Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Digital Hälsa

Lyxfällan-podden: Nätspelandet ökar dramatiskt

Nätspelandet har fördubblats sen år 1997 och är för många ett tidsfördriv, en bästa kompis och en plattform för snabba dopamin-kickar. Men att vara spelberoende kan jämföras med att vara alkoholist. Vi diskuterar här i podden fenomenet nätspelsberoende i detta avsnitt. Varför blir vissa spelmissbrukare och hur kan det gå så långt att det drabbar både familj och vänner? Vad är det för faktorer som kan leda till denna ohälsosamma fälla och framförallt: hur kan man ta sig ur nätspelande, som i takt med digitaliseringen blir mer och mer tillgängligt för både vuxna och barn

Vad kännetecknar en som är i ett spelberoende?

• Man tänker ofta på spel
• Man ökar insatserna samtidigt som förlusterna blir större, man försöker vinna tillbaka förlorade pengar.
• Man misslyckas med att sluta spela
• Man spelar för att slippa tänka på andra problem
• Man ljuger för sina nära och kära om sitt spelande
• Man begår brott för att finansiera sitt spelande
• Man förlorar sociala kontakter
• Man lånar pengar för att kunna spela

Finns tre vägar in i ett spelberoende.
1. Den första börjar i en grundläggande psykiatrisk problematik, då man har en diagnos, exempelvis adhd, som gör det svårare att kontrollera impulser.

2. Den andra vägen är ängsliga personer som använder spel som lugnande medel, ett sätt att slappna av.

3. Den tredje vägen handlar om miljö och betingning, där spelet efter hand som man spelar ofta och mycket ”kidnappar” hjärnans belöningssystem och får den att hamna i banor som är svåra att ta sig ur. De tre vägarna kan dessutom kombineras, vilket ytterligare ökar risken.

>Här nedan finner du länken till Lyxfällan-podden om du vill lyssna: https://www.ilikeradio.se/podcasts/lyxfallan/14106/

 

 


One comment on “Lyxfällan-podden: Nätspelandet ökar dramatiskt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Skriv ut artikel


Vad är digital stress och hur påverkar det er organisation?

Okategoriserade

Vad är digital stress och hur påverkar det er organisation? ÖVERFLÖD AV INFORMATION Digital stress är kort och gott överflöd av information. Vi blir också stressade om vi inte tittar på mobilen. Detta beskrivs som fear of missing out (FOMO). Då handlar det alltså även om bristen på information istället för överflöd av information. KRIGET […]

Shoppingmissbruk som hejas på av samhället

Black friday

Shoppingmissbruk har ökat kraftigt de senaste åren har blivit mycket enklare tack vare Internet och snabblån. Man behöver inte ens gå ut få en kick längre … Alla former av beroende och missbruk har en orsak. Det vi ser är bara symtomen. Shoppingmissbruk är ett av missbruken som är enklast att dölja, man ser inte […]

Mobiler i skolan?

digital stress

Det finns ingen tvekan om att dagens telefoner har funktioner som kan främja elevernas lärande. Men sanningen är att de inte förmår begränsa användandet till skollärandet utan ägnar sig ofta åt att chatta, spela och kolla på Youtube under skollektionerna. Helt enkelt för att de tycker att det är roligare. I en publicerad Common Sense […]

Ökad skärmtid under pandemin

Dataspelsmissbruk

Som terapeut får jag konstant frågor kring hur man bör hantera barnens skärmtid under dessa omständigheter som vi befinner oss just nu. Man skulle ju tro att nu med Corona, föräldrar hemma, barnen hemma, familjen samlad, att det skulle bidra till mer kvalitets tid, och där man nu kommer umgås mer med varandra… Vi ser […]

Shoppingmissbruk under karantäntider

Shoppingmissbruk

Vi shoppar under dessa karantän tider som aldrig förr.  Men håller du inte ibland tillbaka impulsen att öppna plånboken kan du faktiskt få ekonomiska svårigheter. Det är svårt att motstå den där kicken, som de flesta av oss faktiskt upplever när vi handlar något vi vill eller tror oss vilja ha. Om du nu ändå […]

Spelbolagen behöver agera mer ansvarsfullt

Spelbolagen behöver agera mer ansvarsfullt

Okategoriserade

Under den senaste månaden har våra liv vänts upp och ner. Den här nya verkligheten är för många inte lätt att uthärda. Vi är på väg in i den värsta krisen sedan andra världskriget. De flesta av oss kommer att bli uttråkade och längta tillbaka till vår frihet – som att shoppa, träna, äta på […]

Vad är digital stress och hur påverkar det er organisation?

digital stress

Vad är digital stress och hur påverkar det er organisation? Silicon Valley styr och påverkar idag över miljontals människors tankar dagligen. Vi reagerar inte längre på detta för det är en naturlig del av vår vardag. Teknikstress är ett paraplybegrepp för en massa olika negativa effekter på vårt psyke som teknik- förändringarna åstadkommer. Som exempel på […]

Fantomsyndromet

digital stress

Fantomsyndromet Du har haft det, hundratals gånger. Alla har det. Låt oss föreställa oss ett typiskt ögonblick under min dag. Jag är på jobbet och har min Iphone i bakfickan. Plötsligt vibrerar den. Jag kontrollerar den, men det finns inget där. Inga samtal. Inget meddelande. Inga mejl, inget från Facebook. Med andra ord: Inget som […]

Vad är Nomophobia?

digital stress

  Nomophobia Erkänn, visst blir även du lite nojjig när du inte hittar mobilen? Jag blir det ibland. Som när man inte hittar nycklarna och har bråttom. Pulsen som ökar, irritationen som växer, svordomarna som … ja, du fattar. En del människor är riktigt rädda för att vara utan sin mobil. Det kallas för Nomophobia. […]

Oniomani är den medicinska termen för shoppingmissbruk

Oniomani är den medicinska termen för shoppingmissbruk

Shoppingmissbruk

Behovet av att spendera pengar på saker som man aldrig kommer att använda är ett uttryck för ett beteende som också brukar kallas shopoholism och syftar på en påträngande och oemotståndlig lust att handla utan att tanke på konsekvenserna. Inom psykiatrin och psykologin förlitar man sig helt på DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental […]