Man svingar sitt barn i armarna på vacker strand

Expertens fem knep till hälsobalans

Vill du leva ett hälsosamt liv utan att behöva vara fanatisk – åt något håll? 
Är du i behov av tips på hur du ska förhålla dig för att hitta ett hälsosamt liv som är livsbejakande, inte ett liv i brunsåsen lagom?
Här delar experten Henrik Beyer, aktuell med sin bok "Hälsobalans", med sig av fem knep som främjar hälsan och ger utrymme till levnadsvanor som du trivs med.

1. Se långsiktigt
– Hälsobalans finns i den frigörande insikten att det långsiktiga perspektivet är avgörande för vår hälsa. Människokroppen är uthållig och livsstilsrelaterade sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom och cancer behöver åratal med dåliga vanor för att utvecklas. I denna insikt finns rum för sunda synder där vi tillfälligt kan dricka ur ’unna oss källan’ utan att se det som ett beständigt livsval. Det är först i ett långsiktigt kortsiktigt förhållningssätt kring våra levnadsvanor som risken för ohälsa är betydande.

► Läs också: 10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

 

2. Lär av ytterligheter
– Hälsobalans är i ständig rörelse och för att utvecklas bör vi testa ny mat och nya träningsmetoder eller låta oss förföras av lättjans varma famn och ta en kväll på stan med god mat och dryck. Var någonstans mellan ohälsosamt och hälsosamt som vi lever och vill leva varierar i takt med allt som påverkar vår livsstil, såväl som på tycke och smak och de möjligheter vi som individer har att påverka själva. I möjligheten att testa och utmana oss själva i vår livsstil finns guldkorn som nya tankar och insikter, vilket är grunden till vägen till ett individuellt balanserat hälsosamt liv.

3. Gör avvägda val
– Den insats som vi lägger på en livsstilsförändring, eller att upprätthålla den livsstil som vi önskar, är som mest livsbejakande när vi tillåter oss att överprestera såväl som underprestera. Balansen mellan hets och lättja är dock inte i mellanfilslandet ’lagom’ där livet blir mediokert. Balansen är i ständig rörelse som en pendel mellan ytterligheterna, därför innebär avvägda val som rör hälsan att vi ser pendelns rörelse mellan ohälsosamt och hälsosamt i sin helhet. Desto fler livsstilsval som tas åt det hälsosamma hållet innebär att vi sannolikt förflyttar vår pendelrörelse ’balans’ in i den hälsosamma zonen. Den är dock aldrig beständig, likväl som att vi inte kan hålla oss i den ohälsosamma zonen om vi vill ha den kropp och hälsa som vi önskar.

► Läs också: Är du tvångsmässigt hälsosam? Du kan vara ortorexiker

Henrik Beyer porträtt

Henrik Beyer, författare och hälsovetare

4. Släpp taget
– Med disciplin som ständig ledsagare fylls våra liv med konflikter. Vi måste lämna konflikten mellan hälsosamt och ohälsosamt, choklad och banan eller inaktivitet och aktivitet. När vi tar ansvar men inser att våra levnadsvanor inte alltid är avgörande så blir vår kropp och hälsa ett pågående utvecklingsprojekt med helhetsperspektiv, istället för ett enkelspårigt prestationsprojekt. Därifrån kan vi se igenom hälso-och träningshetsens dimma där ständiga framtida mål ska nås. Här infinner sig en utvecklande frihetskänsla.

 

5. Var en rebell
– Allt ska vara si eller så. På ett visst sätt och oftast enligt en förutbestämd hälso- och tränings norm eller hur ett hälsosamt liv ska se ut eller krav som vi har på oss själva. För att vi på rätt sätt ska ta ansvar för vår kropp och hälsa så måste vi även tillåta oss att vara olydiga. Släpp behovet att vara lydig och duktig. När vi är rebeller och tar ansvar på vårt sätt hittar vi oerhörd kraft i vårt ansvarstagande. Rebeller kan ha karatedräkten på corepasset, vägra att äta kvarg, göra två set istället för tre på gymmet eller simma utan att räkna längdmeter. De kan göra detta eftersom de har hittat till sitt hjärta, till det som är viktigt för dem och kan gå sin väg i den livsstil som de vill ha. Hälsorebellen har hittat den episka känslan av hälsobalans.

► Läs också: Krönika: Njut av den sunda synden

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Förälder – så lär du ditt barn goda digitala vanor

Mental hälsa

Föräldrar har en avgörande roll för sina barns välbefinnande - och ett ansvar att skydda dem från faror och säkerställa att de inte utsätter andra för trakasserier eller mobbning. Här följer några tips och råd för hur du kan stötta ditt barn till ett positivt och hälsofrämjande användande av digitala medier.

sa-lindrar-du-solbrannan

Så lindrar du solbrännan

Hud

Vad händer egentligen med huden om vi bränner oss, finns det något ställe som är farligare att bränna sig på – och går det att lindra solbrännan på något naturligt sätt? Vi ställde några frågor till Kureras skönhetsexpert om solbränna.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

rått kött

Fall av böldpest upptäckt i Kina

Övrigt

Just när bekymrade kinesiska forskare varnat för en annan potentiell pandemi orsakad av ett influensavirus hos grisar har en rapport om fall av böldpest kommit från inre Mongoliet. Böldpest är en bakterieinfektion som sprids från råttor och via loppor i form av bett, men också om man äter gnagare.

 

kvinna sprayar sina ben med myggmedel

Så gör du ditt egna giftfria myggmedel

Naturlig hälsa

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då följer här några effektiva och naturliga sätt att slippa de irriterande små rackarna.

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

 

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.