Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Expertens jultips: “Öva er på att uttrycka hur era behov ser ut”

Ända fram till självaste dopparedagen låter vi våra experter tipsa om hur du får en stressfri jul med hälsan i behåll.
Relationsexperten Eva Rusz uppmanar oss att bli medvetna om våra behov  - och att dela med oss av våra förväntningar på julen.

Julen är en tid som jag tror de allra flesta längtar till och som vi ofta kan ha högt ställda förväntningar på. Men det är inte alltid så enkelt eller lätt att få till den där ultimata julkänslan. Mitt tips är, om du lever i en familj, att ni var och en för sig, och därefter tillsammans, delar med er av vilka föreställningar och förväntningar ni har på varandra och julfirandet.

 

LÄS OCKSÅ: Expertens jultips: “Jobba med motivationen att äta hälsosamt”

Ventilera och "felsök"
Öva er på att uttrycka hur era respektive behov ser ut, och vad ni ser framför er ska ske under helgen, både i konkreta beteenden och i känslor. Förväntningarna och föreställningarna kan ha ändrats sen förra julen eller så har de kanske aldrig ventilerats?

Om förra julens firande inte blev som ni hade önskat kan det också vara på sin plats att ni ventilerar och ”felsöker”  för att förbereda er, och ändra på de skeenden som inte blev så bra. Att bli medveten om vad som fallerade kan bli till växande balans och hälsa.

LÄS OCKSÅ: Psykologen Anna Bennich visar vägen bort från ensamheten

Tillåt dig att bli lite okonventionell
Är du ofrivilligt ensam under julen så öva dig på att inte jämföra din situation med andra. Man kan skapa en fantastisk egen jul och julkänsla även om man är själv. Fokusera istället på vad och hur du innerst inne skulle vilja göra, äta och fira. Tillåt dig att bli lite okonventionell och bejaka olika idéer oavsett om de denna julen går utanför de invanda cirklarna. Du ska se till att det du gör under helgen, det gör du för din egen skull, inte för andras!

Och jämför dig inte med andra. Du är du. Fokusera på att uppleva god mat, bra tv, filmer, böcker, promenader eller res bort. Förväntningar kan också ibland leda till en massa måsten och borden och dessa kommer inte hjälpa er att känna er glada, lugna och nöjda. Måsten och borden brukar skapa prestationsoro och ångest. Försök istället att skippa dessa två ord och fokusera på vad du/ni vill göra för att känna er glada.

Konflikter önskar nog alla att man ska slippa under julhelgen. Men ibland kan man stöta ihop med varandra och då vill jag uppmuntra till att, om det är möjligt, lösa konflikten direkt. Men om det visar sig kunna bli en djupare ihopstötning så ta fram en julsäck och skriv ner på lappar vad ni är arga på, hur ni känner er och vad ni tycker. Lägg sedan lapparna i säcken och dra åt, räkna bakifrån från 200 tills ilskans har lagt sig och gå ut och möt familjen och släkten igen.

 

LÄS OCKSÅ: Karin Isberg: “Bry dig mindre om julen”

Mindre konfliktbenägna
Detta är ett utmärkt sätt att skjuta upp konflikten, då du kan känna dig trygg med att du efter julhelgen i lugn och ro kan öppna säcken och läsa lapparna och se om konflikten fortfarande behöver lösas, eller om den har löst sig själv.

En av de viktigare upptäckterna under senare år är att om vi dagligen går ner i varv, slappnar av, mediterar, och gör mindfulness i minst 30 minuter så blir vi lugnare, gladare och mindre konfliktbenägna.
Om båda parter i en parrelation slappnade av 30 minuter dagligen så skulle förmodligen skilsmässoantalen sjunka drastiskt! Börja därför varje dag med avslappning. Ta också en promenad på mints 30 minuter - det kommer att göra susen för julfriden!

Av Eva Rusz


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!