Erik Hörstadius

Foto: Anders Göransson Meisner

Erik Hörstadius: ”Så blir en tjockis en permanent-smalis”

Fakta

Erik Hörstadius är 54 år, pappa till två tonårsdöttrar och bor i Vasastan, Stockholm. Han är journalist, TV-redaktör, samhällsdebattör och har publicerat tre böcker. Just nu är han aktuell med boken "Livsnjutardieten – Kan jag så kan du".
Utöver detta har han också fullföljt elva maratonlopp. Det tolfte ryktas vara på gång...

Omslag boken "Livsnjutardieten – Kan jag så kan du".

Till och med 28 februari 2019 har du som läser Kurera möjlighet att köpa Erik Hörstadius bok till det rabatterade priset 149 kronor (ord. pris 175 kronor).
Uppge bara rabattkoden "Kurera" i kassan.
Läs mer här.

"Hunger och energilöshet accepteras som bantarens nödvändiga följeslagare. Genom en stark viljeinsats förväntas man härda ut."
När Erik Hörstadius vann "Biggest Loser VIP " 2018 gick han gick ner 35 kilo på mindre än fyra månader och sänkte sin metabola ålder från 70 till 40 år.
I sin krönika beskriver han hur man genom ett fokusskifte kan kortsluta systemet – och gå ner i vikt utan att behöva plåga sig. 

Det är både sympatiskt och lite sorgligt att en bok som "Slutbantat" av överviktsforskaren Erik Hemmingsson sålt så bra. Sympatiskt, eftersom Hemmingsson övertygande visar hur svårt det faktiskt är att långsiktigt banta ner sig. Bantaren drabbas nämligen av både högre hunger och lägre förbränning. De smalisar som tror att tjockisar bara är soffpotatisar med dålig karaktär, blir förhoppningsvis mer toleranta av boken.

Vad gör då bokens framgång sorglig? Jo, att den erbjuder så lite i form av lösning. Resonemangen landar i att önskad målvikt aldrig kommer att nås. Bara någon enstaka procent blir permanent-smalisar, och det till priset av en superasketisk livsstil, med upp emot två timmars hård träning per dag.

 

LÄS OCKSÅ: Sömnbrist påverkar våra tarmbakterier – och kan leda till övervikt

Finns då inget hopp för oss icke-asketiska tjockisar? Jo, jag menar att det faktiskt gör det. Under förutsättning att vi överger konceptet kaloriräkning, den länge totaldominerande modellen inom "det bantningsindustriella komplexet". "Ät mindre och rör på dig mer", lyder det eviga mantrat. Maten ska vägas och mätas, och fettrika livsmedel ratas. Hunger och energilöshet accepteras som bantarens nödvändiga följeslagare. Genom en stark viljeinsats förväntas man härda ut. Tyvärr medför kroppens viktförsvar att vågen snart pekar upp igen.

Går det då inte att kortsluta systemet? Jo, bevisen hopar sig för att detta är möjligt. Framgångshistorierna inom LCHF (lågkolhydratkost) och den liknande dietregimen ketogen kost är närmast oändliga. Och i höstas kunde jag och mina medtjockisar i "Biggest Loser VIP" visa på kraften i det nya paradigmet.

Själv tappade jag 23 kilo på fem veckor! Utan hunger-cravings, hela tiden med glad, hög energi. Vissa kilon var vatten, men långt över tio kilo var ren fettförlust. Detta åstadkom jag genom ett fokusskifte från MÄNGDEN kalorier till TYPEN kalorier. Olika kalorier beter sig olika i kroppen. Till exempel triggas det fettinlagrande hormonet insulin av kolhydrater, särskilt de fiberlösa. Medan fett inte har den effekten. Och när insulinet är lågt, har kroppen lätt att bränna fett. Inte bara fettet i maten, utan också de egna fettreserverna. Kroppen slipper "kaloribantarens" svälttillstånd, eftersom den äter 24/7 från "det inre skafferiet"!

I en trivial mening är det förstås fortfarande sant att kalorier ut måste överstiga kalorier in. Men genom att vända på kostpyramiden och glida in i fettdrift, blir detta en enkel match. Särskilt när ketosen kickat in, alltså det tillstånd då levern producerar ketonkroppar. Dessa är extrapotenta fettmolekyler som är utmärkt bränsle i både muskelmitokondrierna och hjärnan.

Ett sätt att snabba på omställningen till ketos är att fasta. Jag avser då både korttidsfastor på 16–24 timmar och de längre. Vi snackar nu extrem vapenkraft mot fläsket! Fasta plus en längre daglig promenad trollar bort runt fyra hekto späck per dygn! (2 500–3 000 kalorier.) Nästan tre kilo i veckan.

LÄS OCKSÅ: Fasta – en rivstart för nya sundare vanor

Men tappar man inte muskler? Nej, studier visar att kroppen prioriterar fettreserverna som bränsle, inte muskelprotein.
Alltså: håll insulinet lågt! Så blir du en vinnare i viktkampen. Och har du typ 2-diabetes kanske du till och med kommer att kunna upphöra med dina insulinsprutor. På vårt Tjockis-slott lyckades Carl-Jan Granqvist med detta.

 

Finns det då inga förlorare i det här scenariot? Jo, då. Dels de livsmedelsföretag som har mycket högre marginaler på smakmanipulerade hel- och halvfabrikat än på fräscha råvaror. Dels de bantnings- och läkemedelsföretag som vill att du ska köpa mediciner och tillskott och medlemsabonnemang istället för att göra något så enkelt och "gratis" som att rata skräpmat och ibland hoppa över måltider.

LÄS OCKSÅ: Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Särskilt mycket forskningsresurser kommer därför inte att sättas in för att utvärdera effekterna av denna hormonellt baserade syn på bantning. De stora pengarna sätts ju in där stora pengar är att tjäna. En nåd att stilla bedja om, är därför att Livsmedelsverket och dietister och läkare och andra aktörer på folkhälsans område tar till sig av den kunskap och den erfarenhetsmassa som nu växer fram i rasande fart.

Att man länge haft fel och predikat dumheter, får ju inte rättfärdiga att man av rena prestigeskäl vägrar byta ståndpunkt.

Av Erik Hörstadius,  journalist och samhällsdebattör

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

 Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Erik Hörstadius är 54 år, pappa till två tonårsdöttrar och bor i Vasastan, Stockholm. Han är journalist, TV-redaktör, samhällsdebattör och har publicerat tre böcker. Just nu är han aktuell med boken "Livsnjutardieten – Kan jag så kan du".
Utöver detta har han också fullföljt elva maratonlopp. Det tolfte ryktas vara på gång...

Omslag boken "Livsnjutardieten – Kan jag så kan du".

Till och med 28 februari 2019 har du som läser Kurera möjlighet att köpa Erik Hörstadius bok till det rabatterade priset 149 kronor (ord. pris 175 kronor).
Uppge bara rabattkoden "Kurera" i kassan.
Läs mer här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Därför är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

 

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.