Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Expertens tips: Så firar du en klimatvänlig jul

Expertens tips: Så firar du en klimatvänlig jul

Fakta

Naturskyddsföreningens julkampanj handlar om att spara energi. Målgruppen är unga vuxna. Energikampanjen som tipsar om enkla saker som märks på elräkningen, kommer att pågå fram till 2016 och består av olika aktiviteter kopplade till energi. Den kallas SMERGY är ett EU-projekt som är samfinansierat av IEE (Intelligent Energy Europe) och svenska Energimyndigheten.

Få fler energispartips på här.
Följ kampanjen på Facebook och Twitter: @smergy_sverige

Julen är en riktig energibov och här finns mycket arbete att göra för att få vår mest populära högtid att bli energismart.
Anna Wolf, Naturskyddsföreningens sakkunniga i energifrågor, ger tips på hur.

 

Anna Wolfs lista över de viktigaste sakerna att göra för en riktigt energismart jul:

1. Se över julbelysningen
– Och byt till LED-lampor. Om det är vanliga lampor eller fler LED-lampor på en slinga, sätt gärna en timer så den inte står tänd dygnet runt.

2. Laga gärna maten smart
– Använd vattenkokare och mikro, utnyttja eftervärmen på plattan och baka alla kakor samtidigt så inte ugnen får stå och gå tom.

 

3. Passa på att frosta av kyl och frys
– Och dammsug gärna bakom dessa för att minska elförbrukningen. Står huset tomt över helgen? Stäng av eller dra upp temperaturen i kylen och sänk i stället temperaturen i bostaden några grader.

4. Stäng av multimedia
– 25 procent av hushållselen kommer från IT och multimedia så låt gärna skärmarna vila, stäng av datorn och mobilen och umgås med släkten istället. (En iPhone drar lika mycket eller mer som en modern kyl/frys om man räknar in energi för wifi, serverhallar med mera.)

Anna Wolf

Anna Wolf, sakkunnig energi och klimat.

5. Cykla eller ta bussen
– För att riktigt klimatmaxa julen räcker det dock inte med att se över energianvändningen hemma! Tänk även på transporterna – cykla eller åkt kollektivt till butiken och julfesten. Visste du att matens största transportutsläpp under hela livscykeln troligen sker till och från affären om du tar bilen?

6. Ät mindre kött - och mer grönt på julbordet
– Glöm inte heller att titta vad som står på julbordet! En av de allra viktigaste sakerna du kan göra för klimatet, och för den egna hälsan för den delen, är att äta mer växtbaserad kost.

7. Försök minimera matsvinnet
– Dra ner på portionerna av det ni inte kan tänka er att avstå av kött och mejeriprodukter och se framför allt till att laga lagom så att ingen mat behöver slängas.

 

8. Våga testa nya rätter på julbordet
– Våga tänka lite nytt. Även om julen är traditionernas högtid är alla traditioner till för att förnyas – testa någon av de vegetariska alternativen till julskinka på marknaden (till exempel från Astrid och Aporna) eller varför inte bjuda på en griljerad kålrot? Lägg in aubergine som sill och peppa upp det trista julbordet med massor av fräscha och nyttiga vintersallader.

9. Frossa i kål
– Låt julen bli ett frosseri i grönkål, brysselkål, rödkålssallad, marinerade linser och härliga frukter istället för prinskorv och både du och klimatet kommer att må bättre efter nyår!

10. Konsumera mindre
– Be tomten om färre, men bättre julklappar i år. Kanske kan ni enas om att donera till välgörande ändamål istället? Eller utmana släkten på att hitta på de roligaste begagnade eller hemgjorda julklapparna och kör vår julklappslek.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Naturskyddsföreningens julkampanj handlar om att spara energi. Målgruppen är unga vuxna. Energikampanjen som tipsar om enkla saker som märks på elräkningen, kommer att pågå fram till 2016 och består av olika aktiviteter kopplade till energi. Den kallas SMERGY är ett EU-projekt som är samfinansierat av IEE (Intelligent Energy Europe) och svenska Energimyndigheten.

Få fler energispartips på här.
Följ kampanjen på Facebook och Twitter: @smergy_sverige

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.