Dricker du för mycket? Kolla här

Fakta

Dricker du för mycket? Så här kan du få hjälp:

Logga in på 1177.se och boka tid via e-tjänster eller ring någon av de alkoholmottagningar som finns.

Ring Alkohollinjen på telefon 020-84 44 48 - för dig som funderar över dina eller någon annans alkoholvanor. Rådgivningen är kostnadsfri, du kan ringa från hela landet och du kan vara anonym.

Testa vilken alkoholprofil du har:
…på alkoholprofilen.se
Testet tar cirka tio minuter, är uppbyggt av 13 frågor och kan ge fler än 3 000 individuella svar.

Kontakta någon av Sveriges 440 AA-grupper
Anonyma Alkoholister är en ideell, global gemenskap av kvinnor och män ur alla samhällsskikt, som träffas för att tillsammans uppnå och behålla varaktig nykterhet.

Kontakta en Al-Anon familjegrupp
Al-Anon är en oberoende gemenskap av anhöriga och vänner till alkoholister som ger stöd till varandra.

Skaffa snabbkoll
Läs alkoholmottagningen Riddargatan 1:s frågor och svar om alkoholberoende

Visste du att?
En stor stark eller en drink (6 cl sprit + 20 cl läsk) innehåller drygt 200 kalorier, vilket motsvarar ungefär...
...en dryg halvdeciliter vispgrädde eller
...en och en halv normalstor kanelbulle eller
...tre små smörpaket (10 g).

En flaska lättöl per dag under ett år blir cirka 10 helflaskor starksprit.
En burk folköl per dag under ett år blir cirka 23 helflaskor starksprit.
En burk starköl per dag under ett år blir cirka 36 helflaskor starksprit.
Källor: Vårdguiden, Livsmedelsverket

Omkring 330 000 personer i Sverige beräknas vara beroende av alkohol, vilket gör alkoholism till en folksjukdom i klass med diabetes.
Är du i riskzonen för alkoholberoende? Så här får du veta.

På sommaren är det lätt att dricka för mycket. Lite grillning på den solvarma uteplatsen med ett glas vin i handen är mysigt tycker många.
Nu är de lata sommardagarna över - men gäller det även drickandet?
Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

Vanligt att konsumera
Omkring 90 procent av alla vuxna konsumerar alkohol. Av dessa uppskattas 10 procent ha en problematisk konsumtion och omkring 4,4 procent - cirka 330 000 svenskar - uppskattas uppfylla kriterierna för alkoholberoende, enligt Missbruksutredningen från februari 2011.

 

Läs också: Aktiviteterna som ökar vår alkoholkonsumtion

Många är riskmissbrukare
Och betydligt fler än så är så kallade riskbrukare. Det vill säga att de riskerar att skada sig själva, och även andra, med sitt drickande.
Är du alkoholberoende eller i riskzonen?
Testa dig själv genom att svara på nedan frågor.

Läs också: Druvjuice har samma effekt på hjärthälsan som rödvin

Test 1: Är du i riskzonen?

1. Har du nånsin känt att du borde minska din alkoholkonsumtion?
2. Har någon irriterat dig genom att kritisera ditt alkoholbruk?
3. Har du nånsin haft skuldkänslor för ditt alkoholbruk?
4. Har du nånsin druckit alkohol det första du har gjort för att komma över en baksmälla?

 

Svaret ja på en av fyra frågor räcker
Ovan är det så kallade CAGE-testet. Det räcker det med att man svarar ja på en av frågorna för att anses befinna sig i riskzonen för beroende - och för att det ska vara befogat att gå vidare med fler frågor.
Ju fler frågor man svarar ja på, desto allvarligare problem anses föreligga. Ett ja på sista frågan anses exempelvis vara särskilt allvarligt.

Läs också: Alkohol och träning – en dålig kombination

Internationellt använt instrument
CAGE-testet är utvecklat av John Ewing, grundare av Bowles Center for Alcohol Studies, University of North Carolina at Chapel Hill, och är ett internationellt använt instrument för identifiering av personer med riskbruk, missbruk eller beroende. Det används bland annat inom primärvården och har översatts till åtskilliga språk.

 

Läs också: Därför blir du bakis

Test 2: 10 frågors självtest

Har du en riskfylld alkoholkonsumtion utan att känna till det? Ta ett snabbt självtest, utarbetat av WHO och bearbetat av Karolinska Institutet i Stockholm:


Överkonsumtion leder till sömnstörningar och högt blodtryck

Vi är alla olika. Bara för att den du dricker med tål mycket behöver det inte betyda att du gör det - och tvärtom.
Vi både tål olika mängd alkohol och reagerar på olika sätt när vi dricker den.
En del vet när det är dags att sluta - och gör det också - medan andra har svårare att sätta gränser.
En ihållande hög alkoholkonsumtion leder dock till samma typ av problematik för de flesta: magproblem, sömnstörningar, högt blodtryck, huvudvärk, irritation, oro samt inte minst, ofta även sociala problem.

Läs också: Så sänker du ditt blodtryck naturligt

Av Isabelle Hedander


Fakta

Dricker du för mycket? Så här kan du få hjälp:

Logga in på 1177.se och boka tid via e-tjänster eller ring någon av de alkoholmottagningar som finns.

Ring Alkohollinjen på telefon 020-84 44 48 - för dig som funderar över dina eller någon annans alkoholvanor. Rådgivningen är kostnadsfri, du kan ringa från hela landet och du kan vara anonym.

Testa vilken alkoholprofil du har:
…på alkoholprofilen.se
Testet tar cirka tio minuter, är uppbyggt av 13 frågor och kan ge fler än 3 000 individuella svar.

Kontakta någon av Sveriges 440 AA-grupper
Anonyma Alkoholister är en ideell, global gemenskap av kvinnor och män ur alla samhällsskikt, som träffas för att tillsammans uppnå och behålla varaktig nykterhet.

Kontakta en Al-Anon familjegrupp
Al-Anon är en oberoende gemenskap av anhöriga och vänner till alkoholister som ger stöd till varandra.

Skaffa snabbkoll
Läs alkoholmottagningen Riddargatan 1:s frågor och svar om alkoholberoende

Visste du att?
En stor stark eller en drink (6 cl sprit + 20 cl läsk) innehåller drygt 200 kalorier, vilket motsvarar ungefär...
...en dryg halvdeciliter vispgrädde eller
...en och en halv normalstor kanelbulle eller
...tre små smörpaket (10 g).

En flaska lättöl per dag under ett år blir cirka 10 helflaskor starksprit.
En burk folköl per dag under ett år blir cirka 23 helflaskor starksprit.
En burk starköl per dag under ett år blir cirka 36 helflaskor starksprit.
Källor: Vårdguiden, Livsmedelsverket

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.