elinor ladenberg

Foto: Lena Holmgren

Ellinor har koll på mikrobiomet

Fakta

Namn: Ellinor Ladenberg
Yrke: Näringsterapeut, föreläsare och författare
Bor: Linköping
Intressen utöver hälsa: Vandring, människor, trädgård, dans och resor.
Läs mer om Elinor och hennes verksamhet Ladenberg nutrition här.
Där hittar du även hennes bok "Friskare liv med rätt mat".

Ellinor Ladenberg är näringsterapeut och föreläsare inom hälsa om kom tidigare i år ut med boken "Friskare liv med rätt mat". Efter att ha varit nära döden i brusten blindtarm har ämnet hälsa hamnat högt upp på Elinors agenda och hon är numera en uppskattad inspiratör som ofta är ute på företag och föreläser och sprider kunskap om kost och hälsa.

Ellinor har alltid varit väldigt intresserad av kroppen och hur allt hänger ihop ända sedan tidiga tonåren, berättar hon för Kurera.
– Jag hade mycket eksem och problem med allergier och magproblem när jag var liten.
I samband med en brusten blindtarm som inte upptäcktes i tid fick Ellinor flera antibiotikakurer som gjorde henne mycket sjuk berättar hon.
– Den händelsen är fortfarande väldig stark för mig, jag var nära att dö. Mikrobiomet och tarmen har efter det blivit enormt viktiga för mig och det var inkörsporten till näringsmedicin och självläkning.

Vad är hälsa för dig idag?
– Hälsa för mig är att ha en bra balans mellan passion, njutning, hårt jobb, ledighet och nära relationer. Jag njuter av att jobba hårt men jag är väldigt bra på att ta ledigt. Att ha kul är hälsa för mig och jag älskar att göra saker som är nya för mig. Människor är nog mitt största intresse.

 

Hur äter du för att ta hand om dig? 
– Jag äter mycket för mitt mikrobiom. Tarmfloran är oerhört intressant och ett av mina största intressen. Jag väljer därför att äta så varierat jag kan, många olika färger, ju mer färg desto bättre av olika grönsaker, bär och frukter där ligger mitt största fokus. Sedan äter jag ganska varierat. Jag äter alltid efter säsong, jag tycker om att blanda olika texturer, strukturer, färger och sallader i olika kombinationer. Min styrka är nog mina olika sallader.
För Ellinor är det lika viktigt hur hon äter som vad hon äter.
– Från att ha varit en riktig snabbätare så tuggar jag nu och äter ganska långsamt. Det är också viktigt med lugn och ro i samband med måltiden för att optimera matsmältningen menar hon.
– Gluten äter jag inte sedan tre år tillbaka och även mycket sparsamt med mjölkprodukter då jag absolut inte mår bra av det.

Prioriterar bra protein
– Jag äter protein från både växt- och djurriket, helst vildfångad fisk, fågel, lamm och viltkött. Jag njuter av protein, känner att jag blir väldigt grundad av det. Om det blir för lite protein känner jag mig ”ogrundad” och otillfredställd. Jag provade att vara vegan under en tid men det gick inte för mig, jag tappade för mycket energi, så det animaliska proteinet är viktigt för mig.

LÄS OCKSÅ: Lisa – med en kärlek till örter

Väljer du bort något?
– Gluten och mjölkprodukter, fläskkött äter jag inte heller.

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Jag är helt klart en smoothie-tjej. Det är så fruktansvärt enkelt och överlägset sätt att få i sig näring, du blandar vad du har hemma och kan variera detta hur mycket som helst. Jag tycker om att göra en smoothie på mandelmjölk med banan, blåbär, hallon och spenat eller lite avocado, gärna med något vegetabiliskt proteinpulver med lite mct-olja och probiotikapulver. Till det äter jag gärna min egna proteinmüsli, det är en knäckig granola med glutenfria havregryn, kokosolja, mandelmjöl, kardemumma och en massa olika kärnor och frön som är kanongod.
Jag dricker alltid grönt eller rött te på morgonen. Ibland blir det ett glutenfritt bröd med kokt ägg på.

Lunchen blir ofta vegetarisk
– Till lunch äter jag oftast helt vegetariskt ofta linser, bönor som proteinkälla och sedan en stor sallad med dressing gjort på olivolja. Och till middag så blir det fisk, skaldjur, kyckling ibland lamm eller viltkött med några komplexa kolhydrater som grönsaker, mathavre, quinoa, råris eller sötpotatis. Och så klart en god sås. Jag älskar såser och jag älskar kryddor. Mina favoritkryddor i köket är helt klart vitlök, citron, mynta, oregano, basilika, paprika, spiskummin, dill, timjan, havsalt, svartpeppar, ingefära. Jag använder både färska och torkade kryddor i min matlagning. Mina barn och man sportar mycket liksom jag så vi behöver äta ganska rejält på kvällen.

