Foto: Mariana Cabral

Efter utbrändhet och stroke – nu har Tanja lärt sig vikten av att pausa

Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Holistisk yogalärare och minfulnesscoach
.
Familj: Maken Joakim Dyredand, motorjournalist och dottern Olivia.
Bor: Edsbro i Roslagen.
Aktuell med: Boken ”Skratta & Pausa – en helande guide” på Pug förlag.
Info: Mer tips från Tanja hittar du på stressaav.nu och på Tanjas Youtube-kanal

Skratta och pausa – det heter Tanja Dyredands bok som kom ut i dagarna. Rakt upp och ned och utan krusiduller. Men för Tanja har livet inte alltid handlat om att skratta och pausa – tvärtom. Faktum att det fanns en tid då ordet pausa knappt fanns i Tanjas vokabulär.

Under många år i Stockholms mediavärd pressade sig Tanja hårt för att hinna med alla uppdrag och som frilansande journalist tackade hon sällan nej till nya. För Tanja som dessutom hade familj blev det till slut en ohållbar situation.
– Jag hade mellan sju och åtta jobb samtidigt och lyssnade inte in kroppen överhuvudtaget.
Utbrändheten blev snart ett faktum men inte bara det, Tanja drabbades även av en stroke.
– Kroppen försökte säga att jag skulle bromsa, säger Tanja och berättar att hon året innan stroken åkt in på sjukhus med ambulans ett flertal gånger med bland annat hjärtflimmer.
– Men jag tog det inte lugnt, utan jag bara körde på. Till slut sade kroppen ifrån med besked.

Har alltid haft mycket energi
Det var inte bara renodlad ambition eller överlevnadstress som gjorde att Tanja hade så många järn i elden vid tiden för sitt insjuknande. Hon har alltid haft mycket energi och ända sedan barnsben varit ivrig och haft svårt att stilla sig som hon uttrycker det.
– Det är egentligen aldrig någon annan som drivit på mig, bara jag själv, säger Tanja som säger att hon led av ”duktiga flickansyndromet” och var sin egen inre mobbare.
– Jag värdesatte mig själv helt utifrån prestation och hur mycket jag kunde klara av.
Nu skulle hon snart tvingas lägga om förhållningssätt helt, även om den insikten inte kom direkt.

 

LÄS OCKSÅ: Åsa lämnade ekorrhjulet – och skrev en bok om det

Höll tyst om stroken till en början
Då stroken inte gav några yttre synbara tecken, kunde Tanja till en början dölja faktumet för sina chefer och uppdragsgivare då hon var rädd att förlora jobb. Hon berättade inledningsvis inte heller för sin dotter eller ens sina egna föräldrar, en tid var det bara hennes man, motorjournalisten Joakim Dyredand som kände till hur det var ställt.
– Jag var rädd för att förlora uppdrag och visa mig svag, jag berättade inte för någon.

Fick jobba hemifrån i sin egen takt
Men det dröjde inte länge innan Tanja ändå tog bladet från munnen och berättade för sin dåvarande chef som tog det hela bra. Tanja fick möjlighet att jobba hemifrån, utifrån sina egna förutsättningar och slapp på så sätt sjukskrivning, och hennes farhågor att vara utbytbar kom på skam. Men Tanja kände att hon behövde ändra sitt sätt att leva. Utbrändheten och stroken var hårda lärare och Tanja som hållit på med yoga tidigare, även om det då främst rörde sig om mer prestationsinriktade och fysiskt krävande former av yoga tog nu upp bekantskapen igen. Men den här gången i en betydligt mer skonsam form. Tanja hittade till den Medicinska yogan som blev ett utmärkt rehabiliteringsverktyg som hjälpte henne handskas med sviterna av stroken och utbrändheten.
– Jag har länge varit inne på det österländska tänket och ser kroppen som en helhet säger Tanja som menar att mindfullness och yoga blev hennes räddning.
– Det ihop med leendet och skrattet blev min rehabilitering.
Idag är hon bland annat utbildad yogalärare och ger yogaklasser hemma i Vänliga villan som hon kallar sitt hem i Edsbro i Roslagen utanför Stockholm. En annan följd blev nämligen att familjen så småningom valde att lämna Stockholm för en betydligt lugnare mer lantlig livsmiljö.

LÄS OCKSÅ: Tanja Dyredand:  “Att tom-glo borde stå på allas bucket list”

Svår omställning
Det kan låta som en behaglig tillvaro men omställningen var inte helt enkel för någon som Tanja som varit helt uppslukad av och identifierad med sitt jobb.
– Jag var tvungen på något sätt att börja om, säger Tanja som förklarar att det kändes som att förlora sig själv helt.

