Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Expertens jultips: “Öva er på att uttrycka hur era behov ser ut”

Ända fram till självaste dopparedagen låter vi våra experter tipsa om hur du får en stressfri jul med hälsan i behåll.
Relationsexperten Eva Rusz uppmanar oss att bli medvetna om våra behov  - och att dela med oss av våra förväntningar på julen.

Julen är en tid som jag tror de allra flesta längtar till och som vi ofta kan ha högt ställda förväntningar på. Men det är inte alltid så enkelt eller lätt att få till den där ultimata julkänslan. Mitt tips är, om du lever i en familj, att ni var och en för sig, och därefter tillsammans, delar med er av vilka föreställningar och förväntningar ni har på varandra och julfirandet.

 

LÄS OCKSÅ: Expertens jultips: “Jobba med motivationen att äta hälsosamt”

Ventilera och "felsök"
Öva er på att uttrycka hur era respektive behov ser ut, och vad ni ser framför er ska ske under helgen, både i konkreta beteenden och i känslor. Förväntningarna och föreställningarna kan ha ändrats sen förra julen eller så har de kanske aldrig ventilerats?

Om förra julens firande inte blev som ni hade önskat kan det också vara på sin plats att ni ventilerar och ”felsöker”  för att förbereda er, och ändra på de skeenden som inte blev så bra. Att bli medveten om vad som fallerade kan bli till växande balans och hälsa.

LÄS OCKSÅ: Psykologen Anna Bennich visar vägen bort från ensamheten

Tillåt dig att bli lite okonventionell
Är du ofrivilligt ensam under julen så öva dig på att inte jämföra din situation med andra. Man kan skapa en fantastisk egen jul och julkänsla även om man är själv. Fokusera istället på vad och hur du innerst inne skulle vilja göra, äta och fira. Tillåt dig att bli lite okonventionell och bejaka olika idéer oavsett om de denna julen går utanför de invanda cirklarna. Du ska se till att det du gör under helgen, det gör du för din egen skull, inte för andras!

Och jämför dig inte med andra. Du är du. Fokusera på att uppleva god mat, bra tv, filmer, böcker, promenader eller res bort. Förväntningar kan också ibland leda till en massa måsten och borden och dessa kommer inte hjälpa er att känna er glada, lugna och nöjda. Måsten och borden brukar skapa prestationsoro och ångest. Försök istället att skippa dessa två ord och fokusera på vad du/ni vill göra för att känna er glada.

Konflikter önskar nog alla att man ska slippa under julhelgen. Men ibland kan man stöta ihop med varandra och då vill jag uppmuntra till att, om det är möjligt, lösa konflikten direkt. Men om det visar sig kunna bli en djupare ihopstötning så ta fram en julsäck och skriv ner på lappar vad ni är arga på, hur ni känner er och vad ni tycker. Lägg sedan lapparna i säcken och dra åt, räkna bakifrån från 200 tills ilskans har lagt sig och gå ut och möt familjen och släkten igen.

 

LÄS OCKSÅ: Karin Isberg: “Bry dig mindre om julen”

Mindre konfliktbenägna
Detta är ett utmärkt sätt att skjuta upp konflikten, då du kan känna dig trygg med att du efter julhelgen i lugn och ro kan öppna säcken och läsa lapparna och se om konflikten fortfarande behöver lösas, eller om den har löst sig själv.

En av de viktigare upptäckterna under senare år är att om vi dagligen går ner i varv, slappnar av, mediterar, och gör mindfulness i minst 30 minuter så blir vi lugnare, gladare och mindre konfliktbenägna.
Om båda parter i en parrelation slappnade av 30 minuter dagligen så skulle förmodligen skilsmässoantalen sjunka drastiskt! Börja därför varje dag med avslappning. Ta också en promenad på mints 30 minuter - det kommer att göra susen för julfriden!

Av Eva Rusz


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.