Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

“Dra ned på alkoholen och stärk ditt immunförsvar”

Fördelar med att skippa alkoholen

1. Förbättrad fysisk hälsa I form av viktminskning, bättre matsmältning, ökad energi och klarare hy.
2. Underlättar hälsosamma val Som att äta bra mat, dricka mer vatten, träna mer och sova bättre. Gör det lättare att sätta mål som går att leva upp till.
3. Sömnen förbättras
Sömnstörningar minskar oftast och du blir mer utvilad.
4. Immunförsvaret stärks
Alkohol hämmar benmärgens förmåga att bilda försvarsceller som ska skydda kroppen från infektioner och du blir därför lättare sjuk. Att välja bort alkohol har positiva effekter både på lång och kort sikt.
5. Bra för blodtrycket
Alkohol kan orsaka högt blodtryck, genom att avstå kan blodtrycket sjunka.
6. Omgivningen mår bättre
Omgivning blir glad över ditt val, särskilt små barn för vilka kontakt med alkoholpåverkade vuxna kan vara påfrestande.
7. Tänker klarare
En opåverkad hjärna fungerar bättre. Det är lättare att hålla reda på saker, strukturera vardagen och fungera på jobbet.
8. Sparar tid och pengar
Alkoholfria alternativ är billigare. Om du skippar alkoholen så slipper du inte bara bakisångesten dagen efter, du får mer tid att göra saker du verkligen gillar.
9. Piggare och bättre fokus
Hjärnan fungerar betydligt bättre om vi sover ordentligt. Minnet förbättras och förmågan till struktur både privat och i arbetslivet förbättras.
10. Minskad risk för sjukdom och olyckor
Hög alkoholkonsumtion medför ökad risk för olyckor. Även risken för cancer och psykisk ohälsa ökar, dessutom riskerar lever och njurar att skadas.
Källa: IOGT NTO


Emilia Pettersson

I denna tid av självisolering flyttar krogen hem till dig eller din granne genom hemleverans av både mat och alkohol. Men det gör även våld och en ökad ohälsa menar IOGT-NTO:s Emilia Pettersson som i detta debattinlägg varnar för riskerna med en uppluckring av alkohollagar och vårt förhållande till alkohol i spåren av corona.

För någon vecka sedan fick jag av misstag en länk till ett träningspass på en av flera gruppchattar som jag är med i. Just denna handlade om en överraskningsfest till en gemensam kompis som nu på grund av rådande pandemi fått ställas in.

Träningspasset kom från en väninna som haft flera tumörer och fortfarande behandlas. I skuggan av den rådande pandemin påverkas inte bara de som smittas och de som vill hålla sig friska. De som redan genomgår en behandling vittnar om oro för inställda ingrepp eller avbokade läkarbesök, samtidigt som många av dem automatiskt hamnar i riskgrupp.

 

LÄS OCKSÅ: Större chans att lyckas med helnykterhet än kontrollerat drickande

Vi behöver rörelse och vi behöver sunda vanor. I tider av isolering verkar dock även de sunda vanorna ha tagit semester och i mitt Facebook-flöde börjar bilderna av digitala sammankomster med vinglaset i högsta hugg bli ganska repetitiva.

Hur kommer det sig att alkohol som är ett av de ämnen som drabbar immunförsvaret värst fått ett så stort utrymme just nu?

LÄS OCKSÅ: Stora mängder tillsatser och rester av bekämpningsmedel i vin

När kroppen bryter ner alkohol bildas acetaldehyd, ett ämne som skadar vårt DNA och orsakar cancer. Är det verkligen det vi signar upp på när vi visar upp vårt vinglas på sociala medier? Skulle vi visa upp en cigarett med samma iver när vi vet att den ger lungcancer? Förmodligen inte.

