Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Karin sitter på golvet framför soffan med sin hund

Foto: S Production

Enkelt sätt att sänka kolesterolet

Visste du att...

Kolesterol är helt nödvändigt för kroppens celler? Fettämnet behövs bland annat för hjärnans funktioner och för att kroppen ska kunna bilda D-vitamin, testosteron och östrogen. Allt för höga kolesterolnivåer är däremot inte bra.

Tips! Kost för bättre kolesterolvärden:
En bra kost påverkar dina kolesterolvärden och kan även minska andra riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar som övervikt och högt blodtryck. Minska på socker, salt och snabba kolhydrater, samt att äta mer av:

  • Fet fisk som lax, röding, sill, makrill och strömming innehåller omega-3-fettsyror. Mumma för kärlen!

  • Kallpressad raps- och olivolja

  • Feta livsmedel från växtriket som avokado, oliver, nötter och frön

  • Fullkornsprodukter exempelvis havre (gryn, kli eller mathavre) och korn (gryn eller mat korn). De innehåller vattenlösliga fibrer som sänker blodfetter effektivt.

  • Frukt och grönt i stora mängder och av varierande sort.

  • Mörk choklad (i mindre mängd) med över 75 procent kakao verkar också ha positiv inverkan på blodtrycket.

Det är viktigt att hålla kolesterolet nere, särskilt om du har hjärt- och kärlsjukdom i släkten.
Karin Persson sänkte sitt kolesterol med Redasin.
– Jag har fått exakt den effekt jag ville ha, utan besvär, säger hon.

För högt kolesterol är inget som känns. Troligen mår du precis som vanligt. Men på lång sikt ökar förhöjda kolesterolvärden risken för åderförfettning och hjärt- och kärlsjukdomar.
För personer som Karin Persson, som har hjärt- och kärlsjukdom i familjen, är det extra viktigt att hålla koll på blodfetterna och sänka eventuellt förhöjda kolesterolvärden.
– Min pappa dog i förtid av hjärtsjukdom, berättar Karin. Så det är klart att man blir extra orolig när kolesterolet börjar stiga.

 

Klättrande kolesterolvärden
Karins förhöjda kolesterol har smugit sig på under de senaste tio åren. Eftersom hon gått på årliga hälsokontroller har läkarna dokumenterat höjningen. Man säger att totalkolesterolet bör ligga under fem för att vara normalt. Så när Karins kolesterol hade klättrat över 7,5 var det dags att ta till åtgärder, tyckte läkaren.
– Det var ju inget jättehögt kolesterol, säger Karin. Men eftersom jag har hjärtsjukdom i släkten ville både jag och min läkare sänka kolesterolet.

Förhöjda levervärden på grund av statinerna
I våras började Karin medicineras med kolesterolsänkande läkemedel, så kallade statiner. Efter en tids medicinering fick Karin förhöjda levervärden, en vanlig biverkning av statiner. Läkaren och Karin diskuterade alternativ för fortsatt behandling. Det var Karin som föreslog att de istället skulle prova kosttillskottet Redasin som hon läst om i en tidning.
Redasin är ett kolesterolsänkande kosttillskott. Det innehåller folsyra, vitaminerna B6 och B12 samt rött ris.
– Eftersom jag kommer äta blodfettssänkarna under en lång period kändes det inte alls bra att statinerna belastade levern så mycket, säger Karin. Så vi kom överens om att jag skulle prova Redasin under tre månader istället. Sen skulle vi mäta kolesterolet för att se om det fått någon effekt.

Markant effekt på bara tre månader
Sagt och gjort. Karin slutade äta statiner och började istället med Redasin. Tre månader senare kom Karin på återbesök för att kontrollera sina blodfetter.
Blodprovet gav svar svart på vitt. Karins hade sänkt kolesterolet från 7,5 till nästan fyra.
– Det kändes jätteskönt, säger Karin. Och det känns tryggt att det verkligen går att mäta effekten. Jag äter vitaminer och omega-3-tillskott också, men effekten av dem är ju svårare att mäta.

