Foto: Charlotte Friberg

Enzymerna lugnade Karins mage

Karin Norrlander

Ålder: 41 år.
Familj: 3 barn.
Bor: Ulricehamn.
Jobbar: Kommunikatör, marknadsförare och verksamhetsutvecklare.
Så mår jag bra: Tränar helst varje dag, men snittar oftast på tre till fyra dagar per vecka. Gym, terränglöpning, spinning, yoga och meditation.

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

Karin Norrlander är kommunikatör, marknadsförare och verksamhetsutvecklare med egna företag och lång erfarenhet av varierade uppdrag.
– Mina dagar kan se väldigt olika ut. Ibland sitter jag helt ensam och arbetar hemma och ibland sitter jag på tåget på väg någonstans för möte eller arbetar intensivt nära kollegor.

Hennes liv innehåller också mycket tid med de tre barnen, vänner och träning. Att ha roligt och vara aktiv är viktigt. Terränglöpning är något som gett henne massor av glädje under flera år. Skogen och stigarna runt sjön Åsunden hemma i Ulricehamn känner hon väl. Nu lägger hon också mycket tid på gymmet och i olika simhallar tillsammans med döttrarna för att stötta dem i deras simträning.

 

LÄS OCKSÅ: Därför hjäper bitterämnen magen 

Smärtor och ballongmage
– Jag älskar att vara i rörelse, det är som en livsenergi jag bara måste ha. Sen är jag en social person som alltid haft stora och varierade kontaktytor. Det är viktigt för mig att vara närvarande i livet. Och att hinna med att uppleva det.

Då är det klart att en mage som ibland krånglar känns lite sådär. Till och från har den reagerat på olika saker Karin ätit utan att hon kunnat sätta fingret på vad. Det har gett smärtor och ballongmage på bara minuter.
– Det har aldrig begränsat mig men det är klart att det känns obehagligt och jobbigt. Jag tror att ganska många känner igen sig i situationen att vara på väg in i ett möte som kräver fokus eller på väg till någon fest eller middag.

Ibland har Karin fått höra att orsaken skulle kunna vara stress. Men med en hel del detektivarbetet och god kunskap om sig själv och sin kropp kan hon lugnt avfärda det.
– Det kan vara lätt att säga så när man faktiskt inte förstår den fysiska reaktionen av något som inte funkar som det ska. Som i mitt fall en svårighet att bryta ner vissa livsmedel.

LÄS OCKSÅ: 6 tips för en gladare mage!

Enzymer och växtextrakt
Ett preparat har på riktigt hjälpt Karin. Det handlar om Mucosa som innehåller matsmältningsenzymer och växtextrakt. Sammansättningen hjälper magen att ta hand om maten och minskar svullnad. Pepparmynta, fänkål, maskros och rosmarin är några av örterna som finns i kapseln. Preparatet har funnits i många år och rekommenderas ofta för sin skonsamma och snabba effekt.
– Ja, det har i princip eliminerat all smärta för mig och magen sväller inte upp på samma sätt som den tidigare kunde göra. Det tog ett tag innan jag testade den. Faktiskt först ett halvår efter att jag fick tips om den. Nu är det en kapsel jag har med mig i en liten burk i nästan varje dag.

Det mest påtagliga för Karin är hur snabbt tabletterna hjälper. I princip kommer effekten omgående och ger en mage som känns frisk och lugn. Oftast kan hon planera inför tillfällen som kan bli kritiska och då ta någon eller några kapslar förebyggande.

 

LÄS OCKSÅ: Så byter du ut de värsta bovarna för magen 

Ger trygghet
– Det kan ju vara ett tillfälle då jag vet att jag kommer att bli bjuden på mat som jag normalt sett reagerar på.

Ett annat bra exempel är resor.
– Om jag flyger med barnen tillexempel på semester. Då vet jag att vi kommer sitta stilla länge och att jag inte kan ha samma koll på min mat som normalt har. Då har jag tabletterna istället. Så enkelt, verkligen!

Det är inte svårt att få en hälsomedveten och aktiv person som Karin att prata väl om vikten av bra mat och träning.  Och om hälsokost.
– Jag har vänner som skrattar åt mig ibland när de kikar i mitt skåp med hälsokost. Jag förstår att det kanske är lite tokigt men det är viktigt att må bra och jag vill fortsätta att ha roligt och inte begränsas. Det ger mig en trygghet att veta att kapslarna finns när jag behöver dem.

Av Johanna Gustafsson


Karin Norrlander

Ålder: 41 år.
Familj: 3 barn.
Bor: Ulricehamn.
Jobbar: Kommunikatör, marknadsförare och verksamhetsutvecklare.
Så mår jag bra: Tränar helst varje dag, men snittar oftast på tre till fyra dagar per vecka. Gym, terränglöpning, spinning, yoga och meditation.

Enzymer och örter samverkar

Mucosa innehåller en rad örter och enzymer som tillsammans verkar snabbt för att återställa balansen i mage och tarm:
  • Betain och glutaminsyra gör det surare i magsäcken, vilket gör det lättare att bryta ner protein.

  • Citronmeliss är lugnande och kramplösande och stödjer matsmältningen.

  • Fänkål är kramplösande och minskar gasbildning.

  • Ingefära stödjer matsmältningen.

  •  Maskros stimulerar matsmältningen och är probiotisk.

  •  Pepparmynta är kramplösande, stödjer produktionen av matsmältningsvätskor och är inflammationshämmande och lugnande. Dämpar diarréer och gasbildning.

  • Pepsin enzym som delar upp proteiner till peptider i matspjälkningskanalen.

  • Rosmarin underlättar matsmältningen, stödjer normal lever- och gallfunktion, stimulerar produktionen av magsaft och underlättar nedbrytningen av fett.

  • Skriv ut artikel


    Nytt på Kurera

    Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

    Hälsa

    Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

    Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

    Krönikan

    Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

    Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

    Allmänt

    Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

    Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

    Mental hälsa

    Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

     

    Pulvret som skapar en mur mot pollen

    Hälsa

    Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

    Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

    Hälsa

    För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

     

    Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

    Eko/miljö

    Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

    Så undviker du vårdepression

    Mental hälsa

    På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

     

    Går det att träna vid förkylning?

    TRÄNING

    Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

    30 dagars gratis online träning

    TRÄNING

    Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

    “Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

    Kurera debatt

    När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

     

    Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

    Kost

    Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

    Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

    Hälsa

    I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

    Örten som lindrar Clas-Görans allergi

    Hälsa

    Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

    Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

    Hälsa

    För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

     

    Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

    Kurera debatt

    ”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

    Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

    Hälsa

    Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.