Kropp 2.0 – en hackers knep för att uppgradera hälsan

Begreppet biohacking uppstod i Silicon valley som ett sätt att optimera sin hälsa och sin prestation inom alla områden på en av världens kanske mest prestationsinrikade och konkurensutsatta platser. Det går ut på att designa sin livsstil för bästa tänkbara resultat.

Martina Johansson författare och medicinteknisk ingenjör kallar sig biohacker, för henne har livsstilen transformerat hennes hälsa totalt. För Kurera förklarar hon att det långt ifrån bara handlar om hur man äter och tränar, det är minst lika viktigt hur vi tänker.

Vad är biohacking och vad innebär det att vara en biohacker? 
– Biohacking innebär att manipulera sitt kropp och psyke för att bli en bättre version av sig själv. När man är en biohacker så anstränger man sig hela tiden för att optimera sin prestanda, säger Martina.
Hon vet inte exakt hur länge det har funnits, men berättar att det startade i Silicon Valley för över 15 år sedan. Där är konkurrensen hård och alla letar efter sätt att fungera på topp. Att vara en biohacker är mer än att bara vara hälsomedveten menar Martina.
– Hälsomedvetna människor gör ofta inte så mycket research kring sin hälsa och anstränger sig inte så mycket som en biohacker. En hälsomedveten person kanske undviker socker och tränar,  medan en biohacker är i ketos, tar särskilda tillskott i terapeutiska doser och tränar tre timmar om dagen sex dagar i veckan

 

LÄS OCKSÅ: Optimera ditt lymfsystem med massage

Varför har du valt att bli en så kallad biohacker?
– Jag är en biohacker för att det går helt i linje med mitt stora hälsointresse. Och för att jag lyckades fixa omfattande hälsoproblem som ångest, depression, IBS, inflammerade tarmar, kroniska halsinfektioner, genom att ändra livsstil svarar Martina och fortsätter:
– När man lyckas vända negativa hälsotrender och “bota” grejer som läkaren inte kan bota, då är man definitivt en biohacker.

Vad ger det dig för hälsofördelar? 
– Hälsofördelarna för min del är nog att jag aldrig är sjuk. Jag har lagt på mig tio kilo muskler, har aldrig över 15 procent  kroppsfett och är alltid fokuserad och produktiv.

LÄS OCKSÅ: Lars Frölander – OS-medaljör med helgrönt i tanken

Märkte du stor skillnad när du ställde om?
– 
Jag gick från att vara ett komplett nervvrak med dåligt fokus, depression och ångest som alltid var sjuk till att bli superfokuserad, stark, vältränad och produktiv med otroligt positiv livssyn.

Olika från person till person
Alla biohackers är inte lika utan fokuserar på olika saker men gemensamt är att nästan alla äter någon form av lågkolhydratkost och tar vissa specifika tillskott, menar Martina. Utöver det mediterar man minst 30 minuter om dagen och tränar en timme om dagen.
– För min del är det viktigt att vara i ketos, så jag äter mestadels fett, inga kolhydrater alls, ingen alkohol, aldrig någonsin socker, inga sötningsmedel, inga tillsatser, inget halvfabrikat, bara ren mat i form av kött, fisk, ägg, kyckling och gröna bladgrönsaker tillsammans med kokosolja, smör, ister, talg och olivolja. Utöver det mediterar jag två gånger om dagen och tränar två till tre timmar per dag sex dagar i veckan.

LÄS OCKSÅ: Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid

Måste man leva så jämnt?
– Ja. såklart! Man tar inte semester från sin hälsa, säger Johanna som menar att alla som är ens det minsta hälsointresserade vet att vi påverkar kroppen med hur vi tänker, äter och rör oss.
– Om man inte tror det så behöver man läsa på.

Vad är den vanligaste kritiken ?
– Kritiken jag kan få ibland är att kroppen behöver kolhydrater, men jag tycker att jag är ett bra bevis på att det inte är sant då jag är väldigt vältränad med synliga muskler och inte har ätit kolhydrater på åtta år.

Slutligen, hur äter man och hur funkar det för veganer och vegetarianer?
– Bästa sättet att äta är att undvika halvfabrikat, socker, sötningsmedel och allt som innehåller vete. Om man av någon anledning inte vill äta kött, kan man fortfarande fokusera på naturliga produkter säger Martina som menar att vegansk kost är svårt att hälsooptimera.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

pizza

Pizza med sötpotatis och chèvre

Recept

Pizza kan varieras i det oändliga, detta recept har topping med bland annat sötpotatis, rödlök och chèvre. Botten bakas på näringsrikt dinkelmjöl och durumvete, kan bytas ut mot glutenfritt recept för den som önskar det.

mage skylt med ehec

Nationell spridning av ehec utreds

Kost

Sedan början av juli har antalet fall av ehec-infektion ökat i Sverige. Analyser visar att majoriteten är av samma typ och fall har rapporterats in från flera håll i landet. Myndigheter arbetar nu för att spåra källan.

Berith sitter i soffan med hundarna och stickar

Fri från värk och inte längre begränsad av artrosen

Värk

Berith Larsson har haft problem med artros i höfter och händer i flera år. Av en slump fick hon höra talas om grönläppad mussla – och bara efter en månad kände hon förbättringen.  – Jag har verkligen fått tillbaka mitt gamla aktiva liv. Kanske börjar jag dansa igen, säger hon.

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Intervju

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.

Snygga ben – slipp celluliter och brustna blodkärl

Hud

Våra ben är ett känsligt område, problem som celluliter och åderbråck ses ofta som skönhetsfel. Vanligtvis är de tecken på nedsatt cirkulation men det finns hjäp att få. Johanna Bjurström hudterapeut och homeopat tipsar om åtgärder från både in och utsidan.