Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Mariana Cabral

Efter utbrändhet och stroke – nu har Tanja lärt sig vikten av att pausa

Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Holistisk yogalärare och minfulnesscoach
.
Familj: Maken Joakim Dyredand, motorjournalist och dottern Olivia.
Bor: Edsbro i Roslagen.
Aktuell med: Boken ”Skratta & Pausa – en helande guide” på Pug förlag.
Info: Mer tips från Tanja hittar du på stressaav.nu och på Tanjas Youtube-kanal

Skratta och pausa – det heter Tanja Dyredands bok som kom ut i dagarna. Rakt upp och ned och utan krusiduller. Men för Tanja har livet inte alltid handlat om att skratta och pausa – tvärtom. Faktum att det fanns en tid då ordet pausa knappt fanns i Tanjas vokabulär.

Under många år i Stockholms mediavärd pressade sig Tanja hårt för att hinna med alla uppdrag och som frilansande journalist tackade hon sällan nej till nya. För Tanja som dessutom hade familj blev det till slut en ohållbar situation.
– Jag hade mellan sju och åtta jobb samtidigt och lyssnade inte in kroppen överhuvudtaget.
Utbrändheten blev snart ett faktum men inte bara det, Tanja drabbades även av en stroke.
– Kroppen försökte säga att jag skulle bromsa, säger Tanja och berättar att hon året innan stroken åkt in på sjukhus med ambulans ett flertal gånger med bland annat hjärtflimmer.
– Men jag tog det inte lugnt, utan jag bara körde på. Till slut sade kroppen ifrån med besked.

Har alltid haft mycket energi
Det var inte bara renodlad ambition eller överlevnadstress som gjorde att Tanja hade så många järn i elden vid tiden för sitt insjuknande. Hon har alltid haft mycket energi och ända sedan barnsben varit ivrig och haft svårt att stilla sig som hon uttrycker det.
– Det är egentligen aldrig någon annan som drivit på mig, bara jag själv, säger Tanja som säger att hon led av ”duktiga flickansyndromet” och var sin egen inre mobbare.
– Jag värdesatte mig själv helt utifrån prestation och hur mycket jag kunde klara av.
Nu skulle hon snart tvingas lägga om förhållningssätt helt, även om den insikten inte kom direkt.

 

LÄS OCKSÅ: Åsa lämnade ekorrhjulet – och skrev en bok om det

Höll tyst om stroken till en början
Då stroken inte gav några yttre synbara tecken, kunde Tanja till en början dölja faktumet för sina chefer och uppdragsgivare då hon var rädd att förlora jobb. Hon berättade inledningsvis inte heller för sin dotter eller ens sina egna föräldrar, en tid var det bara hennes man, motorjournalisten Joakim Dyredand som kände till hur det var ställt.
– Jag var rädd för att förlora uppdrag och visa mig svag, jag berättade inte för någon.

Fick jobba hemifrån i sin egen takt
Men det dröjde inte länge innan Tanja ändå tog bladet från munnen och berättade för sin dåvarande chef som tog det hela bra. Tanja fick möjlighet att jobba hemifrån, utifrån sina egna förutsättningar och slapp på så sätt sjukskrivning, och hennes farhågor att vara utbytbar kom på skam. Men Tanja kände att hon behövde ändra sitt sätt att leva. Utbrändheten och stroken var hårda lärare och Tanja som hållit på med yoga tidigare, även om det då främst rörde sig om mer prestationsinriktade och fysiskt krävande former av yoga tog nu upp bekantskapen igen. Men den här gången i en betydligt mer skonsam form. Tanja hittade till den Medicinska yogan som blev ett utmärkt rehabiliteringsverktyg som hjälpte henne handskas med sviterna av stroken och utbrändheten.
– Jag har länge varit inne på det österländska tänket och ser kroppen som en helhet säger Tanja som menar att mindfullness och yoga blev hennes räddning.
– Det ihop med leendet och skrattet blev min rehabilitering.
Idag är hon bland annat utbildad yogalärare och ger yogaklasser hemma i Vänliga villan som hon kallar sitt hem i Edsbro i Roslagen utanför Stockholm. En annan följd blev nämligen att familjen så småningom valde att lämna Stockholm för en betydligt lugnare mer lantlig livsmiljö.

LÄS OCKSÅ: Tanja Dyredand:  “Att tom-glo borde stå på allas bucket list”

Svår omställning
Det kan låta som en behaglig tillvaro men omställningen var inte helt enkel för någon som Tanja som varit helt uppslukad av och identifierad med sitt jobb.
– Jag var tvungen på något sätt att börja om, säger Tanja som förklarar att det kändes som att förlora sig själv helt.

