Du är inte för gammal för styrketräning!

Att lyfta tungt och träna explosivt är perfekt för dig som har passerat 60 – tro inget annat.
Här tipsar Kureras träningsexperter Anders och Jamina Gatti om några övningar som passar utmärkt för seniorer.

Yoga, gympa, dans eller simning är alla bra och skonsamma träningsformer för äldre – men var inte rädd för att lyfta vikter på gymmet bara för att du har passerat 60-sträcket.
Det tycker Anders och Jamina Gatti, Kureras träningsexperter som tillsammans driver träningsföretaget Gatti Training i Årsta.

Läs också: ”Behåll” hjärnan med träning

 

Bör styrketräna oavsett ålder
De menar att alla människor bör styrketräna oavsett ålder, då det både ökar den kognitiva förmågan, håller skelettet starkt, ökar muskelmassan och ger ett fullgott skydd för hjärtat. Dessutom hjälper vältränade muskler kroppen att reparera sig efter sjukdom.
– Studier visar att omkring hälften av alla åldersrelaterade sjukdomar som drabbar oss är en direkt följd av att vi tappar muskelmassa. Detta gäller både kroppsliga krämpor men även sådant som rör knoppen, säger Jamina Gatti.

Redan i 40-årsåldern börjar vi tappa i muskelmassa, som gör att vi blir svagare och mer orkeslösa.
Tappet går långsamt till en början fram till 50-60 års-åldern, sedan börjar det gå allt fortare och det största tappet sker mellan 60-80 år.

Mest utsatta är kvinnor som generellt sett har mindre muskelmassa redan från början.

Läs också: 5 knep som stärker skelettet!

Kureras träningsexperter Jamina och Anders Gatti

Äldre kvinnor håller sig friska längre
Ett par dagars välplanerad styrketräning i veckan kan därför göra underverk för att både bibehålla men framförallt öka sin muskelmassa.
Bland annat visade en studie från Örebro universitet att styrketräning är ett effektivt sätt för äldre kvinnor att hålla sig friska längre.
– Flera studier visar dessutom att vi kan öka muskelmassan högt upp i åldrarna och att träningsbarheten aldrig försvinner. En vältränad 80-åring kan vara starkare än en otränad 30-åring, säger Anders Gatti.
Ryggont, en ny höftkula eller knäled eller en inopererad pacemaker är dock sådant som kan avskräcka en del äldre från att besöka gymmet.

 

Läs också: Ny forskning: “Det är aldrig för sent för att börja träna”

Modifiera rörelserna efter din kropp
Det är onödigt, menar Anders och Jamina Gatti som rekommenderar den som är ovan att träna att ta hjälp av en kompetent tränare med rutin av att träna äldre.
– Inget av detta hindrar dig från att styrketräna, men vissa rörelser kan vara lite begränsade, i så fall får man bara modifiera dem så att de passar dig och din kropp. Fråga instruktörerna, de är där för att hjälpa till, säger Anders Gatti.

De poängterar också att styrketräningen bör vara både tung och explosiv, även för seniorer.
– Vi behöver träna med tunga vikter och göra hyfsat få repetitioner. Vi bör även lyfta explosivt, det vill säga snabba lyft med fokus på hastighet, detta eftersom de muskelfibrer som står för explosiviteten är de som vi tappar först. Självklart jobbar man efter sin egen förmåga.

Många äldre har också svårt att gå i trappor, resa sig från låga positioner och plocka upp saker från golvet eller marken – men det går att komma tillrätta med.
– Olika varianter av knäböj, marklyft och utfall kan hjälpa dig att bli mer rörlig, säger Jamina Gatti.

3 övningar som passar äldre

"Farmers walk"
Ta ett par tunga hantlar och håll i händerna vid sidan om kroppen och gå en sträcka om 20-40 meter innan du vilar, en så kallad ”farmers walk”. Variera genom att belasta ensidigt, det vill säga att du håller en vikt i bara ena handen och går. Eftersträva en bra hållning och håll kroppen stabil.

 

Läs också: Träning bästa medicinen vid artros

Ta dig från liggande till stående
Bara genom att träna på att lägga sig ner och resa sig upp så kan du göra en hel del nytta för rörlighet och koordination. Vill du göra det svårare men effektivare så kan du med fördel göra en övning som heter ”turkish getup” som verkligen skapar förutsättning för ökad rörlighet och styrka i hela kroppen. Gå långsamt fram helt utan vikt, för att först lära dig själva rörelsen.

Rodd och pressar
Överkroppsövningar som olika varianter av rodd och pressar är bra och viktigt för att bibehålla bra hållning och för att orka lyfta saker.Tänk bara på att en del kan bli yra av att jobba för mycket ovanför huvudet.
Även balansövningar är viktigt för äldre. Stå på ett ben när du borstar tänderna - enkelt och effektivt!

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

 

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.