Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Man svingar sitt barn i armarna på vacker strand

Expertens fem knep till hälsobalans

Vill du leva ett hälsosamt liv utan att behöva vara fanatisk – åt något håll? 
Är du i behov av tips på hur du ska förhålla dig för att hitta ett hälsosamt liv som är livsbejakande, inte ett liv i brunsåsen lagom?
Här delar experten Henrik Beyer, aktuell med sin bok "Hälsobalans", med sig av fem knep som främjar hälsan och ger utrymme till levnadsvanor som du trivs med.

1. Se långsiktigt
– Hälsobalans finns i den frigörande insikten att det långsiktiga perspektivet är avgörande för vår hälsa. Människokroppen är uthållig och livsstilsrelaterade sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom och cancer behöver åratal med dåliga vanor för att utvecklas. I denna insikt finns rum för sunda synder där vi tillfälligt kan dricka ur ’unna oss källan’ utan att se det som ett beständigt livsval. Det är först i ett långsiktigt kortsiktigt förhållningssätt kring våra levnadsvanor som risken för ohälsa är betydande.

► Läs också: 10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

 

2. Lär av ytterligheter
– Hälsobalans är i ständig rörelse och för att utvecklas bör vi testa ny mat och nya träningsmetoder eller låta oss förföras av lättjans varma famn och ta en kväll på stan med god mat och dryck. Var någonstans mellan ohälsosamt och hälsosamt som vi lever och vill leva varierar i takt med allt som påverkar vår livsstil, såväl som på tycke och smak och de möjligheter vi som individer har att påverka själva. I möjligheten att testa och utmana oss själva i vår livsstil finns guldkorn som nya tankar och insikter, vilket är grunden till vägen till ett individuellt balanserat hälsosamt liv.

3. Gör avvägda val
– Den insats som vi lägger på en livsstilsförändring, eller att upprätthålla den livsstil som vi önskar, är som mest livsbejakande när vi tillåter oss att överprestera såväl som underprestera. Balansen mellan hets och lättja är dock inte i mellanfilslandet ’lagom’ där livet blir mediokert. Balansen är i ständig rörelse som en pendel mellan ytterligheterna, därför innebär avvägda val som rör hälsan att vi ser pendelns rörelse mellan ohälsosamt och hälsosamt i sin helhet. Desto fler livsstilsval som tas åt det hälsosamma hållet innebär att vi sannolikt förflyttar vår pendelrörelse ’balans’ in i den hälsosamma zonen. Den är dock aldrig beständig, likväl som att vi inte kan hålla oss i den ohälsosamma zonen om vi vill ha den kropp och hälsa som vi önskar.

► Läs också: Är du tvångsmässigt hälsosam? Du kan vara ortorexiker

Henrik Beyer porträtt

Henrik Beyer, författare och hälsovetare

4. Släpp taget
– Med disciplin som ständig ledsagare fylls våra liv med konflikter. Vi måste lämna konflikten mellan hälsosamt och ohälsosamt, choklad och banan eller inaktivitet och aktivitet. När vi tar ansvar men inser att våra levnadsvanor inte alltid är avgörande så blir vår kropp och hälsa ett pågående utvecklingsprojekt med helhetsperspektiv, istället för ett enkelspårigt prestationsprojekt. Därifrån kan vi se igenom hälso-och träningshetsens dimma där ständiga framtida mål ska nås. Här infinner sig en utvecklande frihetskänsla.

 

5. Var en rebell
– Allt ska vara si eller så. På ett visst sätt och oftast enligt en förutbestämd hälso- och tränings norm eller hur ett hälsosamt liv ska se ut eller krav som vi har på oss själva. För att vi på rätt sätt ska ta ansvar för vår kropp och hälsa så måste vi även tillåta oss att vara olydiga. Släpp behovet att vara lydig och duktig. När vi är rebeller och tar ansvar på vårt sätt hittar vi oerhörd kraft i vårt ansvarstagande. Rebeller kan ha karatedräkten på corepasset, vägra att äta kvarg, göra två set istället för tre på gymmet eller simma utan att räkna längdmeter. De kan göra detta eftersom de har hittat till sitt hjärta, till det som är viktigt för dem och kan gå sin väg i den livsstil som de vill ha. Hälsorebellen har hittat den episka känslan av hälsobalans.

► Läs också: Krönika: Njut av den sunda synden

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.