Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ewa Nilsson i soffan med sin hund

Foto: Maria Fäldt

Ewas svåra sömnproblem försvann över en natt

Fakta

Namn: Ewa Nilsson
Ålder: 53 år.
Bor: Öjebyn utanför Piteå.
Familj: Gift och har en dotter på 14 år samt hunden Rossi som är en beagle.
Gör: Mellanchef på Scania inom underhåll.
Fritid: Läser mycket svenska deckare. Hemma på gården har hon skapat en italiensk trädgård och förra året skaffade hon ett växthus. Ewa går gärna på olika kulturevenemang.
Hälsomotto: Att leva i nuet. Livet kan förändras otroligt snabbt. Men det är också viktigt att vara tacksam för det man har men även att tillåta sig att sörja det
man gått igenom.

Du är inte ensam
• Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter.
• Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00.
• De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.
• 18-20 grader är lagom temperatur i sovrummet.
• Undvik att äta kolhydrater på kvällen –de ger kroppen energi och gör dig pigg.
• Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.
• Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.
• Söndagsnätter är sömnbesvär ofta som värst. 50 procent av de med sömnbesvär har mest problem på söndagsnätterna.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan två och tre.
• Var femte av dem som ligger vakna på nätterna är vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• 30 procent av kvinnorna och 25 procent av männen blir stressade av att ligga vakna.
• 41 procent av personer med sömnproblem är oroande för sin ekonomi.

Naturlig hjälp

Citronmeliss är lugnande och rogivande. Örten har i urminnestider brukats för sin goda effekt vid stress, oro och sömnbesvär. Citronmelissens lugnande och kramplösande egenskaper är också till hjälp för nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk.

Kamomill har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.

B-vitamin har en lugnande effekt på humör och nervsystem.

Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen.

Grönt te innehåller aminosyran L-teanin som i studier visat sig kunna öka nivåerna av dopamin som ger välbefinnande. Aminosyran ökar också nivåerna av tryptofan som gör att kroppen kan tillverka serotonin och melatonin som gör att vi kan slappna av och somna.

För fem år sedan när Ewa Nilsson fick reda på att hon hade cancer i hela buken rasade livet ihop – trots att cancerprognosen var bra. Ewa som aldrig haft problem med sömnen fick plötsligt svår att sova. Men för drygt två år sedan hittade hon ett tillskott mot sömnproblem och redan efter första tabletten sov hon som en stock – hela natten. Och i dag är Ewa frisk igen.

Ewa Nilsson i Piteå blev mamma senare i livet. Hon fick sitt första och enda barn när hon närmade sig 40 år. Småbarnsåren, med en hel del sömnlösa nätter, gjorde henne slutkörd samtidigt som hon hade ett ansvarsfullt och krävande jobb. Hon fick dessutom gallbesvär, ischias och en godartad tumör i bisköldkörteln.
– I många år har jag levt med tarmsjukdomen ulcerös colit, som blev värre när jag fick mens. Åren efter att jag födde min dotter var verkligen kaotiska och jag fick lära känna min kropp på ett brutalt sätt. Men det var kanske just min starka intuition som gjorde att jag kände på mig att mina vanliga mag- och tarmproblem var något annat än den där sensommaren för snart fem år sedan, säger Ewa till Kurera.

 

Läs också: 7 annorlunda tips för bättre sömn

Fick problem att sova
För någonstans där inne hade Ewa den oroande känslan av att hon faktiskt fått cancer i magen. Och hon hade rätt. När magsmärtan blev för övermäktig fick Ewa åka in akut igen och operera bort blindtarmen. Vid en biopsi i samband med operationen upptäckte man att Ewa hade haft en tumör i blindtarmen och när den hade växt och spruckit hade den spridit sig i hela buken och gett Ewa bukhinnecancer. Då skickade man Ewa till en klinik i Uppsala som specialiserat sig på den här typen av operation.
– Operationen, som gjordes i Uppsala i februari 2013, tog åtta timmar och allt gick bra. Jag hade fått hjälp i tid och prognosen var mycket bra. Men under tiden jag var sjukskriven började allt som hänt mig komma ifatt. Jag fick sömnproblem, något jag tidigare aldrig haft. Och nu kunde kroppen helt enkelt inte slappna av, berättar Ewa.

Sjukskrevs för depression
När Ewa började jobba igen startade hon med några få timmar per dag. Men hon kände att hon inte riktigt var redo att jobba efter allt hon gått igenom.
– Efter en sådan omfattande operation och flera år av stress behövde jag egentligen bara lugn och ro. Jag hade 55 stygn på magen och hade gått ner tio kilo. Jag förlorade förmågan att uttrycka mig verbalt och sätta gränser. Jag fick alldeles för avancerade uppgifter och klarade inte av att lösa dem. Hösten samma år orkade varken kropp eller psyke, berätta Ewa.

Läs också: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

Nära utmattningsdepression
Trötthet och sömnproblem fick henne att söka hjälp hos en psykiatriker och när läkaren förklarade det allvarliga i situationen så förstod Ewa att hon var nära en djup utmattningsdepression. Men som tur var hamnade Ewa aldrig där.

Provade sin mans kosttillskott mot sömnproblem
Hon blev sjukskriven igen, fick insomningstabletter och antidepressiv medicin och sömnen blev lite bättre. Året därpå hittade Ewa av en tillfällighet ett kosttillskott för bättre nattsömn i köksskåpet. Tabletterna hade hon köpt till sin man för länge sedan, men de ville han inte ta, trots sin dåliga sömn.
– Jag provade dem och de fungerade mycket bra. När de var slut gick jag till hälsokosten och skulle köpa nya men eftersom de inte fanns längre så rekommenderades jag Melissa Dream, som innehåller örter med en lugnande effekt och gör att jag kommer till ro snabbt. Från första natten jag tog dem har jag somnat snabbt och sovit gott hela natten, säger Ewa.

Läs också: Sömn boostar inlärningsförmågan

Har fått tillbaka livskvaliteten
Ewa bestämde sig för att sluta med insomningstabletterna för att inte bli beroende. Och tack vare att hon sover så bra kunde hon också sluta med den antidepressiva medicinen.
– Jag hade aldrig några problem att sova innan jag fick cancer. Nu sover jag sex-sju timmar varje natt och sömnen är djup och lugn. Det känns skönt att veta att jag inte behöver några kemiska preparat för att sova. Jag vaknar oftast varje natt och behöver gå på toaletten, men jag har inga problem att somna om, berättar hon.

 

Kollegans fru provade dem av misstag
Den goda effekten hon fått av Melissa Dream har gjort att hon rekommenderat den till alla hon känner med sömnproblem. Bland annat har en kollega på hennes jobb börjat med tillskottet eftersom han tidvis sover dåligt.
– Han berättade för mig att hans fru råkat ta fel tabletter en gång när de skulle åka på semester. Hon trodde att det var hennes B-vitaminer. Frun somnade med en gång och sov under den flera timmar långa resan. Så nog fungerar det bra, säger Ewa och skrattar.

Läs också: 18 bra knep för bättre sömn!

Sover nu djupt hela natten och somnar om snabbt
Ewas styrka har äntligen återvänt. Hon är tillbaka på jobbet och kan både prestera och fokusera igen. Nu tänker hon ta tag i den kroppsliga hälsan. Den antidepressiva medicinen gjorde att hon gick upp tio kilo och det ska hon ändra på.
– Jag har fått en helt annan livskvalitet nu. Jag vet att jag kommer att sova djupt hela natten och jag somnar om snabbt. Förut stressades jag alltid av att inte veta hur lite sömn jag skulle få och jag oroade mig för att vara trött på jobbet. Det känns tryggt med Melissa Dream, säger Ewa.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Ewa Nilsson
Ålder: 53 år.
Bor: Öjebyn utanför Piteå.
Familj: Gift och har en dotter på 14 år samt hunden Rossi som är en beagle.
Gör: Mellanchef på Scania inom underhåll.
Fritid: Läser mycket svenska deckare. Hemma på gården har hon skapat en italiensk trädgård och förra året skaffade hon ett växthus. Ewa går gärna på olika kulturevenemang.
Hälsomotto: Att leva i nuet. Livet kan förändras otroligt snabbt. Men det är också viktigt att vara tacksam för det man har men även att tillåta sig att sörja det
man gått igenom.

Du är inte ensam
• Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter.
• Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00.
• De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.
• 18-20 grader är lagom temperatur i sovrummet.
• Undvik att äta kolhydrater på kvällen –de ger kroppen energi och gör dig pigg.
• Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.
• Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.
• Söndagsnätter är sömnbesvär ofta som värst. 50 procent av de med sömnbesvär har mest problem på söndagsnätterna.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan två och tre.
• Var femte av dem som ligger vakna på nätterna är vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• 30 procent av kvinnorna och 25 procent av männen blir stressade av att ligga vakna.
• 41 procent av personer med sömnproblem är oroande för sin ekonomi.

Naturlig hjälp

Citronmeliss är lugnande och rogivande. Örten har i urminnestider brukats för sin goda effekt vid stress, oro och sömnbesvär. Citronmelissens lugnande och kramplösande egenskaper är också till hjälp för nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk.

Kamomill har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.

B-vitamin har en lugnande effekt på humör och nervsystem.

Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen.

Grönt te innehåller aminosyran L-teanin som i studier visat sig kunna öka nivåerna av dopamin som ger välbefinnande. Aminosyran ökar också nivåerna av tryptofan som gör att kroppen kan tillverka serotonin och melatonin som gör att vi kan slappna av och somna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

 

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.