Annons
Annons

Rapport: Ekoförsäljningen slår nya rekord – men det kunde sålts ännu mer

Det har aldrig sålts fler ekologiska produkter än under förra året och försäljningen hade varit ännu större om det inte rått brist brist på vissa ekolivsmedel. Flera stora aktörer vittnar om försäljningsökningar, medan marknaden fortfarande skriker efter fler ekoprodukter. Det framgår när den privata marknadsbevakaren Ekoweb släpper sin årliga marknadsrapport över försäljningen av ekologiska livsmedel.

Redaktionen

29 januari, 2017
Rapport: Ekoförsäljningen slår nya rekord – men det kunde sålts ännu mer
Dela inlägget

Det har aldrig sålts fler ekologiska produkter än under förra året och försäljningen hade varit ännu större om det inte rått brist brist på vissa ekolivsmedel.
Flera stora aktörer vittnar om försäljningsökningar, medan marknaden fortfarande skriker efter fler ekoprodukter.
Det framgår när den privata marknadsbevakaren Ekoweb släpper sin årliga marknadsrapport över försäljningen av ekologiska livsmedel.

Försäljningen av ekologiskt ökade under 2016 med 18 procent, vilket innebär att summan under året ökade med 3,9 miljarder kronor till drygt 25 miljarder kronor.
Året 2016 kan därmed räknas som ett rekordår när det gäller ekoförsäljning.
Det är resultatet som står att läsa när den privata marknadsbevakaren Ekoweb nyligen släppte sin årliga marknadsrapport över försäljningen av ekologiska livsmedel.

Läs också: Forskare till EU: Prioritera ekologiskt!

Systembolaget, Coop och Mathem – stora draglok av eko
Ekomarknaden gör den tredje största ökningen någonsin och ökningen av ekoandelen i den totala livsmedelsförsäljningen ligger på 8,7 procent, jämfört med 7,7 procent för 2015.
Dragloket för 2016 års försäljningsökning är främst Systembolaget, som ökade sin försäljning värdemässigt med 33 procent, rapporterar det kommersiella branschnätverket Food-Supply.
Högst andel av ekovaror inom dagligvaruhandeln är Coop, vars ekoandel utgör tio procent. På nätet syns också stora försäljningsökningar och onlinebutiken Mathem ligger högst med ett sortiment som till 25 procent består av ekoprodukter.

”Extremt höga ekoandelar hos alla aktörer”
Cecilia Ryegård är chefsanalytiker på Ekoweb:
– Näthandeln visar extremt höga ekoandelar hos alla aktörer, mellan 15 till 25 procent hos de flesta. Det är spännande eftersom det visar på den potential som även borde finnas i den fysiska detaljhandeln, säger hon till Food-Supply.

Läs också: Åtgärden som ska minska dioxinmängden i ekoägg

Tidigare en ekoprodukt – idag flera
Flera aktörer ser ett förändrat konsumtionsmönster, enligt Ekoweb, där de konsumenter som tidigare bara köpte några enstaka ekologiska produkter nu börjar att lägga till allt fler – till exempel chark och müsli som vuxit starkt under året.

Hade vuxit ännu mer om inte livsmedelsbrist rått
Men försäljningen hade kunnat växa ännu mer under 2016, om det inte vore för brist inom flera råvarugrupper, skriver Food-Supply. Till exempel har marknaden för ekologiska mejeriprodukter, som är den största pådrivaren av försäljningen, drabbats av en lägre ekologisk mjölkinvägning. En annan anledning är den växande EMV-marknaden, som sänker värdet med ungefär tio procent.
– Marknaden har ökat i takt med vad ekoproduktionen har tillåtit. Generellt sett så finns det inte mer produkter att sälja, än vad som sålts. Det har varit och är brist på svensk råvara under vissa perioder när det gäller till exempel mjölk, spannmål, ägg och kött, säger Cecilia Ryegård och tillägger att svenska producenter kommer att behöva importera minst 60 000 ton ekospannmål fram till nästa skörd för att klara behoven på marknaden.

Läs också: Ekologisk mat halverar risken för missbildning hos pojkar

Flera aktörer rapporterar ökning
Samtidigt meddelar flera stora aktörer positiva besked angående sin ekoförsäljning. Till exempel ser Martin & Servera att försäljningen av eko och miljömärkt till restauranger har ökat med 26 procent sedan förra året. Coop meddelar å sin sida att ekoprodukter står för 21 procent av försäljningen i deras näthandel. Även ICA uppvisar en ökning med 18 procent, och inom EMV-ekovaror, det vill säga egna märkesvaror, ligger ökningen på 22 procent.

Prognosen = en fördubbling inom tio år
Enligt en prognos i marknadsrapporten ser Ekoweb att den ekologiska marknaden kommer att fördubblas inom de närmsta tio åren.

Läs också: Bekämpningsmedel ökar risken för Parkinsons sjukdom

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Annons