Olof Röhlander i svart vitt

Foto: Pontus Höök

Experten: “Så vänder du en motgång till något positivt!”

Olof Röhlanders tips:

1. När du gjort ett misstag – tänk att du behövde göra det misstaget för att lära dig.

2. Sedan tänker du att det var tur att det hände nu och inte längre fram när du har större uppgifter framför dig.

3. Därefter försöker du tänka att det var bra att det hände och hitta anledningar till att det faktiskt var bra.

4. Nu fokuserar du på något helt annat som gör att du släpper det som hänt. Vad är du glad över just nu? Vad är du tacksam över? Vad är du nöjd med?

5. Om det behövs: Rör på dig, skaka loss, hoppa, gör något som får dig att släppa det negativa tillståndet. Sätt på bra musik och dansa loss!

Motgångar är något vi alla upplever. Ibland har man en tendens att ta motgångarna hårt, de sitter som ett fastkletat tuggummi under skon.
Hur ska man hantera en motgång för att den inte ska förstöra dagen?
Olof Röhlander, licensierad mental tränare, certifierad coach, föreläsare och inspiratör ger oss sina tips.

Givetvis bör man först fråga vilken form av motgång det är vi talar om. Talar vi om en missad buss, eller om något större än så? Svaret blir därefter.
– Det man kan säga rent generellt om motgångar är att de har föregåtts av en strävan att uppnå något. Det vill säga att för att kunna haft en motgång behöver man först ha varit på väg någonstans, vilket i sig är positivt, säger Olof Röhlander.

Du kan alltså inte ha haft motgångar om du inte varit i rörelse i någon mån?
– Jag skulle säga att det är en positiv sak att tänka på när man försöker vända en motgång till något annat, mer konstruktivt. Det är snarare det jag fokuserar på när det handlar om hanterande av motgångar, att tänka och göra något konstruktivt utifrån de nya förutsättningarna, menar Olof Röhlander.

 

Ta reda på ditt mål
Ibland finns det flera sätt att se på en situation, där inget kan anses mer sant än det andra, såsom huruvida matte är meningslöst, eller om det är roligt, eller intressant. Det handlar snarare om tolkning, menar Olof Röhlander. Och i de fallen kan man försöka hitta den bästa tolkningen utifrån de mål man har.
Däremot är 1 + 1 = 2, och där finns inte samma öppningar för andra tolkningar, menar han. Men i andra fall handlar det mer om hur man ser på saken.
– Mitt tips är att först fråga sig vilket mål man har, till exempel "jag vill må bra", och utifrån det kan man sedan titta på den missade bussen och kanske tänka "det kanske var lika bra, eftersom jag ändå behövde öva på att ta det lite lugnare. Om inte det här jagar upp mig, då kan inget störa mig idag, säger Olof Röhlander.

"Våga se livet som det är, utan att låtsas eller blunda"
Det går även att använda "konstruktivt tänkande" för att se vilka andra möjligheter det finns.
– Hur kan jag komma fram dit jag ska, förutom med den där missade bussen? De flesta motgångar går att vända till något positivt, eller konstruktivt. Det handlar om övning, och situation. Viktigt är dock att inte pracka på andra det här, för det landar lätt fel, åtminstone om det kommer lite för tätt inpå det inträffade. Även om livet är en inställningsfråga så behöver vissa saker få vara som de är, och behöver inte vändas till något annat. Det handlar om att våga se livet som det är, utan att låtsas eller blunda. Situationen avgör, som jag ser det, avslutar Olof Röhlander.

Av Malin Duvstedt


Olof Röhlanders tips:

1. När du gjort ett misstag – tänk att du behövde göra det misstaget för att lära dig.

2. Sedan tänker du att det var tur att det hände nu och inte längre fram när du har större uppgifter framför dig.

3. Därefter försöker du tänka att det var bra att det hände och hitta anledningar till att det faktiskt var bra.

4. Nu fokuserar du på något helt annat som gör att du släpper det som hänt. Vad är du glad över just nu? Vad är du tacksam över? Vad är du nöjd med?

5. Om det behövs: Rör på dig, skaka loss, hoppa, gör något som får dig att släppa det negativa tillståndet. Sätt på bra musik och dansa loss!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.