Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kille i röd tröja tittar in i kameran

Foto: Milan Jurek

Experterna rasar: “Lösningen är inte att medicinera barnen”

I förra veckan skrev Kurera om att utskrivningarna av lugnande, sömntabletter och antidepressiva mediciner till svenska barn ökar.
Nu rasar två av hälsobranschens experter mot utvecklingen, som de anser håller på att bli allt för accepterad.
– Lösningen är inte att medicinera barnen. Detta är en oerhört onödig utveckling, säger Zarah Öberg, närings- och fytoterapeut och känd föredragshållare inom hälsa.

Zarah Öberg

Zarah Öberg.

En granskning som tidningen SvD har gjort visar att svenska barns användande av mediciner förändrats drastiskt de senaste sex åren.
Bland annat har läkemedel för sömnbesvär, psykiska problem och ADHD-besvär ökat explosionsartat. Detta trots att runt hälften av preparaten är inte godkända för barn utan har bara prövats på vuxna.
– Detta är en oerhört onödig utveckling. Barn borde inte behöva varken läkemedel för sin sömn eller antidepressiv medicin, säger näringsexperten Zarah Öberg.

 

Testa andra metoder först
Allra mest ökar sömnmedlet melatonin med en uppgång på 335 procent, visade granskningen som Kurera tidigare rapporterat om.
Allt för ofta ligger fokus fel och det handlar om att få en lösning på studs eller ta en genväg, menar Zarah Öberg. Istället för att lösa besvären på lång sikt.
– Min erfarenhet är att det många gånger handlar om barn vars föräldrar inte tar sig tid, säger hon.
Istället för att ta till läkemedel finns det annat man först bör prova, menar hon (se tips längre ner).

"Ge barnen tid och engagemang"
Att ge barn antidepressiva läkemedel är inte heller en bra lösning, menar hon.
– Visst kan det behövas i vissa enstaka medicinska fall, men generellt sätt handlar det mer om barn som inte mår bra, som saknar något i livet, som inte känner sig sedda och älskade. Ge barnen tid, engagemang, kärlek, massor med kramar och närhet och ha roligt tillsammans, så kommer nedstämdheten i de flesta fall att elimineras, säger Zarah och fortsätter:
– Många barn är dessutom otrygga i sina hemmiljöer på grund av bråk, alkoholproblem och så vidare. Och lösningen är inte att medicinera barnen, utan att hjälpa dem så att de får en tryggare hemmiljö.

Bra mat och mindre stress
Liksom för oss vuxna, växer barns sömnproblem fram från sådant som stress, oro, otrygghet, att vårt nervsystem är i obalans (påslag på sympatiska nervsystemet), att vi äter mat som stimulerar kroppen så att vi har svårt att slappna av och så vidare.
Barn behöver leka av sig sin energi, menar Zarah Öberg, och får de bara röra sig naturligt kommer deras kroppar också vara trötta när det är dags för att sova. Men de behöver också bra mat, menar hon. Mat som är låg på socker och rik på näring.
– Ett barn som sitter still hela dagen och lever på snabbmakaroner, ketchup, godis och läsk kommer vara speedat och på så sätt ha svårt att slappna av och somna på bra vis.

Barbara Rehberg Eintrei

Barbara Rehberg Eintrei.

"Tabletter är ett gift"
Även Barbara Rehberg Eintrei, auktoriserad hälsorådgivare och zonterapeut,tycker att utvecklingen är sorglig – och skrämmande:
– Tabletter är ett gift som förstör både kropp och själ. Att de börjat att allt oftare skrivas ut även till barn är oerhört synd.
– Om vi tar ADHD-mediciner som exempel ges de i hög grad för att barnen ska passa in i samhället, passa lärare och skola. Inte för att de ska passa barnen själva. Det finns inget utrymme för dem. De ska passa in i en mall.

 

Lavendelolja och massage
Fokus borde ligga på annan typ av hjälp, menar Barbara Rehberg-Eintrei, och inte minst på att ge barnen mer tid.

Barbaras tips:

  • Få bukt på sömnen är steg ett. Lyckas man med det får man bukt med den får man ofta bukt även med andra problem. Vid sömnbesvär prova Valerina natt, som gör att man kommer ner i varv och får sova. Man kan även prova så kallade cal-magtabletter (kalk/magnesium), en kombination som är bra för att få kroppen att slappna av.
  • Förminska inte din egen roll som förälder. Umgås mer med ditt barn. Se till att erbjuda ditt barn någon slags guidning av en vuxen dygnet runt, det gör barnen mer trygga. Ha inte barnen på dagis så många timmar.
  • Pröva lätt massage och lavendelolja, som har en lugnande effekt, istället för att få sömnmedel eller lugnande.
  • Gör saker i samråd med skola och lärare och se inte medicin som lösningen.
  • Testa Johannesört vid depression. Det är en väldokumenterad medicinalväxt som fungerar bra vid oro och nedstämdhet. Detta bör ske i samråd med läkare.
  • Testa Dormesan, med humle, vid sömnbesvär. Finns på hälsokosten.
  • Ta vitaminer med hög halt B-vitamin. Blir man utbränd bränner man nämligen sina B-vitaminer, vilka har ansvar för nervsystemet.
  • Ta fettsyror med hög EPA-halt är bra för barn med inre stress. Det finns ett enzym som klipper av DHA, vilket är en fettsyra som är extremt viktig för hjärnan. Högt halt DHA kan omvandlas till EPA. Många barn har fettsyrebrist så att det svänger om det.

 

Zarahs tips:

  • Vid sömnbesvär: Ändra saker i barnens miljö och försök minimera alla stressorer. När alla stressorer är eliminerade och barnet ändå har svårt att sova eller behöver insomningshjälp, finns naturliga substanser att testa som stöd i första hand. Fråga i hälsokosten. Koka till exempel te på kamomill, citronmeliss, grönt te eller humle. Även Valeriana kan vara ett bra stöd, så även Hypermin (färsk johannesört), Melissa Dream (citronmeliss, grönt te, magnesium och b-vitamin) eller Dormeasan (humle). Tänk dock på att det är 18-årsgräns på Valerina Forte.
  • Ta magnesium en, två timmar innan sänggående. Magnesium är en av de mest effektiva avslappningsmetoder som finns och aktiverar vårt parasympatiska nervsystem, det vill säga vår "AV-knapp".
  • Lider barnet av depression är det också viktigt att kontrollera nivåer av serum D-vitamin med ett 25 (O) HD-test eller 125 (O) HD-test. Dessa kan tas hos både läkare och terapeut.

 

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.