Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Experten: “Fem sätt att öka din mentala styrka”

Fakta

Namn: Olof Röhlander.
Ålder: 39 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Frun Anna och hunden Malte.
Sysselsättning: Föreläsare, inspiratör, mental coach och författare.
Aktuell med: Föreläsningsturné och nya boken "Konsten att njuta av livet - men ändå få saker gjorda" som kommer ut i handeln 10 januari 2016 men som redan nu kan förbeställas.
Olof på sociala medier:
Hemsida: Upphopp.se Instagram: olofrohlander , Blogg: Olof Röhlander.se , Twitter: @olofrohlander
Bakgrund och övrig kuriosa: Hans två första böcker heter: "Det blir alltid som man tänkt sig" och "Bli en vinnarskalle - Handbok i mental träning".
Är mannen bakom appen "PeppApp" och hostar två podcasts: "Det goda samtalet" och "Olof och Rickards Podcast" (tillsammans med programledarkompisen Rickard Olsson).
Har en bakgrund som elitspelare i bordtennis. Är född i Matfors. Kallar sig ateist - och handelsresande i drömmar (begreppen används dock vid skilda tillfällen).

Steg ett för den som vill utvecklas och stärka sitt psyke är att införskaffa kännedom om styrkor och svagheter – och sedan aktivt utmana dessa.
Med mentala styrketränaren Olof Röhlanders råd blir det mindre läskigt.

Olof Röhlander är inte utbildad psykolog eller terapeut utan licensierad mental tränare och certifierad coach. På sin blogg kallar han sig även skämtsamt för handelsresande i drömmar.
Han är bara 39 år men kan sedan rätt många år titulera sig en av Sveriges mest populära föreläsare. Han har även hunnit skriva tre böcker, varav den tredje släpps i handeln efter jul.
Här tipsar han om fem sätt att hjälpa sig själv öka sin mentala styrka.

 

► Läs också: 5 saker alla borde veta om utmattning

 

Olofs 5 knep för att öka mental styrka

1. Anta nya utmaningar
– Problem kan ses som ett sätt att växa. Utan problem, hinder och utmaningar kan vi inte växa som vi vill. Så träna på att se fram emot utmaningar eftersom det kommer att göra dig mentalt starkare. Önska inte att saker blir enklare – önska att du blir ännu bättre.
– Hoppas inte att du ska få en lätt dag – hoppas att du stöter på något som får dig att utvecklas som människa. Det här kan också kallas för störningsträning, där du medvetet utsätter dig för störningar som ett sätt att bibehålla fokus och ett inre lugn.

2. Påminn dig om allt du tidigare lyckats med
– Tänk tillbaka på alla tidigare utmaningar du haft i ditt liv och som du faktiskt har klarat av. Just när du upplevde dem kanske du kände att du aldrig skulle klara det, men två år senare hade du klarat både det och mycket mer.
– Hämta hem trevliga minnen av tidigare segrar och koppla dem till nuet.

Läs också: Probiotika minskar negativa tankar

3. Börja med det du kan och öka svårighetsgraden
– Min mellanstadielärare tipsade ofta om att börja skrivningarna med att svara på de frågor jag är säkrast på först. ”Genom att klara dem så växer du och kan sedan ge dig på de svårare frågorna”. Gör likadant när du har en tuff dag framför dig. Istället för att bli handlingsförlamat, ge dig på något enkelt så att du kommer igång. Sedan kommer självförtroendet att öka och du kan ge dig på de tuffare uppgifterna.

Olof Röhlander, mental styrketränare. Foto:

Olof Röhlander, mental styrketränare. Foto: Jesper Anhede

 

4. Vänta inte på inspiration
– Vi väntar ofta med att få inspiration innan vi sätter igång. Säljare sitter ibland halva morgonen och surfar och dricker kaffe innan de kommer igång. Men uttrycket ”motion creates motion” (rörelse skapar rörelse - reds. anm.) avslöjar att det är genom att börja, oavsett inre motstånd, som man kan bidra till att känslan sedan kommer.
– Har du sagt att du ska göra någonting, så för det och gör det oavsett hur det känns. Varje gång du gör det du sagt att du ska göra ökar ditt självförtroende för dig själv och ditt ord - och därmed också din mentala styrka.

► Läs också: Utmattad? Här är näringen du behöver

5. Hitta fördelar
– Det går att hitta en mening med allt som sker.
Att aktivt ställa sig frågan: ”Vad finns det för positivt med det här?”, är ett sätt att hitta de positiva aspekterna i allt som händer. Vad som än händer i dag så se det som träning i att hitta dolda fördelar även i det som andra upplever som odelat negativt.
–  Detta skulle kunna kallas för ”blessing in disguise” då du går på upptäcktsfärd i att hitta bra saker med alla möten, både dem som stärkt dig och dem som tryckt ner dig.

Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Namn: Olof Röhlander.
Ålder: 39 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Frun Anna och hunden Malte.
Sysselsättning: Föreläsare, inspiratör, mental coach och författare.
Aktuell med: Föreläsningsturné och nya boken "Konsten att njuta av livet - men ändå få saker gjorda" som kommer ut i handeln 10 januari 2016 men som redan nu kan förbeställas.
Olof på sociala medier:
Hemsida: Upphopp.se Instagram: olofrohlander , Blogg: Olof Röhlander.se , Twitter: @olofrohlander
Bakgrund och övrig kuriosa: Hans två första böcker heter: "Det blir alltid som man tänkt sig" och "Bli en vinnarskalle - Handbok i mental träning".
Är mannen bakom appen "PeppApp" och hostar två podcasts: "Det goda samtalet" och "Olof och Rickards Podcast" (tillsammans med programledarkompisen Rickard Olsson).
Har en bakgrund som elitspelare i bordtennis. Är född i Matfors. Kallar sig ateist - och handelsresande i drömmar (begreppen används dock vid skilda tillfällen).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

 

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

 

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

 

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.