Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Expertens övning för effektiv stressreducering!

Övning - steg för steg

Så här utför du Janes övning för effektiv stressreducering


Sträck fram armarna med händerna vända utåt, korsa dem och knäpp händerna “bakvänt”, fäll in de knäppta händerna mot dig och låt dem vila uppe på bröstkorgen.

Korsa sedan benen och genom att se vilken arm som ligger överst, lägger du benet på samma sida överst. Det vill säga vänster arm och ben överst eller tvärtom.

Blunda gärna och “fäll ned” ögonen innanför ögonlocken och fokusera på hjärtat, då lugnar sig hjärnan ännu mer.

Håll positionen tills du känner lugnet som sprider sig i hela kroppen - och knoppen. Positionen hjälper hjärnhalvorna att ställa sig i samma läge. Befinner du på exempelvis ett möte kan du istället ha händerna enkelt korsade i knät, det räcker gott - och självklart behöver du då inte blunda.
Källa: Jane Fogelström

Snurrar tankarna i huvudet? Är du i behov av ett effektivt tips som gör att världen lugnar sig en stund? 
Här delar experten Jane Fogelström med sig av ett effektivt och enkelt sätt att snabbt reducera stressen.
– Dina stressnivåer sjunker markant. Det är en liten åtgärd som kan ge stor effekt, säger hon.

Det är alldeles för lätt att fastna i stress - och låta sig hållas fången där. Men det går att ta sig ur den därstressburen och bli fri igen - med hjälp av återhämtning. Återhämtning är a och o för att inte bli utbränd.
Vad som upplevs som effektiv återhämtning varierar från person till person. Om det är ett kvällsdopp, att påta i trädgården, att måla, meditera - eller leka med barnen... ja, det vet bara du.

► Läs också: Experten: "Det här borde alla veta om utmattning"

Övning som dämpar hjärnaktiviteten
Men det finns även övningar som fungera på alla. Nåja, så gott som alla. Det menar Jane Fogelström, tidigare barnmorskeexpert i Kureras expertpanel.
– Det är en enkel övning som alla som är stressade, utbrända eller oroligt lagda kan använda för att lugna ned hjärnaktiviteten, säger hon.

 

Enkel övning för effektiv stressreducering!

Vänta inte – börja nu!
Det är lätt att tro att man ska vänta med att ta till denna åtgärd till först när den "verkligen" behövs, för det är då man vill ha och tror sig se effekt. Men vänta inte utan börja nu, poängterar hon.
– Mitt råd är att göra denna övning innan den behövs. För är du redan "uppvarvad” och har huvudet fullt av tankar som bara snurrar brukar det inte fungera lika bra att testa någonting nytt. Det vet du ju från andra tillfällen om du tänker efter, eller hur?

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Korsa händerna - och knäpp dem.

Korsa händerna - och knäpp dem.

Jämför det med andningsteknik inför förlossning
Jane Fogelström menar att det är att jämföra med andnings- och avslappningsträning inför att föda barn, till exempel profylaxtekniken. Det vill säga, även där behöver du öva innan för att, till fulla, kunna använda tekniken när det gör ont och är som mest intensivt.
– Och tro inte att det är förgäves bara för att du inte känner dig "tillräckligt" stressad. Redan när du tränar och övar kroppen på att gå in i detta lugna tillstånd hjälper du kroppen att gå ned i grundspänning, säger hon.

 

Kan användas vid insomningsbesvär – eller innan ett jobbigt möte
Hon berättar att hon har haft klienter som efter att ha gjort den här övningen har upplevt ett helt nytt lugn och en känsla av att, för första gången i sitt vuxna liv, ha en hjärna som inte “snurrar” på. Andra har med framgång använt övningen innan det är dags att somna, för sina sömnsvårigheter.
– Eller om man sitter vid ett möte och känner sig olustig eller oron börjar krypa i kroppen kan man göra denna övning där och då, ingen ser att man korsar sina armar och ben under bordet.

► Läs också: Upptäck de många hälsoeffekterna av att andas rätt!

"Vi gör redan delar av övningen, utan att veta om det"
De flesta av oss gör faktiskt redan delar av denna position till vardags, berättar Jane Fogelström.
– Det är när vi sitter och korsar våra ben, utan att veta att den har ett annat syfte.

Går att utföra var som helst, när som helst
Övningen går att utföra var du än är, poängterar hon. Och oavsett om du sitter, ligger eller står.
– Passa på när du sitter på bussen, åker bil, tar en liten paus på arbetet, har en stund i soffan efter jobbet eller innan du somnar på kvällen. Använder du positionen ofta under dagen sjunker dina stressnivåer markant. Det är en ganska liten åtgärd som kan ge stor effekt.

► Läs också: Ny forskning: Kvinnor bör slappa mer på soffan efter jobbet

 

Barnmorskan som blev utbildare och expert på att läka trauman
Jane Fogelström är många saker. Framför allt är hon en inkännande och förtroendeingivande person. Att hon sedan även har en massa kunskap och spännande erfarenheter att dela med sig av känns mest som en bonus. Att träffa Jane bara för Jane är liksom värt något bara det.
Men för att ändå försöka definiera henne på ett sätt som fler förstår, genom en titel, blir hennes förklaring barnmorska som blev kursledare, EFT-terapeut, profylaxinstruktör och auraförmedlare.
Janes specialiteter är i första hand stödmetoder vid förlossning samt vid bearbetning av förlossningsrädsla, men hon tar även emot klienter med annan typ av "problematik". Till exempel personer som har haft en tuff eller traumatisk barndom, som lider av dålig självkänsla, ätstörningar, en felaktig kroppsuppfattning eller som har problem i sina relationer, till exempel med vänner eller i kärleksrelationer.

► Läs också: Undvik stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Egen erfarenhet
Hennes eget letande efter hjälp för att läka sin tuffa barndom har lett henne att helt byta “bana” - från ett traditionellt yrke till att dela med sig av sina upptäckter till andra.
Hennes förhoppning är att andra inte ska behöva gå samma “långa” väg som hon gjort, utan direkt kan använda det som faktiskt gör skillnad på djupet.
– Vuxna människor liknar i mina ögon gamla tidens batterier som blir förbrukade och dagens barn är som uppladdningsbara batterier.

► Läs också: 3 andningsövningar för hälsan

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Övning - steg för steg

Så här utför du Janes övning för effektiv stressreducering


Sträck fram armarna med händerna vända utåt, korsa dem och knäpp händerna “bakvänt”, fäll in de knäppta händerna mot dig och låt dem vila uppe på bröstkorgen.

Korsa sedan benen och genom att se vilken arm som ligger överst, lägger du benet på samma sida överst. Det vill säga vänster arm och ben överst eller tvärtom.

Blunda gärna och “fäll ned” ögonen innanför ögonlocken och fokusera på hjärtat, då lugnar sig hjärnan ännu mer.

Håll positionen tills du känner lugnet som sprider sig i hela kroppen - och knoppen. Positionen hjälper hjärnhalvorna att ställa sig i samma läge. Befinner du på exempelvis ett möte kan du istället ha händerna enkelt korsade i knät, det räcker gott - och självklart behöver du då inte blunda.
Källa: Jane Fogelström

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

 

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.