Dina matvanor beror på din socioekonomiska status

Bor du i betongförorten, är lågutbildad och tjänar dåligt? Då äter du förmodligen näringsfattigt och löper större risk att bli sjuk eller dö i förtid.
Har du däremot längre utbildning och bor i ett "bättre" område är du sannolikt mer hälsosam och äter oftare fisk och grönsaker.
Nu presenteras en ny genomgång av de senaste årens forskning som visar på ett tydligt samband mellan olika socioekonomiska faktorer – som till exempel utbildningsnivå – och matvanor. 

Ja, så illa som ovan rader behöver det förstås inte vara. Men socioekonomiska förhållanden, det vill säga skillnader i exempelvis inkomst och utbildning, har betydelse för människors matvanor och hälsa i Sverige.
Det visar en genomgång av forskningen som gjorts i ämnet 2000 - 2015, som Livsmedelsverket nu presenterar i en ny litteraturstudie.

► Läs också: Luftföroreningar påverkar psykisk hälsa

 

Kan förklara skillnader i sjukdomsförekomst och dödlighet mellan personer i olika samhällsskikt
Det är många faktorer som bidrar till socioekonomiska skillnader. Det handlar bland annat om människors bakgrund, utbildning, var personen bor och hur stor inkomst man har.
Av den genomgång av forskningen som nu sammanställts framgår ett tydligt mönster. Det finns ett samband mellan matvanor och socioekonomisk status, vilket kan bidra till att förklara skillnaderna i sjukdomsförekomst och dödlighet mellan olika socioekonomiska grupper.

 Läs också: Ny studie: Tillsatser i mat kopplas till fetma och tarmsjukdom

Speciellt mammornas utbildning påverkar
Det är svårt att veta vilken socioekonomisk faktor som är starkast, men utbildning
framträder som en viktig faktor i flera studier. Den sammanställning av forskningen som nu gjorts i Livsmedelsverkets litteraturstudie visar att föräldrarnas utbildning är associerat till hur hälsosamma matvanor barnen får. Speciellt mammornas utbildningsnivå påverkar, visar granskningen.

► Läs också: Ensamhet – lika stor riskfaktor för tidig död som rökning

Matvanor av stor vikt för allmänhälsan
Eftersom den mat en person äter har en stark koppling till personens hälsa kan detta bidra till att förklara skillnader som finns mellan olika grupper i Sverige när det gäller sjukdomar och även dödlighet.
– Hälsosamma matvanor är en viktig faktor i arbetet för att utjämna skillnaderna i hälsa mellan olika grupper i samhället. Det är något vi ska ta hänsyn till i vårt arbete med att förbättra folkhälsan, säger Annica Sohlström, tf generaldirektör på Livsmedelsverket, i ett uttalande.

 

Läs också: Livsmedelsverket: ”Unga kvinnor får i sig för lite D-vitamin”

Personer med lägre inkomst äter mer snabbmat och färre grönsaker
Det finns också forskning om hur mycket pengar hushållen lägger på mat. Personer som har en längre utbildning äter mer hälsosam mat, exempelvis grönsaker och fisk, medan de med kortare utbildning äter mer av energitäta och näringsfattiga livsmedel som exempelvis snabbmat, chips, godis och läsk.
Matkostnader påverkar matvanorna och granskningen visar att de med lägst inkomst äter mer av energitäta, näringsfattiga livsmedel och mindre av hälsosamma livsmedel som till exempel grönsaker och fisk. Av förklarliga skäl eftersom variation tenderar att kosta mer.

Skillnader mellan könen
Sammanställningen visar att även kön har också betydelse. Kvinnor äter mer hälsosamt än män och skillnaderna kan ses även i tonåren.

Läs också: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Viktigt ta hänsyn till socioekonomiska faktorer i folkhälsoarbetet
Hälsosamma matvanor har en stor potential för att minska risken för
sjukdom och kan bidra till att utjämna hälsoskillnader mellan olika socioekonomiska grupper.
"Det är viktigt att ta hänsyn till socioekonomiska faktorer, matkostnad och sociala
normer i folkhälsoarbetet", skriver författarna bakom den litteraturstudien.

 

► Läs också: De 5 vanligaste sakerna folk ångrar när de dör

"Bra matvanor kan minska riskerna för allvarliga sjukdomar"
Irene Mattisson är nutritionist på Livsmedelsverket:
– Att äta bra, att till exempel regelbundet få i sig grönsaker, minska mängden rött kött och välja fullkornsprodukter, har betydelse för den egna hälsan. Att ha bra matvanor kan minska riskerna för flera olika allvarliga sjukdomar. Att börja äta grönare, lagom mycket och röra på sig kan alltså ha stor effekt för hur en person mår, både idag och i ett livslångt perspektiv, säger hon i ett uttalande.

Läs publikationen här: Socioekonomiska skillnader i matvanor i Sverige

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.