Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Dina matvanor beror på din socioekonomiska status

Bor du i betongförorten, är lågutbildad och tjänar dåligt? Då äter du förmodligen näringsfattigt och löper större risk att bli sjuk eller dö i förtid.
Har du däremot längre utbildning och bor i ett "bättre" område är du sannolikt mer hälsosam och äter oftare fisk och grönsaker.
Nu presenteras en ny genomgång av de senaste årens forskning som visar på ett tydligt samband mellan olika socioekonomiska faktorer – som till exempel utbildningsnivå – och matvanor. 

Ja, så illa som ovan rader behöver det förstås inte vara. Men socioekonomiska förhållanden, det vill säga skillnader i exempelvis inkomst och utbildning, har betydelse för människors matvanor och hälsa i Sverige.
Det visar en genomgång av forskningen som gjorts i ämnet 2000 - 2015, som Livsmedelsverket nu presenterar i en ny litteraturstudie.

► Läs också: Luftföroreningar påverkar psykisk hälsa

 

Kan förklara skillnader i sjukdomsförekomst och dödlighet mellan personer i olika samhällsskikt
Det är många faktorer som bidrar till socioekonomiska skillnader. Det handlar bland annat om människors bakgrund, utbildning, var personen bor och hur stor inkomst man har.
Av den genomgång av forskningen som nu sammanställts framgår ett tydligt mönster. Det finns ett samband mellan matvanor och socioekonomisk status, vilket kan bidra till att förklara skillnaderna i sjukdomsförekomst och dödlighet mellan olika socioekonomiska grupper.

 Läs också: Ny studie: Tillsatser i mat kopplas till fetma och tarmsjukdom

Speciellt mammornas utbildning påverkar
Det är svårt att veta vilken socioekonomisk faktor som är starkast, men utbildning
framträder som en viktig faktor i flera studier. Den sammanställning av forskningen som nu gjorts i Livsmedelsverkets litteraturstudie visar att föräldrarnas utbildning är associerat till hur hälsosamma matvanor barnen får. Speciellt mammornas utbildningsnivå påverkar, visar granskningen.

► Läs också: Ensamhet – lika stor riskfaktor för tidig död som rökning

Matvanor av stor vikt för allmänhälsan
Eftersom den mat en person äter har en stark koppling till personens hälsa kan detta bidra till att förklara skillnader som finns mellan olika grupper i Sverige när det gäller sjukdomar och även dödlighet.
– Hälsosamma matvanor är en viktig faktor i arbetet för att utjämna skillnaderna i hälsa mellan olika grupper i samhället. Det är något vi ska ta hänsyn till i vårt arbete med att förbättra folkhälsan, säger Annica Sohlström, tf generaldirektör på Livsmedelsverket, i ett uttalande.

 

Läs också: Livsmedelsverket: ”Unga kvinnor får i sig för lite D-vitamin”

Personer med lägre inkomst äter mer snabbmat och färre grönsaker
Det finns också forskning om hur mycket pengar hushållen lägger på mat. Personer som har en längre utbildning äter mer hälsosam mat, exempelvis grönsaker och fisk, medan de med kortare utbildning äter mer av energitäta och näringsfattiga livsmedel som exempelvis snabbmat, chips, godis och läsk.
Matkostnader påverkar matvanorna och granskningen visar att de med lägst inkomst äter mer av energitäta, näringsfattiga livsmedel och mindre av hälsosamma livsmedel som till exempel grönsaker och fisk. Av förklarliga skäl eftersom variation tenderar att kosta mer.

Skillnader mellan könen
Sammanställningen visar att även kön har också betydelse. Kvinnor äter mer hälsosamt än män och skillnaderna kan ses även i tonåren.

Läs också: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Viktigt ta hänsyn till socioekonomiska faktorer i folkhälsoarbetet
Hälsosamma matvanor har en stor potential för att minska risken för
sjukdom och kan bidra till att utjämna hälsoskillnader mellan olika socioekonomiska grupper.
"Det är viktigt att ta hänsyn till socioekonomiska faktorer, matkostnad och sociala
normer i folkhälsoarbetet", skriver författarna bakom den litteraturstudien.

 

► Läs också: De 5 vanligaste sakerna folk ångrar när de dör

"Bra matvanor kan minska riskerna för allvarliga sjukdomar"
Irene Mattisson är nutritionist på Livsmedelsverket:
– Att äta bra, att till exempel regelbundet få i sig grönsaker, minska mängden rött kött och välja fullkornsprodukter, har betydelse för den egna hälsan. Att ha bra matvanor kan minska riskerna för flera olika allvarliga sjukdomar. Att börja äta grönare, lagom mycket och röra på sig kan alltså ha stor effekt för hur en person mår, både idag och i ett livslångt perspektiv, säger hon i ett uttalande.

Läs publikationen här: Socioekonomiska skillnader i matvanor i Sverige

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.