elinor ladenberg

Foto: Lena Holmgren

Ellinor har koll på mikrobiomet

Fakta

Namn: Ellinor Ladenberg
Yrke: Näringsterapeut, föreläsare och författare
Bor: Linköping
Intressen utöver hälsa: Vandring, människor, trädgård, dans och resor.
Läs mer om Elinor och hennes verksamhet Ladenberg nutrition här.
Där hittar du även hennes bok "Friskare liv med rätt mat".

Ellinor Ladenberg är näringsterapeut och föreläsare inom hälsa om kom tidigare i år ut med boken “Friskare liv med rätt mat”. Efter att ha varit nära döden i brusten blindtarm har ämnet hälsa hamnat högt upp på Elinors agenda och hon är numera en uppskattad inspiratör som ofta är ute på företag och föreläser och sprider kunskap om kost och hälsa.

Ellinor har alltid varit väldigt intresserad av kroppen och hur allt hänger ihop ända sedan tidiga tonåren, berättar hon för Kurera.
– Jag hade mycket eksem och problem med allergier och magproblem när jag var liten.
I samband med en brusten blindtarm som inte upptäcktes i tid fick Ellinor flera antibiotikakurer som gjorde henne mycket sjuk berättar hon.
– Den händelsen är fortfarande väldig stark för mig, jag var nära att dö. Mikrobiomet och tarmen har efter det blivit enormt viktiga för mig och det var inkörsporten till näringsmedicin och självläkning.

Vad är hälsa för dig idag?
– Hälsa för mig är att ha en bra balans mellan passion, njutning, hårt jobb, ledighet och nära relationer. Jag njuter av att jobba hårt men jag är väldigt bra på att ta ledigt. Att ha kul är hälsa för mig och jag älskar att göra saker som är nya för mig. Människor är nog mitt största intresse.

 

Hur äter du för att ta hand om dig? 
– Jag äter mycket för mitt mikrobiom. Tarmfloran är oerhört intressant och ett av mina största intressen. Jag väljer därför att äta så varierat jag kan, många olika färger, ju mer färg desto bättre av olika grönsaker, bär och frukter där ligger mitt största fokus. Sedan äter jag ganska varierat. Jag äter alltid efter säsong, jag tycker om att blanda olika texturer, strukturer, färger och sallader i olika kombinationer. Min styrka är nog mina olika sallader.
För Ellinor är det lika viktigt hur hon äter som vad hon äter.
– Från att ha varit en riktig snabbätare så tuggar jag nu och äter ganska långsamt. Det är också viktigt med lugn och ro i samband med måltiden för att optimera matsmältningen menar hon.
– Gluten äter jag inte sedan tre år tillbaka och även mycket sparsamt med mjölkprodukter då jag absolut inte mår bra av det.

Prioriterar bra protein
– Jag äter protein från både växt- och djurriket, helst vildfångad fisk, fågel, lamm och viltkött. Jag njuter av protein, känner att jag blir väldigt grundad av det. Om det blir för lite protein känner jag mig ”ogrundad” och otillfredställd. Jag provade att vara vegan under en tid men det gick inte för mig, jag tappade för mycket energi, så det animaliska proteinet är viktigt för mig.

LÄS OCKSÅ: Lisa – med en kärlek till örter

Väljer du bort något?
– Gluten och mjölkprodukter, fläskkött äter jag inte heller.

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Jag är helt klart en smoothie-tjej. Det är så fruktansvärt enkelt och överlägset sätt att få i sig näring, du blandar vad du har hemma och kan variera detta hur mycket som helst. Jag tycker om att göra en smoothie på mandelmjölk med banan, blåbär, hallon och spenat eller lite avocado, gärna med något vegetabiliskt proteinpulver med lite mct-olja och probiotikapulver. Till det äter jag gärna min egna proteinmüsli, det är en knäckig granola med glutenfria havregryn, kokosolja, mandelmjöl, kardemumma och en massa olika kärnor och frön som är kanongod.
Jag dricker alltid grönt eller rött te på morgonen. Ibland blir det ett glutenfritt bröd med kokt ägg på.

