Experten: “Fem sätt att öka din mentala styrka”

Fakta

Namn: Olof Röhlander.
Ålder: 39 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Frun Anna och hunden Malte.
Sysselsättning: Föreläsare, inspiratör, mental coach och författare.
Aktuell med: Föreläsningsturné och nya boken "Konsten att njuta av livet - men ändå få saker gjorda" som kommer ut i handeln 10 januari 2016 men som redan nu kan förbeställas.
Olof på sociala medier:
Hemsida: Upphopp.se Instagram: olofrohlander , Blogg: Olof Röhlander.se , Twitter: @olofrohlander
Bakgrund och övrig kuriosa: Hans två första böcker heter: "Det blir alltid som man tänkt sig" och "Bli en vinnarskalle - Handbok i mental träning".
Är mannen bakom appen "PeppApp" och hostar två podcasts: "Det goda samtalet" och "Olof och Rickards Podcast" (tillsammans med programledarkompisen Rickard Olsson).
Har en bakgrund som elitspelare i bordtennis. Är född i Matfors. Kallar sig ateist - och handelsresande i drömmar (begreppen används dock vid skilda tillfällen).

Steg ett för den som vill utvecklas och stärka sitt psyke är att införskaffa kännedom om styrkor och svagheter – och sedan aktivt utmana dessa.
Med mentala styrketränaren Olof Röhlanders råd blir det mindre läskigt.

Olof Röhlander är inte utbildad psykolog eller terapeut utan licensierad mental tränare och certifierad coach. På sin blogg kallar han sig även skämtsamt för handelsresande i drömmar.
Han är bara 39 år men kan sedan rätt många år titulera sig en av Sveriges mest populära föreläsare. Han har även hunnit skriva tre böcker, varav den tredje släpps i handeln efter jul.
Här tipsar han om fem sätt att hjälpa sig själv öka sin mentala styrka.

 

► Läs också: 5 saker alla borde veta om utmattning

 

Olofs 5 knep för att öka mental styrka

1. Anta nya utmaningar
– Problem kan ses som ett sätt att växa. Utan problem, hinder och utmaningar kan vi inte växa som vi vill. Så träna på att se fram emot utmaningar eftersom det kommer att göra dig mentalt starkare. Önska inte att saker blir enklare – önska att du blir ännu bättre.
– Hoppas inte att du ska få en lätt dag – hoppas att du stöter på något som får dig att utvecklas som människa. Det här kan också kallas för störningsträning, där du medvetet utsätter dig för störningar som ett sätt att bibehålla fokus och ett inre lugn.

2. Påminn dig om allt du tidigare lyckats med
– Tänk tillbaka på alla tidigare utmaningar du haft i ditt liv och som du faktiskt har klarat av. Just när du upplevde dem kanske du kände att du aldrig skulle klara det, men två år senare hade du klarat både det och mycket mer.
– Hämta hem trevliga minnen av tidigare segrar och koppla dem till nuet.

Läs också: Probiotika minskar negativa tankar

3. Börja med det du kan och öka svårighetsgraden
– Min mellanstadielärare tipsade ofta om att börja skrivningarna med att svara på de frågor jag är säkrast på först. ”Genom att klara dem så växer du och kan sedan ge dig på de svårare frågorna”. Gör likadant när du har en tuff dag framför dig. Istället för att bli handlingsförlamat, ge dig på något enkelt så att du kommer igång. Sedan kommer självförtroendet att öka och du kan ge dig på de tuffare uppgifterna.

Olof Röhlander, mental styrketränare. Foto:

Olof Röhlander, mental styrketränare. Foto: Jesper Anhede

 

4. Vänta inte på inspiration
– Vi väntar ofta med att få inspiration innan vi sätter igång. Säljare sitter ibland halva morgonen och surfar och dricker kaffe innan de kommer igång. Men uttrycket ”motion creates motion” (rörelse skapar rörelse - reds. anm.) avslöjar att det är genom att börja, oavsett inre motstånd, som man kan bidra till att känslan sedan kommer.
– Har du sagt att du ska göra någonting, så för det och gör det oavsett hur det känns. Varje gång du gör det du sagt att du ska göra ökar ditt självförtroende för dig själv och ditt ord - och därmed också din mentala styrka.

► Läs också: Utmattad? Här är näringen du behöver

5. Hitta fördelar
– Det går att hitta en mening med allt som sker.
Att aktivt ställa sig frågan: ”Vad finns det för positivt med det här?”, är ett sätt att hitta de positiva aspekterna i allt som händer. Vad som än händer i dag så se det som träning i att hitta dolda fördelar även i det som andra upplever som odelat negativt.
–  Detta skulle kunna kallas för ”blessing in disguise” då du går på upptäcktsfärd i att hitta bra saker med alla möten, både dem som stärkt dig och dem som tryckt ner dig.

Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Namn: Olof Röhlander.
Ålder: 39 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Frun Anna och hunden Malte.
Sysselsättning: Föreläsare, inspiratör, mental coach och författare.
Aktuell med: Föreläsningsturné och nya boken "Konsten att njuta av livet - men ändå få saker gjorda" som kommer ut i handeln 10 januari 2016 men som redan nu kan förbeställas.
Olof på sociala medier:
Hemsida: Upphopp.se Instagram: olofrohlander , Blogg: Olof Röhlander.se , Twitter: @olofrohlander
Bakgrund och övrig kuriosa: Hans två första böcker heter: "Det blir alltid som man tänkt sig" och "Bli en vinnarskalle - Handbok i mental träning".
Är mannen bakom appen "PeppApp" och hostar två podcasts: "Det goda samtalet" och "Olof och Rickards Podcast" (tillsammans med programledarkompisen Rickard Olsson).
Har en bakgrund som elitspelare i bordtennis. Är född i Matfors. Kallar sig ateist - och handelsresande i drömmar (begreppen används dock vid skilda tillfällen).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Mental hälsa

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

 

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.