Erbjöds extra semester om de tränade – sjukfrånvaron sjönk med 30 procent | Kurera.se
ben springer på löpband

Erbjöds extra semester om de tränade – sjukfrånvaron sjönk med 30 procent

Fakta

Här är några av satsningens resultat:

• 77 procent av de anställda för träningsdagbok.
• Sjukfrånvaron inom företaget har sjunkit från 4,8 (2016) till 3,37 (2018), vilket motsvarar en sänkning med 30 procent.
• Sammanlagt har medarbetarna tränat sig till 990 extratimmar.
• Inga medarbetare är idag långtidssjukskrivna på heltid. Några är på väg tillbaka efter sjukskrivning och arbetar deltid.
• 20 procent fler än tidigare tränar 3 - 4 gånger/vecka.
• Symtom som huvudvärk, värk i nacken, magbesvär och trötthet har minskat med nästan 30 procent.
• Färre upplever sömnproblem.
• Fler uppger att de känner sig friskare.
• Fler är medvetna om sina kostvanor och behov av återhämtning.
Källa: Bostads AB Mimer

Fri träning hade de redan – men få medarbetare uttnyttjade detta.
När Västeråsföretaget då kryddande sitt erbjudande med extra semesterdagar till dem som tränade nappade däremot personalen – och sjukfrånvaron sjönk med 30 procent. 

Västerås största hyresvärd, företaget Bostads AB Mimer, hade hamnat i en nedåtgående spiral med ökade sjuktal och långtidssjukskrivningar. Ledningen stod rådvill: Hur skulle medarbetarna kunna motiveras till rörelse och aktivitet för att på sätt må bättre? De hade ju redan fri träning för sina anställda på ställen som bland annat Friskis & Svettis men de fick alldeles för ofta höra medarbetarnas argument: "Jag har inte tid att gå dit".

 

Erbjudandet: Få 20 procent av tiden tillbaka
De tänkte till ordentligt – och 2017 valde de att införa en friskvårdssatsning där medarbetarna lovades få tillbaka 20 procent av den tid de ägnade åt pulshöjande träning – upp till ett tak på max tre timmar i veckan.
– Vi tittade på alternativet att införa en friskvårdstimme men var rädda för att det sedan inte skulle hålla i sig. Så vi bestämde oss för att satsa på något helt annat. Att bygga den nya satsningen kring rörelse och motion kändes som en självklar väg att gå, säger Wivecka Ljungh, företagets HR- och kvalitetschef, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

Friskare och mer aktiv personal
Tanken på att få tillbaka den träningsspenderade tiden blev en hit hos personalen. Under ett år kunde de alltså få tillbaka så mycket som 31,2 timmar, vilket motsvarar nästan en veckas extra semester. Fler började att pulsträna och varje träningstillfälle noterades i den digitala träningsdagboken som medarbetaren sedan skickade till HR-avdelningen.
Nu är det två år sedan företaget startade sin friskvårdssatsning och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har både blivit friskare och mer aktiv.

Idag tränar 20 procent fler än tidigare tre till fyra gånger i veckan, 77 procent av de anställda för träningsdagbok och sjukfrånvaron inom företaget har sjunkit från 4,8 procent (2016) till 3,37 (2018), vilket är en minskning med 30 procent.
Symtom som huvudvärk, värk i nacken, magbesvär och trötthet har minskat med nästan 30 procent uppger personalen och färre personer upplever dessutom sömnproblem.

Idag har företaget inte heller längre några medarbetare som långtidssjukskrivna på heltid. Några är på väg tillbaka efter sjukskrivning och arbetar deltid.

LÄS OCKSÅ: Kvinnor mitt i livet oftare sjukskrivna

Står för träningsnotan – som ytterligare pepp 
Som ett ytterligare sätt att främja träning har medarbetarna fortsatt fria klippkort på Friskis & Svettis. Det arrangeras också en bollsportsaktivitet varje fredagseftermiddag under delar av terminerna och om en anställd tränar mer än fyra gånger per månad på det lokala gymmet står företaget för notan. Parallellt med friskvårdsprojektet utförs hälsosamtal och hälsoprofiler tas fram.

 

Stor uppmärksamhet
Initiativet har fått stor medial uppmärksamhet både i Sverige och utomlands. Mimer hamnade bland annat på 7:e plats över Sveriges bästa arbetsplatser i den rikstäckande undersökningen: Great Place To Work 2018.
En annan effekt är att fler söker jobb hos företaget nu än tidigare.

LÄS OCKSÅ: 5 faktorer som främjar psykisk hälsa på jobbet

Projektet förlängt
Projektet är förlängt till maj i år och Wivecka Ljungh säger att hon kan tänka sig att det kommer att fortsätta ytterligare ett år.
– Det här är ett lönsamt projekt. Räknar vi på nedgången i sjukfrånvaro och minskat antal personer i riskgruppen så räcker bara det. Till det kommer ökad ork, arbetsglädje och stolthet, avslutar Wivecka Ljungh.

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Här är några av satsningens resultat:

• 77 procent av de anställda för träningsdagbok.
• Sjukfrånvaron inom företaget har sjunkit från 4,8 (2016) till 3,37 (2018), vilket motsvarar en sänkning med 30 procent.
• Sammanlagt har medarbetarna tränat sig till 990 extratimmar.
• Inga medarbetare är idag långtidssjukskrivna på heltid. Några är på väg tillbaka efter sjukskrivning och arbetar deltid.
• 20 procent fler än tidigare tränar 3 - 4 gånger/vecka.
• Symtom som huvudvärk, värk i nacken, magbesvär och trötthet har minskat med nästan 30 procent.
• Färre upplever sömnproblem.
• Fler uppger att de känner sig friskare.
• Fler är medvetna om sina kostvanor och behov av återhämtning.
Källa: Bostads AB Mimer

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

 

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.