Digital Hälsa

Barnens prestandaproblem relaterade till teknik!

Efter att under de senaste åtta åren ha föreläst i skolor och kommuner och jobbat med hundratals familjer har jag kommit fram till att inlärningssvårigheter inte nödvändigtvis i första hand hänger ihop med barnens intelligens utan snarare deras förmåga att kunna fokusera och vara på alerten. På Fondberg & Wincent kunde vi snabbt konstatera att barnen ofta var alltför distraherade av sin elektroniska närvaro på nätet för att på ett effektivt sätt kunna lära sig läsa och skriva. 

Enligt många studier runtom i världen är barnens prestandaproblem i skolan relaterade till graden av användning av dataspel, internet, mobiltelefoner och surfplattor. Man har även sett beteendestörningar och försenad utveckling som följd av överdriven användning. 

Det är både mängden tid och innehållets kvalitet som avgör om aktiviteten är bra för barnets utveckling. Föräldern bör vara uppmärksam på vad barnet tittar på. Barn är lättpåverkade och deras upplevelser i tidig ålder kan skapa negativa konsekvenser längre fram i livet. 

All skärmtid är inte dålig för de små barnen. Forskare har sett att iPads och mobiler kan hjälpa dem att lära sig på samma sätt som analoga interaktiva spel gör. Men National Institute for Health and Care Excellence (NICE) i Storbritannien rekommenderar att man bör ha skärmfria dagar och begränsa skärmtiden till högst två timmar om dagen. Det finns dock andra undersökningar som komplicerar bilden, forskaren dr Deirdre Kelly, lyfter i Archives of Disease in childhood plockar fram fördelarna med att de flesta yngre barn, till exempel 2-åringar, som har tillgång till iPads och smartphones redan kan scrolla, låsa upp och aktivt söka efter appar och funktioner. Och att denna interaktivitet har positiva effekter för deras utveckling. Detta gäller främst då appar och program med substans och pedagogiskt värde. Men även hon varnar för det passiva tittandet, som knappast är vare sig utvecklande eller stimulerande. Så även om det finns mycket som är positivt med program som stimulerar barnens utveckling, måste vi fråga oss själva vad barnen tittar på. De flesta tittar på filmer och spelar olika typer av spel som inte stimulerar deras utveckling. Vad vi ser är att de här familjerna ofta saknar en struktur och riktlinjer för vad barnen får titta på. Men det tjänar inget till att skuldbelägga föräldrarna eftersom de inte vet vad som är bra och mindre bra när det gäller skärmtid och spel.

I barnens liv måste det finnas föräldrar som har tydliga avsikter och är interaktiva. Min största oro är bristen på vuxenvägledning. Om hälften av alla 2-åringar använder mobil media varje dag, utan någon eller liten involvering från vuxna, är det en stor anledning till oro. Vi måste få vuxna att bli medvetna om problemet och bli mer aktiva i barnens liv. Jag poängterar att oron inte ligger i att våra barn använder pedagogiska spel, utan i masskonsumtionen och bristen på föräldrarnas tillsyn, särskilt när barnen är under 3 år.

Som föräldrar behöver vi ifrågasätta hur vi använder tekniken, och hur vårt beteende kan ha påverkat och fortsätter att påverka våra barn och deras förhållningssätt.


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Skriv ut artikel


Barnens prestandaproblem relaterade till teknik!

Dataspelsmissbruk

Efter att under de senaste åtta åren ha föreläst i skolor och kommuner och jobbat med hundratals familjer har jag kommit fram till att inlärningssvårigheter inte nödvändigtvis i första hand hänger ihop med barnens intelligens utan snarare deras förmåga att kunna fokusera och vara på alerten. På Fondberg & Wincent kunde vi snabbt konstatera att […]

Har en åttaåring verkligen behov av en telefon?

Okategoriserade

Spelar det någon roll om barn får sitta med sin padda, dator eller mobil i flera timmar om dagen? Behöver vi oroa oss eller räds vi bara det nyaste nya? Nya riktlinjer har precis släppts från WHO, som lyder att barn som är under fem år ska högst tillbringa en timme framför skärmar som mobil, […]

Låt barnen ha tråkigt – det är en gåva

Okategoriserade

Att ha tråkigt är verkligen en gåva som inte tas tillvara idag. Många föräldrar gör allt för att hela tiden underhålla och hålla våra barn upptagna med något. Vi ger dem mobiler, iPads och allsköns program och spel. Men vad skulle hända om vi tillät och uppmuntrade våra barn att inte göra något, låta dem […]

Uppdatera spellagen!

Dataspelsmissbruk

Föreställ dig att hela familjen sitter runt köksbordet och äter frukost, du öppnar en bunt räkningar som du har framför dig, plötsligt får du syn på en oväntad räkning på över 15 000 kronor som har dragits från ditt konto, där en massa mikrotransaktioner har gjorts från ett flertal spelföretag. Första tanken som dyker upp […]

Digital Detox Camp nu i sommar!

Okategoriserade

Ser fram emot att köra igång igen denna sommar för sjätte året i rad. Denna terapeutiska metod hjälper barnen att få bort sina tvångsmässiga beteenden och börja om på ny kula. Ett sommarläger för tonåringar och ungvuxna som brottas med dataspels- och internetmissbruk. Många av dessa tonåringar har aldrig spenderat tid i naturen. De har istället […]

Minimera digital stress genom meditation

Dataspelsmissbruk

För många som är vana vid att få stimulans genom datorer och andra elektroniska apparater kan det vara svårt att sitta stilla under tystnad. Barn och tonåringar kan bli rastlösa och irriterade när de inte har en dator eller en skärm framför sig. Detta har i många fall blivit ett beteende som lett till att […]

Den mänskliga mjukvaran

Okategoriserade

Den principiella skillnaden mellan teknik och biologisk evolution är att den biologiska evolutionen drivs av att den starkaste överlever, adaptiva egenskaper befrämjar överlevnad och fortplantning i en befolkning. Det kanske inte är perfekt, men gynnar de organismer som är anpassade till sina miljöer. Den tekniska utvecklingen har en annan driv- kraft, drivs av andra faktorer. […]

Närvaro och fokus med min klocka

Okategoriserade

Att tekniken är fantastisk är något jag alltid har hävdat. Vi ska verkligen inte gå bakåt i tiden utan snarare framåt. Men vi ska inte heller bli slavar inför vår teknologi, därför tycker jag det är spännande när vi kan använda tekniken för att bli mer närvarande, mer fokuserad och mindre stressad..Det är en ganska […]

Uppmärksamhetsekonomin har vilselett oss!

Okategoriserade

Kritiken gäller hur stora plattformar som Facebook använder olika knep för att sluka så mycket av vår uppmärksamhet, och därmed skärmtid, som möjligt. Digital stress beror både på vår oförmåga att personligen förhålla oss hälsosamt till tekniken och den miljard industri som inget hellre vill än att just du ska spendera din tid i olika sociala […]