ben springer på löpband

Erbjöds extra semester om de tränade – sjukfrånvaron sjönk med 30 procent

Fakta

Här är några av satsningens resultat:

• 77 procent av de anställda för träningsdagbok.
• Sjukfrånvaron inom företaget har sjunkit från 4,8 (2016) till 3,37 (2018), vilket motsvarar en sänkning med 30 procent.
• Sammanlagt har medarbetarna tränat sig till 990 extratimmar.
• Inga medarbetare är idag långtidssjukskrivna på heltid. Några är på väg tillbaka efter sjukskrivning och arbetar deltid.
• 20 procent fler än tidigare tränar 3 - 4 gånger/vecka.
• Symtom som huvudvärk, värk i nacken, magbesvär och trötthet har minskat med nästan 30 procent.
• Färre upplever sömnproblem.
• Fler uppger att de känner sig friskare.
• Fler är medvetna om sina kostvanor och behov av återhämtning.
Källa: Bostads AB Mimer

Fri träning hade de redan – men få medarbetare uttnyttjade detta.
När Västeråsföretaget då kryddande sitt erbjudande med extra semesterdagar till dem som tränade nappade däremot personalen – och sjukfrånvaron sjönk med 30 procent. 

Västerås största hyresvärd, företaget Bostads AB Mimer, hade hamnat i en nedåtgående spiral med ökade sjuktal och långtidssjukskrivningar. Ledningen stod rådvill: Hur skulle medarbetarna kunna motiveras till rörelse och aktivitet för att på sätt må bättre? De hade ju redan fri träning för sina anställda på ställen som bland annat Friskis & Svettis men de fick alldeles för ofta höra medarbetarnas argument: "Jag har inte tid att gå dit".

 

Erbjudandet: Få 20 procent av tiden tillbaka
De tänkte till ordentligt – och 2017 valde de att införa en friskvårdssatsning där medarbetarna lovades få tillbaka 20 procent av den tid de ägnade åt pulshöjande träning – upp till ett tak på max tre timmar i veckan.
– Vi tittade på alternativet att införa en friskvårdstimme men var rädda för att det sedan inte skulle hålla i sig. Så vi bestämde oss för att satsa på något helt annat. Att bygga den nya satsningen kring rörelse och motion kändes som en självklar väg att gå, säger Wivecka Ljungh, företagets HR- och kvalitetschef, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

Friskare och mer aktiv personal
Tanken på att få tillbaka den träningsspenderade tiden blev en hit hos personalen. Under ett år kunde de alltså få tillbaka så mycket som 31,2 timmar, vilket motsvarar nästan en veckas extra semester. Fler började att pulsträna och varje träningstillfälle noterades i den digitala träningsdagboken som medarbetaren sedan skickade till HR-avdelningen.
Nu är det två år sedan företaget startade sin friskvårdssatsning och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har både blivit friskare och mer aktiv.

Idag tränar 20 procent fler än tidigare tre till fyra gånger i veckan, 77 procent av de anställda för träningsdagbok och sjukfrånvaron inom företaget har sjunkit från 4,8 procent (2016) till 3,37 (2018), vilket är en minskning med 30 procent.
Symtom som huvudvärk, värk i nacken, magbesvär och trötthet har minskat med nästan 30 procent uppger personalen och färre personer upplever dessutom sömnproblem.

Idag har företaget inte heller längre några medarbetare som långtidssjukskrivna på heltid. Några är på väg tillbaka efter sjukskrivning och arbetar deltid.

LÄS OCKSÅ: Kvinnor mitt i livet oftare sjukskrivna

Står för träningsnotan – som ytterligare pepp 
Som ett ytterligare sätt att främja träning har medarbetarna fortsatt fria klippkort på Friskis & Svettis. Det arrangeras också en bollsportsaktivitet varje fredagseftermiddag under delar av terminerna och om en anställd tränar mer än fyra gånger per månad på det lokala gymmet står företaget för notan. Parallellt med friskvårdsprojektet utförs hälsosamtal och hälsoprofiler tas fram.

 

Stor uppmärksamhet
Initiativet har fått stor medial uppmärksamhet både i Sverige och utomlands. Mimer hamnade bland annat på 7:e plats över Sveriges bästa arbetsplatser i den rikstäckande undersökningen: Great Place To Work 2018.
En annan effekt är att fler söker jobb hos företaget nu än tidigare.

LÄS OCKSÅ: 5 faktorer som främjar psykisk hälsa på jobbet

Projektet förlängt
Projektet är förlängt till maj i år och Wivecka Ljungh säger att hon kan tänka sig att det kommer att fortsätta ytterligare ett år.
– Det här är ett lönsamt projekt. Räknar vi på nedgången i sjukfrånvaro och minskat antal personer i riskgruppen så räcker bara det. Till det kommer ökad ork, arbetsglädje och stolthet, avslutar Wivecka Ljungh.

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Här är några av satsningens resultat:

• 77 procent av de anställda för träningsdagbok.
• Sjukfrånvaron inom företaget har sjunkit från 4,8 (2016) till 3,37 (2018), vilket motsvarar en sänkning med 30 procent.
• Sammanlagt har medarbetarna tränat sig till 990 extratimmar.
• Inga medarbetare är idag långtidssjukskrivna på heltid. Några är på väg tillbaka efter sjukskrivning och arbetar deltid.
• 20 procent fler än tidigare tränar 3 - 4 gånger/vecka.
• Symtom som huvudvärk, värk i nacken, magbesvär och trötthet har minskat med nästan 30 procent.
• Färre upplever sömnproblem.
• Fler uppger att de känner sig friskare.
• Fler är medvetna om sina kostvanor och behov av återhämtning.
Källa: Bostads AB Mimer

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rekommenderat dagligt intag av musik framtaget

Mental hälsa

Enligt en ny studie borde vi alla som kan lyssna på minst 78 minuter musik per dag som en del av att upprätthålla en hälsosam livsstil. En balanserad fördelning mellan Rammstein, Mozart och Abba hjälper oss att handskas med våra känslor och olika situationer och gör att vi mår bättre.

Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Mental hälsa

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

 

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.