Experten: "Så solar du säkert" | Kurera.se
Kvinna med solskydd som solar

Experten: “Så solar du säkert”

Vilket solskydd använder du och kanske framförallt – hur använder du det? Det går att njuta av solen i vår och i sommar på ett säkert sätt. Näringsexperten Zarah Öberg berättar hur.

Det viktigaste och enklaste solskyddet är att sola med måtta och för dem med vinterblek hy krävs lite extra försiktighet. Zarah Öberg råder att man  vänjer huden långsamt och skapar ett skydd genom att börja med 10-15 minuter.
– Om du lätt blir röd och har mindre lätt att bli brun, så bör du vara extra försiktig, till skillnad mot dig som har vistats utomlands eller har lätt att bli brun, berättar hon.

Använd alltid ekologiskt
När du väljer solskydd rekommenderar Zarah att du tar hänsyn till både märke och effektivitet samt om den är naturlig eller innehåller tillsatser.
– Det är givetvis bäst att använda ekologiska solkrämer, fria från gifter.

 

D-vitaminet
Det kan också vara en idé att se till att tillgodogöra sig det D-vitamin som solen bjuder på.
– Du omvandlar D-vitamin i kroppen under sommarhalvåret då solens strålar står tillräckligt högt. Mellan höst- och vårdagjämning, tidigt på morgon och på kvällskanten, så står solens strålar för lågt och filtreras bort av molnen, vilket innebär att du behöver sola en stund kring lunchtid.

Zarah Öbergs 10 tips för säker, naturlig solning:

1. Bästa solskyddet för barn är att de har gott om kläder på sig, och att de vistas i skuggan mellan varven. Komplettera med en naturlig solkräm och var noga med att lägga tjocka lager på känsliga områden.

2. Tänk på att allt du smörjer in på huden, också går rakt in i blodomloppet och ditt lymfsystem. Allt du smörjer på huden, skall vara så rent att du kan äta det. Att smörja på sig gifter och sedan gå ut i solen är inte att rekommendera.

3. Vanliga ingredienser i solskyddsmedel, som oxibenson och metoxicinnamat, är kända för att orsaka hormonstörningar och de fungerar även som potentiella cancerframkallande ämnen. Det senaste är dessutom att de är baserade på nanoteknik, som ytterligare ökar riskerna och samtidigt för in ämnen i cellerna, som cellen inte kan avlägsna på naturligt vis. Köp alltid ekologisk solkräm.

4. Många mineralbaserade solskyddsmedel innehåller titandioxid, som påvisats störa celltillväxten. Zinkoxid-baserade solkrämer är mycket dyrare än de billiga kommersiella solskyddsmedel som finns i butiken, men är väl värda att betala lite extra för.

 

5. Bilar och medhavda strandväskor kan bli varma redan under försommaren. Förvara därför alltid solkräm eller andra känsliga saker i en solskyddande miljö och allra helst i en kylväska. Tänk också på att solkrämer oftast inte håller från säsong till säsong. Köp alltid ny kräm inför varje sommar eller semester.

6. Solens gassande kan dämpas med solhattar och solglasögon, men för att tillgodogöra dig solens strålar så bör strålarna nå din hud minst 15 minuter per dag. Allt för mycket kläder minskar hudens tillverkning av D-vitamin.

7. Smörj in huden ordentligt efter solningen, med exempelvis ekologisk kokosolja, aloe vera-creme eller sesamolja som återfuktar och reparerar. Var noga med inpackning av hår, och regelbunda återfuktande kurer för kropp och ansikte.

8. Hudens skydd förbättras avsevärt genom en näringsrik kost. Du erhåller ett gott skydd mot solen när du äter lykopen, betakaroten, zink och D-vitamin. För återhämtning av huden så är E-vitaminrika livsmedel att föredra, som nötter och avokado. Se över om du har brist på dessa näringsämnen och komplettera med tillskott om och när det behövs.

 

9. Lika viktigt att återfukta huden från utsidan, är att återfukta från insidan. Var noga med att dricka ordentligt med vatten, särskilt under soliga dagar. För varje ökning av 10 grader från 20 grader, så bör du öka ditt intag med en liter, där två liter är utgångsläget. Det vill säga; vid 20 grader bör vätskeintaget ligga kring två liter, vid 30 grader på tre liter och vid 40 grader på fyra liter.

10. Om du bränner dig, så återfukta huden på bra vis, gärna med ekologisk aloe vera-gel, olivolja eller avokadoolja som är rik på E-vitamin och/eller lägg återfuktande mask på huden för att återfukta och reparera.

 

Läs mer: www.kostkoll.se eller www.zarahssida.se

Av Emma V Larsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Magsyrahämmande läkemedel ökar risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

 

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare.