Ewa Nilsson i soffan med sin hund

Foto: Maria Fäldt

Ewas svåra sömnproblem försvann över en natt

Fakta

Namn: Ewa Nilsson
Ålder: 53 år.
Bor: Öjebyn utanför Piteå.
Familj: Gift och har en dotter på 14 år samt hunden Rossi som är en beagle.
Gör: Mellanchef på Scania inom underhåll.
Fritid: Läser mycket svenska deckare. Hemma på gården har hon skapat en italiensk trädgård och förra året skaffade hon ett växthus. Ewa går gärna på olika kulturevenemang.
Hälsomotto: Att leva i nuet. Livet kan förändras otroligt snabbt. Men det är också viktigt att vara tacksam för det man har men även att tillåta sig att sörja det
man gått igenom.

Du är inte ensam
• Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter.
• Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00.
• De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.
• 18-20 grader är lagom temperatur i sovrummet.
• Undvik att äta kolhydrater på kvällen –de ger kroppen energi och gör dig pigg.
• Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.
• Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.
• Söndagsnätter är sömnbesvär ofta som värst. 50 procent av de med sömnbesvär har mest problem på söndagsnätterna.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan två och tre.
• Var femte av dem som ligger vakna på nätterna är vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• 30 procent av kvinnorna och 25 procent av männen blir stressade av att ligga vakna.
• 41 procent av personer med sömnproblem är oroande för sin ekonomi.

Naturlig hjälp

Citronmeliss är lugnande och rogivande. Örten har i urminnestider brukats för sin goda effekt vid stress, oro och sömnbesvär. Citronmelissens lugnande och kramplösande egenskaper är också till hjälp för nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk.

Kamomill har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.

B-vitamin har en lugnande effekt på humör och nervsystem.

Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen.

Grönt te innehåller aminosyran L-teanin som i studier visat sig kunna öka nivåerna av dopamin som ger välbefinnande. Aminosyran ökar också nivåerna av tryptofan som gör att kroppen kan tillverka serotonin och melatonin som gör att vi kan slappna av och somna.

För fem år sedan när Ewa Nilsson fick reda på att hon hade cancer i hela buken rasade livet ihop – trots att cancerprognosen var bra. Ewa som aldrig haft problem med sömnen fick plötsligt svår att sova. Men för drygt två år sedan hittade hon ett tillskott mot sömnproblem och redan efter första tabletten sov hon som en stock – hela natten. Och i dag är Ewa frisk igen.

Ewa Nilsson i Piteå blev mamma senare i livet. Hon fick sitt första och enda barn när hon närmade sig 40 år. Småbarnsåren, med en hel del sömnlösa nätter, gjorde henne slutkörd samtidigt som hon hade ett ansvarsfullt och krävande jobb. Hon fick dessutom gallbesvär, ischias och en godartad tumör i bisköldkörteln.
– I många år har jag levt med tarmsjukdomen ulcerös colit, som blev värre när jag fick mens. Åren efter att jag födde min dotter var verkligen kaotiska och jag fick lära känna min kropp på ett brutalt sätt. Men det var kanske just min starka intuition som gjorde att jag kände på mig att mina vanliga mag- och tarmproblem var något annat än den där sensommaren för snart fem år sedan, säger Ewa till Kurera.

Läs också: 7 annorlunda tips för bättre sömn

 

Fick problem att sova
För någonstans där inne hade Ewa den oroande känslan av att hon faktiskt fått cancer i magen. Och hon hade rätt. När magsmärtan blev för övermäktig fick Ewa åka in akut igen och operera bort blindtarmen. Vid en biopsi i samband med operationen upptäckte man att Ewa hade haft en tumör i blindtarmen och när den hade växt och spruckit hade den spridit sig i hela buken och gett Ewa bukhinnecancer. Då skickade man Ewa till en klinik i Uppsala som specialiserat sig på den här typen av operation.
– Operationen, som gjordes i Uppsala i februari 2013, tog åtta timmar och allt gick bra. Jag hade fått hjälp i tid och prognosen var mycket bra. Men under tiden jag var sjukskriven började allt som hänt mig komma ifatt. Jag fick sömnproblem, något jag tidigare aldrig haft. Och nu kunde kroppen helt enkelt inte slappna av, berättar Ewa.