Enkelt, tryggt och utan biverkningar
Karin tar två tabletter Redasin om dagen och planerar att fortsätta med det. Några biverkningar har hon inte märkt av. Möjligen är tabletterna lite svåra att svälja hela tycker hon, men de går att dela.
– Det är så enkelt, säger Karin. Jag har fått exakt den effekt jag ville ha utan några besvär alls. Det enda jag har förändrat i mitt liv är att jag tar två tabletter varje kväll. I övrigt lever jag som vanligt.
Karin rekommenderar gärna Redasin till andra som har högt kolesterol. Hon tycker att det är bra att ta dem i samråd med läkare, så man kan mäta effekten. För Karin var det viktigt att få ett kvitto på att Redasin verkligen fungerar.
– Det känns tryggt att ha kolesterolet under kontroll, avslutar Karin Persson.

 

Istället för statiner

Kolesterol behövs i kroppen men överskott lagras i kroppen och leder bland annat till åderförfettning. Att ha högre halter än de 5 mmol/l som rekommenderas är relativt vanligt, särskilt i högre åldrar.

  • Redasin
    Redasin är ett naturligt alternativ för den som vill hålla sitt kolesterolvärde i schack. Det innehåller rött ris, ubikinon (co-enzym Q10), folsyra, vitamin B6 och B12.
  • Rött ris
    Rött ris framställs genom att låta mögelsvampen Monascus purpureus växa i polerat ris. Under odlingen produceras en starkt röd färg.
    Det färgade riset torkas och mals sedan. Rött ris är naturligt rikt på ingredienser som hämmar kolesterolproduktionen i levern, vilket i sin tur sänker den totala kolesterolhalten i blodet och balanserar förhållandet mellan LDL och HDL på ett bra sätt.
  • Q10
    Ubikinon, q10, är ett fettlösligt vitaminliknande ämne som finns i alla celler. Ubikinon spelar en viktig roll i cellernas energiproduktion och är en stark antioxidant. Hjärtat har särskilt stor nytta av ubikinon eftersom det förbrukar mycket energi. Ubikinon produceras i levern, men halten minskar med åldern och som en följd av vissa sjukdomar och läkemedel.
  • B-vitaminer
    Folsyra, b6 och b12 hjälper till att sänka skadliga homocysteinnivåer i blodet, vilket gynnar hälsa hos hjärta och kärl.
    Ökade homocysteinnivåer kan man få av vitaminbrist eller ärftliga störningar av enzymatiska funktioner. Flera kliniska studier visar ett tydligt samband mellan ökade homocysteinnivåer och cirkulationsproblem samt kardiovaskulära sjukdomar.

 

Av Maja Sönnerbo


Visste du att...

Kolesterol är helt nödvändigt för kroppens celler? Fettämnet behövs bland annat för hjärnans funktioner och för att kroppen ska kunna bilda D-vitamin, testosteron och östrogen. Allt för höga kolesterolnivåer är däremot inte bra.

Tips! Kost för bättre kolesterolvärden:
En bra kost påverkar dina kolesterolvärden och kan även minska andra riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar som övervikt och högt blodtryck. Minska på socker, salt och snabba kolhydrater, samt att äta mer av:

  • Fet fisk som lax, röding, sill, makrill och strömming innehåller omega-3-fettsyror. Mumma för kärlen!

  • Kallpressad raps- och olivolja

  • Feta livsmedel från växtriket som avokado, oliver, nötter och frön

  • Fullkornsprodukter exempelvis havre (gryn, kli eller mathavre) och korn (gryn eller mat korn). De innehåller vattenlösliga fibrer som sänker blodfetter effektivt.

  • Frukt och grönt i stora mängder och av varierande sort.

  • Mörk choklad (i mindre mängd) med över 75 procent kakao verkar också ha positiv inverkan på blodtrycket.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.