Senaste inläggen

Påverkar naturpreparat levern negativt?

Fråga till Näringsexpert

Min svärmor har drabbats av en leversjukdom och fick frågan om hon äter naturpreparat då de tydligen kan skada levern. Har försökt leta fakta om detta men hittar ingen tydlig fakta.  Jag använder naturläkemedel och upplever det som hjälpsamt men har blivit rädd för att det kanske på sikt kan skada till exempel levern. Jag […]

Läs mer →

Kan jättenattljusolja förvärra migrän?

Fråga till Näringsexpert

Jag är en 69-årig kvinna, som har fått diagnosen psoriasisartrit. Har dock inga utslag. Såg en tidningsannons som sålde jättenattljusolja i kapslar. Kan väl alltid prova, tänkte jag. Dosen var två kapslar a 500 mg per dag. Allting kändes bra, hade inte så ont i kroppen och blev mera rörlig. Efter fyra veckor fick jag […]

Läs mer →

Varför mår jag illa av chlorella?

Fråga till Näringsexpert

Jag har försökt ta chlorella i tablettform, började med hälften av rekommenderad dos. Blev emellertid kraftigt illamående med häftiga kräkningar efter cirka två timmar. Försökte ytterligare en gång med endast mycket liten dos men med samma reaktion. Vad är din kommentar till detta och vad kan du rekommendera?

Läs mer →

Kan gurkmeja krocka med läkemedel?

Fråga till Näringsexpert

Jag har läst att gurkmeja inte passar ihop med vissa läkemedel. Losec, Waran, och Levaxin till exempel. Eller egentligen skulle det gå bra om läkarna samarbetade. Även diabetiker bör vara uppmärksamma på att blodsockret sjunker. Vad säger du om detta? Bör det varnas på burkarna eller är det mycket liten risk? Levaxin äter väldigt många.

Läs mer →

Kan jag få biverkningar av alfa liponsyra?

Fråga till Näringsexpert

Jag har nyligen upptäckt liponsyra och dess starka hälsofördelar. Jag tar nu en kapsel, 100 mg per dag, från Helhetshälsa. Jag får lite huvudvärk efteråt som en del kan få av tyrosin, nässelutslag och blir lite tröttare. Energin blir bättre med tiden så jag vet inte om detta är avgiftningssymptom eller milda biverkningar, känslighet. Nu […]

Läs mer →

Hur får jag tillbaka min energi?

Fråga till Näringsexpert

Har sedan ett halvår börjat med blodtryckssänkande medicin. Är sedan dess riktigt håglös. Känner inte igen mig själv, läste att det kan bero på medicinen. Finns det något som gör att jag kan få tillbaka min energi?

Läs mer →