Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Enkla vardagstips för en hälsosammare kost

Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som erbjuder webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift samt kursledare på Medborgarskolan,
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Erbjudande: Med Linas onlinekurser kan du lära dig hur kosten och näringen påverkar hälsan och få en större förståelse för hur kroppen fungerar.  Fram till och med 31 mars får du som läser Kurera får 25 procent rabatt. Skriv bara KURERA2019 när du kommer till kassan. Klicka på länken ovan för att anmäla dig!

Det finns inte en enda metod, kosthållning eller diet som passar alla. Bästa sättet att hitta rätt kost för dig är att är att testa sig fram enligt nutritionisten Lina Åhlén. Den här gången tipsar hon om hur vi får i oss mer grönsaker.

Lina rekommenderar att skriva dagbok för att kunna se samband mellan kost, livsstil och symtom. Bästa sättet att lära känna sin kropp är att vara uppmärksam på hur den reagerar, till exempel när man gör förändringar och äter mer eller mindre av vissa saker.
– Lär dig hur kroppen känns när du äter vissa saker och om något inte känns bra, sluta och känns det bra, fortsätt, säger Lina.

Ät mer grönsaker
Grunden till en hälsosam kost är att äta mycket grönsaker, frukt och bär.
– Frukt och grönt är känt för att minska markörer för kronisk inflammation, som är kopplat med våra vanliga kroniska sjukdomar.
Grönsaker, frukt och bär innehåller, förutom vitaminer och mineraler, även så kallade fytonäringsämnen eller polyfenoler. Ordet fyto betyder växt. Dessa ämnen är viktiga men klassas inte som livsnödvändiga vitaminer och mineraler. Många av dem har antioxidantiska egenskaper och verkar antiinflammatoriskt och vissa har antimikrobiala egenskaper och motverkar utvecklingen av cancer förklarar Lina.
– Fytonäringsämnena är de som ger livsmedel från växtriket sin färg, konsistens och smak, säger Lina som rekommenderar en variation av frukt och grönt i olika färger.

LÄS OCKSÅ: Nollställ systemet – så gör du!

Exempel på fytonäringsämnen
Kurkumin från gurkmeja.
Resveratrol från rött vin.
Betakaroten från morötter och andra gula och orange grönsaker och frukter.
Antocyanidiner från mörka bär som blåbär och björnbär, katechiner från grönt te.

 

LÄS OCKSÅ: Nilla Gunnarsson – min förändrade kosthållning läkte mig

Ät åtta portioner grönt om dagen
Grönsaker och frukt innehåller dessutom många olika sorters kostfibrer som främjar tarmfloran på olika sätt. Fibrer som fungerar som mat åt bakterierna i tarmen.
Sikta på att följa rekommendationen att äta runt åtta portioner grönsaker, frukt och bär per dag, tipsar Lina. En portion är på cirka 100 gram och är stor som en knytnäve.
– Det viktiga är att variera och äta olika sorters frukter och grönsaker.

LÄS OCKSÅ: Ny studie visar att grönsaker dämpar inflammation

Lina Åhlén

Lina Åhlén.

Linas tips för att få i sig mer grönsaker
• Istället för att basera måltider på kött och potatis, med en minimal sallad till, basera måltiderna på grönsaker och lägg därefter till fisk, ägg, kött eller annan proteinkälla.
• Det är bra att blanda både tillagade och färska grönsaker. Varm mat är mer tillfredsställande och mättande och tillagning av grönsaker minskar mängden antinutrienter som annars kan blockera upptaget av vissa mineraler. Färska grönsaker innehåller mer vitaminer, framförallt vattenlösliga vitaminer som C-vitamin, som annars kan förstöras vid tillagning.
• Byt ut en del av de klassiska stärkelserika kolhydratkällorna mot grönsaker och rotfrukter som ugnsbakad blomkål, rödbetor, morötter, jordärtskockor, vitkål.
• Gör en grön drink med selleri, grönkål, ingefära, citron eller lime. Använd gärna något grönt pulver som spirulina eller chlorella och någon nyttig fettkälla, exempelvis olivolja, kokosolja eller linfröolja. Gör hellre en smoothie i en mixer än juice, då behåller du de viktiga fibrerna.
• Ät en avokado som mellanmål om det dröjer mellan måltider (om du väljer att inte fasta).
• Använd gärna någon form av mjölksyrade grönsaker som tillbehör till varje måltid, surkål, kimchi, natto eller liknande. Antingen kan du köpa färdiga mjölksyrade grönsaker, eller göra egna. Om du köper behöver du se till att de inte är pastöriserade.
• Om du inte redan är vegetarian eller vegan, försök att äta mer vegetariskt eller veganskt, åtminstone några gånger i veckan.
• Utmana dig själv att använda naturliga proteinkällor som quinoa, bönor, linser eller svamp, istället för att förlita dig på ersättningsprodukter som sojakorv och quorn.
• Gör såser på grönsaker som tomatsalsa, avokadoröra, pesto på gröna blad och örter eller en varm sås gjord på ugnsbakade grönsaker som mixas ihop med kryddor och olivolja.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som erbjuder webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift samt kursledare på Medborgarskolan,
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Erbjudande: Med Linas onlinekurser kan du lära dig hur kosten och näringen påverkar hälsan och få en större förståelse för hur kroppen fungerar.  Fram till och med 31 mars får du som läser Kurera får 25 procent rabatt. Skriv bara KURERA2019 när du kommer till kassan. Klicka på länken ovan för att anmäla dig!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Lucka 5: Tävla och vinn ett julpaket från Organics by Sara som är ekologisk hudvård. Christmas Gift Set är ett kit med ekologisk ansiktsvård som innehåller rengöring, ansiktsvatten och ansiktsolja. Huden får en näringsboost med nyttiga vitaminer och oljor. 

Glasburkar med rawbollar med pepparkakssmak

Raw pepparkaksbollar med apelsin

Recept

Tid för adventsmys, tända ljus och julgodis! Men allt godis behöver inte innehålla vitt socker och mjöl utan kan istället innehålla många vitaminer och mineraler – samtidigt som de är söta och goda. Rulla ihop och bjud på dessa raw pepparkaksbollar och njut!

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

 

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.