Ewa Nilsson i soffan med sin hund

Foto: Maria Fäldt

Ewas svåra sömnproblem försvann över en natt

Fakta

Namn: Ewa Nilsson
Ålder: 53 år.
Bor: Öjebyn utanför Piteå.
Familj: Gift och har en dotter på 14 år samt hunden Rossi som är en beagle.
Gör: Mellanchef på Scania inom underhåll.
Fritid: Läser mycket svenska deckare. Hemma på gården har hon skapat en italiensk trädgård och förra året skaffade hon ett växthus. Ewa går gärna på olika kulturevenemang.
Hälsomotto: Att leva i nuet. Livet kan förändras otroligt snabbt. Men det är också viktigt att vara tacksam för det man har men även att tillåta sig att sörja det
man gått igenom.

Du är inte ensam
• Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter.
• Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00.
• De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.
• 18-20 grader är lagom temperatur i sovrummet.
• Undvik att äta kolhydrater på kvällen –de ger kroppen energi och gör dig pigg.
• Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.
• Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.
• Söndagsnätter är sömnbesvär ofta som värst. 50 procent av de med sömnbesvär har mest problem på söndagsnätterna.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan två och tre.
• Var femte av dem som ligger vakna på nätterna är vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• 30 procent av kvinnorna och 25 procent av männen blir stressade av att ligga vakna.
• 41 procent av personer med sömnproblem är oroande för sin ekonomi.

Naturlig hjälp

Citronmeliss är lugnande och rogivande. Örten har i urminnestider brukats för sin goda effekt vid stress, oro och sömnbesvär. Citronmelissens lugnande och kramplösande egenskaper är också till hjälp för nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk.

Kamomill har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.

B-vitamin har en lugnande effekt på humör och nervsystem.

Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen.

Grönt te innehåller aminosyran L-teanin som i studier visat sig kunna öka nivåerna av dopamin som ger välbefinnande. Aminosyran ökar också nivåerna av tryptofan som gör att kroppen kan tillverka serotonin och melatonin som gör att vi kan slappna av och somna.

För fem år sedan när Ewa Nilsson fick reda på att hon hade cancer i hela buken rasade livet ihop – trots att cancerprognosen var bra. Ewa som aldrig haft problem med sömnen fick plötsligt svår att sova. Men för drygt två år sedan hittade hon ett tillskott mot sömnproblem och redan efter första tabletten sov hon som en stock – hela natten. Och i dag är Ewa frisk igen.

Ewa Nilsson i Piteå blev mamma senare i livet. Hon fick sitt första och enda barn när hon närmade sig 40 år. Småbarnsåren, med en hel del sömnlösa nätter, gjorde henne slutkörd samtidigt som hon hade ett ansvarsfullt och krävande jobb. Hon fick dessutom gallbesvär, ischias och en godartad tumör i bisköldkörteln.
– I många år har jag levt med tarmsjukdomen ulcerös colit, som blev värre när jag fick mens. Åren efter att jag födde min dotter var verkligen kaotiska och jag fick lära känna min kropp på ett brutalt sätt. Men det var kanske just min starka intuition som gjorde att jag kände på mig att mina vanliga mag- och tarmproblem var något annat än den där sensommaren för snart fem år sedan, säger Ewa till Kurera.

Läs också: 7 annorlunda tips för bättre sömn

 

Fick problem att sova
För någonstans där inne hade Ewa den oroande känslan av att hon faktiskt fått cancer i magen. Och hon hade rätt. När magsmärtan blev för övermäktig fick Ewa åka in akut igen och operera bort blindtarmen. Vid en biopsi i samband med operationen upptäckte man att Ewa hade haft en tumör i blindtarmen och när den hade växt och spruckit hade den spridit sig i hela buken och gett Ewa bukhinnecancer. Då skickade man Ewa till en klinik i Uppsala som specialiserat sig på den här typen av operation.
– Operationen, som gjordes i Uppsala i februari 2013, tog åtta timmar och allt gick bra. Jag hade fått hjälp i tid och prognosen var mycket bra. Men under tiden jag var sjukskriven började allt som hänt mig komma ifatt. Jag fick sömnproblem, något jag tidigare aldrig haft. Och nu kunde kroppen helt enkelt inte slappna av, berättar Ewa.

