Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Simon Skreddernes

Erling Kagge – äventyrare som lovsjunger långsamheten

Fakta

Namn: Erling Kagge
Född: 1963
Yrke: Advokat, förläggare, författare och äventyrare.
Bor: Oslo, Norge.
Gör: Driver det egna förlaget Kagge förlag.
Aktuell med: Boken "Att gå" på Norstedts förlag

Tillhör du dem som tror att du hinner mer om du skyndar dig? Kanske är det bara en illusion, kanske går även tiden fortare då. Det tror i alla fall den norske äventyraren Erling Kagge som skrivit en bok där han lyfter fram fördelarna med att gå.

Erling Kagge är äventyrare, författare och förläggare. Han har gjort flera stora expeditioner där han vandrat, klättrat, seglat och tagit sig fram på skidor och är en verklig världsresenär. Nyligen kom hans bok ”Att gå” ut på svenska på Norstedts förlag. Vi växlade några ord med Erling om varför han anser att ämnet är så viktigt att han valt att skriva en bok om det.

 

"Vi är födda äventyrare"
Äventyr är något vi ofta sammanknippar med action, även om expeditioner till Nordpolen utan hundspann knappast går i racerfart.
Hur kommer det sig att du anammat det långsamma förhållningssättet till tillvaron?
– Jag tror vi alla är födda äventyrare. Du, jag och alla andra. Jag älskar fart och jag älskar tävling. Men vi lever också i en tid där framgång har förväxlats med högt tempo.
De signaler vi får från allt från staten och kommersiella krafter till skolor och universitet är enligt Erling att vi ska leva sittande och när vi väl rör oss ska det gå undan.
– Jag tror det är ett stort fel, säger Erling som menar att vi  både tänker och minns vi bättre om vi går sakta istället för att springa.
– Intelligensen arbetar betydligt mer effektivt, kreativiteten blomstrar, känslolivet aktiveras och humöret blir bättre.

LÄS OCKSÅ: Musikern Ronnie Åström om livet som högkänslig

Vi sparar inte tid genom att stersssa
Erling själv går så mycket han bara kan dels till tunnelbanan men helst hela vägen från hemmet till kontoret – och han väljer alltid att ta trapporna.
– Det finns en ubredd föreställning om att du sparar tid om det tar en halvtimma för dig att ta sig till en plats i stället för en timma. Och ja, rent matematiskt verkar det korrekt men enligt min erfarenhet fungerar det motsatt. Tiden går fortare när vi ökar tempot. Min fart och tiden accelererar parallellt. Det är som om en halvtimma varar kortare än 30 minuter förklarar Erling som menar att han inte kan ta in någonting när han skyndar sig.
– Går du istället samma sträcka, låter det ta lite längre tid, andas lugnare, tar in dofterna och känner marken under dina fötter blir dagen en helt annan. Livet är långt om du inte slösar bort det.

LÄS OCKSÅ: Motion motverkar visst effekterna av stillasittande

Du drar flera paralleller både till världslitteraturen och flera stora filosofer i din bok, varför tror du så många stora tänkare avhandlat gåendets betydelse?
– Stora tänkare från Sokrates till Steve Jobs gick väldigt mycket. Orsaken till det är den att gå och att röra sig sakta är idealiskt för din kreativitet. När du går släpps tanken fri.
Erling berättar att forskning vid Standford som undersökt sambandet mellan gång och kreativitet har kommit fram till att kreativiteten ökar med upp till sextio procent för den som går i mellan sex minuter och en kvart, jämfört med den som sitter lika länge.

LÄS OCKSÅ: Inta viloläge med Magnus Fridh

De flesta idag har för bråttom för att gå och skyndar rutinmässigt till nästa tunnelbana eller buss, eller sitter otåliga i bilköer och blir stressade för att de inte kommer fram tillräckligt snabbt. Vad går förlorat med en sådan livsstil?
– Vi förlorar oss själva. Idag ser vi en tendens i både Sverige och Norge att en växande skara människor känner sig uttråkade, ensamma och deprimerade.

För Erling råder det inga tvivel om att det är en utveckling som hänger ihop med vår förväntan på högt tempo, att vi distanserat oss till naturen samt att vi lägger i snitt fyra timmar per dag på vår smartphone.
– Sammanlagt 13 år av ditt liv. Jag blir deprimerad när jag tänker på hur lätt det är att kasta bort vår chans att leva ett rikt liv.

 

Att gå gjorde oss till de vi är
Efter att ha rest i ett hundratal länder och mött tusentals människor är Erling av den uppfattningen att de flesta undervärderar sig själva och vilka möjligheter de har i livet.
– Vi människer är födda till att gå. Det var inte Homo sapiens som skaptade bipedalismen*. Det var tvärtom. Det var möjligheten att gå på två ben som skapade oss. Som sagt tillbringar vi i snitt 13 år av våra liv med att stirra in i skärmen på en telefon. Något som med tiden gör oss olyckliga.

Att gå ökar livslängden
Erling har tidigare kommit ut med boken ”Stillhet i tidens larm” och han skrev boken ”Att gå” med en förhoppning om att fler ska få upp ögonen för fördelarna med utforska världen och sig själv genom att gå mer och vara mindre tillgängliga. Det har även fördelar för hälsan menar han.
– Den som går lever längre än andra, hjärtat slår jämnare, blodtrycket sjunker och du sover bättre. Om fler skulle gå mer skulle vi kunna får ned sjukvårdskostnaderna, säger Erling som även är politiskt engagerad.
– Att gå är ett exempel på att det bästa i livet ofta är gratis.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Erling Kagge
Född: 1963
Yrke: Advokat, förläggare, författare och äventyrare.
Bor: Oslo, Norge.
Gör: Driver det egna förlaget Kagge förlag.
Aktuell med: Boken "Att gå" på Norstedts förlag

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana och humle hjälper dig att somna.

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

 

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.