Sjukskrevs för depression
När Ewa började jobba igen startade hon med några få timmar per dag. Men hon kände att hon inte riktigt var redo att jobba efter allt hon gått igenom.
– Efter en sådan omfattande operation och flera år av stress behövde jag egentligen bara lugn och ro. Jag hade 55 stygn på magen och hade gått ner tio kilo. Jag förlorade förmågan att uttrycka mig verbalt och sätta gränser. Jag fick alldeles för avancerade uppgifter och klarade inte av att lösa dem. Hösten samma år orkade varken kropp eller psyke, berätta Ewa.

Läs också: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

Nära utmattningsdepression
Trötthet och sömnproblem fick henne att söka hjälp hos en psykiatriker och när läkaren förklarade det allvarliga i situationen så förstod Ewa att hon var nära en djup utmattningsdepression. Men som tur var hamnade Ewa aldrig där.

Provade sin mans kosttillskott mot sömnproblem
Hon blev sjukskriven igen, fick insomningstabletter och antidepressiv medicin och sömnen blev lite bättre. Året därpå hittade Ewa av en tillfällighet ett kosttillskott för bättre nattsömn i köksskåpet. Tabletterna hade hon köpt till sin man för länge sedan, men de ville han inte ta, trots sin dåliga sömn.
– Jag provade dem och de fungerade mycket bra. När de var slut gick jag till hälsokosten och skulle köpa nya men eftersom de inte fanns längre så rekommenderades jag Melissa Dream, som innehåller örter med en lugnande effekt och gör att jag kommer till ro snabbt. Från första natten jag tog dem har jag somnat snabbt och sovit gott hela natten, säger Ewa.

Läs också: Sömn boostar inlärningsförmågan

Har fått tillbaka livskvaliteten
Ewa bestämde sig för att sluta med insomningstabletterna för att inte bli beroende. Och tack vare att hon sover så bra kunde hon också sluta med den antidepressiva medicinen.
– Jag hade aldrig några problem att sova innan jag fick cancer. Nu sover jag sex-sju timmar varje natt och sömnen är djup och lugn. Det känns skönt att veta att jag inte behöver några kemiska preparat för att sova. Jag vaknar oftast varje natt och behöver gå på toaletten, men jag har inga problem att somna om, berättar hon.

Kollegans fru provade dem av misstag
Den goda effekten hon fått av Melissa Dream har gjort att hon rekommenderat den till alla hon känner med sömnproblem. Bland annat har en kollega på hennes jobb börjat med tillskottet eftersom han tidvis sover dåligt.
– Han berättade för mig att hans fru råkat ta fel tabletter en gång när de skulle åka på semester. Hon trodde att det var hennes B-vitaminer. Frun somnade med en gång och sov under den flera timmar långa resan. Så nog fungerar det bra, säger Ewa och skrattar.

Läs också: 18 bra knep för bättre sömn!

