elinor ladenberg

Foto: Lena Holmgren

Ellinor har koll på mikrobiomet

Fakta

Namn: Ellinor Ladenberg
Yrke: Näringsterapeut, föreläsare och författare
Bor: Linköping
Intressen utöver hälsa: Vandring, människor, trädgård, dans och resor.
Läs mer om Elinor och hennes verksamhet Ladenberg nutrition här.
Där hittar du även hennes bok "Friskare liv med rätt mat".

Ellinor Ladenberg är näringsterapeut och föreläsare inom hälsa om kom tidigare i år ut med boken “Friskare liv med rätt mat”. Efter att ha varit nära döden i brusten blindtarm har ämnet hälsa hamnat högt upp på Elinors agenda och hon är numera en uppskattad inspiratör som ofta är ute på företag och föreläser och sprider kunskap om kost och hälsa.

Ellinor har alltid varit väldigt intresserad av kroppen och hur allt hänger ihop ända sedan tidiga tonåren, berättar hon för Kurera.
– Jag hade mycket eksem och problem med allergier och magproblem när jag var liten.
I samband med en brusten blindtarm som inte upptäcktes i tid fick Ellinor flera antibiotikakurer som gjorde henne mycket sjuk berättar hon.
– Den händelsen är fortfarande väldig stark för mig, jag var nära att dö. Mikrobiomet och tarmen har efter det blivit enormt viktiga för mig och det var inkörsporten till näringsmedicin och självläkning.

Vad är hälsa för dig idag?
– Hälsa för mig är att ha en bra balans mellan passion, njutning, hårt jobb, ledighet och nära relationer. Jag njuter av att jobba hårt men jag är väldigt bra på att ta ledigt. Att ha kul är hälsa för mig och jag älskar att göra saker som är nya för mig. Människor är nog mitt största intresse.

 

Hur äter du för att ta hand om dig? 
– Jag äter mycket för mitt mikrobiom. Tarmfloran är oerhört intressant och ett av mina största intressen. Jag väljer därför att äta så varierat jag kan, många olika färger, ju mer färg desto bättre av olika grönsaker, bär och frukter där ligger mitt största fokus. Sedan äter jag ganska varierat. Jag äter alltid efter säsong, jag tycker om att blanda olika texturer, strukturer, färger och sallader i olika kombinationer. Min styrka är nog mina olika sallader.
För Ellinor är det lika viktigt hur hon äter som vad hon äter.
– Från att ha varit en riktig snabbätare så tuggar jag nu och äter ganska långsamt. Det är också viktigt med lugn och ro i samband med måltiden för att optimera matsmältningen menar hon.
– Gluten äter jag inte sedan tre år tillbaka och även mycket sparsamt med mjölkprodukter då jag absolut inte mår bra av det.

Prioriterar bra protein
– Jag äter protein från både växt- och djurriket, helst vildfångad fisk, fågel, lamm och viltkött. Jag njuter av protein, känner att jag blir väldigt grundad av det. Om det blir för lite protein känner jag mig ”ogrundad” och otillfredställd. Jag provade att vara vegan under en tid men det gick inte för mig, jag tappade för mycket energi, så det animaliska proteinet är viktigt för mig.

LÄS OCKSÅ: Lisa – med en kärlek till örter

Väljer du bort något?
– Gluten och mjölkprodukter, fläskkött äter jag inte heller.

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Jag är helt klart en smoothie-tjej. Det är så fruktansvärt enkelt och överlägset sätt att få i sig näring, du blandar vad du har hemma och kan variera detta hur mycket som helst. Jag tycker om att göra en smoothie på mandelmjölk med banan, blåbär, hallon och spenat eller lite avocado, gärna med något vegetabiliskt proteinpulver med lite mct-olja och probiotikapulver. Till det äter jag gärna min egna proteinmüsli, det är en knäckig granola med glutenfria havregryn, kokosolja, mandelmjöl, kardemumma och en massa olika kärnor och frön som är kanongod.
Jag dricker alltid grönt eller rött te på morgonen. Ibland blir det ett glutenfritt bröd med kokt ägg på.

Lunchen blir ofta vegetarisk
– Till lunch äter jag oftast helt vegetariskt ofta linser, bönor som proteinkälla och sedan en stor sallad med dressing gjort på olivolja. Och till middag så blir det fisk, skaldjur, kyckling ibland lamm eller viltkött med några komplexa kolhydrater som grönsaker, mathavre, quinoa, råris eller sötpotatis. Och så klart en god sås. Jag älskar såser och jag älskar kryddor. Mina favoritkryddor i köket är helt klart vitlök, citron, mynta, oregano, basilika, paprika, spiskummin, dill, timjan, havsalt, svartpeppar, ingefära. Jag använder både färska och torkade kryddor i min matlagning. Mina barn och man sportar mycket liksom jag så vi behöver äta ganska rejält på kvällen.

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– I kylskåpet har jag oftast grönsaker, frukt, ägg, syrade grönsaker, aloe vera, probiotika, smör, bregott, havregurt, havre- eller mandelmjölk, olika sorters pesto, Oatlys ikaffe, fetaost samt kalkon, kyckling eller fisk. I skafferiet finns fröer, nötter, havregryn, råkakao, sardiner, makrill. kokosgrädde, torkade kryddor,  kokosolja, honung, olivolja, sesamolja, mörk choklad, olika glutenfria mjölsorter som bovetemjöl och mandelmjöl.

