elinor ladenberg

Foto: Lena Holmgren

Ellinor har koll på mikrobiomet

Fakta

Namn: Ellinor Ladenberg
Yrke: Näringsterapeut, föreläsare och författare
Bor: Linköping
Intressen utöver hälsa: Vandring, människor, trädgård, dans och resor.
Läs mer om Elinor och hennes verksamhet Ladenberg nutrition här.
Där hittar du även hennes bok "Friskare liv med rätt mat".

Ellinor Ladenberg är näringsterapeut och föreläsare inom hälsa om kom tidigare i år ut med boken “Friskare liv med rätt mat”. Efter att ha varit nära döden i brusten blindtarm har ämnet hälsa hamnat högt upp på Elinors agenda och hon är numera en uppskattad inspiratör som ofta är ute på företag och föreläser och sprider kunskap om kost och hälsa.

Ellinor har alltid varit väldigt intresserad av kroppen och hur allt hänger ihop ända sedan tidiga tonåren, berättar hon för Kurera.
– Jag hade mycket eksem och problem med allergier och magproblem när jag var liten.
I samband med en brusten blindtarm som inte upptäcktes i tid fick Ellinor flera antibiotikakurer som gjorde henne mycket sjuk berättar hon.
– Den händelsen är fortfarande väldig stark för mig, jag var nära att dö. Mikrobiomet och tarmen har efter det blivit enormt viktiga för mig och det var inkörsporten till näringsmedicin och självläkning.

Vad är hälsa för dig idag?
– Hälsa för mig är att ha en bra balans mellan passion, njutning, hårt jobb, ledighet och nära relationer. Jag njuter av att jobba hårt men jag är väldigt bra på att ta ledigt. Att ha kul är hälsa för mig och jag älskar att göra saker som är nya för mig. Människor är nog mitt största intresse.

 

Hur äter du för att ta hand om dig? 
– Jag äter mycket för mitt mikrobiom. Tarmfloran är oerhört intressant och ett av mina största intressen. Jag väljer därför att äta så varierat jag kan, många olika färger, ju mer färg desto bättre av olika grönsaker, bär och frukter där ligger mitt största fokus. Sedan äter jag ganska varierat. Jag äter alltid efter säsong, jag tycker om att blanda olika texturer, strukturer, färger och sallader i olika kombinationer. Min styrka är nog mina olika sallader.
För Ellinor är det lika viktigt hur hon äter som vad hon äter.
– Från att ha varit en riktig snabbätare så tuggar jag nu och äter ganska långsamt. Det är också viktigt med lugn och ro i samband med måltiden för att optimera matsmältningen menar hon.
– Gluten äter jag inte sedan tre år tillbaka och även mycket sparsamt med mjölkprodukter då jag absolut inte mår bra av det.

Prioriterar bra protein
– Jag äter protein från både växt- och djurriket, helst vildfångad fisk, fågel, lamm och viltkött. Jag njuter av protein, känner att jag blir väldigt grundad av det. Om det blir för lite protein känner jag mig ”ogrundad” och otillfredställd. Jag provade att vara vegan under en tid men det gick inte för mig, jag tappade för mycket energi, så det animaliska proteinet är viktigt för mig.

LÄS OCKSÅ: Lisa – med en kärlek till örter

Väljer du bort något?
– Gluten och mjölkprodukter, fläskkött äter jag inte heller.

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Jag är helt klart en smoothie-tjej. Det är så fruktansvärt enkelt och överlägset sätt att få i sig näring, du blandar vad du har hemma och kan variera detta hur mycket som helst. Jag tycker om att göra en smoothie på mandelmjölk med banan, blåbär, hallon och spenat eller lite avocado, gärna med något vegetabiliskt proteinpulver med lite mct-olja och probiotikapulver. Till det äter jag gärna min egna proteinmüsli, det är en knäckig granola med glutenfria havregryn, kokosolja, mandelmjöl, kardemumma och en massa olika kärnor och frön som är kanongod.
Jag dricker alltid grönt eller rött te på morgonen. Ibland blir det ett glutenfritt bröd med kokt ägg på.

Lunchen blir ofta vegetarisk
– Till lunch äter jag oftast helt vegetariskt ofta linser, bönor som proteinkälla och sedan en stor sallad med dressing gjort på olivolja. Och till middag så blir det fisk, skaldjur, kyckling ibland lamm eller viltkött med några komplexa kolhydrater som grönsaker, mathavre, quinoa, råris eller sötpotatis. Och så klart en god sås. Jag älskar såser och jag älskar kryddor. Mina favoritkryddor i köket är helt klart vitlök, citron, mynta, oregano, basilika, paprika, spiskummin, dill, timjan, havsalt, svartpeppar, ingefära. Jag använder både färska och torkade kryddor i min matlagning. Mina barn och man sportar mycket liksom jag så vi behöver äta ganska rejält på kvällen.

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– I kylskåpet har jag oftast grönsaker, frukt, ägg, syrade grönsaker, aloe vera, probiotika, smör, bregott, havregurt, havre- eller mandelmjölk, olika sorters pesto, Oatlys ikaffe, fetaost samt kalkon, kyckling eller fisk. I skafferiet finns fröer, nötter, havregryn, råkakao, sardiner, makrill. kokosgrädde, torkade kryddor,  kokosolja, honung, olivolja, sesamolja, mörk choklad, olika glutenfria mjölsorter som bovetemjöl och mandelmjöl.

