Expertens jultips: “Jobba med motivationen att äta hälsosamt”

Ända fram till självaste dopparedagen låter vi våra experter tipsa om hur du får en stressfri jul med hälsan i behåll.
Först ut är kostrådgivaren och kokboksförfattaren Ulrika Davidsson som tycker att vi bör jobba med vår motivation att äta hälsosamt under december.

Under december är det alltid en utmaning att vara hälsosam men det finns några knep som jag själv lever efter och det gör att jag kan njuta med måtta! Dock. Det kräver lite disciplin, motivation och planering – det är inget som kommer av sig själv!

 

Tackla alla frestelser
Fundera först igenom hur du ska tackla alla frestelser som dyker upp överallt nu. Det är pepparkakor vid kaffeautomaten på jobbet, godisskålar och Alladinaskar i entréer, och skumtomtar, ischoklad och saffransbullar som du lockas att köpa. Det är glöggbjudningar, adventsmys och luciafirande som avslutas med en lång julhelg.
Om du säger ja till allt hela tiden under fyra veckor så blir det ett enormt stort sockerintag och du riskerar att både gå upp rejält i vikt och att komma in i en dålig vana med ett ständigt sug.

LÄS OCKSÅ: Goda bakterier ger en bättre mage – och en god jul!

Njut en dag i veckan
Jobba med din motivation att äta hälsosamt under denna månad. Njut av alla olika kålsorter i form av soppor, wok, gröna smoothies eller som tillbehör till bit fisk, kött eller kyckling. Dra istället ner på snabba kolhydrater och avstå från ris, pasta, bröd och potatis.
Ät apelsiner som mellanmål och njut av goda valnötter och mandlar. Planera in att njuta en dag i veckan och tillåt dig då att äta en riktig god saffransbulle eller en bit god choklad som du gillar – då kan du äta det med gott samvete.

Mer eller mindre alla ökar sitt kaloriintag under december. Därför är det en god idé att röra på sig lite mer. Bestäm dig för att varje dag komma upp till 10 000 steg och ha en kalender där du bockar av. Ta en promenad på kvällen om du inte har kommit upp till dina steg.

LÄS OCKSÅ: Hälsoeffekterna hos julens kryddor

Skriv ner i en bok
Föreställ dig hur du mår på nyårsafton när du skålar in det nya året. Vill du känna dig stolt och glad för att du gjorde december så hälsosam eller vill du ha ångest för att du har så mycket att ta tag i efter decembers utsvävningar? Tänk tanken och vad du får för känsla här.

Under denna månad rekommenderar jag att skriva ner allt man stoppar i munnen i en liten bok. Då blir det synligt och svart på vitt vad du faktiskt äter. Och gör gärna någon periodisk fasta under månaden. Antingen genom att ha två fastedagar per vecka där du begränsar kaloriintaget till 500 kcal per dag, eller följ 16:8 som innebär att du hoppar över frukost och bara äter två måltider per dag.

 

LÄS OCKSÅ: Karin Isberg: “Bry dig mindre om julen”

Hur lätt som helst
Alltid när julen närmar sig och det är julbordsdags kommer också frågorna vad man ska välja och vad man ska välja bort.
Julbord är lätt som en plätt – ät och njut av allt förutom potatis, jansson, bröd och dessertbordet! Det är snabba kolhydrater som påverkar ditt blodsocker.

Fyll din tallrik med köttbullar, skinka, korv, revbensspjäll, lax, sill, räkor, ägghalvor, omelett, grönkålspajer eller rödkålssallad. I stället för godisbordet, välj en osttallrik med päronklyftor, paprika och kanske lite nötter.
Bästa drycken är vatten eller njut av ett gott glas vin. Vill du följa en lågkolhydratskost undviker du öl, glögg, julmust och söta drinkar.

Av Ulrika Davidsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

 

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.