Emilia Arvidsson vill sprida klimatglädje

Emilia Arvidsson

Yrke: Arbetar som frilanskonsult med olika skribent- och moderatorsuppdrag.
Familj: Make och son.
Bor: Söder om Stockholm.
Aktuell med: Boken "Klimatglädje" på Mima förlag. I boken har hon intervjuat ett 20-tal experter om hur vi kan leva mer hållbart.
Info: Läs mer om Emilia på hennes hemsida.

Journalisten Emilia Arvidsson har skrivit boken ”Klimatglädje”, med den vill hon inspirera sina läsare att skapa förändringar i livet som gynnar klimatet och att göra det med nyfikenhet och en känsla av att livet faktiskt kan bli bättre.

Det finns mycket att vinna på att vara klimatsmart, inte minst för hälsans skull menar Emilia Arvidsson. Mer klimatsmart mat kan hålla oss friska, klimatsmarta resvanor kan öka vardagsmotionen och mer koll på maten så att vi inte skapar matsvinn gör att vi sparar både pengar och utsläpp. I boken "Klimatglädje" har Emilia valt ett positivt fokus, och ställer sig frågan vad det är vi vinner.
– Jag skriver också om vad livskvalitet skulle kunna vara, i en klimatsmart värld.

Hur hanterar du att så många lever i förnekelse och struntar i konsekvenserna av sitt agerande?
– Jag kan inte ta på mig andras ageranden eller okunskap, det jag däremot kan göra är att prata mycket om klimatet, inspirera och visa på att ett annat typ av liv är minst lika bra. Jag lyssnar gärna på andra men är också redo att visa på klimatfrågans allvar.
Enligt Emilia är det viktigt att visa på exempel på hur man till exempel gör för att ta bättre beslut kring exempelvis mat, transport och konsumtion. Det är inte alltid det lättaste, det gäller att hitta det vi har gemensamt, istället för att dela upp oss i olika läger menar hon.

 

LÄS OCKSÅ: Besprutade bananer åter i butikerna – så hjälper du till att stoppa dem

Om man ska tro forskarna och de som varnar för en förstående klimatkatastrof behöver vi ändra vårt konsumtionsmönster nu. Vad är det största hindret?
– Det största hindret är att politiken är alldeles för mesig, vi behöver ta krafttag med tydliga ställningstaganden för klimatet, med styrmedel och även lagar. Vi kan inte tro på den "goda viljan" hos människor, klimatfrågan är för många alldeles för komplex att ta till sig. Därför måste politikerna visa på ledarskap. En del av oss behöver få en personlig relation till klimatet, för vissa är det genom ett genuint klimatintresse, medan andra får styras genom plånboken. Kostar det, då förändrar vi våra beteenden, tror Emilia.

I din bok skriver du att vi behöver styras upp av politik. Vad behöver vi kräva av politikerna och vad behöver ske?
– Jag är inte rätt person att fråga om exakta ageranden, men ett exempel är att vi behöver få fler incitament att ta tåget och ställa bilen. En annan är att underlätta för företag med hållbara affärsmodeller. Emilia föreslår till exempel att man beskattar materialflöden så att det blir dyrare att skapa nytt och istället billigare att ha cirkulära modeller, där man återanvänder resurser som en gång redan tagits ut. Hon tror också att arbetsplatser kan påverka sina anställda.
– I min kommun Haninge skulle jag vilja ha större möjlighet att låna bil de få gånger jag använder en, men det finns bara en bilpool och den ligger rätt långt ifrån var jag bor. Paradoxalt nog finns det jättemånga bilpooler i centrum av Stockholm, där kollektivtrafiken är fullt utvecklat.

Se upp med konsumtionsfällan
I boken skriver Emilia om konsumtionsfällan. Enligt henne behöver vi lyfta blicken, och ställa oss frågor såsom "vad är meningen med mitt liv?" Är det våra relationer vi kommer minnas vid livets slut, eller är det våra otaliga shoppingrundor?
– Marknaden har allt för länge fått diktera vad som är ett "gott liv” menar Emilia som anser att det är dags att vi synar den bilden och förstår att livskvalitet kan vara så mycket mer än att handla sig igenom livet.
– Jag tror att en del av fällan är att vi hela tiden exponeras för olika budskap, något som experten Cecilia Solér också säger i min bok. Hon menade på att konsumenten kan verka duperad, men att vi inte kan lasta hen för det, att det är starka krafter.

