Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Expertens 5 kostråd för friska kärl – och bra kolesterolvärde

Vad säger experterna om kolesterol och vad innebär begreppet egentligen?
Kurera bad den diplomerade näringsterapeuten Anna Hjelm berätta hur vi ska tänka när det kommer till vår kärlhälsa. 

Inte sällan talas det om begreppet "det dåliga" kolesterolet - men vad betyder det egentligen? Anna Hjelm förklarar.
– När vi pratar om det dåliga eller det farliga kolesterolet handlar det om en process där kolesterolet förändras och det relaterar jag mest till vår inflammatoriska kost.
Sedan finns det något man bör känna till, poängterar hon.
– Det är plackbildningen i kärlen som är det farliga, inte kolesterolet i sig.

Läs också: Lagrad vitlök kan motverka åderförkalkning visar ny studie

 

Plackbildning i kärlen på grund av stress och dålig kost
Anna Hjelm berättar att själva plackbildningen drivs av inflammationer vilket vi får via felaktig kost, främmande proteiner i blodet och av stress.
– Människor som går över på mer stabila fetter och väljer bort det moderna vetet som i sig är inflammationsdrivande brukar få fina kolesterolvärden tvärt emot vad sjukvården har trott de senaste decennierna.

► Läs också: Maten som sänker ditt kolesterol

Vilka livsstilsförändringar ska vi göra?
– En naturlig kost på råvaror är att rekommendera. Ät äkta råvaror och låt den huvudsakliga kosten bestå av grönsaker och bra fetter som sesam-, oliv- och kokos-olja och smör. Förutom kosten är det väsentligt att motionera i ett lagom tempo och bygga muskler.

► Läs också: Alternativ till vete? Här är guiden till olika sorters mjöl

Expertens fem kostråd för friska kärl

Omega 3
– Ät fet fisk som lax, röding, sill och makrill. De är laddade med kärlvänliga omega 3-fettsyror som även sänker blodtrycket och risken för blodproppar. Ät gärna två portioner i veckan.

Nötter
– Nötter innehåller en kombination av fibrer och bra fetter och sänker skadligt LDL-kolesterol i vårt blod. Forskare vid Loma Universitetet i USA tittade på 25 studier med nötter och såg att kolesterolvärdena sjöng med ungefär 7,6 procent hos dem som åt en liten påse nötter varje dag.

 

Havregryn
– Att äta sin havregrynsgröt till frukost är bra för dina kärl eftersom havregryn och även havrekli innehåller lösliga fibrer som minskar det farliga kolesterolet. Samma nyttiga fibrer finns också i bönor, päron och äpple.

Ingefära
– Känd för att öka på blodflödet i hela kroppen, något som kan hjälp till att sänka kolesterolet.

Avokado
– Är en bra källa för omättat fet som hjälper till att höja nivån av HDL, som är det ”bra” kolesterolet och samtidigt sänker LDL, som är det ”dåliga” kolesterolet. Anledningen till att avokados är så bra på att sänka kolesterolet är att det gröna köttet innehåller beta-sitosterol, ett ämne som bidrar till ett hälsosamt kolesterolvärde.

► Läs också: Ny studie: Coenzym Q10 kan rädda hjärtpatienter

Av Jenny Thorell

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.