Experten tipsar: Därför är vandring bra för din hälsa

Fakta

Namn: Emma V Larsson
Gör: Frilansjournalist
Favoritvandring: Garanterat den 80 mil långa Camino de Santiago och tuffa GR 20 på Korsika som jag gjorde i somras.
Blogg: Frilansäventyret - en blogg om skrivandet, resorna och utomhuslivet

Hösten är en vacker vandringssäsong – i skogen såväl som i fjällen. Inte bara är vandring ett sätt att få stora naturupplevelser – det är nyttigt för både kropp och själ. Vi har pratat med vandringsexperten och äventyrsjournalisten Emma V Larsson som här ger sina tre bästa skäl till varför vandring är bra för dig.

1. Skonsam träningsform
Vandring är en jättebra träningsform som är mycket skonsam. I kuperad terräng får flera stora muskelgrupper arbeta och med ett par stavar håller du igång hela kroppen. Vandring kan leda till flertalet positiva hälsofördelar, som ökad fettförbränning, lägre blodtryck och minskad risk för hjärtsjukdom, diabetes och benskörhet. Om du bär packning blir du stark också. De gånger som jag har varit ute på långvandring har kroppen verkligen skulpterats om och jag har aldrig känt mig starkare.

Läs också: Att vandra 80 mil på El Camino: "Varje dag var ett äventyr"

2. Minskar stress
Det finns inget som får mig att stressa ned så snabbt som en vandring, även om den bara är på ett par timmar. För mig är vandring som meditation på många sätt. Medan kroppen arbetar får sinnet slappna av.  Flera studier har visat att vistelse i naturen och vandring kan sänka stressnivåerna rejält; exempelvis går pulsen ned och mängden av stresshormonet kortisol minskar. Jag är övertygad om att den psykiska ohälsan i samhället skulle kunna minska med hjälp av vandring.

 

Läs också: Vandra och se en annan sida av Mallorca

3. Relationsbyggande
Vandring kan också vara jättebra för dina relationer – med familj, partner såväl som vänner. Jag och min fästman vandrar mycket tillsammans, och dessutom långt. Under dessa vandringar har vi lärt oss att vara tysta med varandra, att hantera svårigheter –som att gå vilse, ha ett skadat knä och vara trött – tillsammans och att peppa när något känns tufft. Det onödiga skalas bort när man vandrar med någon och aldrig tycker jag att samtalen är bättre än där ute på leden.

Läs också: Tid i skogen gör att vi mår bättre - och minskar risken för sjukdomar

Emmas utrustningsfavoriter:

  • Ryggsäcken är jätteviktig för det är mycket som ska stämma. Till exempel ska man välja den packvolym som passar bäst för ens tur. På en dagstur kan man behöva mellan 20-35 liter och på en veckotur med tält kanske man behöver en ryggsäck på 60-90 liter. Eftersom jag gör en del långvandringar så är det jätteviktigt att ryggsäcken sitter perfekt och nästan blir en del av mig. Den som uppfyller alla mina krav är Osprey Aura på 65 liter. Den är verkligen gjord för vandring, långt som kort, med superbra ventilationssystem. Den är dessutom utformad för en kvinnas kropp och är väldigt skön att bära.
  • Jag har insett att gott kaffe gör mig till en glad vandrare. Mitt tidigare frystorkade kaffe är därför nu utbytt till en behändig liten kaffepress som kallas för Handpresso. Den skapar en fantastisk espresso på bara ett ögonblick, mitt ute i vildmarken!
  • Jag vandrar ingenstans utan mitt lilla gaskök. Det är lätt, enkelt att använda och den tuffaste dag kan förgyllas med lite varm mat.

 

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Emma V Larsson
Gör: Frilansjournalist
Favoritvandring: Garanterat den 80 mil långa Camino de Santiago och tuffa GR 20 på Korsika som jag gjorde i somras.
Blogg: Frilansäventyret - en blogg om skrivandet, resorna och utomhuslivet

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.