LÄS OCKSÅ: Nya trenden: så skapar du en “capsule wardrobe”

Vad innebär en hälsosam och hållbar konsumtion enligt dig?
– Jag tror att vi kan lösa våra behov på alternativa sätt. Det kan vara att dela saker med grannen, låna kläder från kompisen och också själv låna ut, skaffa sig en klädkompis. Jag hyr själv kläder delar av året, när jag är ute och föreläser kan det vara roligt att förnya sig, men inte genom att köpa nya kläder utan snarare lösa sin önskan om att vara fin genom att titta på cirkulära alternativ.
En hälsosam konsumtion är också hur vi förhåller oss till vår omvärld förklarar Emilia och nämner att en del av den händer i sociala medier, vi behöver vara vaksamma över vad vi exponeras för menar hon.
– Själv tycker jag det är oroväckande att så många utsätts för reklam, där deras idoler postar produkter och tjänster som berättar att "om du köper det här, så blir ditt liv så mycket bättre". Det finns också ett initiativ som jag är med och stödjer som heter #whitemonday där företag med cirkulära affärsmodeller har anslutit sig.
Emilia poängterar att det faktiskt finns företag som har ett gott uppsåt med klimatet involverat i sitt affärstänk.

Vi behöver lära oss konsumera på rätt sått
– Nästan allt vi gör har med konsumtion att göra, säger Emilia.
Att handla mat är också konsumtion förklarar hon och trycker på att något vi med fördel kan dra ned på är vår klädkonsumtion. Vi köper cirka 14 kilo per person och år, varav sju kilo sen hamnar i soporna, berättar Emilia,
– Vi kan konsumera, men på rätt sätt, mer klimatsmart. När vi ställer om och handlar från företag som hyr ut kan samma produkt säljas flera gånger om. Vi behöver helt enkelt fundera på vad vår plånbok stödjer. Bland annat genom att lägga en större andel av vår lön på bra producerad mat.
Emma påminner också om att en del av konsumtionen finansieras av lån.
– Vore det inte bättre att fler blev skuldfria? Det kan också vara så att våra livsstilar, med mycket konsumtion, driver på stress och gör oss sjuka i viss mån. Det finns forskning som visar att materialism inte är bra för oss. En minskad hets kring konsumtion skulle i teorin kanske minska kostnader för samhället.

 

LÄS OCKSÅ: Från och med idag lever vi över våra tillgångar

I boken beskriver du ditt eget köpstopp, vad ledde fram till det?
– För mig var det först en rolig grej att göra, men det kom mer ut av det. Efter ungefär ett halvår blev jag mer uppmärksam på vad jag lägger min tid på och vilka resurser som går åt vid nyproduktion. Jag såg också generellt att människor tycks sakna tid, men att de minskade sin tid ännu mer genom att konsumera mycket och ofta. Jag brukar tänka att jag "köper" loss tid genom att skapa mig en buffert, där jag kan göra uttag för mat och hyra om jag vill vara ledig.
För ett drygt år sedan fick Emilia också ett starkt intresse för klimatet, hon erkänner villigt att hon fortfarande är novis men menar det är viktigt att ta hänsyn till gränserna för vad planeten klarar.
– Det finns mening i att lämna något gott efter sig. Så, från att det var en rolig utmaning så blev det en hjärtefråga och det är också det som mitt första kapitel i boken handlar om, köpfriheten.

Hur har det påverkat dig? Hur förhåller du dig till att handla saker idag?
– Det har förändrat mig i grunden och det är också därför jag har valt att utmana mig på sju områden till, för klimatets skull säger Emilia och fortsätter:
– Jag blev helt enkelt miljömedveten på köpet. Och det ger mig väldigt mycket mening. Idag är jag väldigt sällan i butiker och jag försöker lösa mina behov på ett alternativt sätt säger Emma och berättar att hon lyckades jag få ihop alla vinterkläder till sin son för några få hundralappar genom att välja att handla second hand eller via Facebook. Senaste mobilen var återtillverkad och datorn lagade maken genom att ordna en ny hårddisk.
– För mig är det lite av en sport att värna om de saker jag har.

Av Nina Törmark


Emilia Arvidsson

Yrke: Arbetar som frilanskonsult med olika skribent- och moderatorsuppdrag.
Familj: Make och son.
Bor: Söder om Stockholm.
Aktuell med: Boken "Klimatglädje" på Mima förlag. I boken har hon intervjuat ett 20-tal experter om hur vi kan leva mer hållbart.
Info: Läs mer om Emilia på hennes hemsida.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Därför är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

 

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.