elinor ladenberg

Foto: Lena Holmgren

Ellinor har koll på mikrobiomet

Fakta

Namn: Ellinor Ladenberg
Yrke: Näringsterapeut, föreläsare och författare
Bor: Linköping
Intressen utöver hälsa: Vandring, människor, trädgård, dans och resor.
Läs mer om Elinor och hennes verksamhet Ladenberg nutrition här.
Där hittar du även hennes bok "Friskare liv med rätt mat".

Ellinor Ladenberg är näringsterapeut och föreläsare inom hälsa om kom tidigare i år ut med boken “Friskare liv med rätt mat”. Efter att ha varit nära döden i brusten blindtarm har ämnet hälsa hamnat högt upp på Elinors agenda och hon är numera en uppskattad inspiratör som ofta är ute på företag och föreläser och sprider kunskap om kost och hälsa.

Ellinor har alltid varit väldigt intresserad av kroppen och hur allt hänger ihop ända sedan tidiga tonåren, berättar hon för Kurera.
– Jag hade mycket eksem och problem med allergier och magproblem när jag var liten.
I samband med en brusten blindtarm som inte upptäcktes i tid fick Ellinor flera antibiotikakurer som gjorde henne mycket sjuk berättar hon.
– Den händelsen är fortfarande väldig stark för mig, jag var nära att dö. Mikrobiomet och tarmen har efter det blivit enormt viktiga för mig och det var inkörsporten till näringsmedicin och självläkning.

Vad är hälsa för dig idag?
– Hälsa för mig är att ha en bra balans mellan passion, njutning, hårt jobb, ledighet och nära relationer. Jag njuter av att jobba hårt men jag är väldigt bra på att ta ledigt. Att ha kul är hälsa för mig och jag älskar att göra saker som är nya för mig. Människor är nog mitt största intresse.

 

Hur äter du för att ta hand om dig? 
– Jag äter mycket för mitt mikrobiom. Tarmfloran är oerhört intressant och ett av mina största intressen. Jag väljer därför att äta så varierat jag kan, många olika färger, ju mer färg desto bättre av olika grönsaker, bär och frukter där ligger mitt största fokus. Sedan äter jag ganska varierat. Jag äter alltid efter säsong, jag tycker om att blanda olika texturer, strukturer, färger och sallader i olika kombinationer. Min styrka är nog mina olika sallader.
För Ellinor är det lika viktigt hur hon äter som vad hon äter.
– Från att ha varit en riktig snabbätare så tuggar jag nu och äter ganska långsamt. Det är också viktigt med lugn och ro i samband med måltiden för att optimera matsmältningen menar hon.
– Gluten äter jag inte sedan tre år tillbaka och även mycket sparsamt med mjölkprodukter då jag absolut inte mår bra av det.

Prioriterar bra protein
– Jag äter protein från både växt- och djurriket, helst vildfångad fisk, fågel, lamm och viltkött. Jag njuter av protein, känner att jag blir väldigt grundad av det. Om det blir för lite protein känner jag mig ”ogrundad” och otillfredställd. Jag provade att vara vegan under en tid men det gick inte för mig, jag tappade för mycket energi, så det animaliska proteinet är viktigt för mig.

LÄS OCKSÅ: Lisa – med en kärlek till örter

Väljer du bort något?
– Gluten och mjölkprodukter, fläskkött äter jag inte heller.

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Jag är helt klart en smoothie-tjej. Det är så fruktansvärt enkelt och överlägset sätt att få i sig näring, du blandar vad du har hemma och kan variera detta hur mycket som helst. Jag tycker om att göra en smoothie på mandelmjölk med banan, blåbär, hallon och spenat eller lite avocado, gärna med något vegetabiliskt proteinpulver med lite mct-olja och probiotikapulver. Till det äter jag gärna min egna proteinmüsli, det är en knäckig granola med glutenfria havregryn, kokosolja, mandelmjöl, kardemumma och en massa olika kärnor och frön som är kanongod.
Jag dricker alltid grönt eller rött te på morgonen. Ibland blir det ett glutenfritt bröd med kokt ägg på.

Lunchen blir ofta vegetarisk
– Till lunch äter jag oftast helt vegetariskt ofta linser, bönor som proteinkälla och sedan en stor sallad med dressing gjort på olivolja. Och till middag så blir det fisk, skaldjur, kyckling ibland lamm eller viltkött med några komplexa kolhydrater som grönsaker, mathavre, quinoa, råris eller sötpotatis. Och så klart en god sås. Jag älskar såser och jag älskar kryddor. Mina favoritkryddor i köket är helt klart vitlök, citron, mynta, oregano, basilika, paprika, spiskummin, dill, timjan, havsalt, svartpeppar, ingefära. Jag använder både färska och torkade kryddor i min matlagning. Mina barn och man sportar mycket liksom jag så vi behöver äta ganska rejält på kvällen.

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– I kylskåpet har jag oftast grönsaker, frukt, ägg, syrade grönsaker, aloe vera, probiotika, smör, bregott, havregurt, havre- eller mandelmjölk, olika sorters pesto, Oatlys ikaffe, fetaost samt kalkon, kyckling eller fisk. I skafferiet finns fröer, nötter, havregryn, råkakao, sardiner, makrill. kokosgrädde, torkade kryddor,  kokosolja, honung, olivolja, sesamolja, mörk choklad, olika glutenfria mjölsorter som bovetemjöl och mandelmjöl.

