för hur vi skall kunna balansera teknik så vi kan ta emot allt det goda det har att erbjuda oss, samt minimera riskerna.

Mot slutet av föreläsningen erbjuder jag eleverna att testa en ”sju dagars utmaning” som ni också kan pröva på om ni vill! Det börjar lättsamt och blir lite svårare mot slutet. Det går att genomföra, tro mig. Vi som är äldre (digitala imigranter) har ju lärt oss att anpassa oss till teknik, och vet hur det var förr när vi inte behövde ha en telefon på oss hela tiden. Det går, tro mig. testa så får ni se. Se det som ett experiment, låtsas att du är en nyfiken forskare som skall utmana sig själv nu en vecka.

Ok, nu kör vi! Lycka till!

Måndag

Sluta följ människor som inte är dina riktiga vänner, avbeställ oönskade e-postlistor, och ta bort program som du inte använder.

 

Tisdag

Stäng av dina push-meddelanden (notifikationer).

 

Onsdag

Motstå frestelsen att titta på din telefon när du vaknar på morgonen (åtminstone en timme).

 

Torsdag

Sätt upp en laddningsstation utanför sovrummet, och titta inte på telefonen en timme innan läggdags.

 

Fredag

Gå ut på kvällen, ät middag, häng med vänner, men… Lämna telefonen hemma.

 

Lördag

Tillbringa din dag utan att titta på eller skicka meddelanden till dina sociala medier (Kik, snapchap, instagram, facebook etc..)

 

Söndag

Stäng av din telefon helt under hela dagen (från morgon till kväll).



Lämna mobilerna utanför sovrummet

Mitt första blogginlägg här på kurera! Känns spännande! Kommer dyka rakt in i detta och berätta allmänt om vad som händer i mitt liv. Befann mig i Kungsängen igår och föreläste för föräldrar, lärare samt för elevhälsan. Det var roligt, engagerande och med en massa humor. Vi pratade om ”digital balans”, vilka fördelar som vår teknik kan tillföra oss samt vilka riskfaktorer är det som vi nu börjar se. Tekniken går framåt i en rasande fart för varje år, medan vi människor är densamma sen stenåldern, vi har ju inte förändrats. Vi hara samma hjärna, nervystem och kropp. Det är rätt logist att förstå att teknik och människa kan krocka i vissa sammanhang. Frågan är när och hur vi kan motverka detta.

Patrik Wincent – Föreläsning – Kungsängen – Källskolan

Sömn: Att det är svårt att somna om när man precis har kollat på en skärm är inte så svårt att förstå. Vi blir ju piggare av att spela spel eller interagera på en skärm. En annan anledning, som många dock inte känner till, är att ljuset från skärmen påverkar hjärnan negativt. Skärmar strålar ut ett blått ljus på en frekvens som lurar hjärnan att tro att det är dag, enligt sömnforskaren

Fride Rångtell vid Uppsala universitet. När det är mörkt och vi ska lägga oss ökar sömnhormonet melatonin, och det blåa ljuset från skärmen trycker tillbaka just melatoninnivån. Men även minnet påverkas av att vi får svårt att somna och av antalet timmar vi sover. Man har kommit fram till att det är bättre att stänga av skärmen en timme eller två innan man somnar. Det är bättre att läsa en bok, vilket får oss att somna fortare och sova bättre. Har man sömnsvårigheter beror det ofta på ljuset från en skärm, men om vi druckit kaffe, eller använt nikotin, spelar också stor roll. Det har visat sig att man sover bättre om man har fasta rutiner kring sömnen, men om man använder en skärm innan man lägger sig slår det ut fördelarna.

Aktiviteten på skärmen har också betydelse. Det där spelet fortsätter fast man har stängt av och man ser färgglada aktiviteter dansa framför ögonen, vilket håller hjärnan aktiverad. Det är därför man inte ska spela spel en till två timmar innan man lägger sig. Så att hjärnan hinner trappa ner.

Det finns inger rätt eller fel, utan bara rekommendationer. Det blir oftast bra diskussioner när jag låter frågan få vara fri och vi får ha en öppen diskussion kring detta.

Även ett stort tack till Källskolan som överraskade mig med blommor. Tack för en fin kväll!