Stroke kan drabba på olika sätt förklarar Tanja och berättar att det i hennes fall främst kom att påverka minnet och ordförrådet.
– Jag har fortfarande afasi och kan ha svårt att komma ihåg vad vanliga saker heter.
Hon drabbades också av depression och extrem trötthet.
– De mörka tankarna efteråt var det värsta.

 

Hittade skrattet av en slump
Att hon fick upp ögonen för skrattets viktiga funktion var lite av en slump, hon hade varit på en yogalektion och hade börjat skratta i en position och kunde inte sluta.
– Jag började tokskratta.
Efteråt upplevde Tanja skrattet som läkande och började genast göra research om skrattets välgörande effekter.
– Hjärnan märker inte skillnad på fejkat skratt och riktigt skratt säger Tanja.
Oavsett varför vi skrattar sätter kroppen igång att producera olika välgörande ämnen som endorfiner och serotonin berättar Tanja som efter det medvetet valde att lägga till mer skratt i sin vardag.
– Här hittade jag min egen medicin, kan man säga.
Och det märks, Tanja har nära till skratt och skrattar ofta under intervjun.

Skratt stimulerar vagusnerven
Tanja började även väva in skrattet i sin yoga och numera är det en del både i den yoga hon lär ut och den hon praktiserar för egen del.

Hon förklarar att en anledning till att skrattet är så viktigt är att det aktiverar vagusnerven. Något hon fokuserar på mycket i sin yogaform då det bidrar till att stimulera till självläkning genom att påverka det parasympatiska nervsystemet. Fördelen är att den går att göra när som helst och var som helst, förklarar Tanja.
– Skrattet är gratis. Andetaget är gratis, det är helt oförställt.
Hon berättar att det finns forskning som visar att stimulans av vagusnerven kan hjälpa vid smärta men även vid ångest och depression.
I boken ”Skratta och pausa” tipsar Tanja om olika övningar med fokus på både skratt och paus, men även andningsövningar som ska vara läkande för hjärnan.

 

LÄS OCKSÅ: Deckardoktorn Jonas Moström: ”Att läsa böcker är vaccination mot stress”

Tanja Dyredand
Foto: Björn Falkevik


Har lärt sig att det är OK att tacka nej
Idag har Tanja en helt annan tillförsikt och ett helt annat tempo, en stor del av sin tid ägnar hon åt att ta det lugnt.
– Jag tar dagen som den kommer.
Hon har också lärt sig att tacka nej även om den som följer henne i sociala medier lätt kan få intrycket av att hon är väldigt aktiv, något hon förklarar med att hon har en engagerad dotter. Nu är det också mycket aktivitet kring lanseringen av boken men annars prioriterar Tanja sin hälsa och sitt välmående på ett helt annat sätt idag.
– Den största lärdomen jag har gjort är att det faktiskt är OK att inte prestera och att värdesätta det som är, säger Tanja som menar att hon är mer i nuet. Hon värdesätter också lugnet där hon bor och människorna som bor däromkring. Och även om det inte är lika många som har möjlighet att komma på hennes yogaklasser där som det hade varit om hon hållit dem i Stockholm har ändå ordet spridit sig och hon har successivt fått fler deltagare.
– Första gången kom det fyra personer men nu hittar folk.
Det finns både intresse och behov menar Tanja, som lär ut en yogaform som dessutom passar de som arbetar mycket med kroppen och därför kan ha olika krämpor.
– Min yoga är individuellt anpassad och tillåtande och passar alla. Du kan yoga precis som du är säger Tanja.

Borta bra men hemma bäst
Hon har även samarbeten med olika yogastudios i Stockholm och gästar ibland som lärare. Något det kommer bli mer av nu efter att boken släppts.
Men efter Stockholmsbesöken uppskattar Tanja tillvaron i Roslagen ännu mer. Det blir för intensivt med alla människor.
– Det tar mycket mer på hjärnans krafter än man tror, säger Tanja.
Att lägga om livsstil och flytta från Stockholm var en fråga om överlevnad för Tanja, det blev uppenbart att hon inte kunde fortsätta som tidigare. Idag är Tanjas högsta önskan att kunna hjälpa andra med sin historia.
– Jag har nu vigt mitt liv åt att sprida ljus och tipsa om återhämtning på olika sätt.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Holistisk yogalärare och minfulnesscoach
.
Familj: Maken Joakim Dyredand, motorjournalist och dottern Olivia.
Bor: Edsbro i Roslagen.
Aktuell med: Boken ”Skratta & Pausa – en helande guide” på Pug förlag.
Info: Mer tips från Tanja hittar du på stressaav.nu och på Tanjas Youtube-kanal

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fyra hundar på rad i skogen

Hur smart är din hund?

Husdjur

Har du funderat över hur intelligent din hund egentligen är, eller hur den står sig jämfört med andra hundraser? Då behöver du inte fundera länge till, för nu finns en rankinglista!

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.