Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Experten: Yoga bort din stress!

Lever du ett stressigt liv? Testa yoga! Det är bevisat effektivt mot stress.
Här presenterar Veronica Jäderlund, yogalärare och folkhälsovetare fyra asanas – yogapositioner – som hjälper dig att stressa mindre.

Att meditation är ett bra sätt att hantera stress har människan känt till sedan länge, på senare år har även forskningen kommit i kapp och bevisat dess hälsovinster. Meditation sänker produktionen och utsöndringen av stresshormoner i kroppen, den ger en ökad koncentrationsförmåga och ökad närvaro.
► Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

Effektivt mot stress visar forskning
Enligt en forskningsrapport från Yale leder några minuters meditation, några gånger i veckan, till minskad stress och färre negativa känslor samt minskad ångest. Annan forskning har också visat att meditation kan sänka aktiviteten i den del av hjärnan som kopplas till koncentrationsstörningar och ångesttillstånd. Effekterna infann sig oavsett vilken typ av meditationsteknik som användes.

 

Läs också: Expertens tre övningar mot stress

Moving meditation
Inom yogatraditionen pratar man om moving meditation, meditation i samband med rörelse, som en teknik för att finna mindfulness och närvaro. Samtidigt stärker det kroppen och hjälper till att släppa på spänningar som kan leda till obehag och stress.

Fyra övningar som minskar din stress


1. Balasana - barnets position

Balasana - barnets positiion

Kom med fötterna ihop och knäna brett isär, landa med stussen på hälarna, pannan i mattan och arbeta händerna långt framför dig.
Koppla på din ujjayi och på inandning sänk axlarna bort från öronen, på utandning känn tyngd i kroppen och landa ner mot mattan. Stanna i tolv andetag eller sätt klockan på tre minuter.

2. Bhujangasana – kobran (se huvudbild)
Från barnets position, rulla fram med koppen och landa på magen. Placera händerna under axlarna, bredda över bröstet och låt skuldrorna glida ner in mot varandra bak på ryggen. Lyft upp överkroppen och hitta en lätt aktivitet i din händer som vill dra bak, vilket hjälper skuldrorna att jobba in mot varandra. Tänk på att hålla en lång hals och nacke, så lyft bara upp med ryggen så långt att du kan hålla axlarna borta från öronen. Stanna i tolv andetag eller sätt klockan på tre minuter.

► Läs också: 5 hälsofrågor till yogaläraren Veronica ”Vevve” Jäderlund

 

3. Viparita karani - liggande L
Viparita karani - liggande L
Kom över liggandes på ryggen, med benen upp mot en vägg. Känner du ett tryck i ländryggen kan du lägga en filt under sätet eller ländryggen. Sänk axlarna och känn tyngd i hela kroppen som landar dig ner mot mattan.
Andas med din havsandning och stanna i ditt liggande L i tolv andetag eller sätt klockan på tre minuter.

4. Universal rotation
Universal rotation
Kom ner med benen från väggen och landa raklång på mattan. Sträck ut vänster arm som i ett halvt ”T”, krama upp vänster knä mot bröstet och låt det sedan falla över åt höger. Håll vänster axel i golvet, sedan kan vänster knä jobba ner mot att nudda golvet.
Om rotationen blir för intensiv kan du stapla upp kuddar under knät så att du kan slappna av. Håll din havsandning i tolv andetag, eller tre minuter och gör sedan samma åt andra hållet.

Läs också: 17 anledningar att våga yoga

Andningsövningar?
Vill du se alla artikelns samtliga antistress-övningar (två andningstekniker, en visualiserad meditation samt fyra asanas, det vill säga yogapositioner som hjälper dig att stressa mindre) kan du ladda ner hela artikeln som pdf här.

Av Veronica Jägerlund


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.