LÄS OCKSÅ: Ulrika Hoffer – med ett smart förhållande till mat

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Jag älskar medelhavsmat så jag får svara grillad fisk eller skaldjur med en härlig sallad till fullspäckad med olika färger och någon god sås till.

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Grönsaker, bär och frukt i den ordningen.

LÄS OCKSÅ: Renée peppar till förändring

Och mindre?
– Socker, då främst energidrycker, godis och läsk samt vitt mjöl som innehåller tomma kalorier och obefintligt med näring. Det skapar inflammationer och orsakar mycket skada på mikrobiomet.

Har du några hemliga laster?
– Mörk choklad, främst av märket Seed and Bean.

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Att den är den mest dynamiska vetenskapen som finns, det kan i och för sig vara väldigt frustrerande också, men att det är så föränderligt gör att jag aldrig tröttnar. Titta bara på forskningen kring mikrobiomet den är bara i sin linda. Om 10 år så kommer vi säkert att ha specifika bakterierstammar till specifika sjukdomar, det finns studier på detta redan idag. Dynamiken i näringsläran är fantastisk.

Hur tar du hand om din hud?
– Jag är noggrann med vilka fetter jag äter.  Just nu äter jag både jättenattljusolja, linfröolja, fiskolja, olivolja, smör, kokosfett, nötter och fröer och avokado. Huden mår bra av fett. Jag är noggrann med min mage, matsmältning och vad jag äter – då mår huden också bra. Jag älskar också dag och nattkrämer, just nu provar jag Kiehls Super Multi Corrective Cream och jag bara älskar det märket, huden blir verkligen återfuktad. Jag har också en extra förkärlek till ansiktsoljor, c-vitamin serum, växtbaserade oljor som både vårdar och fuktar ansiktet. Någonting som huden mår bra av är att svettas och att återfuktas med vatten, många är väldigt uttorkade utan att veta om det idag, så att dricka vatten mellan måltiderna är enormt viktigt för både hjärnan, huden och tarmen.

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Jag vill träna för att må bra. Jag vill inte träna och ha en prestation i min träning. Det fanns en tid då jag var med i olika tävlingar men det har jag helt valt bort nu. Träning för mig ska vara prestationslös, varierande till både form och typ av intensitet. Jag yogar 1-2 gånger i veckan, kör gärna något intervallpass och styrketränar. Det är den optimala kombinationen för mig. Någonting som jag också älskar att göra är att promenera och jag åker gärna iväg på vandringsresor. Det är meditiation för mig.

Tar du några tillskott i så fall vilka?
– Ja jag tar tillskott, men det varierar över året. Just nu är det en fullspektrig multivitamin och mineral med en massa fytonäringsämnen, D-vitamin 5 000 ie par dag och metylerade B-vitaminer och extra magnesium då jag har haft en hektisk period. C-vitamin är också någonting som jag äter mer och mer. Den forskningen som finns på c-vitamin är intressant och jag känner själv hur mycket den faktiskt stärker upp kroppen. Om jag känner mig lite dålig och på väg att bli sjuk tar jag extra Propolis Plus från Alpha Plus samt zink och C-vitamin. Propolis är växtharts från binas bikupor som är enormt rika på antioxidanter och bakteriedödande ämnen. I den produkten finns även bidrottningsgelé från bina som innehåller mycket näring. I perioder äter jag också probiotika eller colostrum för att stärka upp tarmfloran.

Hur tänker du om kosttillskott och så kallade superfoods?
– Jag tänker att maten ska vara vår medicin i första hand men att vi behöver kosttillskott för att komplettera vår näring. Tyvärr stressar människor alldeles för mycket idag och jorden är alldeles för urlakad i näring. Den mat som de flesta äter idag är också mycket processad. Jag älskar superfoods och jag älskar Mighty Greens från Alpha Plus, en sådan drink tar jag flera gånger i veckan.

Vilket är ditt bästa hälsotips om du inte nämnt det ovan?
– Skratta mer, dansa mer och ta mer pauser i vardagen. Många kör på alldeles för hårt och har för lite glädje i livet. Jag tror på att ha kul – det är riktigt bra för hälsan.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Ellinor Ladenberg
Yrke: Näringsterapeut, föreläsare och författare
Bor: Linköping
Intressen utöver hälsa: Vandring, människor, trädgård, dans och resor.
Läs mer om Elinor och hennes verksamhet Ladenberg nutrition här.
Där hittar du även hennes bok "Friskare liv med rätt mat".

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tove har skrivit en handbok för “psykon”

Mental hälsa

Innan Tove Lundin fick sina diagnoser trodde hon att de som drabbats av psykisk ohälsa fick hjälp av vården att förstå vad som hände med dem och hjälp att komma på fötter igen men riktigt så såg inte verkligheten ut fick hon erfara. Med boken ”Handbok för psykon” försöker Tove bidra till att råda bot på utsattheten.

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Forskning

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.