Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Experten: “Fem sätt att öka din mentala styrka”

Fakta

Namn: Olof Röhlander.
Ålder: 39 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Frun Anna och hunden Malte.
Sysselsättning: Föreläsare, inspiratör, mental coach och författare.
Aktuell med: Föreläsningsturné och nya boken "Konsten att njuta av livet - men ändå få saker gjorda" som kommer ut i handeln 10 januari 2016 men som redan nu kan förbeställas.
Olof på sociala medier:
Hemsida: Upphopp.se Instagram: olofrohlander , Blogg: Olof Röhlander.se , Twitter: @olofrohlander
Bakgrund och övrig kuriosa: Hans två första böcker heter: "Det blir alltid som man tänkt sig" och "Bli en vinnarskalle - Handbok i mental träning".
Är mannen bakom appen "PeppApp" och hostar två podcasts: "Det goda samtalet" och "Olof och Rickards Podcast" (tillsammans med programledarkompisen Rickard Olsson).
Har en bakgrund som elitspelare i bordtennis. Är född i Matfors. Kallar sig ateist - och handelsresande i drömmar (begreppen används dock vid skilda tillfällen).

Steg ett för den som vill utvecklas och stärka sitt psyke är att införskaffa kännedom om styrkor och svagheter – och sedan aktivt utmana dessa.
Med mentala styrketränaren Olof Röhlanders råd blir det mindre läskigt.

Olof Röhlander är inte utbildad psykolog eller terapeut utan licensierad mental tränare och certifierad coach. På sin blogg kallar han sig även skämtsamt för handelsresande i drömmar.
Han är bara 39 år men kan sedan rätt många år titulera sig en av Sveriges mest populära föreläsare. Han har även hunnit skriva tre böcker, varav den tredje släpps i handeln efter jul.
Här tipsar han om fem sätt att hjälpa sig själv öka sin mentala styrka.

 

► Läs också: 5 saker alla borde veta om utmattning

 

Olofs 5 knep för att öka mental styrka

1. Anta nya utmaningar
– Problem kan ses som ett sätt att växa. Utan problem, hinder och utmaningar kan vi inte växa som vi vill. Så träna på att se fram emot utmaningar eftersom det kommer att göra dig mentalt starkare. Önska inte att saker blir enklare – önska att du blir ännu bättre.
– Hoppas inte att du ska få en lätt dag – hoppas att du stöter på något som får dig att utvecklas som människa. Det här kan också kallas för störningsträning, där du medvetet utsätter dig för störningar som ett sätt att bibehålla fokus och ett inre lugn.

2. Påminn dig om allt du tidigare lyckats med
– Tänk tillbaka på alla tidigare utmaningar du haft i ditt liv och som du faktiskt har klarat av. Just när du upplevde dem kanske du kände att du aldrig skulle klara det, men två år senare hade du klarat både det och mycket mer.
– Hämta hem trevliga minnen av tidigare segrar och koppla dem till nuet.

Läs också: Probiotika minskar negativa tankar

3. Börja med det du kan och öka svårighetsgraden
– Min mellanstadielärare tipsade ofta om att börja skrivningarna med att svara på de frågor jag är säkrast på först. ”Genom att klara dem så växer du och kan sedan ge dig på de svårare frågorna”. Gör likadant när du har en tuff dag framför dig. Istället för att bli handlingsförlamat, ge dig på något enkelt så att du kommer igång. Sedan kommer självförtroendet att öka och du kan ge dig på de tuffare uppgifterna.

Olof Röhlander, mental styrketränare. Foto:

Olof Röhlander, mental styrketränare. Foto: Jesper Anhede

 

4. Vänta inte på inspiration
– Vi väntar ofta med att få inspiration innan vi sätter igång. Säljare sitter ibland halva morgonen och surfar och dricker kaffe innan de kommer igång. Men uttrycket ”motion creates motion” (rörelse skapar rörelse - reds. anm.) avslöjar att det är genom att börja, oavsett inre motstånd, som man kan bidra till att känslan sedan kommer.
– Har du sagt att du ska göra någonting, så för det och gör det oavsett hur det känns. Varje gång du gör det du sagt att du ska göra ökar ditt självförtroende för dig själv och ditt ord - och därmed också din mentala styrka.

► Läs också: Utmattad? Här är näringen du behöver

5. Hitta fördelar
– Det går att hitta en mening med allt som sker.
Att aktivt ställa sig frågan: ”Vad finns det för positivt med det här?”, är ett sätt att hitta de positiva aspekterna i allt som händer. Vad som än händer i dag så se det som träning i att hitta dolda fördelar även i det som andra upplever som odelat negativt.
–  Detta skulle kunna kallas för ”blessing in disguise” då du går på upptäcktsfärd i att hitta bra saker med alla möten, både dem som stärkt dig och dem som tryckt ner dig.

Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Namn: Olof Röhlander.
Ålder: 39 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Frun Anna och hunden Malte.
Sysselsättning: Föreläsare, inspiratör, mental coach och författare.
Aktuell med: Föreläsningsturné och nya boken "Konsten att njuta av livet - men ändå få saker gjorda" som kommer ut i handeln 10 januari 2016 men som redan nu kan förbeställas.
Olof på sociala medier:
Hemsida: Upphopp.se Instagram: olofrohlander , Blogg: Olof Röhlander.se , Twitter: @olofrohlander
Bakgrund och övrig kuriosa: Hans två första böcker heter: "Det blir alltid som man tänkt sig" och "Bli en vinnarskalle - Handbok i mental träning".
Är mannen bakom appen "PeppApp" och hostar två podcasts: "Det goda samtalet" och "Olof och Rickards Podcast" (tillsammans med programledarkompisen Rickard Olsson).
Har en bakgrund som elitspelare i bordtennis. Är född i Matfors. Kallar sig ateist - och handelsresande i drömmar (begreppen används dock vid skilda tillfällen).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.