Lunchen blir ofta vegetarisk
– Till lunch äter jag oftast helt vegetariskt ofta linser, bönor som proteinkälla och sedan en stor sallad med dressing gjort på olivolja. Och till middag så blir det fisk, skaldjur, kyckling ibland lamm eller viltkött med några komplexa kolhydrater som grönsaker, mathavre, quinoa, råris eller sötpotatis. Och så klart en god sås. Jag älskar såser och jag älskar kryddor. Mina favoritkryddor i köket är helt klart vitlök, citron, mynta, oregano, basilika, paprika, spiskummin, dill, timjan, havsalt, svartpeppar, ingefära. Jag använder både färska och torkade kryddor i min matlagning. Mina barn och man sportar mycket liksom jag så vi behöver äta ganska rejält på kvällen.

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– I kylskåpet har jag oftast grönsaker, frukt, ägg, syrade grönsaker, aloe vera, probiotika, smör, bregott, havregurt, havre- eller mandelmjölk, olika sorters pesto, Oatlys ikaffe, fetaost samt kalkon, kyckling eller fisk. I skafferiet finns fröer, nötter, havregryn, råkakao, sardiner, makrill. kokosgrädde, torkade kryddor,  kokosolja, honung, olivolja, sesamolja, mörk choklad, olika glutenfria mjölsorter som bovetemjöl och mandelmjöl.

LÄS OCKSÅ: Ulrika Hoffer – med ett smart förhållande till mat

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Jag älskar medelhavsmat så jag får svara grillad fisk eller skaldjur med en härlig sallad till fullspäckad med olika färger och någon god sås till.

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Grönsaker, bär och frukt i den ordningen.

LÄS OCKSÅ: Renée peppar till förändring

Och mindre?
– Socker, då främst energidrycker, godis och läsk samt vitt mjöl som innehåller tomma kalorier och obefintligt med näring. Det skapar inflammationer och orsakar mycket skada på mikrobiomet.

Har du några hemliga laster?
– Mörk choklad, främst av märket Seed and Bean.

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Att den är den mest dynamiska vetenskapen som finns, det kan i och för sig vara väldigt frustrerande också, men att det är så föränderligt gör att jag aldrig tröttnar. Titta bara på forskningen kring mikrobiomet den är bara i sin linda. Om 10 år så kommer vi säkert att ha specifika bakterierstammar till specifika sjukdomar, det finns studier på detta redan idag. Dynamiken i näringsläran är fantastisk.

Hur tar du hand om din hud?
– Jag är noggrann med vilka fetter jag äter.  Just nu äter jag både jättenattljusolja, linfröolja, fiskolja, olivolja, smör, kokosfett, nötter och fröer och avokado. Huden mår bra av fett. Jag är noggrann med min mage, matsmältning och vad jag äter – då mår huden också bra. Jag älskar också dag och nattkrämer, just nu provar jag Kiehls Super Multi Corrective Cream och jag bara älskar det märket, huden blir verkligen återfuktad. Jag har också en extra förkärlek till ansiktsoljor, c-vitamin serum, växtbaserade oljor som både vårdar och fuktar ansiktet. Någonting som huden mår bra av är att svettas och att återfuktas med vatten, många är väldigt uttorkade utan att veta om det idag, så att dricka vatten mellan måltiderna är enormt viktigt för både hjärnan, huden och tarmen.

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Jag vill träna för att må bra. Jag vill inte träna och ha en prestation i min träning. Det fanns en tid då jag var med i olika tävlingar men det har jag helt valt bort nu. Träning för mig ska vara prestationslös, varierande till både form och typ av intensitet. Jag yogar 1-2 gånger i veckan, kör gärna något intervallpass och styrketränar. Det är den optimala kombinationen för mig. Någonting som jag också älskar att göra är att promenera och jag åker gärna iväg på vandringsresor. Det är meditiation för mig.

Tar du några tillskott i så fall vilka?
– Ja jag tar tillskott, men det varierar över året. Just nu är det en fullspektrig multivitamin och mineral med en massa fytonäringsämnen, D-vitamin 5 000 ie par dag och metylerade B-vitaminer och extra magnesium då jag har haft en hektisk period. C-vitamin är också någonting som jag äter mer och mer. Den forskningen som finns på c-vitamin är intressant och jag känner själv hur mycket den faktiskt stärker upp kroppen. Om jag känner mig lite dålig och på väg att bli sjuk tar jag extra Propolis Plus från Alpha Plus samt zink och C-vitamin. Propolis är växtharts från binas bikupor som är enormt rika på antioxidanter och bakteriedödande ämnen. I den produkten finns även bidrottningsgelé från bina som innehåller mycket näring. I perioder äter jag också probiotika eller colostrum för att stärka upp tarmfloran.