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– I kylskåpet har jag oftast grönsaker, frukt, ägg, syrade grönsaker, aloe vera, probiotika, smör, bregott, havregurt, havre- eller mandelmjölk, olika sorters pesto, Oatlys ikaffe, fetaost samt kalkon, kyckling eller fisk. I skafferiet finns fröer, nötter, havregryn, råkakao, sardiner, makrill. kokosgrädde, torkade kryddor,  kokosolja, honung, olivolja, sesamolja, mörk choklad, olika glutenfria mjölsorter som bovetemjöl och mandelmjöl.

 

LÄS OCKSÅ: Ulrika Hoffer – med ett smart förhållande till mat

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Jag älskar medelhavsmat så jag får svara grillad fisk eller skaldjur med en härlig sallad till fullspäckad med olika färger och någon god sås till.

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Grönsaker, bär och frukt i den ordningen.

LÄS OCKSÅ: Renée peppar till förändring

Och mindre?
– Socker, då främst energidrycker, godis och läsk samt vitt mjöl som innehåller tomma kalorier och obefintligt med näring. Det skapar inflammationer och orsakar mycket skada på mikrobiomet.

Har du några hemliga laster?
– Mörk choklad, främst av märket Seed and Bean.

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Att den är den mest dynamiska vetenskapen som finns, det kan i och för sig vara väldigt frustrerande också, men att det är så föränderligt gör att jag aldrig tröttnar. Titta bara på forskningen kring mikrobiomet den är bara i sin linda. Om 10 år så kommer vi säkert att ha specifika bakterierstammar till specifika sjukdomar, det finns studier på detta redan idag. Dynamiken i näringsläran är fantastisk.

Hur tar du hand om din hud?
– Jag är noggrann med vilka fetter jag äter.  Just nu äter jag både jättenattljusolja, linfröolja, fiskolja, olivolja, smör, kokosfett, nötter och fröer och avokado. Huden mår bra av fett. Jag är noggrann med min mage, matsmältning och vad jag äter – då mår huden också bra. Jag älskar också dag och nattkrämer, just nu provar jag Kiehls Super Multi Corrective Cream och jag bara älskar det märket, huden blir verkligen återfuktad. Jag har också en extra förkärlek till ansiktsoljor, c-vitamin serum, växtbaserade oljor som både vårdar och fuktar ansiktet. Någonting som huden mår bra av är att svettas och att återfuktas med vatten, många är väldigt uttorkade utan att veta om det idag, så att dricka vatten mellan måltiderna är enormt viktigt för både hjärnan, huden och tarmen.

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Jag vill träna för att må bra. Jag vill inte träna och ha en prestation i min träning. Det fanns en tid då jag var med i olika tävlingar men det har jag helt valt bort nu. Träning för mig ska vara prestationslös, varierande till både form och typ av intensitet. Jag yogar 1-2 gånger i veckan, kör gärna något intervallpass och styrketränar. Det är den optimala kombinationen för mig. Någonting som jag också älskar att göra är att promenera och jag åker gärna iväg på vandringsresor. Det är meditiation för mig.

 

Tar du några tillskott i så fall vilka?
– Ja jag tar tillskott, men det varierar över året. Just nu är det en fullspektrig multivitamin och mineral med en massa fytonäringsämnen, D-vitamin 5 000 ie par dag och metylerade B-vitaminer och extra magnesium då jag har haft en hektisk period. C-vitamin är också någonting som jag äter mer och mer. Den forskningen som finns på c-vitamin är intressant och jag känner själv hur mycket den faktiskt stärker upp kroppen. Om jag känner mig lite dålig och på väg att bli sjuk tar jag extra Propolis Plus från Alpha Plus samt zink och C-vitamin. Propolis är växtharts från binas bikupor som är enormt rika på antioxidanter och bakteriedödande ämnen. I den produkten finns även bidrottningsgelé från bina som innehåller mycket näring. I perioder äter jag också probiotika eller colostrum för att stärka upp tarmfloran.

Hur tänker du om kosttillskott och så kallade superfoods?
– Jag tänker att maten ska vara vår medicin i första hand men att vi behöver kosttillskott för att komplettera vår näring. Tyvärr stressar människor alldeles för mycket idag och jorden är alldeles för urlakad i näring. Den mat som de flesta äter idag är också mycket processad. Jag älskar superfoods och jag älskar Mighty Greens från Alpha Plus, en sådan drink tar jag flera gånger i veckan.

Vilket är ditt bästa hälsotips om du inte nämnt det ovan?
– Skratta mer, dansa mer och ta mer pauser i vardagen. Många kör på alldeles för hårt och har för lite glädje i livet. Jag tror på att ha kul – det är riktigt bra för hälsan.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Ellinor Ladenberg
Yrke: Näringsterapeut, föreläsare och författare
Bor: Linköping
Intressen utöver hälsa: Vandring, människor, trädgård, dans och resor.
Läs mer om Elinor och hennes verksamhet Ladenberg nutrition här.
Där hittar du även hennes bok "Friskare liv med rätt mat".

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

 

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.