“Facebook, Youtube, ett samtal med en vän, lyssna på musik – jag gör alltihop samtidigt. Jag gör verkligen en miljon saker på en gång, precis som många andra i min ålder. Ibland säger jag till mig själv: Jag måste sluta med det här och göra mitt skolarbete, men jag kan inte.” Kalle, 19 år
Skolundervisningen idag utmanas av att elever tappar fokus, söker roligare uttryck eller blir uttråkade av för långsamt tempo.
Lärare för en ständig kamp om elevernas uppmärksamhet i form av distraktioner som dataspel, gambling eller sociala medier. Idag finns det dessutom nästan alltid snabba genvägar att ta för eleverna och det är oerhört svårt att konkurrera med. Hur kommer man runt detta och når fram till någon som är digitalt beroende?
WHO (Världshälsoorganisationen) har klassificerat dataspelsberoende som en sjukdom. Detta tyder på allvaret i frågan och visar verkligen att det är hög tid att ta tag i det stadigt växande problemet.
Listan här nedan utgör bara några av de problem dagens lärare stöter på hos eleverna:
Utmattade/sömnbrist från sena kvällar med dataspel
Problem att fokusera eftersom digitala kanaler ständigt tävlar om uppmärksamheten
Blir snabbt uttråkade eftersom de är vana vid multitasking med flera enheter samtidigt
Motivationsproblem ”Varför ska jag LÄSA en bok när jag kan se resumén på YouTube istället?”
Ständigt behov av kickar och dopaminpåslag från likes eller kommentarer i sociala medier
För att definiera ett digitalt beroende ser man till ett flertal olika faktorer, såväl psykiska som fysiska. Det går att hitta tydliga drag från liknande beroendeformer som de hos missbrukare av alkohol eller spel om pengar och att vara digitalt beroende är allvarligt.