Ewa Nilsson i soffan med sin hund

Foto: Maria Fäldt

Ewas svåra sömnproblem försvann över en natt

Fakta

Namn: Ewa Nilsson
Ålder: 53 år.
Bor: Öjebyn utanför Piteå.
Familj: Gift och har en dotter på 14 år samt hunden Rossi som är en beagle.
Gör: Mellanchef på Scania inom underhåll.
Fritid: Läser mycket svenska deckare. Hemma på gården har hon skapat en italiensk trädgård och förra året skaffade hon ett växthus. Ewa går gärna på olika kulturevenemang.
Hälsomotto: Att leva i nuet. Livet kan förändras otroligt snabbt. Men det är också viktigt att vara tacksam för det man har men även att tillåta sig att sörja det
man gått igenom.

Du är inte ensam
• Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter.
• Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00.
• De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.
• 18-20 grader är lagom temperatur i sovrummet.
• Undvik att äta kolhydrater på kvällen –de ger kroppen energi och gör dig pigg.
• Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.
• Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.
• Söndagsnätter är sömnbesvär ofta som värst. 50 procent av de med sömnbesvär har mest problem på söndagsnätterna.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan två och tre.
• Var femte av dem som ligger vakna på nätterna är vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• 30 procent av kvinnorna och 25 procent av männen blir stressade av att ligga vakna.
• 41 procent av personer med sömnproblem är oroande för sin ekonomi.

Naturlig hjälp

Citronmeliss är lugnande och rogivande. Örten har i urminnestider brukats för sin goda effekt vid stress, oro och sömnbesvär. Citronmelissens lugnande och kramplösande egenskaper är också till hjälp för nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk.

Kamomill har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.

B-vitamin har en lugnande effekt på humör och nervsystem.

Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen.

Grönt te innehåller aminosyran L-teanin som i studier visat sig kunna öka nivåerna av dopamin som ger välbefinnande. Aminosyran ökar också nivåerna av tryptofan som gör att kroppen kan tillverka serotonin och melatonin som gör att vi kan slappna av och somna.

För fem år sedan när Ewa Nilsson fick reda på att hon hade cancer i hela buken rasade livet ihop – trots att cancerprognosen var bra. Ewa som aldrig haft problem med sömnen fick plötsligt svår att sova. Men för drygt två år sedan hittade hon ett tillskott mot sömnproblem och redan efter första tabletten sov hon som en stock – hela natten. Och i dag är Ewa frisk igen.

Ewa Nilsson i Piteå blev mamma senare i livet. Hon fick sitt första och enda barn när hon närmade sig 40 år. Småbarnsåren, med en hel del sömnlösa nätter, gjorde henne slutkörd samtidigt som hon hade ett ansvarsfullt och krävande jobb. Hon fick dessutom gallbesvär, ischias och en godartad tumör i bisköldkörteln.
– I många år har jag levt med tarmsjukdomen ulcerös colit, som blev värre när jag fick mens. Åren efter att jag födde min dotter var verkligen kaotiska och jag fick lära känna min kropp på ett brutalt sätt. Men det var kanske just min starka intuition som gjorde att jag kände på mig att mina vanliga mag- och tarmproblem var något annat än den där sensommaren för snart fem år sedan, säger Ewa till Kurera.

Läs också: 7 annorlunda tips för bättre sömn

 

Fick problem att sova
För någonstans där inne hade Ewa den oroande känslan av att hon faktiskt fått cancer i magen. Och hon hade rätt. När magsmärtan blev för övermäktig fick Ewa åka in akut igen och operera bort blindtarmen. Vid en biopsi i samband med operationen upptäckte man att Ewa hade haft en tumör i blindtarmen och när den hade växt och spruckit hade den spridit sig i hela buken och gett Ewa bukhinnecancer. Då skickade man Ewa till en klinik i Uppsala som specialiserat sig på den här typen av operation.
– Operationen, som gjordes i Uppsala i februari 2013, tog åtta timmar och allt gick bra. Jag hade fått hjälp i tid och prognosen var mycket bra. Men under tiden jag var sjukskriven började allt som hänt mig komma ifatt. Jag fick sömnproblem, något jag tidigare aldrig haft. Och nu kunde kroppen helt enkelt inte slappna av, berättar Ewa.

Sjukskrevs för depression
När Ewa började jobba igen startade hon med några få timmar per dag. Men hon kände att hon inte riktigt var redo att jobba efter allt hon gått igenom.
– Efter en sådan omfattande operation och flera år av stress behövde jag egentligen bara lugn och ro. Jag hade 55 stygn på magen och hade gått ner tio kilo. Jag förlorade förmågan att uttrycka mig verbalt och sätta gränser. Jag fick alldeles för avancerade uppgifter och klarade inte av att lösa dem. Hösten samma år orkade varken kropp eller psyke, berätta Ewa.

Läs också: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

Nära utmattningsdepression
Trötthet och sömnproblem fick henne att söka hjälp hos en psykiatriker och när läkaren förklarade det allvarliga i situationen så förstod Ewa att hon var nära en djup utmattningsdepression. Men som tur var hamnade Ewa aldrig där.

Provade sin mans kosttillskott mot sömnproblem
Hon blev sjukskriven igen, fick insomningstabletter och antidepressiv medicin och sömnen blev lite bättre. Året därpå hittade Ewa av en tillfällighet ett kosttillskott för bättre nattsömn i köksskåpet. Tabletterna hade hon köpt till sin man för länge sedan, men de ville han inte ta, trots sin dåliga sömn.
– Jag provade dem och de fungerade mycket bra. När de var slut gick jag till hälsokosten och skulle köpa nya men eftersom de inte fanns längre så rekommenderades jag Melissa Dream, som innehåller örter med en lugnande effekt och gör att jag kommer till ro snabbt. Från första natten jag tog dem har jag somnat snabbt och sovit gott hela natten, säger Ewa.

Läs också: Sömn boostar inlärningsförmågan

Har fått tillbaka livskvaliteten
Ewa bestämde sig för att sluta med insomningstabletterna för att inte bli beroende. Och tack vare att hon sover så bra kunde hon också sluta med den antidepressiva medicinen.
– Jag hade aldrig några problem att sova innan jag fick cancer. Nu sover jag sex-sju timmar varje natt och sömnen är djup och lugn. Det känns skönt att veta att jag inte behöver några kemiska preparat för att sova. Jag vaknar oftast varje natt och behöver gå på toaletten, men jag har inga problem att somna om, berättar hon.

Kollegans fru provade dem av misstag
Den goda effekten hon fått av Melissa Dream har gjort att hon rekommenderat den till alla hon känner med sömnproblem. Bland annat har en kollega på hennes jobb börjat med tillskottet eftersom han tidvis sover dåligt.
– Han berättade för mig att hans fru råkat ta fel tabletter en gång när de skulle åka på semester. Hon trodde att det var hennes B-vitaminer. Frun somnade med en gång och sov under den flera timmar långa resan. Så nog fungerar det bra, säger Ewa och skrattar.

Läs också: 18 bra knep för bättre sömn!

Sover nu djupt hela natten och somnar om snabbt
Ewas styrka har äntligen återvänt. Hon är tillbaka på jobbet och kan både prestera och fokusera igen. Nu tänker hon ta tag i den kroppsliga hälsan. Den antidepressiva medicinen gjorde att hon gick upp tio kilo och det ska hon ändra på.
– Jag har fått en helt annan livskvalitet nu. Jag vet att jag kommer att sova djupt hela natten och jag somnar om snabbt. Förut stressades jag alltid av att inte veta hur lite sömn jag skulle få och jag oroade mig för att vara trött på jobbet. Det känns tryggt med Melissa Dream, säger Ewa.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Ewa Nilsson
Ålder: 53 år.
Bor: Öjebyn utanför Piteå.
Familj: Gift och har en dotter på 14 år samt hunden Rossi som är en beagle.
Gör: Mellanchef på Scania inom underhåll.
Fritid: Läser mycket svenska deckare. Hemma på gården har hon skapat en italiensk trädgård och förra året skaffade hon ett växthus. Ewa går gärna på olika kulturevenemang.
Hälsomotto: Att leva i nuet. Livet kan förändras otroligt snabbt. Men det är också viktigt att vara tacksam för det man har men även att tillåta sig att sörja det
man gått igenom.

Du är inte ensam
• Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter.
• Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00.
• De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.
• 18-20 grader är lagom temperatur i sovrummet.
• Undvik att äta kolhydrater på kvällen –de ger kroppen energi och gör dig pigg.
• Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.
• Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.
• Söndagsnätter är sömnbesvär ofta som värst. 50 procent av de med sömnbesvär har mest problem på söndagsnätterna.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan två och tre.
• Var femte av dem som ligger vakna på nätterna är vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• 30 procent av kvinnorna och 25 procent av männen blir stressade av att ligga vakna.
• 41 procent av personer med sömnproblem är oroande för sin ekonomi.

Naturlig hjälp

Citronmeliss är lugnande och rogivande. Örten har i urminnestider brukats för sin goda effekt vid stress, oro och sömnbesvär. Citronmelissens lugnande och kramplösande egenskaper är också till hjälp för nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk.

Kamomill har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.

B-vitamin har en lugnande effekt på humör och nervsystem.

Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen.

Grönt te innehåller aminosyran L-teanin som i studier visat sig kunna öka nivåerna av dopamin som ger välbefinnande. Aminosyran ökar också nivåerna av tryptofan som gör att kroppen kan tillverka serotonin och melatonin som gör att vi kan slappna av och somna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fem tips som dämpar stress och oro vid IBS

Mage

Mellan en och två miljoner svenskar lider av den kroniska magåkomman IBS, att samtidigt lida av stress och oro hör inte till ovanligheterna och kan förvärra besvären ytterligare. Fysio- och KBT-terapeuten Åsa Österlund förklarar hur det hänger ihop och delar med sig av sina bästa tips för att lindra stress och oro.

När hjärnan fick rätt näring släppte hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.