Expertens övning för effektiv stressreducering!

Övning - steg för steg

Så här utför du Janes övning för effektiv stressreducering


Sträck fram armarna med händerna vända utåt, korsa dem och knäpp händerna “bakvänt”, fäll in de knäppta händerna mot dig och låt dem vila uppe på bröstkorgen.

Korsa sedan benen och genom att se vilken arm som ligger överst, lägger du benet på samma sida överst. Det vill säga vänster arm och ben överst eller tvärtom.

Blunda gärna och “fäll ned” ögonen innanför ögonlocken och fokusera på hjärtat, då lugnar sig hjärnan ännu mer.

Håll positionen tills du känner lugnet som sprider sig i hela kroppen - och knoppen. Positionen hjälper hjärnhalvorna att ställa sig i samma läge. Befinner du på exempelvis ett möte kan du istället ha händerna enkelt korsade i knät, det räcker gott - och självklart behöver du då inte blunda.
Källa: Jane Fogelström

Snurrar tankarna i huvudet? Är du i behov av ett effektivt tips som gör att världen lugnar sig en stund? 
Här delar experten Jane Fogelström med sig av ett effektivt och enkelt sätt att snabbt reducera stressen.
– Dina stressnivåer sjunker markant. Det är en liten åtgärd som kan ge stor effekt, säger hon.

Det är alldeles för lätt att fastna i stress - och låta sig hållas fången där. Men det går att ta sig ur den därstressburen och bli fri igen - med hjälp av återhämtning. Återhämtning är a och o för att inte bli utbränd.
Vad som upplevs som effektiv återhämtning varierar från person till person. Om det är ett kvällsdopp, att påta i trädgården, att måla, meditera - eller leka med barnen... ja, det vet bara du.

► Läs också: Experten: "Det här borde alla veta om utmattning"

Övning som dämpar hjärnaktiviteten
Men det finns även övningar som fungera på alla. Nåja, så gott som alla. Det menar Jane Fogelström, tidigare barnmorskeexpert i Kureras expertpanel.
– Det är en enkel övning som alla som är stressade, utbrända eller oroligt lagda kan använda för att lugna ned hjärnaktiviteten, säger hon.

 

Enkel övning för effektiv stressreducering!

Vänta inte – börja nu!
Det är lätt att tro att man ska vänta med att ta till denna åtgärd till först när den "verkligen" behövs, för det är då man vill ha och tror sig se effekt. Men vänta inte utan börja nu, poängterar hon.
– Mitt råd är att göra denna övning innan den behövs. För är du redan "uppvarvad” och har huvudet fullt av tankar som bara snurrar brukar det inte fungera lika bra att testa någonting nytt. Det vet du ju från andra tillfällen om du tänker efter, eller hur?

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Korsa händerna - och knäpp dem.

Korsa händerna - och knäpp dem.

Jämför det med andningsteknik inför förlossning
Jane Fogelström menar att det är att jämföra med andnings- och avslappningsträning inför att föda barn, till exempel profylaxtekniken. Det vill säga, även där behöver du öva innan för att, till fulla, kunna använda tekniken när det gör ont och är som mest intensivt.
– Och tro inte att det är förgäves bara för att du inte känner dig "tillräckligt" stressad. Redan när du tränar och övar kroppen på att gå in i detta lugna tillstånd hjälper du kroppen att gå ned i grundspänning, säger hon.

 

Kan användas vid insomningsbesvär – eller innan ett jobbigt möte
Hon berättar att hon har haft klienter som efter att ha gjort den här övningen har upplevt ett helt nytt lugn och en känsla av att, för första gången i sitt vuxna liv, ha en hjärna som inte “snurrar” på. Andra har med framgång använt övningen innan det är dags att somna, för sina sömnsvårigheter.
– Eller om man sitter vid ett möte och känner sig olustig eller oron börjar krypa i kroppen kan man göra denna övning där och då, ingen ser att man korsar sina armar och ben under bordet.

► Läs också: Upptäck de många hälsoeffekterna av att andas rätt!

"Vi gör redan delar av övningen, utan att veta om det"
De flesta av oss gör faktiskt redan delar av denna position till vardags, berättar Jane Fogelström.
– Det är när vi sitter och korsar våra ben, utan att veta att den har ett annat syfte.

Går att utföra var som helst, när som helst
Övningen går att utföra var du än är, poängterar hon. Och oavsett om du sitter, ligger eller står.
– Passa på när du sitter på bussen, åker bil, tar en liten paus på arbetet, har en stund i soffan efter jobbet eller innan du somnar på kvällen. Använder du positionen ofta under dagen sjunker dina stressnivåer markant. Det är en ganska liten åtgärd som kan ge stor effekt.

► Läs också: Ny forskning: Kvinnor bör slappa mer på soffan efter jobbet

 

Barnmorskan som blev utbildare och expert på att läka trauman
Jane Fogelström är många saker. Framför allt är hon en inkännande och förtroendeingivande person. Att hon sedan även har en massa kunskap och spännande erfarenheter att dela med sig av känns mest som en bonus. Att träffa Jane bara för Jane är liksom värt något bara det.
Men för att ändå försöka definiera henne på ett sätt som fler förstår, genom en titel, blir hennes förklaring barnmorska som blev kursledare, EFT-terapeut, profylaxinstruktör och auraförmedlare.
Janes specialiteter är i första hand stödmetoder vid förlossning samt vid bearbetning av förlossningsrädsla, men hon tar även emot klienter med annan typ av "problematik". Till exempel personer som har haft en tuff eller traumatisk barndom, som lider av dålig självkänsla, ätstörningar, en felaktig kroppsuppfattning eller som har problem i sina relationer, till exempel med vänner eller i kärleksrelationer.

► Läs också: Undvik stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Egen erfarenhet
Hennes eget letande efter hjälp för att läka sin tuffa barndom har lett henne att helt byta “bana” - från ett traditionellt yrke till att dela med sig av sina upptäckter till andra.
Hennes förhoppning är att andra inte ska behöva gå samma “långa” väg som hon gjort, utan direkt kan använda det som faktiskt gör skillnad på djupet.
– Vuxna människor liknar i mina ögon gamla tidens batterier som blir förbrukade och dagens barn är som uppladdningsbara batterier.

► Läs också: 3 andningsövningar för hälsan

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Övning - steg för steg

Så här utför du Janes övning för effektiv stressreducering


Sträck fram armarna med händerna vända utåt, korsa dem och knäpp händerna “bakvänt”, fäll in de knäppta händerna mot dig och låt dem vila uppe på bröstkorgen.

Korsa sedan benen och genom att se vilken arm som ligger överst, lägger du benet på samma sida överst. Det vill säga vänster arm och ben överst eller tvärtom.

Blunda gärna och “fäll ned” ögonen innanför ögonlocken och fokusera på hjärtat, då lugnar sig hjärnan ännu mer.

Håll positionen tills du känner lugnet som sprider sig i hela kroppen - och knoppen. Positionen hjälper hjärnhalvorna att ställa sig i samma läge. Befinner du på exempelvis ett möte kan du istället ha händerna enkelt korsade i knät, det räcker gott - och självklart behöver du då inte blunda.
Källa: Jane Fogelström

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

 

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

 

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.

“Vården måste bli bättre på att ta hand om patienter med Addisons sjukdom”

Kurera debatt

Med bättre kunskap om kortisolbrist bland husläkare och på sjukhus skulle patienter med diagnosen Addisons sjukdom kunna leva ett betydligt enklare och friskare liv. De skulle få hjälp med vardagliga besvär på sin vårdcentral, snabbare akut hjälp och dessutom kunna gå på rutinkontroller oftare. Det skriver Eva Rafner, ordförande i Svenska Addisonföreningen i denna debattartikel, där hon efterlyser större kunskap inom primärvården. Förbundet gav nyligen ut boken ”Ständigt på vakt”, om föräldrar till barn med kortisolbrist".