Sjukskrevs för depression
När Ewa började jobba igen startade hon med några få timmar per dag. Men hon kände att hon inte riktigt var redo att jobba efter allt hon gått igenom.
– Efter en sådan omfattande operation och flera år av stress behövde jag egentligen bara lugn och ro. Jag hade 55 stygn på magen och hade gått ner tio kilo. Jag förlorade förmågan att uttrycka mig verbalt och sätta gränser. Jag fick alldeles för avancerade uppgifter och klarade inte av att lösa dem. Hösten samma år orkade varken kropp eller psyke, berätta Ewa.

Läs också: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

Nära utmattningsdepression
Trötthet och sömnproblem fick henne att söka hjälp hos en psykiatriker och när läkaren förklarade det allvarliga i situationen så förstod Ewa att hon var nära en djup utmattningsdepression. Men som tur var hamnade Ewa aldrig där.

Provade sin mans kosttillskott mot sömnproblem
Hon blev sjukskriven igen, fick insomningstabletter och antidepressiv medicin och sömnen blev lite bättre. Året därpå hittade Ewa av en tillfällighet ett kosttillskott för bättre nattsömn i köksskåpet. Tabletterna hade hon köpt till sin man för länge sedan, men de ville han inte ta, trots sin dåliga sömn.
– Jag provade dem och de fungerade mycket bra. När de var slut gick jag till hälsokosten och skulle köpa nya men eftersom de inte fanns längre så rekommenderades jag Melissa Dream, som innehåller örter med en lugnande effekt och gör att jag kommer till ro snabbt. Från första natten jag tog dem har jag somnat snabbt och sovit gott hela natten, säger Ewa.

Läs också: Sömn boostar inlärningsförmågan

Har fått tillbaka livskvaliteten
Ewa bestämde sig för att sluta med insomningstabletterna för att inte bli beroende. Och tack vare att hon sover så bra kunde hon också sluta med den antidepressiva medicinen.
– Jag hade aldrig några problem att sova innan jag fick cancer. Nu sover jag sex-sju timmar varje natt och sömnen är djup och lugn. Det känns skönt att veta att jag inte behöver några kemiska preparat för att sova. Jag vaknar oftast varje natt och behöver gå på toaletten, men jag har inga problem att somna om, berättar hon.

Kollegans fru provade dem av misstag
Den goda effekten hon fått av Melissa Dream har gjort att hon rekommenderat den till alla hon känner med sömnproblem. Bland annat har en kollega på hennes jobb börjat med tillskottet eftersom han tidvis sover dåligt.
– Han berättade för mig att hans fru råkat ta fel tabletter en gång när de skulle åka på semester. Hon trodde att det var hennes B-vitaminer. Frun somnade med en gång och sov under den flera timmar långa resan. Så nog fungerar det bra, säger Ewa och skrattar.

Läs också: 18 bra knep för bättre sömn!

Sover nu djupt hela natten och somnar om snabbt
Ewas styrka har äntligen återvänt. Hon är tillbaka på jobbet och kan både prestera och fokusera igen. Nu tänker hon ta tag i den kroppsliga hälsan. Den antidepressiva medicinen gjorde att hon gick upp tio kilo och det ska hon ändra på.
– Jag har fått en helt annan livskvalitet nu. Jag vet att jag kommer att sova djupt hela natten och jag somnar om snabbt. Förut stressades jag alltid av att inte veta hur lite sömn jag skulle få och jag oroade mig för att vara trött på jobbet. Det känns tryggt med Melissa Dream, säger Ewa.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Ewa Nilsson
Ålder: 53 år.
Bor: Öjebyn utanför Piteå.
Familj: Gift och har en dotter på 14 år samt hunden Rossi som är en beagle.
Gör: Mellanchef på Scania inom underhåll.
Fritid: Läser mycket svenska deckare. Hemma på gården har hon skapat en italiensk trädgård och förra året skaffade hon ett växthus. Ewa går gärna på olika kulturevenemang.
Hälsomotto: Att leva i nuet. Livet kan förändras otroligt snabbt. Men det är också viktigt att vara tacksam för det man har men även att tillåta sig att sörja det
man gått igenom.