LÄS OCKSÅ: Ulrika Hoffer – med ett smart förhållande till mat

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Jag älskar medelhavsmat så jag får svara grillad fisk eller skaldjur med en härlig sallad till fullspäckad med olika färger och någon god sås till.

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Grönsaker, bär och frukt i den ordningen.

LÄS OCKSÅ: Renée peppar till förändring

Och mindre?
– Socker, då främst energidrycker, godis och läsk samt vitt mjöl som innehåller tomma kalorier och obefintligt med näring. Det skapar inflammationer och orsakar mycket skada på mikrobiomet.

Har du några hemliga laster?
– Mörk choklad, främst av märket Seed and Bean.

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Att den är den mest dynamiska vetenskapen som finns, det kan i och för sig vara väldigt frustrerande också, men att det är så föränderligt gör att jag aldrig tröttnar. Titta bara på forskningen kring mikrobiomet den är bara i sin linda. Om 10 år så kommer vi säkert att ha specifika bakterierstammar till specifika sjukdomar, det finns studier på detta redan idag. Dynamiken i näringsläran är fantastisk.

Hur tar du hand om din hud?
– Jag är noggrann med vilka fetter jag äter.  Just nu äter jag både jättenattljusolja, linfröolja, fiskolja, olivolja, smör, kokosfett, nötter och fröer och avokado. Huden mår bra av fett. Jag är noggrann med min mage, matsmältning och vad jag äter – då mår huden också bra. Jag älskar också dag och nattkrämer, just nu provar jag Kiehls Super Multi Corrective Cream och jag bara älskar det märket, huden blir verkligen återfuktad. Jag har också en extra förkärlek till ansiktsoljor, c-vitamin serum, växtbaserade oljor som både vårdar och fuktar ansiktet. Någonting som huden mår bra av är att svettas och att återfuktas med vatten, många är väldigt uttorkade utan att veta om det idag, så att dricka vatten mellan måltiderna är enormt viktigt för både hjärnan, huden och tarmen.

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Jag vill träna för att må bra. Jag vill inte träna och ha en prestation i min träning. Det fanns en tid då jag var med i olika tävlingar men det har jag helt valt bort nu. Träning för mig ska vara prestationslös, varierande till både form och typ av intensitet. Jag yogar 1-2 gånger i veckan, kör gärna något intervallpass och styrketränar. Det är den optimala kombinationen för mig. Någonting som jag också älskar att göra är att promenera och jag åker gärna iväg på vandringsresor. Det är meditiation för mig.

Tar du några tillskott i så fall vilka?
– Ja jag tar tillskott, men det varierar över året. Just nu är det en fullspektrig multivitamin och mineral med en massa fytonäringsämnen, D-vitamin 5 000 ie par dag och metylerade B-vitaminer och extra magnesium då jag har haft en hektisk period. C-vitamin är också någonting som jag äter mer och mer. Den forskningen som finns på c-vitamin är intressant och jag känner själv hur mycket den faktiskt stärker upp kroppen. Om jag känner mig lite dålig och på väg att bli sjuk tar jag extra Propolis Plus från Alpha Plus samt zink och C-vitamin. Propolis är växtharts från binas bikupor som är enormt rika på antioxidanter och bakteriedödande ämnen. I den produkten finns även bidrottningsgelé från bina som innehåller mycket näring. I perioder äter jag också probiotika eller colostrum för att stärka upp tarmfloran.

Hur tänker du om kosttillskott och så kallade superfoods?
– Jag tänker att maten ska vara vår medicin i första hand men att vi behöver kosttillskott för att komplettera vår näring. Tyvärr stressar människor alldeles för mycket idag och jorden är alldeles för urlakad i näring. Den mat som de flesta äter idag är också mycket processad. Jag älskar superfoods och jag älskar Mighty Greens från Alpha Plus, en sådan drink tar jag flera gånger i veckan.

Vilket är ditt bästa hälsotips om du inte nämnt det ovan?
– Skratta mer, dansa mer och ta mer pauser i vardagen. Många kör på alldeles för hårt och har för lite glädje i livet. Jag tror på att ha kul – det är riktigt bra för hälsan.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Ellinor Ladenberg
Yrke: Näringsterapeut, föreläsare och författare
Bor: Linköping
Intressen utöver hälsa: Vandring, människor, trädgård, dans och resor.
Läs mer om Elinor och hennes verksamhet Ladenberg nutrition här.
Där hittar du även hennes bok "Friskare liv med rätt mat".


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.

EU-kommissionen tar krafttag för att minska mängden plast i naturen

Politik

Problemet med plast i våra hav är något vi blivit allt mer uppmärksammade på under de senaste åren. EUs krav på att handeln ska informera om plastpåsars miljöpåverkan har lett till att konsumtionen av plastpåsar sjönk rejält. Nu vill kommissionen vidta ytterligare åtgärder för att minska mängden plast som hamnar i naturen rapporterar Naturskyddsföreningen.

kvinna tittar på gråa hår

Ny studie: Därför får vissa grått hår för tidigt

Forskning

Forskare tror sig ha hittat en förklaring till varför vissa blir gråhåriga tidigare än andra, de har nämligen upptäckt att en gen som reglerar hårfärgen även styr immunförsvaret något som lett dem att tro att infektioner kan bidra att skynda på processen hos de med anlag för att bli gråhåriga tid