Sover nu djupt hela natten och somnar om snabbt
Ewas styrka har äntligen återvänt. Hon är tillbaka på jobbet och kan både prestera och fokusera igen. Nu tänker hon ta tag i den kroppsliga hälsan. Den antidepressiva medicinen gjorde att hon gick upp tio kilo och det ska hon ändra på.
– Jag har fått en helt annan livskvalitet nu. Jag vet att jag kommer att sova djupt hela natten och jag somnar om snabbt. Förut stressades jag alltid av att inte veta hur lite sömn jag skulle få och jag oroade mig för att vara trött på jobbet. Det känns tryggt med Melissa Dream, säger Ewa.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Ewa Nilsson
Ålder: 53 år.
Bor: Öjebyn utanför Piteå.
Familj: Gift och har en dotter på 14 år samt hunden Rossi som är en beagle.
Gör: Mellanchef på Scania inom underhåll.
Fritid: Läser mycket svenska deckare. Hemma på gården har hon skapat en italiensk trädgård och förra året skaffade hon ett växthus. Ewa går gärna på olika kulturevenemang.
Hälsomotto: Att leva i nuet. Livet kan förändras otroligt snabbt. Men det är också viktigt att vara tacksam för det man har men även att tillåta sig att sörja det
man gått igenom.

Du är inte ensam
• Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter.
• Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00.
• De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.
• 18-20 grader är lagom temperatur i sovrummet.
• Undvik att äta kolhydrater på kvällen –de ger kroppen energi och gör dig pigg.
• Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.
• Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.
• Söndagsnätter är sömnbesvär ofta som värst. 50 procent av de med sömnbesvär har mest problem på söndagsnätterna.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan två och tre.
• Var femte av dem som ligger vakna på nätterna är vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• 30 procent av kvinnorna och 25 procent av männen blir stressade av att ligga vakna.
• 41 procent av personer med sömnproblem är oroande för sin ekonomi.

Naturlig hjälp

Citronmeliss är lugnande och rogivande. Örten har i urminnestider brukats för sin goda effekt vid stress, oro och sömnbesvär. Citronmelissens lugnande och kramplösande egenskaper är också till hjälp för nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk.

Kamomill har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.

B-vitamin har en lugnande effekt på humör och nervsystem.

Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen.

Grönt te innehåller aminosyran L-teanin som i studier visat sig kunna öka nivåerna av dopamin som ger välbefinnande. Aminosyran ökar också nivåerna av tryptofan som gör att kroppen kan tillverka serotonin och melatonin som gör att vi kan slappna av och somna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vinnare_l-argiplex_tota

Årets energiboost 2017 ger lust och energi

Hälsa

I Swedish Health Awards röstades L-Argiplex Total fram som Årets energiboost 2017. Produkten är den tredje generationen av L-Argiplex som varit en älskad lustprodukt för både kvinnor och män i nästan 15 år. Swedish health awards är ett nyinstiftat pris som uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. 

Vilka är de vanligaste tecknen på B6-brist?

Naturlig hälsa

Det talas mycket om B12 och folysra, men alla B-vitaminer är viktiga – inte minst B6 eller pyridoxin som är lite av en doldis bland B-vitaminerna. B6 behövs bland annat för att bilda serotonin och en brist är inte ovanlig bland de som lider av depression. Vitaminet behövs även för ett väl fungerande nervsystem.

Sebastian_Gabrielsson

Probiotika fick ordning på Sebastians mage

Mage

På högstadiet var Sebastian Gabrielsson ofta hemma från skolan på grund av smärta och knip i magen. En läkare konstaterade att Sebastian hade IBS och rådde honom att äta långsamt och tugga maten rejält. Men det tog gjorde inte Sebastian bättre. För snart fem år sedan provade han probiotika och blev äntligen av med sina magproblem.

Kerstin

Årets ledprodukt gav Kerstin livet tillbaka

Hälsa

Undan för undan smög sig smärtan på tills Kerstin Bergström en dag knappt kunde ta sig utanför huset. Vänstra knät var som en enda hetsigt värkande ballong. Idag är hon en helt annan människa. En glad kvinna som klarar en hel runda på Ikea utan att få ont.

