Experten: “Fem sätt att öka din mentala styrka”

Fakta

Namn: Olof Röhlander.
Ålder: 39 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Frun Anna och hunden Malte.
Sysselsättning: Föreläsare, inspiratör, mental coach och författare.
Aktuell med: Föreläsningsturné och nya boken "Konsten att njuta av livet - men ändå få saker gjorda" som kommer ut i handeln 10 januari 2016 men som redan nu kan förbeställas.
Olof på sociala medier:
Hemsida: Upphopp.se Instagram: olofrohlander , Blogg: Olof Röhlander.se , Twitter: @olofrohlander
Bakgrund och övrig kuriosa: Hans två första böcker heter: "Det blir alltid som man tänkt sig" och "Bli en vinnarskalle - Handbok i mental träning".
Är mannen bakom appen "PeppApp" och hostar två podcasts: "Det goda samtalet" och "Olof och Rickards Podcast" (tillsammans med programledarkompisen Rickard Olsson).
Har en bakgrund som elitspelare i bordtennis. Är född i Matfors. Kallar sig ateist - och handelsresande i drömmar (begreppen används dock vid skilda tillfällen).

Steg ett för den som vill utvecklas och stärka sitt psyke är att införskaffa kännedom om styrkor och svagheter – och sedan aktivt utmana dessa.
Med mentala styrketränaren Olof Röhlanders råd blir det mindre läskigt.

Olof Röhlander är inte utbildad psykolog eller terapeut utan licensierad mental tränare och certifierad coach. På sin blogg kallar han sig även skämtsamt för handelsresande i drömmar.
Han är bara 39 år men kan sedan rätt många år titulera sig en av Sveriges mest populära föreläsare. Han har även hunnit skriva tre böcker, varav den tredje släpps i handeln efter jul.
Här tipsar han om fem sätt att hjälpa sig själv öka sin mentala styrka.

 

► Läs också: 5 saker alla borde veta om utmattning

 

Olofs 5 knep för att öka mental styrka

1. Anta nya utmaningar
– Problem kan ses som ett sätt att växa. Utan problem, hinder och utmaningar kan vi inte växa som vi vill. Så träna på att se fram emot utmaningar eftersom det kommer att göra dig mentalt starkare. Önska inte att saker blir enklare – önska att du blir ännu bättre.
– Hoppas inte att du ska få en lätt dag – hoppas att du stöter på något som får dig att utvecklas som människa. Det här kan också kallas för störningsträning, där du medvetet utsätter dig för störningar som ett sätt att bibehålla fokus och ett inre lugn.

2. Påminn dig om allt du tidigare lyckats med
– Tänk tillbaka på alla tidigare utmaningar du haft i ditt liv och som du faktiskt har klarat av. Just när du upplevde dem kanske du kände att du aldrig skulle klara det, men två år senare hade du klarat både det och mycket mer.
– Hämta hem trevliga minnen av tidigare segrar och koppla dem till nuet.

Läs också: Probiotika minskar negativa tankar

3. Börja med det du kan och öka svårighetsgraden
– Min mellanstadielärare tipsade ofta om att börja skrivningarna med att svara på de frågor jag är säkrast på först. ”Genom att klara dem så växer du och kan sedan ge dig på de svårare frågorna”. Gör likadant när du har en tuff dag framför dig. Istället för att bli handlingsförlamat, ge dig på något enkelt så att du kommer igång. Sedan kommer självförtroendet att öka och du kan ge dig på de tuffare uppgifterna.

Olof Röhlander, mental styrketränare. Foto:

Olof Röhlander, mental styrketränare. Foto: Jesper Anhede

 

4. Vänta inte på inspiration
– Vi väntar ofta med att få inspiration innan vi sätter igång. Säljare sitter ibland halva morgonen och surfar och dricker kaffe innan de kommer igång. Men uttrycket ”motion creates motion” (rörelse skapar rörelse - reds. anm.) avslöjar att det är genom att börja, oavsett inre motstånd, som man kan bidra till att känslan sedan kommer.
– Har du sagt att du ska göra någonting, så för det och gör det oavsett hur det känns. Varje gång du gör det du sagt att du ska göra ökar ditt självförtroende för dig själv och ditt ord - och därmed också din mentala styrka.

► Läs också: Utmattad? Här är näringen du behöver

5. Hitta fördelar
– Det går att hitta en mening med allt som sker.
Att aktivt ställa sig frågan: ”Vad finns det för positivt med det här?”, är ett sätt att hitta de positiva aspekterna i allt som händer. Vad som än händer i dag så se det som träning i att hitta dolda fördelar även i det som andra upplever som odelat negativt.
–  Detta skulle kunna kallas för ”blessing in disguise” då du går på upptäcktsfärd i att hitta bra saker med alla möten, både dem som stärkt dig och dem som tryckt ner dig.

Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Namn: Olof Röhlander.
Ålder: 39 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Frun Anna och hunden Malte.
Sysselsättning: Föreläsare, inspiratör, mental coach och författare.
Aktuell med: Föreläsningsturné och nya boken "Konsten att njuta av livet - men ändå få saker gjorda" som kommer ut i handeln 10 januari 2016 men som redan nu kan förbeställas.
Olof på sociala medier:
Hemsida: Upphopp.se Instagram: olofrohlander , Blogg: Olof Röhlander.se , Twitter: @olofrohlander
Bakgrund och övrig kuriosa: Hans två första böcker heter: "Det blir alltid som man tänkt sig" och "Bli en vinnarskalle - Handbok i mental träning".
Är mannen bakom appen "PeppApp" och hostar två podcasts: "Det goda samtalet" och "Olof och Rickards Podcast" (tillsammans med programledarkompisen Rickard Olsson).
Har en bakgrund som elitspelare i bordtennis. Är född i Matfors. Kallar sig ateist - och handelsresande i drömmar (begreppen används dock vid skilda tillfällen).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.