Man svingar sitt barn i armarna på vacker strand

Expertens fem knep till hälsobalans

Vill du leva ett hälsosamt liv utan att behöva vara fanatisk – åt något håll? 
Är du i behov av tips på hur du ska förhålla dig för att hitta ett hälsosamt liv som är livsbejakande, inte ett liv i brunsåsen lagom?
Här delar experten Henrik Beyer, aktuell med sin bok ”Hälsobalans”, med sig av fem knep som främjar hälsan och ger utrymme till levnadsvanor som du trivs med.

1. Se långsiktigt
– Hälsobalans finns i den frigörande insikten att det långsiktiga perspektivet är avgörande för vår hälsa. Människokroppen är uthållig och livsstilsrelaterade sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom och cancer behöver åratal med dåliga vanor för att utvecklas. I denna insikt finns rum för sunda synder där vi tillfälligt kan dricka ur ’unna oss källan’ utan att se det som ett beständigt livsval. Det är först i ett långsiktigt kortsiktigt förhållningssätt kring våra levnadsvanor som risken för ohälsa är betydande.

► Läs också: 10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

 

2. Lär av ytterligheter
– Hälsobalans är i ständig rörelse och för att utvecklas bör vi testa ny mat och nya träningsmetoder eller låta oss förföras av lättjans varma famn och ta en kväll på stan med god mat och dryck. Var någonstans mellan ohälsosamt och hälsosamt som vi lever och vill leva varierar i takt med allt som påverkar vår livsstil, såväl som på tycke och smak och de möjligheter vi som individer har att påverka själva. I möjligheten att testa och utmana oss själva i vår livsstil finns guldkorn som nya tankar och insikter, vilket är grunden till vägen till ett individuellt balanserat hälsosamt liv.

3. Gör avvägda val
– Den insats som vi lägger på en livsstilsförändring, eller att upprätthålla den livsstil som vi önskar, är som mest livsbejakande när vi tillåter oss att överprestera såväl som underprestera. Balansen mellan hets och lättja är dock inte i mellanfilslandet ’lagom’ där livet blir mediokert. Balansen är i ständig rörelse som en pendel mellan ytterligheterna, därför innebär avvägda val som rör hälsan att vi ser pendelns rörelse mellan ohälsosamt och hälsosamt i sin helhet. Desto fler livsstilsval som tas åt det hälsosamma hållet innebär att vi sannolikt förflyttar vår pendelrörelse ’balans’ in i den hälsosamma zonen. Den är dock aldrig beständig, likväl som att vi inte kan hålla oss i den ohälsosamma zonen om vi vill ha den kropp och hälsa som vi önskar.

► Läs också: Är du tvångsmässigt hälsosam? Du kan vara ortorexiker

Henrik Beyer porträtt

Henrik Beyer, författare och hälsovetare

4. Släpp taget
– Med disciplin som ständig ledsagare fylls våra liv med konflikter. Vi måste lämna konflikten mellan hälsosamt och ohälsosamt, choklad och banan eller inaktivitet och aktivitet. När vi tar ansvar men inser att våra levnadsvanor inte alltid är avgörande så blir vår kropp och hälsa ett pågående utvecklingsprojekt med helhetsperspektiv, istället för ett enkelspårigt prestationsprojekt. Därifrån kan vi se igenom hälso-och träningshetsens dimma där ständiga framtida mål ska nås. Här infinner sig en utvecklande frihetskänsla.

5. Var en rebell
– Allt ska vara si eller så. På ett visst sätt och oftast enligt en förutbestämd hälso- och tränings norm eller hur ett hälsosamt liv ska se ut eller krav som vi har på oss själva. För att vi på rätt sätt ska ta ansvar för vår kropp och hälsa så måste vi även tillåta oss att vara olydiga. Släpp behovet att vara lydig och duktig. När vi är rebeller och tar ansvar på vårt sätt hittar vi oerhörd kraft i vårt ansvarstagande. Rebeller kan ha karatedräkten på corepasset, vägra att äta kvarg, göra två set istället för tre på gymmet eller simma utan att räkna längdmeter. De kan göra detta eftersom de har hittat till sitt hjärta, till det som är viktigt för dem och kan gå sin väg i den livsstil som de vill ha. Hälsorebellen har hittat den episka känslan av hälsobalans.

► Läs också: Krönika: Njut av den sunda synden

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sara sommerfeld

Yoga toppar listan av Saras hälsofavoriter

Allmänt

Sara Sommerfelds liv kan delas upp före och efter 30-årskrisen. Innan var hon en ung, ambitiös skådespelerska som lade all energi på sitt jobb. Att ge kärlek till sig själv fanns inte på kartan, nu prioriterar hon annorlunda. Här listar hon sina tio hälsofavoriter.

Hårmineralanalys

Stressad? Svaret finns i håret

Vitamin- och mineralterapi

Stress är en vanlig orsak till att vi har låg energi, sover dåligt och får problem med magen. Till näringsterapeuten Maria Hellström söker sig kvinnor och män och i alla åldrar som på egen hand inte klarat av att lösa sina problem. Marias bästa redskap – för att ta reda på vad som är fel och sedan presentera en lösning – är en hårmineralanalys.

Sara Sommerfeld: ”Jag hittade mig själv och fann lyckan”

Intervju

Efter att ha satsat all sin energi och passion på jobbet hamnade skådespelerskan Sara Sommerfeld i en livskris när hon var i 30-årsåldern. Den förde henne ut på en lång resa – både i det yttre och i det inre. Krisen gav henne en starkare självkänsla och i dag är hon tvåbarnsmamma och lever i en kärleksfull relation. Och om livet går för fort igen vet hon vad hon ska göra.

morot grönkål blåbär öga

Naturliga sätt att bevara god syn

Naturlig hälsa

Vi har en tendens att dela upp kroppen i olika delar som inte har med varandra att göra. Detta gör att vi lätt kan tro att synen är något vi inte har någon kontroll över och att det är ofrånkomligt att synen försämras med åren men så behöver det alls inte vara.

ann-sofi forsberg hand med blomma i

Mindful Tapping del 4: Upplev mer glädje

Mental hälsa

I tre lektioner har Kureras läsare fått en liten inblick i Mindful Tapping och vad energipsykologi kan göra för välmåendet. I den fjärde och avslutande delen lär Ann-Sofi Forsberg, en av grundarna av metoden ut en övning som ska hjälpa oss att känna mer glädje genom att fokusera på tacksamhet.

Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hud

För snart fem år sedan öppnade hudterapeuten Negin Aghili sin salong och butik i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Dit söker sig de som vill arbeta med huden från både ut- och insida. Kurera har varit på besök och diskuterat näring för huden med Negin.

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.