Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Expertens tips: Så firar du en klimatvänlig jul

Expertens tips: Så firar du en klimatvänlig jul

Fakta

Naturskyddsföreningens julkampanj handlar om att spara energi. Målgruppen är unga vuxna. Energikampanjen som tipsar om enkla saker som märks på elräkningen, kommer att pågå fram till 2016 och består av olika aktiviteter kopplade till energi. Den kallas SMERGY är ett EU-projekt som är samfinansierat av IEE (Intelligent Energy Europe) och svenska Energimyndigheten.

Få fler energispartips på här.
Följ kampanjen på Facebook och Twitter: @smergy_sverige

Julen är en riktig energibov och här finns mycket arbete att göra för att få vår mest populära högtid att bli energismart.
Anna Wolf, Naturskyddsföreningens sakkunniga i energifrågor, ger tips på hur.

 

Anna Wolfs lista över de viktigaste sakerna att göra för en riktigt energismart jul:

1. Se över julbelysningen
– Och byt till LED-lampor. Om det är vanliga lampor eller fler LED-lampor på en slinga, sätt gärna en timer så den inte står tänd dygnet runt.

2. Laga gärna maten smart
– Använd vattenkokare och mikro, utnyttja eftervärmen på plattan och baka alla kakor samtidigt så inte ugnen får stå och gå tom.

 

3. Passa på att frosta av kyl och frys
– Och dammsug gärna bakom dessa för att minska elförbrukningen. Står huset tomt över helgen? Stäng av eller dra upp temperaturen i kylen och sänk i stället temperaturen i bostaden några grader.

4. Stäng av multimedia
– 25 procent av hushållselen kommer från IT och multimedia så låt gärna skärmarna vila, stäng av datorn och mobilen och umgås med släkten istället. (En iPhone drar lika mycket eller mer som en modern kyl/frys om man räknar in energi för wifi, serverhallar med mera.)

Anna Wolf

Anna Wolf, sakkunnig energi och klimat.

5. Cykla eller ta bussen
– För att riktigt klimatmaxa julen räcker det dock inte med att se över energianvändningen hemma! Tänk även på transporterna – cykla eller åkt kollektivt till butiken och julfesten. Visste du att matens största transportutsläpp under hela livscykeln troligen sker till och från affären om du tar bilen?

6. Ät mindre kött - och mer grönt på julbordet
– Glöm inte heller att titta vad som står på julbordet! En av de allra viktigaste sakerna du kan göra för klimatet, och för den egna hälsan för den delen, är att äta mer växtbaserad kost.

7. Försök minimera matsvinnet
– Dra ner på portionerna av det ni inte kan tänka er att avstå av kött och mejeriprodukter och se framför allt till att laga lagom så att ingen mat behöver slängas.

 

8. Våga testa nya rätter på julbordet
– Våga tänka lite nytt. Även om julen är traditionernas högtid är alla traditioner till för att förnyas – testa någon av de vegetariska alternativen till julskinka på marknaden (till exempel från Astrid och Aporna) eller varför inte bjuda på en griljerad kålrot? Lägg in aubergine som sill och peppa upp det trista julbordet med massor av fräscha och nyttiga vintersallader.

9. Frossa i kål
– Låt julen bli ett frosseri i grönkål, brysselkål, rödkålssallad, marinerade linser och härliga frukter istället för prinskorv och både du och klimatet kommer att må bättre efter nyår!

10. Konsumera mindre
– Be tomten om färre, men bättre julklappar i år. Kanske kan ni enas om att donera till välgörande ändamål istället? Eller utmana släkten på att hitta på de roligaste begagnade eller hemgjorda julklapparna och kör vår julklappslek.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Naturskyddsföreningens julkampanj handlar om att spara energi. Målgruppen är unga vuxna. Energikampanjen som tipsar om enkla saker som märks på elräkningen, kommer att pågå fram till 2016 och består av olika aktiviteter kopplade till energi. Den kallas SMERGY är ett EU-projekt som är samfinansierat av IEE (Intelligent Energy Europe) och svenska Energimyndigheten.

Få fler energispartips på här.
Följ kampanjen på Facebook och Twitter: @smergy_sverige

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mandlar skyddar mot hjärtsjukdomar

Hälsa

En handfull näve mandlar om dagen ökar det goda kolesterolet och avlägsnar plack som kan orsaka hjärtsjukdomar. Mandlar förbättrar inte bara hjärthälsan, nötterna innehåller också bra fetter, E-vitamin och fibrer.

Frallor, plommon och plommonkompott

Näringsrikt plommonbröd med dinkel

Matbröd

Ta vara på plommonskörden på ett nytt sätt – släng ner de saftiga frukterna i en bröddeg! Dessa goda frallor, som passar perfekt till frukost eller en kopp te, är gjorda på den urgamla, näringsrika mjölsorten dinkel.

“Nu kan jag cykla igen”

Naturlig hälsa

I hela sitt yrkesverksamma liv har Ingela Johansson haft tunga fysiska jobb. Belastningen på lederna gjorde att hon fick artros. Speciellt ett knä har krånglat. Ingefära och gurkmeja gjorde att hon blev av med smärtan och kunde sluta med värktabletterna.

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Kost

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Färre nattkissningar och ökad lust

Naturlig hälsa

Med ökad ålder får alla män förstorad prostata, med symtom som urinträngningar och fler nattliga toalettbesök. Prostataförstoring är också en vanlig orsak till att mäns sexuella lust avtar. Extrakt av sågpalmetto kan minska symtomen så nattkissningarna upphör och den sexuella hälsan förbättras.

 

Anna Flodberg, lutad mot trädstam vid vatten

Anna Flodberg: “Jag vill hjälpa andra med utmanande föräldraskap”

Hälsa

Hon är inte bara ny chefredaktör på Kurera, utan också aktuell med en bok om det både utmanande och berikande livet som förälder till barn med neuropsykiatriska diagnoser. Här berättar Anna Flodberg – som själv har två söner med autism respektive ADHD – om diagnoserna, sin envisa kamp för barnens rätt till stöd i skolan och om vikten av att få återhämtning i vardagen som förälder.

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.

 

Hand sätter rosa post it-lapp på kylskåp

Så lär du dig slappna av snabbt!

Mental hälsa

Behöver du lära dig att slappna av snabbt? Och vill du kunna göra det i alla slags stressiga situationer? Med hjälp av så kallade triggerlappar som påminner dig, kan du lära dig att varva ner i såväl kön i mataffären och hemma som på jobbet!

Paj med grön och gul zucchini

Gul och grön zucchinipaj med rödlök

Recept

Den här färgsprakande pajen med två sorters zucchini ger den perfekta, höstiga känslan på matbordet. Både matig, värmande, näringsrik och vacker att se på! Receptet kommer från bokaktuela matbloggaren Madeleine Landley.

 

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Kost

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.