Du är inte ensam
• Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter.
• Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00.
• De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.
• 18-20 grader är lagom temperatur i sovrummet.
• Undvik att äta kolhydrater på kvällen –de ger kroppen energi och gör dig pigg.
• Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.
• Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.
• Söndagsnätter är sömnbesvär ofta som värst. 50 procent av de med sömnbesvär har mest problem på söndagsnätterna.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan två och tre.
• Var femte av dem som ligger vakna på nätterna är vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• 30 procent av kvinnorna och 25 procent av männen blir stressade av att ligga vakna.
• 41 procent av personer med sömnproblem är oroande för sin ekonomi.

Naturlig hjälp

Citronmeliss är lugnande och rogivande. Örten har i urminnestider brukats för sin goda effekt vid stress, oro och sömnbesvär. Citronmelissens lugnande och kramplösande egenskaper är också till hjälp för nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk.

Kamomill har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.

B-vitamin har en lugnande effekt på humör och nervsystem.

Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen.

Grönt te innehåller aminosyran L-teanin som i studier visat sig kunna öka nivåerna av dopamin som ger välbefinnande. Aminosyran ökar också nivåerna av tryptofan som gör att kroppen kan tillverka serotonin och melatonin som gör att vi kan slappna av och somna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

smed titti holmer

Tittis lyckoskola: Var din egen lyckas smed!

Mental hälsa

Hur ofta går vi inte omkring och förbereder oss på värsta tänkbara? Visst är det bra att vara beredd om livet skickar svårigheter vår väg men bara i snitt 15 procent av det vi oroar oss för inträffar, resten har ingen verklighetsförankring så varför inte istället visualisera bästa tänkbara. 

Tre tips för barnens hälsa

Tre tips för barnens hälsa

Gravid/barn

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar hon om tre sätt att förbättra dina barns hälsar, hur man kan få in mer aktivitet och ge barnen bra och hälsosam träning. Nyttig mat som håller barnens känsliga blodsocker i balans och vad för kosttillskott som kan vara lämpliga att komplettera kosten med. 

saffran_vande_andreas_nedstamdhet

Saffran vände Andreas nedstämdhet

Mental hälsa

Andreas Nilsson är en levnadsglad och sportig man på 38 år. Han lever sunt, har ett roligt jobb och trivs med familjelivet. Därför kom det som en obehaglig överraskning att han hösten 2016 plötsligt blev trött och orkeslös. Räddningen blev ett kosttillskott baserat på saffran. Det vände Andreas sinnesstämning på bara några dagar.

Nötter – bra för knoppen och resten av kroppen

Kost

En studie visar att vissa nötter bidrar till att förbättra våra hjärnvågor. Vad betyder det då? Jo, det innebär att man bättrar på sitt minne, förmågan till inlärning och sin kreativitet genom att äta nötter. Även på kroppens läkningsförmåga förstärks.

Kristins fem bästa tips för morgontrötta

Övrigt

Kristin Kaspersen har vana av att gå upp tidigt, ett måste för jobbet som programledare för Nyhetsmorgon i TV4 under många år. Men det har inte varit lätt då hon alltid varit morgontrött, något hon fått jobba med.  Här delar hon med sig av sina fem bästa morgontips.

Anders Olsson kan konsten att andas

Intervju

2012 instiftades Andningens dag för att öka kunskapen om vår andnings betydelse för olika aspekter av hälsan. Vi frågade Anders Olsson, grundaren av andningsprogrammet Medveten andning varför andningen behöver uppmärksammas.

Magens bästa vänner

Magspecial – magens 9 bästa vänner

Mage

Med en glad och välfungerande mage är livet alltid lite lättare. Kurera tipsar om flera enkla sätt för att bibehålla en god maghälsa eller att för den delen testa när magen behöver lite hjälp på traven. Varför inte prova att äta kyld potatis eller införskaffa en bajspall?

hjarna och hjarncelelr

Så vinner du kampen om dina hjärnceller

Mental hälsa

Vi lär enligt uppgifter förlora cirkla 85 000 hjärnceller per dag. Fler om vi dricker alkohol och får i oss andra gifter. Men lugn, det finns hopp – vi genererar nämligen nya. Det finns dessutom knep att ta till för att stimulera produktinen av nya hjärnceller och se till att vi får behålla dem.

Couple in winter running together in nature

Sjuk efter träning – ämne i bakjäst hjälper immunförsvaret

Förkylning

Fysisk aktivitet och träning är gynnsamt för hälsan och stärker immunförsvaret på sikt. Många som lagt i en högre växel i sin träning har dock fått erfara att träningen tillfälligt sänker immunförsvaret och gör oss mer mottagliga för infektioner. Ett naturligt ämne som utvinns ur bakjäst har i studier visats aktivera immunförsvaret och minska risken för insjuknande.

50000_likes_grattis_kurera

50 000 likes – det firar vi med tävling

Tävling

Nu har Kurera passerat 50 000 likes på Facebook! Vi är väldigt glada för att så många uppskattar och gillar vår Facebooksida. Med anledning av det vill vi fira detta med dig genom att anordna en liten tävling där du kan vinna härlig svensk ekologisk hudvård - ett hudvårds-kit från Rosenserien.

kvinna framför dator, himmel. lampor

Grön omställning: Blått ljus på gott och ont

Hud

Det räcker att gå ut en solig dag, sätta på datorn eller tända lampan inomhus så utsätts vi för både synlig och osynlig strålning. Viss är bra men viss är mindre bra och på senare år har exponeringen för blått ljus ökat enligt Iréne von Arronet hudexpert i Kureras expertpanel. Hon menar att den ökade exponeringen för blått ljus ställer nya krav på vår dagliga hudvård för att den ska klara av att skydda oss. 

cornelia södergren gelehjärtan och par som kysser varandra

Cornelia vill att vi ska veta vad kärlek är

Sex- och relationer

Alla hjärtans dag förknippas kanske mer med geléhjärtan, blommor och chokladkartonger än med kärlek. Det finns många vanföreställningar om vad kärlek är och få är nog helt immuna mot romantiska illusioner. Något vi får med oss tidigt från sagornas, filmens och medias värld. Lägg ovanpå det internetporren och det är inte så konstigt att många får en förvriden bild. Detta ska relationsterapeuten Cornelia Södergren ska hjälpa oss råda bot på i en kommande artikelserie här på Kurera.

chokladtårta ulrika hoffer

Humörhöjande chokladkaka med frosting

Recept

Oavsett om vi är singlar eller lever i en relation vill väl de flesta vara glada på Alla hjärtans dag. En chokladkaka är alltid bra för humöret. Denna signerad Ulrika Hoffer är helt vegansk och kan även göras raw, ingen ugn behövs – bara lite tålamod.

ostar

Är ost en del av en hälsosam diet?

Kost

Ost är ett ifrågasatt livsmedel i hälsokretsar, men det är kanske dags att tänka om? Ny forskning visar nämligen att ost kan skydda såväl tänderna som levern. Dessutom har det inte den negativa påverkan på kolesterolet som man tidigare trott.

mikaela almroth

Mikaela njuter av att kunna sova igen

Naturlig hälsa

Mikaela Almroth, 32 år, har haft svårt att sova ändå sedan hon var i tonåren. Hon är en högpresterande ung kvinna som höll ett alldeles för högt tempo och blev utbränd för några år sedan. I dag mår hon bra. Hon har startat eget hälsoföretag och för ett år sedan fick hon äntligen ordning på nattsömnen tack vare en ny form av antistressvitaminer som sänker stresshormonet och gör att man kommer till ro på kvällen.

kvinna sover

Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Forskning

Kan nyckeln till att komma till rätta med sitt sockersug stå att finna i sängen? Att utebliven eller för lite sömn kan bidra till olika ohälsotillstånd som övervikt, diabetes, hjärt-kärlsjukdom och stroke är redan känt. Men nu finns det även en studie som visar att hur mycket vi sover kan påverka vad vi äter.

massage negin aghili

Optimera ditt lymfsystem med massage

Naturlig hälsa

Lymfsystemet är kroppens reningsverk, det suger upp cirka fyra liter vätska dagligen som det sedan renar från virus, bakterier och sjukdomsframkallande organismer. Lymfmassage är ett sätt att hjälpa det på traven. Kureras Malin Holm har besökt lymfmassören Negin Aghili.

publikhav vid konsert

Dansk studie: Livemusik är bra för hälsan

Forskning

Tillhör du de som tycker om att gå och lyssna på en konsert då och då? Då är chansen stor att du även har god hälsa. En dansk studie från universitetet i Aalborg visar nämligen att de som deltar aktivt i musiklivet antingen genom att själv utöva musik eller genom att gå och lyssna när andra spelar mår bättre både fysiskt och psykiskt jämfört med de som aldrig går på konsert.

kvinna med många armar håller i telefon,och dator med mera

”Gör uppror mot prestationssamhället”

Mental hälsa

Andelen som känner sig trötta har ökat dramatiskt de senaste åren enligt en rapport från Stressforskningsinstitutet. Krav på arbetsplatsen och i familjelivet ihop med det så kallade 24-timmarssamhället försvårar vila enligt rapporten, som lyfter fram återhämtning som en viktig faktor för att vi ska må bra. Protesterna och motrörelserna låter inte vänta på sig och nu höjs allt fler röster för att vi ska slå av på takten och minska pressen.

kvinna tvättar ansiktet, gröna blad och orden grön omställning

Grön omställning: ”Byt ut dina rengöringsprodukter”

Hud

Många undrar kanske varför det är så viktigt att använda hudvård som är fri från kemikalier. Kemikalierna fyller i vissa fall en viktig funktion men många är också skadliga och i stora mängder kan de belasta både kropp och miljö i onödan. Därför är vi på Kurera glada att hudterapeuten Johanna Bjurström hjälper oss att ställa om till en mer skonsam och naturlig hudvård. Först ut är det som löddrar och gör rent.

små flaskor med shots och glas med grön juice

Pigg och frisk med shots och juicer

Drycker och smoothies

Under vintern och förkylningstider kan det vara bra att ge kroppen lite extra stöd genom att äta hälsosamt. Det finns en uppsjö kryddor, frukter och grönsaker som är både nyttiga och stärkande. Här kommer några tips från Kureras Maya Dilek som kan hjälpa dig att hålla dig pigg och frisk i vinter.

vinnaren_av_lust_och_energi

Ja tack till mer energi och lust i vardagen

Sex- och relationer

Energi och lust är två viktiga beståndsdelar i en relation. Tyvärr möts vi av många energi- och lusttjuvar i vår vardag, men det finns hjälp att få när energin och lusten tryter. I Swedish Health Awards röstades en sedan många år älskad lustprodukt med aminosyror fram som Årets energiboost 2017. Här får du veta hur aminosyrorna kan påverka din lust och energi. 

titti holmer

Lyckoexperten: ”Räkna dina välsignelser”

Mental hälsa

Ofta tror vi att livet är bättre någon annanstans. Bara vi har fått det där jobbet, gått ner de där sju kilona eller träffat den där mannen, då kommer livet att vara perfekt. Vad vi missar då är att se att livet är perfekt precis som det är menar psykologen Titti Holmer.

vatten glas

Regeringen stärker skyddet för dricksvatten

Politik

Nu ska arbetet med att skydda det svenska dricksvattnet stärkas. Regeringen har givit Livsmedelsverket i uppdrag att bilda ett nationellt dricksvattenråd. Men än är det för tidigt att säga vilka frågor som blir centrala, säger Livsmedelsverket till Kurera.

grillad kyckling och majs

Framkallar bränd mat cancer?

Kost

Om du erbjuds en tallrik bränt kött bör du kanske tänka efter en gång extra innan du hugger in. Det råder sedan länge en allmän uppfattning om att bränd mat kan orsaka cancer. Detta då det bildas akrylamid. Akrylamid är ett känt miljögift men hittills har länken mellan den akrylamid som finns i maten och cancer inte varit helt tydlig.