Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Digital Hälsa

Barnens prestandaproblem relaterade till teknik!

Efter att under de senaste åtta åren ha föreläst i skolor och kommuner och jobbat med hundratals familjer har jag kommit fram till att inlärningssvårigheter inte nödvändigtvis i första hand hänger ihop med barnens intelligens utan snarare deras förmåga att kunna fokusera och vara på alerten. På Fondberg & Wincent kunde vi snabbt konstatera att barnen ofta var alltför distraherade av sin elektroniska närvaro på nätet för att på ett effektivt sätt kunna lära sig läsa och skriva. 

Enligt många studier runtom i världen är barnens prestandaproblem i skolan relaterade till graden av användning av dataspel, internet, mobiltelefoner och surfplattor. Man har även sett beteendestörningar och försenad utveckling som följd av överdriven användning. 

Det är både mängden tid och innehållets kvalitet som avgör om aktiviteten är bra för barnets utveckling. Föräldern bör vara uppmärksam på vad barnet tittar på. Barn är lättpåverkade och deras upplevelser i tidig ålder kan skapa negativa konsekvenser längre fram i livet. 

All skärmtid är inte dålig för de små barnen. Forskare har sett att iPads och mobiler kan hjälpa dem att lära sig på samma sätt som analoga interaktiva spel gör. Men National Institute for Health and Care Excellence (NICE) i Storbritannien rekommenderar att man bör ha skärmfria dagar och begränsa skärmtiden till högst två timmar om dagen. Det finns dock andra undersökningar som komplicerar bilden, forskaren dr Deirdre Kelly, lyfter i Archives of Disease in childhood plockar fram fördelarna med att de flesta yngre barn, till exempel 2-åringar, som har tillgång till iPads och smartphones redan kan scrolla, låsa upp och aktivt söka efter appar och funktioner. Och att denna interaktivitet har positiva effekter för deras utveckling. Detta gäller främst då appar och program med substans och pedagogiskt värde. Men även hon varnar för det passiva tittandet, som knappast är vare sig utvecklande eller stimulerande. Så även om det finns mycket som är positivt med program som stimulerar barnens utveckling, måste vi fråga oss själva vad barnen tittar på. De flesta tittar på filmer och spelar olika typer av spel som inte stimulerar deras utveckling. Vad vi ser är att de här familjerna ofta saknar en struktur och riktlinjer för vad barnen får titta på. Men det tjänar inget till att skuldbelägga föräldrarna eftersom de inte vet vad som är bra och mindre bra när det gäller skärmtid och spel.

I barnens liv måste det finnas föräldrar som har tydliga avsikter och är interaktiva. Min största oro är bristen på vuxenvägledning. Om hälften av alla 2-åringar använder mobil media varje dag, utan någon eller liten involvering från vuxna, är det en stor anledning till oro. Vi måste få vuxna att bli medvetna om problemet och bli mer aktiva i barnens liv. Jag poängterar att oron inte ligger i att våra barn använder pedagogiska spel, utan i masskonsumtionen och bristen på föräldrarnas tillsyn, särskilt när barnen är under 3 år.

Som föräldrar behöver vi ifrågasätta hur vi använder tekniken, och hur vårt beteende kan ha påverkat och fortsätter att påverka våra barn och deras förhållningssätt.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Skriv ut artikel


Spelar ditt barn för mycket under sommaren?

Spelar ditt barn för mycket under sommaren?

Dataspelsmissbruk

Nu är sommarlovet här och när skolan, fritidshem eller de vanliga fritidsaktiviteterna inte är igång styr många barn själva över sin tid. Är barnen dessutom hemma själva medan föräldrarna arbetar minskar möjligheterna att ha koll på vad de sysslar med. En del barn kommer att välja att sitta många timmar framför en skärm av någon […]

Digital Detox Camp – För att bryta sitt skärmmissbruk

Dataspelsmissbruk

Dataspelsakuten, som ligger bakom Digital Detox Camp, är till för unga som blivit beroende av datorspel eller internet. Med hjälp av terapeuter kan ungdomarna bryta en negativ spiral där de tillbringar allt mer av sin tid framför datorn. Vissa är fast i rankningssystem och fullt upptagna för att bibehålla rankingen i ett spel. Men för […]

Hur teknologin påverkar vårt långtidsminne och korttidsminne

digital stress

När vi jonglerar olika uppgifter, som vi ofta gör i dag med vår teknologi, delar vi upp vår uppmärksamhet i flera delar. Det hindrar vårt lärande och blockerar vårt korttidsminne. ”Tekniken gör att vi belastar vår hjärna mer i dag än vad vi gjorde förut”, säger neurologen Adam Gazzaley vid University of California. Så … tekniken förändrar vårt […]

Vad är Google-effekten?

digital stress

När hände det senast att du glömde något och gick direkt till Google, eller skrev frågan på Facebook? Om du är som jag har du förmodligen redan besökt Google flera gånger i dag. Vi vet att vi genom ett klick kan få fram i stort sett vilken information som helst på bara några sekunder. Uttrycket […]

Vad är digital stress och hur påverkar det er organisation?

Okategoriserade

Vad är digital stress och hur påverkar det er organisation? ÖVERFLÖD AV INFORMATION Digital stress är kort och gott överflöd av information. Vi blir också stressade om vi inte tittar på mobilen. Detta beskrivs som fear of missing out (FOMO). Då handlar det alltså även om bristen på information istället för överflöd av information. KRIGET […]

Shoppingmissbruk som hejas på av samhället

Black friday

Shoppingmissbruk har ökat kraftigt de senaste åren har blivit mycket enklare tack vare Internet och snabblån. Man behöver inte ens gå ut få en kick längre … Alla former av beroende och missbruk har en orsak. Det vi ser är bara symtomen. Shoppingmissbruk är ett av missbruken som är enklast att dölja, man ser inte […]

Mobiler i skolan?

digital stress

Det finns ingen tvekan om att dagens telefoner har funktioner som kan främja elevernas lärande. Men sanningen är att de inte förmår begränsa användandet till skollärandet utan ägnar sig ofta åt att chatta, spela och kolla på Youtube under skollektionerna. Helt enkelt för att de tycker att det är roligare. I en publicerad Common Sense […]

Ökad skärmtid under pandemin

Dataspelsmissbruk

Som terapeut får jag konstant frågor kring hur man bör hantera barnens skärmtid under dessa omständigheter som vi befinner oss just nu. Man skulle ju tro att nu med Corona, föräldrar hemma, barnen hemma, familjen samlad, att det skulle bidra till mer kvalitets tid, och där man nu kommer umgås mer med varandra… Vi ser […]

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 3)