Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Karin sitter på golvet framför soffan med sin hund

Foto: S Production

Enkelt sätt att sänka kolesterolet

Visste du att...

Kolesterol är helt nödvändigt för kroppens celler? Fettämnet behövs bland annat för hjärnans funktioner och för att kroppen ska kunna bilda D-vitamin, testosteron och östrogen. Allt för höga kolesterolnivåer är däremot inte bra.

Tips! Kost för bättre kolesterolvärden:
En bra kost påverkar dina kolesterolvärden och kan även minska andra riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar som övervikt och högt blodtryck. Minska på socker, salt och snabba kolhydrater, samt att äta mer av:

  • Fet fisk som lax, röding, sill, makrill och strömming innehåller omega-3-fettsyror. Mumma för kärlen!

  • Kallpressad raps- och olivolja

  • Feta livsmedel från växtriket som avokado, oliver, nötter och frön

  • Fullkornsprodukter exempelvis havre (gryn, kli eller mathavre) och korn (gryn eller mat korn). De innehåller vattenlösliga fibrer som sänker blodfetter effektivt.

  • Frukt och grönt i stora mängder och av varierande sort.

  • Mörk choklad (i mindre mängd) med över 75 procent kakao verkar också ha positiv inverkan på blodtrycket.

Det är viktigt att hålla kolesterolet nere, särskilt om du har hjärt- och kärlsjukdom i släkten.
Karin Persson sänkte sitt kolesterol med Redasin.
– Jag har fått exakt den effekt jag ville ha, utan besvär, säger hon.

För högt kolesterol är inget som känns. Troligen mår du precis som vanligt. Men på lång sikt ökar förhöjda kolesterolvärden risken för åderförfettning och hjärt- och kärlsjukdomar.
För personer som Karin Persson, som har hjärt- och kärlsjukdom i familjen, är det extra viktigt att hålla koll på blodfetterna och sänka eventuellt förhöjda kolesterolvärden.
– Min pappa dog i förtid av hjärtsjukdom, berättar Karin. Så det är klart att man blir extra orolig när kolesterolet börjar stiga.

 

Klättrande kolesterolvärden
Karins förhöjda kolesterol har smugit sig på under de senaste tio åren. Eftersom hon gått på årliga hälsokontroller har läkarna dokumenterat höjningen. Man säger att totalkolesterolet bör ligga under fem för att vara normalt. Så när Karins kolesterol hade klättrat över 7,5 var det dags att ta till åtgärder, tyckte läkaren.
– Det var ju inget jättehögt kolesterol, säger Karin. Men eftersom jag har hjärtsjukdom i släkten ville både jag och min läkare sänka kolesterolet.

Förhöjda levervärden på grund av statinerna
I våras började Karin medicineras med kolesterolsänkande läkemedel, så kallade statiner. Efter en tids medicinering fick Karin förhöjda levervärden, en vanlig biverkning av statiner. Läkaren och Karin diskuterade alternativ för fortsatt behandling. Det var Karin som föreslog att de istället skulle prova kosttillskottet Redasin som hon läst om i en tidning.
Redasin är ett kolesterolsänkande kosttillskott. Det innehåller folsyra, vitaminerna B6 och B12 samt rött ris.
– Eftersom jag kommer äta blodfettssänkarna under en lång period kändes det inte alls bra att statinerna belastade levern så mycket, säger Karin. Så vi kom överens om att jag skulle prova Redasin under tre månader istället. Sen skulle vi mäta kolesterolet för att se om det fått någon effekt.

Markant effekt på bara tre månader
Sagt och gjort. Karin slutade äta statiner och började istället med Redasin. Tre månader senare kom Karin på återbesök för att kontrollera sina blodfetter.
Blodprovet gav svar svart på vitt. Karins hade sänkt kolesterolet från 7,5 till nästan fyra.
– Det kändes jätteskönt, säger Karin. Och det känns tryggt att det verkligen går att mäta effekten. Jag äter vitaminer och omega-3-tillskott också, men effekten av dem är ju svårare att mäta.