Hur tänker du om kosttillskott och så kallade superfoods?
– Jag tänker att maten ska vara vår medicin i första hand men att vi behöver kosttillskott för att komplettera vår näring. Tyvärr stressar människor alldeles för mycket idag och jorden är alldeles för urlakad i näring. Den mat som de flesta äter idag är också mycket processad. Jag älskar superfoods och jag älskar Mighty Greens från Alpha Plus, en sådan drink tar jag flera gånger i veckan.

Vilket är ditt bästa hälsotips om du inte nämnt det ovan?
– Skratta mer, dansa mer och ta mer pauser i vardagen. Många kör på alldeles för hårt och har för lite glädje i livet. Jag tror på att ha kul – det är riktigt bra för hälsan.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Ellinor Ladenberg
Yrke: Näringsterapeut, föreläsare och författare
Bor: Linköping
Intressen utöver hälsa: Vandring, människor, trädgård, dans och resor.
Läs mer om Elinor och hennes verksamhet Ladenberg nutrition här.
Där hittar du även hennes bok "Friskare liv med rätt mat".

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så slapp Annika sina värmevallningar

50 +

Annika R Malmberg, 55, är VD i bolaget Hamilton Group och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. För drygt ett och ett halvt år sedan kände hon av sin första värmevallning, precis när hon trodde att klimakteriet passerat. En näringsterapeut som försåg henne med kosttillskott, och nu är besvären nästan helt borta.

Monika Björn kollage två bilder

Monika Björn: ”Så blir du stark genom klimakteriet”

Hälsa

Monika Björn är 48 år, PT, yogalärare och en entreprenör inom träning och utbildning. För två år sedan fick hon en rad otrevliga kroppsliga besvär samtidigt som den dagliga träningen gick trögt. Först förstod inte Monika att hon hamnat i klimakteriet. Bristen på upplysning fick henne att ta reda på hur hon kunde må bättre. Den samlade kunskapen om menopaus resulterade hon i boken "Stark genom klimakteriet".

Sabina Dufberg och Charlotta Flinkenberg:

Dufberg och Flinkenberg: ”Man behöver inte vara strikt för att hålla vikten”

Intervju

I dessa tider greppar många efter quickfixes och tror att radikala förändringar är det som ger resultat för hälsan. Med sin nya bok ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”, vill journalisten Charlotta Flinkenberg och fitnessprofilen Sabina Dufberg visa att en balanserad njutning är en bättre väg att gå. "Det är ingen diet utan ett sätt att leva", säger de i en intervju med Kurera.

mjölkbil

Mejeri satsar på närproducerad kärlek

Eko/miljö

Kanske hade de tröttnat på program som "Gift vid första ögonkastet" och "Bonde söker fru"?  Eller kanske hade någon i ledningen gått all in på nät- och appdejting hela hösten, bränt sin nuna där och nu sett chansen att utnyttja företagets mjölkbil för eget kärleksintresse?  Hur det än gick till fixade mejeriet i alla fall sig en egen dejtingserie. Kanalen? Sociala medier givetvis.  Och platsen där serien utspelar sig? Jo, bak i mjölkbilen förstås. 

barn i sjuksäng

Allt fler barn överlever cancer – men tuffa behandlingar ger många komplikationer

Gravid/barn

I genomsnitt ett av Sveriges 1,6 miljoner barn drabbas varje dag av cancer och sjukdomen är idag den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1-14 år. Men samtidigt som allt fler överlever är också medicinska komplikationer eller bestående men vanliga efter avslutad behandling – behandlingar som är alldeles för tuffa för många barn. Vid akut lymfatisk leukemi – den vanligaste cancerformen hos barn – klassas själva behandlingen som näst vanligaste dödsorsak.

Kvinna håller hand mot sin kind inomhus

Bästa knepen för inomhushuden

Hud

Under vintern blir huden extra torr – och att vi befinner oss mer inomhus gör att huden torkar ut ytterligare. När huden blir torr blir den lättare känslig. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström berättar mer hur vi bäst tar hand om inomhushuden.

agneta sjödin i kollage med hjärtbilder

Agneta Sjödin om sin kärlek till hjärtan

Intervju

Hon har alltid varit en teckensökare och när hjärtan plötsligt började att dyka upp längs hennes väg började hon att fotografera dem. Och skapade sedan olika kärleksfulla budskap till bilderna, så kallade positiva affirmationer. Nu vill hon inspirera fler till att göra detsamma. "Vi blir vad vi tänker. Genom att använda affirmationer kan vi successivt förändra våra tankar, känslor och uppfattningar", säger Agneta Sjödin, aktuell med nya boken ”100 affirmationer till hjärtat”.

TV-psykologen Fredric Bohm

TV-psykologen: ”Därför är du fortfarande singel”

Sex- och relationer

"Alla har någon att älska utom jag." Så har nog många av oss tänkt någon gång – men för vissa blir singelskapet av mer bestående art. Trots att man inget hellre vill än att få ingå i tvåsamhet. Andra försöker och försöker – men fortsätter att få sitt hjärta krossat. Varför är det så? undrade Kurera – och beslöt att ta experthjälp.  "Det vanligaste misstaget är förmodligen att man inte inser sitt värde", säger relationsexperten Fredric Bohm.

Vegetarisk pad thai

Vegetarisk pad thai

Recept

Du har antagligen provat och gillat den traditionella thailändska rätten pad thai, antingen på exotisk resa eller i thai-kiosken runt hörnet. Här är ett recept i till-tweakad form för att stötta din hälsa och förse dig med rätt sorts kolhydrater, bra fetter och mycket grönsaker. Gott, lätt – och nyttigt!

Kvinna och man gör ett lyft i dirty dancing style

Kaos i hormonerna? Så får du hormonell balans!

Naturlig hälsa

Akne, PMS, infertilitet, PCOS, dåligt minne, oregelbunden mens, minskad sexlust, sömnbesvär – med mera. Visste du att samtliga av dessa åkommor kan bero på din hormonbalans – eller brist därpå? Kureras näringsexpert, naturläkaren Zarah Öberg, berättar mer om hur våra hormoner kan ställa till det för oss – och hur vi råder bot på problemet.

Liten pojke sitter i fönster och tittar ut

Epilepsiincidensen ökar – fler fungerande behandlingar krävs

Allmänt

Den andra måndagen i februari varje år uppmärksammas sjukdomen epilepsi runtom i världen i form av Världsepilepsidagen. Dagen är viktig för att sprida kunskap menar förespråkare. För trots att epilepsi är en av de vanligaste neurologiska sjukdomarna i världen, och antalet drabbade globalt ökar, är den fortfarande på många sätt ett mysterium. 

Lårmuskel och måttband

När storleken spelar roll – för förbränningen

Träning

Stora muskler kräver mycket energi – även under vila. Så vill du öka din energiförbrukning och få din kropp att bränna fler kalorier – dygnet runt – finns det ett knep du bör känna till. Enkelt summerat lyder knepet: Öka din muskelmassa i rumpa och lår. Här får du veta mer om varför.

Havtornsextraktet hjälpte Lenas muntorrhet

Hälsa

Lena Lidberg, 61 år, fick medicin för sin IBS-mage för tio år sedan. Läkemedlet lugnade magen men gav henne muntorrhet som biverkan. Då gick hon till Apoteket för att få lindring i munnen, men den medicinen gav henne magproblemen tillbaka. Ett havtornsextrakt löste muntorrheten och Lena har tagit kosttillskottet varje dag sedan hon fann det för tio år sedan.

Barnfamilj i skidbacken

Knepen som håller er friska i vabruari

Naturlig hälsa

Februari må kallas "vabruari" men sjukdomarna fortsätter att dugga tätt även i mars och april. Förkylning och influensa orsakar tillsammans mer sjukfrånvaro än någon annan sjukdom. Gemensamt för dem båda är att de orsakas av virus, vilket antibiotika inte biter på.  Det finns det däremot annat som gör. Här är sju vetenskapligt bevisade virusknep som stärker kroppen  – och minimerar vabbdagarna.

“Klimakteriet en naturlig del av åldrandet – pyttsan!”

Kurera debatt

Klimakteriet är en naturlig del av åldrandet Pyttsan! Varför skulle det vara det? Färre kvinnliga hormoner i kroppen som gör att både utsidan och insidan förändras. Var är det som är så naturligt med det frågar sig bloggaren Katharina Wallenborg, 53 som rekommenderar de som har besvär att ge östrogenet en chans – och helst det bioidentiska.

Ny forskning: PFAS överförs från mamma till foster under graviditeten

Gravid/barn

PFAS är en grupp kemikalier som använts sedan tidigt 1900-tal och finns överallt runtom oss. Bland annat i smink, teflonpannor och kläder. De bryts ner långsamt eller inte alls och stör kroppen på flertalet sätt. Men dessa hormonstörande ämnen går över från mamma till barn under graviditeten som ofta får lika höga halter som en vuxen. Det visar en ny studie från forskare vid Karolinska institutet, som menar att nya gränsvärden nu måste sättas utifrån vad foster klarar.

Man lyfter lekfullt upp kvinna på strand

Därför är kväveoxid nyckeln till ett bra sexliv

Hälsa

Stela kärl och kärlförträngningar kan ge sämre cirkulation. Kärlväggarna, vars uppgift är att producera kväveoxid, kan då ha fått beläggningar av fett och plack. Ett tydligt tecken på att kärlfunktionen blivit sämre är när män får potensproblem. Kurera träffade Stefan Arver, docent och överläkare på andrologmottagningen vid Karolinska sjukhuset, som förklarar hur man kan stärka kärlen och öka blodflödet.

skolmatsal

Färre cancerfall med högre kvalitet på skattefinansierad mat

Hälsa

De tre miljoner skattefinansierade måltider som serveras dagligen inom vård, omsorg och skola spelar flera viktiga roller när det gäller att förbättra folkhälsan – inte minst när det gäller att minska olika typer av livsstilsrelaterad cancer och hjälpa till vid rehabilitering. Det menar föreningen Frisk mat, som bland annat lutar sig mot en ny rapport från högt ansedda World Cancer Research Fund (WCRF).

tina utomhus

Tinas fötter är äntligen varma igen

Hälsa

När Tina Rose skulle sova var både fötter och händer iskalla. Trots att hon använde varma sockor när hon kröp ner under täcket var fötterna svåra att värma upp. Kalla händer och fötter beror ofta på cirkulationsproblem och Tina valde att testa ett extrakt från tempelträdens blad för att öka sin cirkulation.

ung kvinna i vinterlandskap blundar och andas

Andning – ett underskattat verktyg att hantera stress

Hälsa

Att andas. Sällan har väl något tagits lika för givet – eller ifrågasatts så lite. När det i själva verket borde vara precis tvärtom. För faktum är att denna tämligen lågmälda funktion i vår kropp är själva nyckeln till vårt nervsystem – och en viktig länk mellan kropp och sinne.

Erik Hörstadius

Erik Hörstadius: ”Så blir en tjockis en permanent-smalis”

Krönikan

"Hunger och energilöshet accepteras som bantarens nödvändiga följeslagare. Genom en stark viljeinsats förväntas man härda ut." När Erik Hörstadius vann "Biggest Loser VIP " 2018 gick han gick ner 35 kilo på mindre än fyra månader och sänkte sin metabola ålder från 70 till 40 år. I sin krönika beskriver han hur man genom ett fokusskifte kan kortsluta systemet – och gå ner i vikt utan att behöva plåga sig.

Morotskaksbollar

Morotskaksbollar

Raw food

Älskar du morotskaka? Tänkte väl det. Då kommer du att bli fullkomligt förälskad i de här bollarna. Förhållandevis nyttiga är de också. Ät och njut.

Löpning – en av de mest effektiva träningsformer som finns

Löpning – en av de mest effektiva träningsformer som finns

Träning

Funderat på att börja jogga men inte kommit till skott? Dags att tänka om. Att springa ger mängder av hälsofördelar – och blir efter en tid dessutom kul. Hävdar i alla fall löparna själva. "Ja, det stämmer. Ge det lite tid bara. Snart kommer du att längta efter nästa pass och den härliga känslan löpning ger", säger löpcoachen och maratonlöparen Camilla Rahm till Kurera.