Eva_Appring

Fick sänkt blodtryck med ekologisk rödbetsjuice

Naturlig hälsa

Eva jobbade som servitris i många år. Hennes höfter blev utslitna på grund av det påfrestande arbetet. När Eva förtidspensionerades och blev stillasittande på grund av smärtorna fick hon högt blodtryck. Men medicinen sänkte inte blodtrycket tillräckligt – när Eva istället valde att dricka rödbetsjuice återfick hon normalt blodtryck förhållandevis snabbt.

vinnare_original_silicea

Årets hårvårdsprodukt – skönhet kommer inifrån

Hälsa

Original Silicea av Octean AB röstades fram av allmänheten till Årets hårvårdsprodukt i Swedish Health Awards 2017.  Swedish Health Awards uppmärksammar människor, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. Bland de 35 549 röster som kom in under omröstningen korades Original Silicea som vinnare i kategorin Årets hårvårdsprodukt.

kvinna äter smörgås i kylskåp

Vad du äter påverkar din sömn

Kost

Det är inte ovanligt att ha svårt att somna eller för den delen att vakna efter några timmar och inte kunna somna om. Då är det lätt att börja oroa sig för att man fått sömnproblem och kanske fundera på att prata med husläkarn om insomningstabletter men innan du gör det borde du kanske se över dina matvanor – särskilt vad du äter och dricker innan sängdags.

adaptogener_kan_jang

Adaptogener mot hosta och förkylningar

Förkylning

Naturen har mycket erbjuda i förkylningstider. En nyligen gjord studie på det växtbaserade läkemedlet Kan Jang visar att det lindrar hosta och irritation i halsen snabbare och effektivare än hostmedicinen Bromhexin. Bakom effekten ligger örterna echinacea, malabarnöt och rysk rot, som alla är adaptogener.

Agneta Sjödin

Agneta Sjödin står stark och stadig mitt i livet

Intervju

Agneta Sjödin varvar TV-uppdragen med att skriva böcker. Just nu är hon författaren Agneta. Den sjätte romanen håller på att ta form. Men de senaste åren har hon ägnat tid åt sin inre resa och i dag känner hon sig starkare är någonsin. Agneta, som fyllde 50 år i somras, njuter till fullo av livet och med åren har hon lärt sig att sätta gränser och ta ansvar för sig själv. Men lika mycket handlar om att våga leva, våga älska och bryta gamla invanda mönster, säger hon i en intervju med Kurera.

emanuel nilsson

”Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Krönikan

Emanuel Nilsson var en ung lovande entreprenör när han gick rakt in i väggen. Trots stark drivkraft och framgångar började det hacka rejält i maskineriet. Till slut hamnade Emanuel i sjukskrivning och tvingades lämna företaget. Idag har han en helt annan kunskap och förståelse för sina behov och är åter på banan. För Kurera skriver han om sin syn på prestation och vad som behövs för att vi ska kunna fungera långsiktigt.

jordnötter

Probiotika kan hjälpa vid jordnötsallergi

Övrigt

Jordnötsallergi kan vara extremt handikappade och direkt livshotande och olika försök görs för att hitta en bot för problemet. Ett av dem kan vara en lösning på spåret, det har nämligen visat sig att probiotika kan hjälpa jordnötsallergiker att bli fria från sin allergi.

Erik Grönberg utsedd till årets hälsohjälte

Nöje

Swedish health awards första hälsohjälte heter Erik Grönberg och få förtänar väl epitetet hjälte mer. När han läste Patrik Sjöbergs självbiografi där höjdhopparen för första gången berättade om de övergrepp han utsatts för av sin tränare och styvfar som barn inspirerades Erik att göra något själv. Erik har själv vuxit upp med övergrepp och har bestämt sig för att vända det till en styrka i kampen mot sexuella övergrepp mot barn.

ekina_stressbalans

Dropparna gav Ekina hjälp att sova

Naturlig hälsa

För tio år sedan flyttade Ekina Hed till USA för att hennes söner skulle få en träna i ett amerikanskt basketlag. Själv fick hon jobb som chef för ett hotell. Ett arbete som innebar att hon sällan fick sova en hel natt. Det krävdes ofta att hon gick upp mitt i natten för att lösa problem som uppstod, vilket gav Ekina sömnstörningar. Men när Ekina flyttade hem till Sverige hittade hon ett kosttillskott som hjälpte henne att sova gott igen.

