Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Simon Skreddernes

Erling Kagge – äventyrare som lovsjunger långsamheten

Fakta

Namn: Erling Kagge
Född: 1963
Yrke: Advokat, förläggare, författare och äventyrare.
Bor: Oslo, Norge.
Gör: Driver det egna förlaget Kagge förlag.
Aktuell med: Boken "Att gå" på Norstedts förlag

Tillhör du dem som tror att du hinner mer om du skyndar dig? Kanske är det bara en illusion, kanske går även tiden fortare då. Det tror i alla fall den norske äventyraren Erling Kagge som skrivit en bok där han lyfter fram fördelarna med att gå.

Erling Kagge är äventyrare, författare och förläggare. Han har gjort flera stora expeditioner där han vandrat, klättrat, seglat och tagit sig fram på skidor och är en verklig världsresenär. Nyligen kom hans bok ”Att gå” ut på svenska på Norstedts förlag. Vi växlade några ord med Erling om varför han anser att ämnet är så viktigt att han valt att skriva en bok om det.

 

"Vi är födda äventyrare"
Äventyr är något vi ofta sammanknippar med action, även om expeditioner till Nordpolen utan hundspann knappast går i racerfart.
Hur kommer det sig att du anammat det långsamma förhållningssättet till tillvaron?
– Jag tror vi alla är födda äventyrare. Du, jag och alla andra. Jag älskar fart och jag älskar tävling. Men vi lever också i en tid där framgång har förväxlats med högt tempo.
De signaler vi får från allt från staten och kommersiella krafter till skolor och universitet är enligt Erling att vi ska leva sittande och när vi väl rör oss ska det gå undan.
– Jag tror det är ett stort fel, säger Erling som menar att vi  både tänker och minns vi bättre om vi går sakta istället för att springa.
– Intelligensen arbetar betydligt mer effektivt, kreativiteten blomstrar, känslolivet aktiveras och humöret blir bättre.

LÄS OCKSÅ: Musikern Ronnie Åström om livet som högkänslig

Vi sparar inte tid genom att stersssa
Erling själv går så mycket han bara kan dels till tunnelbanan men helst hela vägen från hemmet till kontoret – och han väljer alltid att ta trapporna.
– Det finns en ubredd föreställning om att du sparar tid om det tar en halvtimma för dig att ta sig till en plats i stället för en timma. Och ja, rent matematiskt verkar det korrekt men enligt min erfarenhet fungerar det motsatt. Tiden går fortare när vi ökar tempot. Min fart och tiden accelererar parallellt. Det är som om en halvtimma varar kortare än 30 minuter förklarar Erling som menar att han inte kan ta in någonting när han skyndar sig.
– Går du istället samma sträcka, låter det ta lite längre tid, andas lugnare, tar in dofterna och känner marken under dina fötter blir dagen en helt annan. Livet är långt om du inte slösar bort det.

LÄS OCKSÅ: Motion motverkar visst effekterna av stillasittande

Du drar flera paralleller både till världslitteraturen och flera stora filosofer i din bok, varför tror du så många stora tänkare avhandlat gåendets betydelse?
– Stora tänkare från Sokrates till Steve Jobs gick väldigt mycket. Orsaken till det är den att gå och att röra sig sakta är idealiskt för din kreativitet. När du går släpps tanken fri.
Erling berättar att forskning vid Standford som undersökt sambandet mellan gång och kreativitet har kommit fram till att kreativiteten ökar med upp till sextio procent för den som går i mellan sex minuter och en kvart, jämfört med den som sitter lika länge.

LÄS OCKSÅ: Inta viloläge med Magnus Fridh

De flesta idag har för bråttom för att gå och skyndar rutinmässigt till nästa tunnelbana eller buss, eller sitter otåliga i bilköer och blir stressade för att de inte kommer fram tillräckligt snabbt. Vad går förlorat med en sådan livsstil?
– Vi förlorar oss själva. Idag ser vi en tendens i både Sverige och Norge att en växande skara människor känner sig uttråkade, ensamma och deprimerade.

För Erling råder det inga tvivel om att det är en utveckling som hänger ihop med vår förväntan på högt tempo, att vi distanserat oss till naturen samt att vi lägger i snitt fyra timmar per dag på vår smartphone.
– Sammanlagt 13 år av ditt liv. Jag blir deprimerad när jag tänker på hur lätt det är att kasta bort vår chans att leva ett rikt liv.

 

Att gå gjorde oss till de vi är
Efter att ha rest i ett hundratal länder och mött tusentals människor är Erling av den uppfattningen att de flesta undervärderar sig själva och vilka möjligheter de har i livet.
– Vi människer är födda till att gå. Det var inte Homo sapiens som skaptade bipedalismen*. Det var tvärtom. Det var möjligheten att gå på två ben som skapade oss. Som sagt tillbringar vi i snitt 13 år av våra liv med att stirra in i skärmen på en telefon. Något som med tiden gör oss olyckliga.

Att gå ökar livslängden
Erling har tidigare kommit ut med boken ”Stillhet i tidens larm” och han skrev boken ”Att gå” med en förhoppning om att fler ska få upp ögonen för fördelarna med utforska världen och sig själv genom att gå mer och vara mindre tillgängliga. Det har även fördelar för hälsan menar han.
– Den som går lever längre än andra, hjärtat slår jämnare, blodtrycket sjunker och du sover bättre. Om fler skulle gå mer skulle vi kunna får ned sjukvårdskostnaderna, säger Erling som även är politiskt engagerad.
– Att gå är ett exempel på att det bästa i livet ofta är gratis.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Erling Kagge
Född: 1963
Yrke: Advokat, förläggare, författare och äventyrare.
Bor: Oslo, Norge.
Gör: Driver det egna förlaget Kagge förlag.
Aktuell med: Boken "Att gå" på Norstedts förlag

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

 

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

 

kvinna på kvällspromenad

Därför påverkas du av mörker och brist på sömn

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att kropp och själ inte mår bra. När dagarna blir kortare då blir vi tröttare. Den mörka årstiden påverkar oss. Här förklarar forskaren Maria Nordin varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Pojke och man skrattar med raklödder i ansiktet

Manlig hudvård – en växande trend 

Hud

Intresset för hudvård bland män har ökat och idag är det mer accepterat att ta hand om sin hud som man. Detta skifte syns i såväl annonser som i badrumshyllorna. Här är hudvårdsexpertens tips för just mannens hy!

Kikärtsgryta i kokkärl

Indisk kikärtsgryta med kokosmjölk 

Recept

Detta är en smakrik och värmande vegetarisk gryta med indisk touch som passar perfekt under kyligare dagar. Klä på dig varma kläder och laga den gärna utomhus, som receptets skapare – friluftsprofilen Niklas Kämpargård.