Det pågår nämligen en parallell kamp från alkoholproducenterna för att på ett kreativt sätt luckra upp alkohollagstiftningar i skuggan av pandemin. Vin- och spritproducenternas lobbyister satsar just nu stora resurser för att du ska ta ett glas vin till middagen, gärna även till lunchen. Det finns ju ingen arbetsgivare som kommer att känna av lukten av alkohol nu när de flesta av oss jobbar hemma. Det har handlat om att tillåta gårdsförsäljning, sänka skatten på alkohol och sist men inte minst att få krogen att leverera hem middagen tillsammans med alkoholen till din dörr. Därmed flyttar krogen hem till dig på fredagskvällen och alla de som aldrig skulle dricka framför sina barn lättar på alkoholreglerna.

LÄS OCKSÅ: Unga dricker allt mindre – har inte tid med alkohol

Lite vin, lite frånvarande vuxna, lite baksmälla … Vi flyttar på gränsen mellan det publika och det privata och i kölvattnet ser vi hur samtalen till kvinnojourerna ökar, de oroliga barnen ringer Bris och våldet flyttar från krogen hem till dig eller din granne.

Alla super inte till och slåss hemma, men om betydligt fler dricker hemma istället för ute så kommer konsekvent dess baksidor att flytta till hemmet. Och betydligt fler spelar roulett med sin egen hälsa och immunförsvar genom att dricka alkohol. Fylla och bakfylla är som julafton för coronaviruset, vi tappar hämningar, kollen på den sociala distanseringen och den försiktigheten vi är väl medvetna om att vi ska ha när vi umgås bland folk.

 

Kännedomen om detta har gjort att flera länder, däribland Sydafrika, har slutat sälja alkohol under viruskarantänen och antalet våldsbrott har minskat dramatiskt. Under de nio första dagarna av karantänen mördades 94 personer, jämfört med 326 under samma period förra året och våldtäkterna minskade från 699 till 101.

Nu är alkoholförbud inte en universallösning på allt ont i världen, men helt klart kan en minskad totalkonsumtion leda till positiva effekter och framförallt avlasta vården så att de kan fokusera på att ta hand om virussmittade och slippa fyllebråk. 

Emilia Pettersson, politisk sekreterare IOGT-NTO

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.


Fördelar med att skippa alkoholen

1. Förbättrad fysisk hälsa I form av viktminskning, bättre matsmältning, ökad energi och klarare hy.
2. Underlättar hälsosamma val Som att äta bra mat, dricka mer vatten, träna mer och sova bättre. Gör det lättare att sätta mål som går att leva upp till.
3. Sömnen förbättras
Sömnstörningar minskar oftast och du blir mer utvilad.
4. Immunförsvaret stärks
Alkohol hämmar benmärgens förmåga att bilda försvarsceller som ska skydda kroppen från infektioner och du blir därför lättare sjuk. Att välja bort alkohol har positiva effekter både på lång och kort sikt.
5. Bra för blodtrycket
Alkohol kan orsaka högt blodtryck, genom att avstå kan blodtrycket sjunka.
6. Omgivningen mår bättre
Omgivning blir glad över ditt val, särskilt små barn för vilka kontakt med alkoholpåverkade vuxna kan vara påfrestande.
7. Tänker klarare
En opåverkad hjärna fungerar bättre. Det är lättare att hålla reda på saker, strukturera vardagen och fungera på jobbet.
8. Sparar tid och pengar
Alkoholfria alternativ är billigare. Om du skippar alkoholen så slipper du inte bara bakisångesten dagen efter, du får mer tid att göra saker du verkligen gillar.
9. Piggare och bättre fokus
Hjärnan fungerar betydligt bättre om vi sover ordentligt. Minnet förbättras och förmågan till struktur både privat och i arbetslivet förbättras.
10. Minskad risk för sjukdom och olyckor
Hög alkoholkonsumtion medför ökad risk för olyckor. Även risken för cancer och psykisk ohälsa ökar, dessutom riskerar lever och njurar att skadas.
Källa: IOGT NTO


Emilia Pettersson

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!