linnea_claeson_vinnare_influencer

Linnea Claeson är årets influencer

Nöje

Handbollspelaren Linnea Claeson utsågs under Swedish health awards till årets influencer, Linnea vill med sitt arbete bidra till hur förutsättningarna för kvinnors hälsa och välmående förbättras. De förväntningar som råder idag kan göra kvinnors liv nästintill omöjliga, när krav på karriär, utseende och att vara den perfekta föräldern ställs mot risk för övergrepp och ojämlilkhet på arbetsplatsen.

sofia_mage

FODMAP – Sofia går på magkänslan

Mage

När Sofia Antonsson jobbade som dietist inom primärvården kunde hon sällan hjälpa de som drabbats av mag- och tarmbesvär. Men för åtta år sedan när hon snubblade över FODMAP, en behandlingsmetod för IBS-magar, som tagits fram av forskare i Australien hittade hon äntligen de verktyg hon behövde för att hjälpa sina patienter. Dessutom hjälpte FODMAP Sofias egen oroliga mage efter bara några dagar.

par badar bastu

Därför är det bra att basta

Forskning

Finnarna har förstås vetat det länge. Det har emellertid dröjt innan bastubadets hälsoeffekter backats upp av vetenskapen men nu har studier äntligen kunnat visa att regelbundna bastubad både kan lindra och motverka uppkomst av olika sjukdomar och hälsobesvär.

Här är vinnarna i Swedish Health Awards 2017

Nöje

Hälsogalan Swedish Health Awards inledde årets Allt för hälsan och utsåg de 25 bästa inspiratörerna, företagen och produkterna som alla har gemensamt att de främjar hälsa och välmående. Av de 634 nomineringar som inkom valde juryn ut 100 som allmänheten fick rösta på. Totalt 35 549 röster kom in, här presenteras vinnarna i Swedish Health Awards 2017.

hjärnor i form av träd

Fyra sätt att motverka demens

Mental hälsa

Det är sällan ett symptom på sjukdom att glömma var vi lagt våra nycklar, men om vi börjar glömma viktiga saker som möten eller namn på en nära vän kan det vara dags att ana oråd. Det finns steg man kan ta för att motverka demens och det kan vara en bra idé att börja i god tid.



Kvinnohälsa: Sju tips för friska bröst

Naturlig hälsa

Hela oktober har gått i rosa för att uppmärksamma bröstcancer. Med anledning av det tycker vi på Kurera att det är dags att istället fokusera lite på brösthälsa. Jodå, det finns saker man kan göra för att främja god brösthälsa – här följer några exempel.

tia jumbe mediterar

Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Krönikan

De senaste tio åren har yoga blivit närapå en folkrörelse. Det finns knappt en lantsortsbuske utan studio, ett gym utan klasser eller researrangör utan yogaresa. ”Alla” yogar, eller vill börja. Enligt Kureras krönikör Tia Jumbes trendspaning blir nästa stora boom meditation – här förklarar hon varför och tipsar om hur du kan börja!

Rekordhöga halter av koldioxid uppmätta

Eko/miljö

År 2015 låg årsmedelvärdet av koldioxid över 400 ppm i atmosfären över Svalbard i norra Ishavet, visar data från mätstationen Zeppelin. Det är första gången i mänsklighetens historia som så höga medelvärden har förekommit rapporterar Naturvårdsverket.

kaatsu_training

Så kan du bygga muskler snabbare och säkrare

Träning

Tänk om det vore möjligt att träna med lättare vikter men ändå få samma resultat som att träna riktigt tungt? Med en japansk träningsmetod som har använts för att träna professionella fotbollsspelare och skidåkare, kan du få snabbare muskeltillväxt och bli starkare.