Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Fakta

Namn: Erica Palmcrantz Aziz
Familj: Man och två barn
Bor: Göteborg
Gör: Föreläsare och kokboksförfattare
Aktuell med: Boken "Enkel Kombucha och Kimchi: Recept för kropp och hjärna" på Tucan förlag.
Tränar: Någon form av rörelse blir det varje dag: yoga, kondition
Hemsida: rawfoodbyerica.se
Facebook: Rawfood by Erica
Instagram: @rawfoodbyerica

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

I boken "Enkel kimchi och kombucha" visar raw foodinsiratören Erica Palmcartz Aziz hur man själv hemma i köket kan skapa härproducerad supermat som inte bara ger ett uppsving för hälsan utan också är bra för plånboken.
– Jag gillar tanken att denna tusenåriga kunskap med fermenterad mat fortfarande kan göra underverk för vår helhetshälsa, säger Erica.

Enkel kombucha och kimchi heter din nya bok, hur kommer det sig? Var det svårt förut?

– Att min nya bok har ”Enkel” i sin titel beror att jag mött så många som vill göra fermenterad mat hemma men det stupar på att det verkar så komplicerat och omständligt. Jag ville därför understryka hur enkelt och lätt det faktiskt går att skapa fermenterad mat hemma i sitt eget kök.

Vilka är de vanligaste misstagen som de flesta gör? 
– Det kluriga med att komma igång med kombucha är att det är ett helt nytt moment som man vanligtvis inte gjort tidigare. Misstagen kan vara vilket te som används, att sockermängden inte är rätt och att den står för länge så det smakar mer vinäger men det är faktiskt svårt att misslyckas med sin kombucha. Oddsen att lyckas är tusen gånger högre än att misslyckas.

 

LÄS OCKSÅ: Så ger du de goda bakterierna lite extra hjälp

Vad kan man göra för att förenkla?
– Man kan kallbrygga teet och att göra flera olika  satser på samma gång så att man kan bunkra upp med kombucha. När jag brygger gör jag ofta tolv liter i taget.

Vad ska man vara uppmärksam på?
– A och O är verkligen hygienen. Tvätta händerna noggrant om du ska ta i din scoby, täck över kombucha så exempelvis inga små flugor kan komma in och sterilisera kärlen som du använder när du gör kombuchan.

Mat för kropp och hjärna står det i titeln, på vilket sätt gynnar fermenterade livsmedel vår hälsa och hjärnhälsa?
– I fermenterad mat finns bakterier som är otroligt viktiga för oss. Det har bevisats i forskning om och om igen, att de är otroligt viktiga för vår både fysiska och mentala hälsa. Nu är ämnet hetare än någonsin med vad bakterier gör för oss. När vi har mycket goda bakterier får vi ett väldigt högt immunförsvar, vi får lättare att ta upp näringen i maten och i vår tarm utvecklas också 95  procent av vårt serotonin i hjärnan, vilket är vårt lyckohormon.

LÄS OCKSÅ: Nutritionisten: Tarmflorans viktiga roll

Varför ska vi ha in fler av dessa livsmedel i vår kost?
– Att få in fermenterad mat på daglig basis stärker våra goda bakterier i tarmfloran. Det gör kortfattat att vi blir mer motståndskraftiga mot sjukdomar och lite gladare på köpet. Jag har sett på mina barn sedan de gick från att äta fermenterad mat då och då under veckan till att äta något fermenterad dagligen att de inte varit sjuka eller förkylda på snart två år. Och det enda jag har gjort är att tillföra mer goda bakterier till deras kost. För egen del kommer jag inte ihåg när jag var sjuk senast, kanske fyra år sedan, jag har den fermenterade maten att tacka för mycket.

Hur gör du själv för att ha mer fermenterat i kosten?
– Jag försöker att få in fermenterad mat flera gånger dagligen - jag tar probiotika och dricker kombucha och kefir det första jag gör på fastande mage eller som uppiggare under dagen.
Erica berättar att familjen också använder kombucha som måltidsdryck på helgen. Dessutom äter hon dagligen surkål, kimchi och andra syrade grönsaker till sina måltider.
– Till frukost och mellanmål gillar jag att fermentera min egen växtbaserade yoghurt och jag gillar även att göra glassar och kakor där jag använder fermenterade produkter.

 

LÄS OCKSÅ: Tarmflorans vanligaste bakterier

Många barn kan nog ha svårt för smaken, har du några tips till föräldrar för att få barn att äta mjölksyrat?
– Jag tror att det är en vanesak, det är en ny smak men när de väl fått smak för syrligheten så frågar till och med barnen efter det. Mina tips är att berätta för barnen vad den fermenterade maten gör, barn är vetgiriga och när de kan koppla varför de ska äta en mat som de kanske inte tycker om till en början så tar de ofta till sig kunskapen.
Erica tipsar även om att prova olika slags smaker på kombucha, kefir och kvass.
– Mina barn är överförtjusta i ginger beer - en perfekt sommardryck för hela familjen som smakar mer som en läsk faktiskt.

Mixa med annan mat
Ett annat tips är att blanda ut surkålen med den andra maten, till exempel att blanda in den i en coleslaw.
– Ett tips är att när man gör en smoothie till barnen att tillsätta kombuchan i den, det bubblar och det gillar barnen men smaken som barn kan ha svårt för blir dold. Att göra växtbaserad yoghurt smaksatt med honung och bär funkar fint i frukostskålen för barn och kan serveras ihop med deras vanliga musli eller granola.
Det finns många tips och tricks Och Erica slår ett slag för att involvera barnen och ge dem egen scoby och låta dem brygga sin egen sats kombucha.
– Det är ungefär som när de är med och odlar och sår ett frö som de sedan kan skörda. De blir delaktiga i hela processen.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Erica Palmcrantz Aziz
Familj: Man och två barn
Bor: Göteborg
Gör: Föreläsare och kokboksförfattare
Aktuell med: Boken "Enkel Kombucha och Kimchi: Recept för kropp och hjärna" på Tucan förlag.
Tränar: Någon form av rörelse blir det varje dag: yoga, kondition
Hemsida: rawfoodbyerica.se
Facebook: Rawfood by Erica
Instagram: @rawfoodbyerica

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.