Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Nikola Stankovic

Emma Holmgren: ”Att jag skulle drabbas var helt otänkbart”

Hon var stresstålig, högpresterande och det mesta kändes lustfyllt.
Ändå gick Emma Holmgren rakt in i väggen.
Idag driver hon eget bokförlag och har gett ut flera böcker om stress.

Tillfreds med livet – men lite kantstött.
Så beskriver Emma Holmgren, som blev ansiktet utåt för utbrändhet, sin tillvaro idag.
Det var för sex år sedan hon drabbades av utmattningssyndrom. Emma Holmgren upplevde att det var svårt att få gehör från vården och började själv söka information om stressrelaterad ohälsa och att skriva blev en viktig del i läkningsprocessen.

LÄS OCKSÅ: “Att tom-glo borde stå på allas bucket list”

Det ledde till att hon skrev boken ”Våga vara rädd – en bok om utmattningssyndrom”, att hon startade eget bokförlag och att hon fick mängder av frågor från läsare om symtomen vid utmattningssyndrom. Det i sin tur bidrog till att hon nu ger ut ytterligare en bok ”Utmattningssyndrom – förstå och lindra kroppens reaktioner” som hon har skrivit tillsammans med läkaren Sofia Göthe.
Kurera passade på att ställa några frågor vad hon har lärt sig längs vägen.

 

Vad känner du till om utmattningssyndrom idag som du inte gjorde innan du själv drabbades?
Att jag själv skulle drabbas var helt otänkbart, jag har alltid känt mig stresstålig och haft ett tålamod av guld. Jag hade också ett av mina bästa år någonsin när jag varvade upp och blev sjuk.

Idag vet jag att man kan trivas och vara glad, men ändå bli sjuk av stress. Betydelsen av återhämtning har också fått en helt annan innebörd för mig. En viktig insikt som jag önskat att jag hade vetat om innan är att ett utmattningssyndrom faktiskt ger synbara förändringar på hjärnan som påverkar våra kognitiva förmågor.

LÄS OCKSÅ: Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Vilka myter lever kvar om utmattningssyndrom?
Det finns inte längre lika mycket skam och skuld, men fortfarande finns myter kvar om att det skulle kunna gå att rycka upp sig eller skynda sig att bli frisk.

Under de här sex åren kan jag se skillnad i föreställningen och kunskapen om vad ett utmattningssyndrom innebär och vem som drabbas. Man nämnde knappt ordet utmattningssyndrom när jag drabbades utan talade bara om utbrändhet och det var få som pratade öppet om att de blivit sjuka. Någon sa att jag blev utmattningens ansikte utåt, det kändes bedrövligt då men nu ser jag att det kom så mycket gott ur det.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Hur skulle man kunna förbättra bemötandet av dem med utmattningssyndrom?
Inom vården behövs en stor lyhördhet där man fångar upp patienter i god tid, vilket kan vara svårt eftersom man ofta inte själv kopplar sina symtom till stress. Tyvärr ser både kunskap, erfarenhet, bemötande och möjligheterna till vård olika ut beroende på var man bor och vem man möter.

Jag önskar att alla skulle få träffa en läkare som lyssnar och kan se till hela livssituationen. Många upplever att de blir lämnade ensamma i sin läkning. De man möter under rehabiliteringen, så som arbetsgivare och Försäkringskassan, har inte alltid en god kunskap om vad ett utmattningssyndrom innebär, och det är oerhört viktigt att de kan bemöta den drabbade på ett lugnt och respektfullt sätt utan press och krav.

 

Läs också: Stresscoachen: “Hänger utbrändhet ihop med uppväxten?”

Hur har ditt liv förändrats efter att du själv blev utmattad?
Det är mycket som är annorlunda i mig som person, både på gott och ont. Idag accepterar jag tillvaron och längtar inte tillbaka till det som var.

Jag har ett större lugn, är bättre på att ta hand om mig själv och får arbeta med det jag älskar mest – att skriva. Jag kan ibland bli frustrerad över att jag måste anpassa mina veckor eller stanna upp när jag egentligen vill köra på, för att jag känner att kroppen, eller framförallt hjärnan, bromsar mig. Jag är lite kantstött, men i det stora hela så är livet härligt.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.