Kropp 2.0 – en hackers knep för att uppgradera hälsan

Begreppet biohacking uppstod i Silicon valley som ett sätt att optimera sin hälsa och sin prestation inom alla områden på en av världens kanske mest prestationsinrikade och konkurensutsatta platser. Det går ut på att designa sin livsstil för bästa tänkbara resultat.

Martina Johansson författare och medicinteknisk ingenjör kallar sig biohacker, för henne har livsstilen transformerat hennes hälsa totalt. För Kurera förklarar hon att det långt ifrån bara handlar om hur man äter och tränar, det är minst lika viktigt hur vi tänker.

Vad är biohacking och vad innebär det att vara en biohacker? 
– Biohacking innebär att manipulera sitt kropp och psyke för att bli en bättre version av sig själv. När man är en biohacker så anstränger man sig hela tiden för att optimera sin prestanda, säger Martina.
Hon vet inte exakt hur länge det har funnits, men berättar att det startade i Silicon Valley för över 15 år sedan. Där är konkurrensen hård och alla letar efter sätt att fungera på topp. Att vara en biohacker är mer än att bara vara hälsomedveten menar Martina.
– Hälsomedvetna människor gör ofta inte så mycket research kring sin hälsa och anstränger sig inte så mycket som en biohacker. En hälsomedveten person kanske undviker socker och tränar,  medan en biohacker är i ketos, tar särskilda tillskott i terapeutiska doser och tränar tre timmar om dagen sex dagar i veckan

 

LÄS OCKSÅ: Optimera ditt lymfsystem med massage

Varför har du valt att bli en så kallad biohacker?
– Jag är en biohacker för att det går helt i linje med mitt stora hälsointresse. Och för att jag lyckades fixa omfattande hälsoproblem som ångest, depression, IBS, inflammerade tarmar, kroniska halsinfektioner, genom att ändra livsstil svarar Martina och fortsätter:
– När man lyckas vända negativa hälsotrender och “bota” grejer som läkaren inte kan bota, då är man definitivt en biohacker.

Vad ger det dig för hälsofördelar? 
– Hälsofördelarna för min del är nog att jag aldrig är sjuk. Jag har lagt på mig tio kilo muskler, har aldrig över 15 procent  kroppsfett och är alltid fokuserad och produktiv.

LÄS OCKSÅ: Lars Frölander – OS-medaljör med helgrönt i tanken

Märkte du stor skillnad när du ställde om?
– 
Jag gick från att vara ett komplett nervvrak med dåligt fokus, depression och ångest som alltid var sjuk till att bli superfokuserad, stark, vältränad och produktiv med otroligt positiv livssyn.

Olika från person till person
Alla biohackers är inte lika utan fokuserar på olika saker men gemensamt är att nästan alla äter någon form av lågkolhydratkost och tar vissa specifika tillskott, menar Martina. Utöver det mediterar man minst 30 minuter om dagen och tränar en timme om dagen.
– För min del är det viktigt att vara i ketos, så jag äter mestadels fett, inga kolhydrater alls, ingen alkohol, aldrig någonsin socker, inga sötningsmedel, inga tillsatser, inget halvfabrikat, bara ren mat i form av kött, fisk, ägg, kyckling och gröna bladgrönsaker tillsammans med kokosolja, smör, ister, talg och olivolja. Utöver det mediterar jag två gånger om dagen och tränar två till tre timmar per dag sex dagar i veckan.

LÄS OCKSÅ: Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid

Måste man leva så jämnt?
– Ja. såklart! Man tar inte semester från sin hälsa, säger Johanna som menar att alla som är ens det minsta hälsointresserade vet att vi påverkar kroppen med hur vi tänker, äter och rör oss.
– Om man inte tror det så behöver man läsa på.

Vad är den vanligaste kritiken ?
– Kritiken jag kan få ibland är att kroppen behöver kolhydrater, men jag tycker att jag är ett bra bevis på att det inte är sant då jag är väldigt vältränad med synliga muskler och inte har ätit kolhydrater på åtta år.

Slutligen, hur äter man och hur funkar det för veganer och vegetarianer?
– Bästa sättet att äta är att undvika halvfabrikat, socker, sötningsmedel och allt som innehåller vete. Om man av någon anledning inte vill äta kött, kan man fortfarande fokusera på naturliga produkter säger Martina som menar att vegansk kost är svårt att hälsooptimera.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer. 

Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Träning

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

Skiljas: Att hämnas eller inte hämnas?

Mental hälsa

Det är naturligt att vilja ge igen när vi har blivit sårade, svikna och respektlöst behandlade. Och så känns det ofta i en skilsmässa. Stresscoachen Karin Isberg förklarar vilka mekanismer som ligger bakom hämndbegäret och varför den bästa strategin är att låta bli.

Därför ska du ställa om till grönt i badrummet

Hud

Hudens är kroppens största organ. Allt du utsätter den för måste kroppen ta hand om. Och det som spolas bort i avloppet hamnar i naturen. Det finns alltså en rad goda skäl att ställa om till ekologiskt även inom hud- och skönhetsvård, för dig och för miljön.