Expertens jultips: “Öva er på att uttrycka hur era behov ser ut”

Ända fram till självaste dopparedagen låter vi våra experter tipsa om hur du får en stressfri jul med hälsan i behåll.
Relationsexperten Eva Rusz uppmanar oss att bli medvetna om våra behov  - och att dela med oss av våra förväntningar på julen.

Julen är en tid som jag tror de allra flesta längtar till och som vi ofta kan ha högt ställda förväntningar på. Men det är inte alltid så enkelt eller lätt att få till den där ultimata julkänslan. Mitt tips är, om du lever i en familj, att ni var och en för sig, och därefter tillsammans, delar med er av vilka föreställningar och förväntningar ni har på varandra och julfirandet.

 

LÄS OCKSÅ: Expertens jultips: “Jobba med motivationen att äta hälsosamt”

Ventilera och "felsök"
Öva er på att uttrycka hur era respektive behov ser ut, och vad ni ser framför er ska ske under helgen, både i konkreta beteenden och i känslor. Förväntningarna och föreställningarna kan ha ändrats sen förra julen eller så har de kanske aldrig ventilerats?

Om förra julens firande inte blev som ni hade önskat kan det också vara på sin plats att ni ventilerar och ”felsöker”  för att förbereda er, och ändra på de skeenden som inte blev så bra. Att bli medveten om vad som fallerade kan bli till växande balans och hälsa.

LÄS OCKSÅ: Psykologen Anna Bennich visar vägen bort från ensamheten

Tillåt dig att bli lite okonventionell
Är du ofrivilligt ensam under julen så öva dig på att inte jämföra din situation med andra. Man kan skapa en fantastisk egen jul och julkänsla även om man är själv. Fokusera istället på vad och hur du innerst inne skulle vilja göra, äta och fira. Tillåt dig att bli lite okonventionell och bejaka olika idéer oavsett om de denna julen går utanför de invanda cirklarna. Du ska se till att det du gör under helgen, det gör du för din egen skull, inte för andras!

Och jämför dig inte med andra. Du är du. Fokusera på att uppleva god mat, bra tv, filmer, böcker, promenader eller res bort. Förväntningar kan också ibland leda till en massa måsten och borden och dessa kommer inte hjälpa er att känna er glada, lugna och nöjda. Måsten och borden brukar skapa prestationsoro och ångest. Försök istället att skippa dessa två ord och fokusera på vad du/ni vill göra för att känna er glada.

Konflikter önskar nog alla att man ska slippa under julhelgen. Men ibland kan man stöta ihop med varandra och då vill jag uppmuntra till att, om det är möjligt, lösa konflikten direkt. Men om det visar sig kunna bli en djupare ihopstötning så ta fram en julsäck och skriv ner på lappar vad ni är arga på, hur ni känner er och vad ni tycker. Lägg sedan lapparna i säcken och dra åt, räkna bakifrån från 200 tills ilskans har lagt sig och gå ut och möt familjen och släkten igen.

 

LÄS OCKSÅ: Karin Isberg: “Bry dig mindre om julen”

Mindre konfliktbenägna
Detta är ett utmärkt sätt att skjuta upp konflikten, då du kan känna dig trygg med att du efter julhelgen i lugn och ro kan öppna säcken och läsa lapparna och se om konflikten fortfarande behöver lösas, eller om den har löst sig själv.

En av de viktigare upptäckterna under senare år är att om vi dagligen går ner i varv, slappnar av, mediterar, och gör mindfulness i minst 30 minuter så blir vi lugnare, gladare och mindre konfliktbenägna.
Om båda parter i en parrelation slappnade av 30 minuter dagligen så skulle förmodligen skilsmässoantalen sjunka drastiskt! Börja därför varje dag med avslappning. Ta också en promenad på mints 30 minuter - det kommer att göra susen för julfriden!

Av Eva Rusz


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

 

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!