Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna med drink på stranden

Elektrolyter för kroppens balans under varma sommardagar

Värme, hård träning och sjukdom kan skapa obalans bland elektrolyterna i kroppen. Kroppen får  ”strömavbrott” som kan ge allt från muskelkramper och hjärtklappning till huvudvärk och problem med magen. En enkel drink med elektrolyter hjälper dig att undvika vätske- och saltbrist.

Elektrolyter är en form av elektrisk laddning inuti kroppen. De finns i kroppsvätskor som blod, svett och urin och styr bland annat nerver, muskler och hjärtats funktion. När det blir brist på elektrolyter i kroppen så blir signalerna i kroppen svagare och fungerar sämre. 

Signalerna kan exempelvis handla om att lyfta en arm eller ett ben. Nervsignalerna som skickas i en rasande hastighet behöver elektrolyter för att fungera – och när det inte fungerar som det ska, kan det liknas vid ett strömavbrott i kroppen.

porträtt man

Fredrik Ölander.


 

– Kroppen skickar ut signaler när den får elektrolytbrist. De börjar som små signaler där vi kan känna oss trötta och blir kraftigare om vi inte lyssnar och åtgärdar problemet. Den som löptränar kan känna sig tröttare än normalt och få kramp i vader och lår, och tränar du inte så ger elektrolytobalans oftast sig till känna som kramp under natten, förklarar näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander.

Elektrolyter hittar man i första hand i kalium, kalcium, natrium, fosfat och klorid. Dessa bidrar bland annat till att stimulera nerver och balansera vätskenivån.

Kalcium behövs för musklernas funktion, för nervsignalerna och för att blodet ska kunna koagulera. Kalcium är även viktigt för celldelning, ben och tänder.

En bra kaliumnivå bidrar till stabilt blodtryck, och ger även stöd till musklerna och nervsystemet. Kalium tillsammans med andra elektrolyter ökar din energinivå, eftersom kalium transporterar energi i kroppen. Magnesium bidrar bland annat till muskelfunktionen, vilket är bra för hjärtat som är en viktig muskel. Natrium bidrar till att upprätthålla en god vätskebalans. Krom behövs för att upprätthålla normala glukosvärden i blodet.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Fyll på långsamt med vätska 

– Brist på elektrolyter kan vi få om vi äter dåligt, tränar hårt, svettas mycket och får vätskebrist eller är sjuka, samt av viss medicin, förklarar Fredrik Ölander.

Om du äter en kost som består av mycket processade livsmedel som är rika på natrium, men har en låg andel andra viktiga elektrolyter, kan det ge upphov till elektrolytobalans. Men – det är lätt att åtgärda: Låt bli halv-
fabrikaten och laga näringsrik mat från grunden istället.

 

– Om du sticker ut och springer och får huvudvärk, så kan det vara ett tecken på obalans bland elektrolyterna. Det tar en liten stund för kroppen att återställa sig eftersom du kan ha vätskebrist. Drick inte en liter på en gång, då kissar du snabbt ut vätskan. Det bästa är att ta små klunkar så att kroppen hinner att hand om det du dricker. Vänta med att träna tills du känner dig återställd, kanske redan dagen därpå, säger Fredrik Ölander.

Elektrolyter har många viktiga funktioner i kroppen. En obalans märks på flera olika sätt och ibland ganska snabbt. Förutom muskelspänningar och huvudvärk kan du få ångest, feber, hjärtklappning, kramp i magen, förstoppning eller diarré. Du kan även bli yr och känna dig rastlös, få blodtrycksfall, bli förvirrad och ha svårt att koncentrera dig.

En obalans kan också göra att du sover dåligt, känner dig trött och inte har aptit. Den kan också ge smärta i lederna.

Om du kräks och har svårt att ta upp näring på grund av tarm- eller matsmältningsproblem, kan en obalans bli märkbar. Även hjärtsjukdomar, hormonella störningar och njursjukdom kan ge elektrolytobalans.

Om din kost till exempel innehåller mycket natrium utsöndras mer vatten från njurarna. Det kan leda till svårigheter att balansera andra elektrolyter. Viss mat som charkprodukter kan innehålla extra mycket natrium, vilket kan stöka till det. Ät därför en varierad och färgrik kost så att du säkerställer att du får i dig det du behöver. 

LÄS OCKSÅ: Så blir du av med ditt saltsug

Undvik huvudvärk och benkramp

Varma sommardagar gör att vi svettas mer och det är lätt att glömma att dricka. Vad som är mer mängd vätska är individuellt och påverkas till exempel av om man tränar mycket eller om vi äter vätskerika frukter och grönsaker. En bra regel är att dricka så att man behöver gå på toaletten var tredje till var fjärde timma. Det innebär cirka två till tre liter om dagen.

 

Mat som innehåller mycket vätska, och som förhindrar vätskebrist samtidigt som de ger en elektrolytbalans, är exempelvis morötter, paprika, selleri och kiwi, men även mejeriprodukter som yoghurt och kefir.

Kokosnötsvatten är bra vid salt- och vätskebrist och ger snabbt bra balans, men läs noga på innehållsförteckningen så att du inte köper en produkt med sötningsmedel och E-ämnen. Det gör återhämtningen tuffare. 

– Ska du till stranden eller ut och cykla så kan du göra en elektrolytdryck för att undvika huvudvärk eller kramp i benen. 

Eletrolytpulver finns också som kosttillskott om du inte vill blanda din egen drink. Kika på burken så att den innehåller mycket kalium. En vuxen person behöver mellan 3000 och 3500 milligram kalium per dag. Undersök också att den har magnesium, kalcium, salt och spårämnen i bra balans. Elektrolytpulver är perfekt för dig som vill tränar mycket, men också under varma svettiga sommardagar. Blanda pulvret med vatten så har du en perfekt drink inför en varm sommardag.

Av Inger Palm


Gör din egen elektrolytdrink:

Pressa citrusfrukt, gurka och vattenmelon tillsammans med en ananas och vatten. 
Ta en nypa himalayasalt, som är oraffinerat bergssalt, och häll i en rymlig flaska och ta med. 
Då får du en bra drink som definitivt motverkar vätske- och saltbrist.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.