Expertens övning för effektiv stressreducering!

Övning - steg för steg

Så här utför du Janes övning för effektiv stressreducering


Sträck fram armarna med händerna vända utåt, korsa dem och knäpp händerna “bakvänt”, fäll in de knäppta händerna mot dig och låt dem vila uppe på bröstkorgen.

Korsa sedan benen och genom att se vilken arm som ligger överst, lägger du benet på samma sida överst. Det vill säga vänster arm och ben överst eller tvärtom.

Blunda gärna och “fäll ned” ögonen innanför ögonlocken och fokusera på hjärtat, då lugnar sig hjärnan ännu mer.

Håll positionen tills du känner lugnet som sprider sig i hela kroppen - och knoppen. Positionen hjälper hjärnhalvorna att ställa sig i samma läge. Befinner du på exempelvis ett möte kan du istället ha händerna enkelt korsade i knät, det räcker gott - och självklart behöver du då inte blunda.
Källa: Jane Fogelström

Snurrar tankarna i huvudet? Är du i behov av ett effektivt tips som gör att världen lugnar sig en stund? 
Här delar experten Jane Fogelström med sig av ett effektivt och enkelt sätt att snabbt reducera stressen.
– Dina stressnivåer sjunker markant. Det är en liten åtgärd som kan ge stor effekt, säger hon.

Det är alldeles för lätt att fastna i stress – och låta sig hållas fången där. Men det går att ta sig ur den därstressburen och bli fri igen – med hjälp av återhämtning. Återhämtning är a och o för att inte bli utbränd.
Vad som upplevs som effektiv återhämtning varierar från person till person. Om det är ett kvällsdopp, att påta i trädgården, att måla, meditera – eller leka med barnen… ja, det vet bara du.

► Läs också: Experten: ”Det här borde alla veta om utmattning”

 

Övning som dämpar hjärnaktiviteten
Men det finns även övningar som fungera på alla. Nåja, så gott som alla. Det menar Jane Fogelström, tidigare barnmorskeexpert i Kureras expertpanel.
– Det är en enkel övning som alla som är stressade, utbrända eller oroligt lagda kan använda för att lugna ned hjärnaktiviteten, säger hon.

Enkel övning för effektiv stressreducering!

Vänta inte – börja nu!
Det är lätt att tro att man ska vänta med att ta till denna åtgärd till först när den ”verkligen” behövs, för det är då man vill ha och tror sig se effekt. Men vänta inte utan börja nu, poängterar hon.
– Mitt råd är att göra denna övning innan den behövs. För är du redan ”uppvarvad” och har huvudet fullt av tankar som bara snurrar brukar det inte fungera lika bra att testa någonting nytt. Det vet du ju från andra tillfällen om du tänker efter, eller hur?

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Korsa händerna - och knäpp dem.

Korsa händerna – och knäpp dem.

Jämför det med andningsteknik inför förlossning
Jane Fogelström menar att det är att jämföra med andnings- och avslappningsträning inför att föda barn, till exempel profylaxtekniken. Det vill säga, även där behöver du öva innan för att, till fulla, kunna använda tekniken när det gör ont och är som mest intensivt.
– Och tro inte att det är förgäves bara för att du inte känner dig ”tillräckligt” stressad. Redan när du tränar och övar kroppen på att gå in i detta lugna tillstånd hjälper du kroppen att gå ned i grundspänning, säger hon.

Kan användas vid insomningsbesvär – eller innan ett jobbigt möte
Hon berättar att hon har haft klienter som efter att ha gjort den här övningen har upplevt ett helt nytt lugn och en känsla av att, för första gången i sitt vuxna liv, ha en hjärna som inte “snurrar” på. Andra har med framgång använt övningen innan det är dags att somna, för sina sömnsvårigheter.
– Eller om man sitter vid ett möte och känner sig olustig eller oron börjar krypa i kroppen kan man göra denna övning där och då, ingen ser att man korsar sina armar och ben under bordet.

► Läs också: Upptäck de många hälsoeffekterna av att andas rätt!

”Vi gör redan delar av övningen, utan att veta om det”
De flesta av oss gör faktiskt redan delar av denna position till vardags, berättar Jane Fogelström.
– Det är när vi sitter och korsar våra ben, utan att veta att den har ett annat syfte.

Går att utföra var som helst, när som helst
Övningen går att utföra var du än är, poängterar hon. Och oavsett om du sitter, ligger eller står.
– Passa på när du sitter på bussen, åker bil, tar en liten paus på arbetet, har en stund i soffan efter jobbet eller innan du somnar på kvällen. Använder du positionen ofta under dagen sjunker dina stressnivåer markant. Det är en ganska liten åtgärd som kan ge stor effekt.

► Läs också: Ny forskning: Kvinnor bör slappa mer på soffan efter jobbet

Barnmorskan som blev utbildare och expert på att läka trauman
Jane Fogelström är många saker. Framför allt är hon en inkännande och förtroendeingivande person. Att hon sedan även har en massa kunskap och spännande erfarenheter att dela med sig av känns mest som en bonus. Att träffa Jane bara för Jane är liksom värt något bara det.
Men för att ändå försöka definiera henne på ett sätt som fler förstår, genom en titel, blir hennes förklaring barnmorska som blev kursledare, EFT-terapeut, profylaxinstruktör och auraförmedlare.
Janes specialiteter är i första hand stödmetoder vid förlossning samt vid bearbetning av förlossningsrädsla, men hon tar även emot klienter med annan typ av ”problematik”. Till exempel personer som har haft en tuff eller traumatisk barndom, som lider av dålig självkänsla, ätstörningar, en felaktig kroppsuppfattning eller som har problem i sina relationer, till exempel med vänner eller i kärleksrelationer.

► Läs också: Undvik stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Egen erfarenhet
Hennes eget letande efter hjälp för att läka sin tuffa barndom har lett henne att helt byta “bana” – från ett traditionellt yrke till att dela med sig av sina upptäckter till andra.
Hennes förhoppning är att andra inte ska behöva gå samma “långa” väg som hon gjort, utan direkt kan använda det som faktiskt gör skillnad på djupet.
– Vuxna människor liknar i mina ögon gamla tidens batterier som blir förbrukade och dagens barn är som uppladdningsbara batterier.

► Läs också: 3 andningsövningar för hälsan

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Övning - steg för steg

Så här utför du Janes övning för effektiv stressreducering


Sträck fram armarna med händerna vända utåt, korsa dem och knäpp händerna “bakvänt”, fäll in de knäppta händerna mot dig och låt dem vila uppe på bröstkorgen.

Korsa sedan benen och genom att se vilken arm som ligger överst, lägger du benet på samma sida överst. Det vill säga vänster arm och ben överst eller tvärtom.

Blunda gärna och “fäll ned” ögonen innanför ögonlocken och fokusera på hjärtat, då lugnar sig hjärnan ännu mer.

Håll positionen tills du känner lugnet som sprider sig i hela kroppen - och knoppen. Positionen hjälper hjärnhalvorna att ställa sig i samma läge. Befinner du på exempelvis ett möte kan du istället ha händerna enkelt korsade i knät, det räcker gott - och självklart behöver du då inte blunda.
Källa: Jane Fogelström

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.