Stroke kan drabba på olika sätt förklarar Tanja och berättar att det i hennes fall främst kom att påverka minnet och ordförrådet.
– Jag har fortfarande afasi och kan ha svårt att komma ihåg vad vanliga saker heter.
Hon drabbades också av depression och extrem trötthet.
– De mörka tankarna efteråt var det värsta.

 

Hittade skrattet av en slump
Att hon fick upp ögonen för skrattets viktiga funktion var lite av en slump, hon hade varit på en yogalektion och hade börjat skratta i en position och kunde inte sluta.
– Jag började tokskratta.
Efteråt upplevde Tanja skrattet som läkande och började genast göra research om skrattets välgörande effekter.
– Hjärnan märker inte skillnad på fejkat skratt och riktigt skratt säger Tanja.
Oavsett varför vi skrattar sätter kroppen igång att producera olika välgörande ämnen som endorfiner och serotonin berättar Tanja som efter det medvetet valde att lägga till mer skratt i sin vardag.
– Här hittade jag min egen medicin, kan man säga.
Och det märks, Tanja har nära till skratt och skrattar ofta under intervjun.

Skratt stimulerar vagusnerven
Tanja började även väva in skrattet i sin yoga och numera är det en del både i den yoga hon lär ut och den hon praktiserar för egen del.

Hon förklarar att en anledning till att skrattet är så viktigt är att det aktiverar vagusnerven. Något hon fokuserar på mycket i sin yogaform då det bidrar till att stimulera till självläkning genom att påverka det parasympatiska nervsystemet. Fördelen är att den går att göra när som helst och var som helst, förklarar Tanja.
– Skrattet är gratis. Andetaget är gratis, det är helt oförställt.
Hon berättar att det finns forskning som visar att stimulans av vagusnerven kan hjälpa vid smärta men även vid ångest och depression.
I boken ”Skratta och pausa” tipsar Tanja om olika övningar med fokus på både skratt och paus, men även andningsövningar som ska vara läkande för hjärnan.

 

LÄS OCKSÅ: Deckardoktorn Jonas Moström: ”Att läsa böcker är vaccination mot stress”

Tanja Dyredand
Foto: Björn Falkevik

Har lärt sig att det är OK att tacka nej
Idag har Tanja en helt annan tillförsikt och ett helt annat tempo, en stor del av sin tid ägnar hon åt att ta det lugnt.
– Jag tar dagen som den kommer.
Hon har också lärt sig att tacka nej även om den som följer henne i sociala medier lätt kan få intrycket av att hon är väldigt aktiv, något hon förklarar med att hon har en engagerad dotter. Nu är det också mycket aktivitet kring lanseringen av boken men annars prioriterar Tanja sin hälsa och sitt välmående på ett helt annat sätt idag.
– Den största lärdomen jag har gjort är att det faktiskt är OK att inte prestera och att värdesätta det som är, säger Tanja som menar att hon är mer i nuet. Hon värdesätter också lugnet där hon bor och människorna som bor däromkring. Och även om det inte är lika många som har möjlighet att komma på hennes yogaklasser där som det hade varit om hon hållit dem i Stockholm har ändå ordet spridit sig och hon har successivt fått fler deltagare.
– Första gången kom det fyra personer men nu hittar folk.
Det finns både intresse och behov menar Tanja, som lär ut en yogaform som dessutom passar de som arbetar mycket med kroppen och därför kan ha olika krämpor.
– Min yoga är individuellt anpassad och tillåtande och passar alla. Du kan yoga precis som du är säger Tanja.

Borta bra men hemma bäst
Hon har även samarbeten med olika yogastudios i Stockholm och gästar ibland som lärare. Något det kommer bli mer av nu efter att boken släppts.
Men efter Stockholmsbesöken uppskattar Tanja tillvaron i Roslagen ännu mer. Det blir för intensivt med alla människor.
– Det tar mycket mer på hjärnans krafter än man tror, säger Tanja.
Att lägga om livsstil och flytta från Stockholm var en fråga om överlevnad för Tanja, det blev uppenbart att hon inte kunde fortsätta som tidigare. Idag är Tanjas högsta önskan att kunna hjälpa andra med sin historia.
– Jag har nu vigt mitt liv åt att sprida ljus och tipsa om återhämtning på olika sätt.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Holistisk yogalärare och minfulnesscoach
.
Familj: Maken Joakim Dyredand, motorjournalist och dottern Olivia.
Bor: Edsbro i Roslagen.
Aktuell med: Boken ”Skratta & Pausa – en helande guide” på Pug förlag.
Info: Mer tips från Tanja hittar du på stressaav.nu och på Tanjas Youtube-kanal

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

 

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

 

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.