Enkelt, tryggt och utan biverkningar
Karin tar två tabletter Redasin om dagen och planerar att fortsätta med det. Några biverkningar har hon inte märkt av. Möjligen är tabletterna lite svåra att svälja hela tycker hon, men de går att dela.
– Det är så enkelt, säger Karin. Jag har fått exakt den effekt jag ville ha utan några besvär alls. Det enda jag har förändrat i mitt liv är att jag tar två tabletter varje kväll. I övrigt lever jag som vanligt.
Karin rekommenderar gärna Redasin till andra som har högt kolesterol. Hon tycker att det är bra att ta dem i samråd med läkare, så man kan mäta effekten. För Karin var det viktigt att få ett kvitto på att Redasin verkligen fungerar.
– Det känns tryggt att ha kolesterolet under kontroll, avslutar Karin Persson.

 

Istället för statiner

Kolesterol behövs i kroppen men överskott lagras i kroppen och leder bland annat till åderförfettning. Att ha högre halter än de 5 mmol/l som rekommenderas är relativt vanligt, särskilt i högre åldrar.

  • Redasin
    Redasin är ett naturligt alternativ för den som vill hålla sitt kolesterolvärde i schack. Det innehåller rött ris, ubikinon (co-enzym Q10), folsyra, vitamin B6 och B12.
  • Rött ris
    Rött ris framställs genom att låta mögelsvampen Monascus purpureus växa i polerat ris. Under odlingen produceras en starkt röd färg.
    Det färgade riset torkas och mals sedan. Rött ris är naturligt rikt på ingredienser som hämmar kolesterolproduktionen i levern, vilket i sin tur sänker den totala kolesterolhalten i blodet och balanserar förhållandet mellan LDL och HDL på ett bra sätt.
  • Q10
    Ubikinon, q10, är ett fettlösligt vitaminliknande ämne som finns i alla celler. Ubikinon spelar en viktig roll i cellernas energiproduktion och är en stark antioxidant. Hjärtat har särskilt stor nytta av ubikinon eftersom det förbrukar mycket energi. Ubikinon produceras i levern, men halten minskar med åldern och som en följd av vissa sjukdomar och läkemedel.
  • B-vitaminer
    Folsyra, b6 och b12 hjälper till att sänka skadliga homocysteinnivåer i blodet, vilket gynnar hälsa hos hjärta och kärl.
    Ökade homocysteinnivåer kan man få av vitaminbrist eller ärftliga störningar av enzymatiska funktioner. Flera kliniska studier visar ett tydligt samband mellan ökade homocysteinnivåer och cirkulationsproblem samt kardiovaskulära sjukdomar.

 

Av Maja Sönnerbo


Visste du att...

Kolesterol är helt nödvändigt för kroppens celler? Fettämnet behövs bland annat för hjärnans funktioner och för att kroppen ska kunna bilda D-vitamin, testosteron och östrogen. Allt för höga kolesterolnivåer är däremot inte bra.

Tips! Kost för bättre kolesterolvärden:
En bra kost påverkar dina kolesterolvärden och kan även minska andra riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar som övervikt och högt blodtryck. Minska på socker, salt och snabba kolhydrater, samt att äta mer av:

  • Fet fisk som lax, röding, sill, makrill och strömming innehåller omega-3-fettsyror. Mumma för kärlen!

  • Kallpressad raps- och olivolja

  • Feta livsmedel från växtriket som avokado, oliver, nötter och frön

  • Fullkornsprodukter exempelvis havre (gryn, kli eller mathavre) och korn (gryn eller mat korn). De innehåller vattenlösliga fibrer som sänker blodfetter effektivt.

  • Frukt och grönt i stora mängder och av varierande sort.

  • Mörk choklad (i mindre mängd) med över 75 procent kakao verkar också ha positiv inverkan på blodtrycket.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter.