Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Vill du köpa Karins bok?

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha.
Nu har Karin skrivit boken “15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv.
Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken.
Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Karin Isberg är författare, coach utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness. Och en mycket inspirerande sådan. Trots att det är snart två år sedan hon intervjuades i artikeln Experten: Det här alla veta om utmattning är artikeln fortfarande uppe och klättrar bland de mest lästa förvånansvärt ofta. Antagligen för att ämnet fortfarande är högaktuellt.

Karin Isbergs bokomslag till "15 sätt att bli fri från stress"Nu är Karin Isberg aktuell med sin nya bok “15 sätt att bli fri från stress”. Kurera tog sig ett snack med henne om boken, hur den kom till och lite mer detaljerat om vad artikelserien kommer att ta upp.

 

Varför har du skrivit en ny bok om stress?
– Jag har hållit föredrag om stresshantering i flera år och insett att det finns väldigt många missförstånd om vad stress är och hur vi själva kan påverka vår stress. Så när bokförlaget Harper Collins hörde av sig och frågade om jag ville skriva en bok om stresslindring var det självklart att svara ja.

Vilka är de vanligaste missförstånden om stress?
– Det är framför allt tre insikter om stress som är viktiga att förmedla: Stress är inte vad vi tror att det är, mycket av stressen i våra liv är självpåtagen och därmed helt onödig och vi kan påverka vår stress mer än vad vi tror.

LÄS OCKSÅ: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Du brukar prata om människans 4C. Vad menas med det?
– 4C är ett begrepp från amerikansk hjärnforskning som beskriver människans naturliga tillstånd: Calm, Content, Caring and Creative. Det vill säga att det är medfött för alla människor att vara lugna, nöjda, omtänksamma och kreativa.

Du menar alltså att det är naturligt för oss att vara lugna?
– Ja, när våra hjärnor befinner sig i ett receptivt, ostressat tillstånd är vi helt naturligt glada och tålmodiga mot andra, vi har många idéer och behåller lugnet vid konflikter. Alla våra goda sidor kommer fram. Vi är den bästa versionen av oss själva.

Varför beter vi oss inte på det här naturliga sättet?
– För att vi är stressade. Då befinner sig våra hjärnor i ett reaktivt tillstånd och vi blir uppjagade, missnöjda, lättirriterade, egoistiska och trångsynta. Det här går ut över vårt välmående, våra jobb och våra relationer. Men under ytan finns alltid den stressfria versionen av oss själva och bara väntar på att få komma fram.

Läs också: Probiotika minskar negativa tankar

Kan man bli helt stressfri och alltid vara lugn och nöjd?
– Nej, helt fria från stress kan vi inte bli. Och vi ska heller inte bli det, eftersom stress fyller en viktig överlevnadsfunktion. Vi ska reagera med stress om vi står inför en fara. Däremot kan vi bli fria från självpåtagen och onödig stress och styra över hur vi hanterar situationer som gör oss stressade.

Vad kommer läsarna att lära sig i artikelserien?
– Läsarna kommer få praktiska och enkla råd så att de snabbt sänker stressen och kommer i kontakt med den lugna, nöjda, omtänksamma och kreativa versionen av sig själva. Jag kan garantera att de kommer märka skillnad i hur bra de mår och hur stressade de är.

Av Isabelle G Hedander

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Stressexperten: ”Steg ett för att minska ohälsosam stress”
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: ”Välj dina strider”
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Se det goda i andra”
• 
Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
 Stressexperten: ”Ta ansvar för ditt liv”
• 
Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”
• Stressexperten: ”Hantera din självkritik”
• 
Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Vill du köpa Karins bok?

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?

bulgursalad

Saftig bulgursallad med mandel

Recept

Saftig, sammetslen bulgur i sällskap av grönsaker. Servera som huvuddelen av en måltid och komplettera med valfritt protein eller mer grönsaker. Resterna passar förträffligt i matlådan.

rosor

”De är blommornas Rolls royce”

Hud

Rosor har en air av romantik kring sig, de uppskattas både för sin skönhet och sin ljuvliga doft men vad kanske inte alla känner till är att de även har medicinska egenskaper – särskilt gynnsamma är de för huden.