Annons
Annons

Efterfrågan på ekologisk hudvård ökar stort i Sverige

Det är viktigare än någonsin för oss att de hudvårdsprodukter vi köper har ett naturligt och hållbart innehåll. Och den ekologiska hud- och skönhetsmarknaden i Sverige växer dubbelt så snabbt som den globala. Men hela 80 procent av svenskarna anser sig inte ha tillräcklig kunskap om produkternas innehåll.

Carolina Eriksson

Webbredaktör
31 oktober, 2021
Efterfrågan på ekologisk hudvård ökar stort i Sverige

Det är viktigare än någonsin för oss att de hudvårdsprodukter vi köper har ett naturligt och hållbart innehåll. Och den ekologiska hud- och skönhetsmarknaden i Sverige växer dubbelt så snabbt som den globala. Men hela 80 procent av svenskarna anser sig inte ha tillräcklig kunskap om produkternas innehåll.

Svenskarna in på huden”, en ny undersökning som utförts av YouGov på uppdrag av Weleda, visar vad som är viktigast för oss när vi handlar hudvårdsprodukter – något som nästan alla vuxna i Sverige (90 procent) gör. Och kvinnorna är de flitigaste köparna av hudvård. Glädjande nog ligger hållbarhet högt – på en andraplats ­– medan ”naturlig” kommer trea. Mer viktigt för ett köp anses bara produktens effektivitet vara.

5 i topp: Viktigaste produktegenskaper

1. Effektiv (60 %)
2. Hållbar för miljö och människor (35 %)
3. Naturlig (32 %)
4. Doftar gott (30 %)
5. Testat förr (18 %)

LÄS OCKSÅ: Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Stora kedjor lever inte upp till hållbarhetskrav

Så många som 30 procent uppger att de gör ett medvetet beslut utifrån ett miljö- och hållbarhetsperspektiv när de shoppar. Men intressant är att flera av de stora, ledande kedjorna, som ICA, Kicks, Apotea, och Coop inte lever upp till de förväntningar kring hållbarhet inom hudvård som konsumenterna har. 80 procent av konsumenterna känner samtidigt inte att de har tillräcklig kunskap om produkternas innehåll.

Nätshoping allt mer populärt

Det har också skett ett tydligt skifte i i hur vi vill köpa våra hudvårdsprodukter. De flesta, 44 procent, köper alltid eller oftast sina hudvårdsprodukter på nätet. Enligt NOC Sweden, branschorganisationen för ekologisk och naturlig hudvård och skönhet, råder en tydlig global trend i att konsumenterna alltmer väljer att köpa naturlig, ekologisk kosmetika och hudvård. Det är supertrenderna hälsa och hållbarhet som driver på detta och gör att allt fler efterfrågar mer naturliga ingredienser.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du välja olja istället för duschkräm i underlivet

Pandemin ökar efterfrågan på ekologisk hudvård

Siffror från NOC, stödjer också resultatet från undersökningen av YouGov/Weleda. Deras data visar att 2020 blev ett framgångsrikt år för den ekologiska, naturliga hudvårdsbranschen, som ökade med hela 13,3 procent, mitt i coronapandemin. En bidragande orsak tros vara just pandemin, som lett till ökad efterfrågan på ”rena” produkter. Företagen i branschen är positiva och spår dessutom en förväntad ökning på 17 procent under 2021 och en långsiktig ökning på 16–17 procent årligen fram till år 2025.

LÄS OCKSÅ: ”Hudvård börjar på tallriken”

”Green wash” ett trovärdighetshot

Men, en utmaning är att det saknas gemensamma regelverk i den ekologiska hud- och kosmetikbranschen. Något som lett till att drygt 60 procent av företagen inte har någon ekologisk certifiering för sina produkter, och det kan leda till möjligt fusk och så kallat ”Green Wash”. Det vill säga att företag försöker framstå som mer miljövänliga och ekologiska än de egentligen är, med egna ”märken” eller stämplar på produkten, som i värsta fall kan vilseleda kunderna och på sikt kan bli ett trovärdighetsproblem för branschen.

Källor: Undersökningen”Svenskarna in på huden”, från YouGov/Weleda
Lägesrapport från NOC Sweden: ”Naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård 2021”

Av Carolina Eriksson

Annons
Fakta

Svensk eko-hudvård växer dubbelt så snabbt som övriga världen

Den svenska marknaden för naturlig och ekologisk hudvård växer, och förväntas växa nästan dubbelt så snabbt som den globala marknaden och därmed räknas den som en av världens absoluta tillväxtmarknader för naturlig och ekologisk hudvård och kosmetika nu och framöver. Den svenska marknaden har också en dubbelt så hög andel av totalförsäljningen i landet (ca 5 procent) som övriga världen (2 procent).

(Källa: NOC Sweden)

Annons
Annons