LÄS OCKSÅ: Ulrika Hoffer – med ett smart förhållande till mat

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Jag älskar medelhavsmat så jag får svara grillad fisk eller skaldjur med en härlig sallad till fullspäckad med olika färger och någon god sås till.

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Grönsaker, bär och frukt i den ordningen.

LÄS OCKSÅ: Renée peppar till förändring

Och mindre?
– Socker, då främst energidrycker, godis och läsk samt vitt mjöl som innehåller tomma kalorier och obefintligt med näring. Det skapar inflammationer och orsakar mycket skada på mikrobiomet.

Har du några hemliga laster?
– Mörk choklad, främst av märket Seed and Bean.

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Att den är den mest dynamiska vetenskapen som finns, det kan i och för sig vara väldigt frustrerande också, men att det är så föränderligt gör att jag aldrig tröttnar. Titta bara på forskningen kring mikrobiomet den är bara i sin linda. Om 10 år så kommer vi säkert att ha specifika bakterierstammar till specifika sjukdomar, det finns studier på detta redan idag. Dynamiken i näringsläran är fantastisk.

Hur tar du hand om din hud?
– Jag är noggrann med vilka fetter jag äter.  Just nu äter jag både jättenattljusolja, linfröolja, fiskolja, olivolja, smör, kokosfett, nötter och fröer och avokado. Huden mår bra av fett. Jag är noggrann med min mage, matsmältning och vad jag äter – då mår huden också bra. Jag älskar också dag och nattkrämer, just nu provar jag Kiehls Super Multi Corrective Cream och jag bara älskar det märket, huden blir verkligen återfuktad. Jag har också en extra förkärlek till ansiktsoljor, c-vitamin serum, växtbaserade oljor som både vårdar och fuktar ansiktet. Någonting som huden mår bra av är att svettas och att återfuktas med vatten, många är väldigt uttorkade utan att veta om det idag, så att dricka vatten mellan måltiderna är enormt viktigt för både hjärnan, huden och tarmen.

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Jag vill träna för att må bra. Jag vill inte träna och ha en prestation i min träning. Det fanns en tid då jag var med i olika tävlingar men det har jag helt valt bort nu. Träning för mig ska vara prestationslös, varierande till både form och typ av intensitet. Jag yogar 1-2 gånger i veckan, kör gärna något intervallpass och styrketränar. Det är den optimala kombinationen för mig. Någonting som jag också älskar att göra är att promenera och jag åker gärna iväg på vandringsresor. Det är meditiation för mig.

Tar du några tillskott i så fall vilka?
– Ja jag tar tillskott, men det varierar över året. Just nu är det en fullspektrig multivitamin och mineral med en massa fytonäringsämnen, D-vitamin 5 000 ie par dag och metylerade B-vitaminer och extra magnesium då jag har haft en hektisk period. C-vitamin är också någonting som jag äter mer och mer. Den forskningen som finns på c-vitamin är intressant och jag känner själv hur mycket den faktiskt stärker upp kroppen. Om jag känner mig lite dålig och på väg att bli sjuk tar jag extra Propolis Plus från Alpha Plus samt zink och C-vitamin. Propolis är växtharts från binas bikupor som är enormt rika på antioxidanter och bakteriedödande ämnen. I den produkten finns även bidrottningsgelé från bina som innehåller mycket näring. I perioder äter jag också probiotika eller colostrum för att stärka upp tarmfloran.

Hur tänker du om kosttillskott och så kallade superfoods?
– Jag tänker att maten ska vara vår medicin i första hand men att vi behöver kosttillskott för att komplettera vår näring. Tyvärr stressar människor alldeles för mycket idag och jorden är alldeles för urlakad i näring. Den mat som de flesta äter idag är också mycket processad. Jag älskar superfoods och jag älskar Mighty Greens från Alpha Plus, en sådan drink tar jag flera gånger i veckan.

Vilket är ditt bästa hälsotips om du inte nämnt det ovan?
– Skratta mer, dansa mer och ta mer pauser i vardagen. Många kör på alldeles för hårt och har för lite glädje i livet. Jag tror på att ha kul – det är riktigt bra för hälsan.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Ellinor Ladenberg
Yrke: Näringsterapeut, föreläsare och författare
Bor: Linköping
Intressen utöver hälsa: Vandring, människor, trädgård, dans och resor.
Läs mer om Elinor och hennes verksamhet Ladenberg nutrition här.
Där hittar du även hennes bok "Friskare liv med rätt mat".

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

5 frågor om mammamagen

Gravid/barn

Omkring 40 000 kvinnor riskerar varje år att få bestående problem efter graviditet och förlossning.  Problem som ofta klassas främst som skönhetsbesvär av vården. Kurera tog ett snack med Katarina Woxnerud, naprapat och personlig tränare, om mammamagen, på självaste mammatummy day.

Artros: Hur vet du om värken är artros?

TV

20 procent av befolkningen har artros – och hälften av alla över 50. Men hur vet du om värken i knän, höfter eller fingrar är artros eller något annat? Och när är det dags att gå till läkare? Kurera har intervjuat Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap om en av våra vanligaste åkommor.

Ogräspesto av kirskål och löktrav

Recept

Utrota dem inte bara eller dra upp upp dem och släng – ät dem istället! Ogräs är absolut inte bara av ondo. Inte för den som gillar pesto till exempel. Här är ett smaskigt recept från Johannes Wätterbäck och Theres Lundén bakom den härligt inspirerande bloggen Farbror Grön. 

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Intervju

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny.