Ewa Nilsson i soffan med sin hund

Foto: Maria Fäldt

Ewas svåra sömnproblem försvann över en natt

Fakta

Namn: Ewa Nilsson
Ålder: 53 år.
Bor: Öjebyn utanför Piteå.
Familj: Gift och har en dotter på 14 år samt hunden Rossi som är en beagle.
Gör: Mellanchef på Scania inom underhåll.
Fritid: Läser mycket svenska deckare. Hemma på gården har hon skapat en italiensk trädgård och förra året skaffade hon ett växthus. Ewa går gärna på olika kulturevenemang.
Hälsomotto: Att leva i nuet. Livet kan förändras otroligt snabbt. Men det är också viktigt att vara tacksam för det man har men även att tillåta sig att sörja det
man gått igenom.

Du är inte ensam
• Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter.
• Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00.
• De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.
• 18-20 grader är lagom temperatur i sovrummet.
• Undvik att äta kolhydrater på kvällen –de ger kroppen energi och gör dig pigg.
• Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.
• Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.
• Söndagsnätter är sömnbesvär ofta som värst. 50 procent av de med sömnbesvär har mest problem på söndagsnätterna.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan två och tre.
• Var femte av dem som ligger vakna på nätterna är vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• 30 procent av kvinnorna och 25 procent av männen blir stressade av att ligga vakna.
• 41 procent av personer med sömnproblem är oroande för sin ekonomi.

Naturlig hjälp

Citronmeliss är lugnande och rogivande. Örten har i urminnestider brukats för sin goda effekt vid stress, oro och sömnbesvär. Citronmelissens lugnande och kramplösande egenskaper är också till hjälp för nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk.

Kamomill har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.

B-vitamin har en lugnande effekt på humör och nervsystem.

Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen.

Grönt te innehåller aminosyran L-teanin som i studier visat sig kunna öka nivåerna av dopamin som ger välbefinnande. Aminosyran ökar också nivåerna av tryptofan som gör att kroppen kan tillverka serotonin och melatonin som gör att vi kan slappna av och somna.

För fem år sedan när Ewa Nilsson fick reda på att hon hade cancer i hela buken rasade livet ihop – trots att cancerprognosen var bra. Ewa som aldrig haft problem med sömnen fick plötsligt svår att sova. Men för drygt två år sedan hittade hon ett tillskott mot sömnproblem och redan efter första tabletten sov hon som en stock – hela natten. Och i dag är Ewa frisk igen.

Ewa Nilsson i Piteå blev mamma senare i livet. Hon fick sitt första och enda barn när hon närmade sig 40 år. Småbarnsåren, med en hel del sömnlösa nätter, gjorde henne slutkörd samtidigt som hon hade ett ansvarsfullt och krävande jobb. Hon fick dessutom gallbesvär, ischias och en godartad tumör i bisköldkörteln.
– I många år har jag levt med tarmsjukdomen ulcerös colit, som blev värre när jag fick mens. Åren efter att jag födde min dotter var verkligen kaotiska och jag fick lära känna min kropp på ett brutalt sätt. Men det var kanske just min starka intuition som gjorde att jag kände på mig att mina vanliga mag- och tarmproblem var något annat än den där sensommaren för snart fem år sedan, säger Ewa till Kurera.

Läs också: 7 annorlunda tips för bättre sömn

 

Fick problem att sova
För någonstans där inne hade Ewa den oroande känslan av att hon faktiskt fått cancer i magen. Och hon hade rätt. När magsmärtan blev för övermäktig fick Ewa åka in akut igen och operera bort blindtarmen. Vid en biopsi i samband med operationen upptäckte man att Ewa hade haft en tumör i blindtarmen och när den hade växt och spruckit hade den spridit sig i hela buken och gett Ewa bukhinnecancer. Då skickade man Ewa till en klinik i Uppsala som specialiserat sig på den här typen av operation.
– Operationen, som gjordes i Uppsala i februari 2013, tog åtta timmar och allt gick bra. Jag hade fått hjälp i tid och prognosen var mycket bra. Men under tiden jag var sjukskriven började allt som hänt mig komma ifatt. Jag fick sömnproblem, något jag tidigare aldrig haft. Och nu kunde kroppen helt enkelt inte slappna av, berättar Ewa.

Sjukskrevs för depression
När Ewa började jobba igen startade hon med några få timmar per dag. Men hon kände att hon inte riktigt var redo att jobba efter allt hon gått igenom.
– Efter en sådan omfattande operation och flera år av stress behövde jag egentligen bara lugn och ro. Jag hade 55 stygn på magen och hade gått ner tio kilo. Jag förlorade förmågan att uttrycka mig verbalt och sätta gränser. Jag fick alldeles för avancerade uppgifter och klarade inte av att lösa dem. Hösten samma år orkade varken kropp eller psyke, berätta Ewa.

Läs också: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

Nära utmattningsdepression
Trötthet och sömnproblem fick henne att söka hjälp hos en psykiatriker och när läkaren förklarade det allvarliga i situationen så förstod Ewa att hon var nära en djup utmattningsdepression. Men som tur var hamnade Ewa aldrig där.

Provade sin mans kosttillskott mot sömnproblem
Hon blev sjukskriven igen, fick insomningstabletter och antidepressiv medicin och sömnen blev lite bättre. Året därpå hittade Ewa av en tillfällighet ett kosttillskott för bättre nattsömn i köksskåpet. Tabletterna hade hon köpt till sin man för länge sedan, men de ville han inte ta, trots sin dåliga sömn.
– Jag provade dem och de fungerade mycket bra. När de var slut gick jag till hälsokosten och skulle köpa nya men eftersom de inte fanns längre så rekommenderades jag Melissa Dream, som innehåller örter med en lugnande effekt och gör att jag kommer till ro snabbt. Från första natten jag tog dem har jag somnat snabbt och sovit gott hela natten, säger Ewa.

Läs också: Sömn boostar inlärningsförmågan

Har fått tillbaka livskvaliteten
Ewa bestämde sig för att sluta med insomningstabletterna för att inte bli beroende. Och tack vare att hon sover så bra kunde hon också sluta med den antidepressiva medicinen.
– Jag hade aldrig några problem att sova innan jag fick cancer. Nu sover jag sex-sju timmar varje natt och sömnen är djup och lugn. Det känns skönt att veta att jag inte behöver några kemiska preparat för att sova. Jag vaknar oftast varje natt och behöver gå på toaletten, men jag har inga problem att somna om, berättar hon.

Kollegans fru provade dem av misstag
Den goda effekten hon fått av Melissa Dream har gjort att hon rekommenderat den till alla hon känner med sömnproblem. Bland annat har en kollega på hennes jobb börjat med tillskottet eftersom han tidvis sover dåligt.
– Han berättade för mig att hans fru råkat ta fel tabletter en gång när de skulle åka på semester. Hon trodde att det var hennes B-vitaminer. Frun somnade med en gång och sov under den flera timmar långa resan. Så nog fungerar det bra, säger Ewa och skrattar.

Läs också: 18 bra knep för bättre sömn!

Sover nu djupt hela natten och somnar om snabbt
Ewas styrka har äntligen återvänt. Hon är tillbaka på jobbet och kan både prestera och fokusera igen. Nu tänker hon ta tag i den kroppsliga hälsan. Den antidepressiva medicinen gjorde att hon gick upp tio kilo och det ska hon ändra på.
– Jag har fått en helt annan livskvalitet nu. Jag vet att jag kommer att sova djupt hela natten och jag somnar om snabbt. Förut stressades jag alltid av att inte veta hur lite sömn jag skulle få och jag oroade mig för att vara trött på jobbet. Det känns tryggt med Melissa Dream, säger Ewa.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Ewa Nilsson
Ålder: 53 år.
Bor: Öjebyn utanför Piteå.
Familj: Gift och har en dotter på 14 år samt hunden Rossi som är en beagle.
Gör: Mellanchef på Scania inom underhåll.
Fritid: Läser mycket svenska deckare. Hemma på gården har hon skapat en italiensk trädgård och förra året skaffade hon ett växthus. Ewa går gärna på olika kulturevenemang.
Hälsomotto: Att leva i nuet. Livet kan förändras otroligt snabbt. Men det är också viktigt att vara tacksam för det man har men även att tillåta sig att sörja det
man gått igenom.

Du är inte ensam
• Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter.
• Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00.
• De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.
• 18-20 grader är lagom temperatur i sovrummet.
• Undvik att äta kolhydrater på kvällen –de ger kroppen energi och gör dig pigg.
• Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.
• Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.
• Söndagsnätter är sömnbesvär ofta som värst. 50 procent av de med sömnbesvär har mest problem på söndagsnätterna.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan två och tre.
• Var femte av dem som ligger vakna på nätterna är vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• 30 procent av kvinnorna och 25 procent av männen blir stressade av att ligga vakna.
• 41 procent av personer med sömnproblem är oroande för sin ekonomi.

Naturlig hjälp

Citronmeliss är lugnande och rogivande. Örten har i urminnestider brukats för sin goda effekt vid stress, oro och sömnbesvär. Citronmelissens lugnande och kramplösande egenskaper är också till hjälp för nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk.

Kamomill har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.

B-vitamin har en lugnande effekt på humör och nervsystem.

Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen.

Grönt te innehåller aminosyran L-teanin som i studier visat sig kunna öka nivåerna av dopamin som ger välbefinnande. Aminosyran ökar också nivåerna av tryptofan som gör att kroppen kan tillverka serotonin och melatonin som gör att vi kan slappna av och somna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Minskade dioxinhalter i ekologiska ägg

Eko/miljö

Hösten 2016 kom rapporter om ökande halter av dioxiner och PCB i ekologiska ägg. Foderföretagen har sedan dess minskat mängden fiskmjöl i hönornas värpfoder, vilket har gjort att halten av dioxin och dioxinlika PCB i äggen halverats.

Mer ork och bättre träningsresultat

Mer ork och bättre träningsresultat

Naturlig hälsa

Det är nog åldern. Det var den första tanken som slog Ann-Louise Gustafsson när kroppen inte riktigt ville hänga med på gymmet i höstas. Hon var ju ändå 54 år. Men hälsointresserad som hon är, började hon botanisera i hälsokostbutikernas utbud utifall det skulle finnas någon ört mot orkeslösheten. Det gjorde det.

Berit och hund, tassar, fästing och vatten

Så skyddar du hunden i sommar

Naturlig hälsa

Sommartid är det extra mycket att tänka på för den som har hund med orosmoln som fästingar och påfrestande värme. Kurera bad Berit Kristiansen om hennes bästa tips på hur vi tar hand om våra fyrbenta vänner i sommarvärmen.

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.