Senaste inläggen

Finns det något tillskott som hjälper mot mina hudproblem?

Fråga till Hudvårdsexpert

Hej! Jag har haft problem med min hud i delar av ansiktet i flera månader efter att jag har använt starka kortisonsalvor, på grund av några utslag jag hade runt ögonen i vintras. Nu blir jag jätteröd på kinderna och tinningen av minsta lilla ansträngning, framförallt väderomställning reagerar jag mest på. När det är som […]

Läs mer →

Kan det uppstå inflammation i nervsystemet av stress?

Fråga till Näringsexpert

Hej! Jag pluggar till stresspedagog och skriver just nu ett arbete om hjärntrötthet som en del/följd av utmattningssyndrom. Jag läste här nyss att du verkar kunna mycket om det och jag undrar särskilt: kan det uppstå inflammation i nervsystemet av stress och är det då kortisolet som då är “boven”? Har du några tips om […]

Läs mer →

Varför är min hud så uppretad?

Fråga till Hudvårdsexpert

Jag råkade ut för en allergisk reaktion genom att använda en ansiktskräm. Överläppen svullnade, sved och smärtade. Jag fick antihistaminer och kortisontabletter några dagar. Det blev lite bättre men svullnaden är fortfarande kvar. Åt histamintabletter i två månader utan resultat. Vad har hänt i huden? Varför är den fortfarande så uppretad? Väntar på att få […]

Läs mer →

Behöver jag D-vitamin?

Fråga till Näringsexpert

Hej! Jag har astma som jag behandlar med kortison. Tycker du jag behöver ett tillskott av D-vitamin? Tar gärna emot fler tips mot min sjukdom.

Läs mer →

Hur kan jag bygga min hud som blivit skör av kortison?

Fråga till Hudvårdsexpert

Jag har astma och inhalerar kortison varje dag. Detta har resulterat i att huden lätt går sönder och blir blå. Finns det några sätt att bygga upp huden inifrån ingen så att den blir mer motståndskraftig. Med vänliga hälsningar Madde

Läs mer →

Inflammation och Temporalis arterit – vad ska jag göra?

Fråga till Näringsexpert

Hej Zarah, Fick för tre år sen diagnos Temporalis arterit, övertygad jag fått Borrelia. Ätit kortison sen dess i tre år med en massa biverkningar. Oerhört kämpigt har det varit. Jag slutade med kortisonet för cirka fyra månader sen utan att rådfråga läkaren då jag känner det inte finns varken kunskap eller intresse för vad […]

Läs mer →

Röd, torr och fnasig hy i ansiktet – vad har jag drabbats av?

Fråga till Hudvårdsexpert

Ser inte så trevlig ut i ansiktet. På näsan, ögonlocken och mellan ögonbrynen och en del av kinderna kom det helt plötsligt hudförändringar. Huden blev väldigt röd, fick efter läkarbesök kortisonsalva utskriven men efter en fjortondagars smörjande ingen förbättring. Har en ny salva som heter Finacea 15 procent gel men jag tycker inte den ger […]

Läs mer →

Kronisk Urtikaria – hjälp vad ska jag göra?

Fråga till Hudvårdsexpert

Hej! Behöver din hjälp då jag inte får någon riktig hjälp av läkare. Fått kronisk Urtikaria och det enda som gör att det försvinner helt och hållet är kortison och det vill jag helst undvika. Vill ha något som håller det borta. Jättejobbigt när jag inte vet vad jag kan göra för att huden ska […]

Läs mer →

Kan jag äta gojibär, chia, gurkmeja och pumpakärnor med kortison?

Fråga till Näringsexpert

Lider sen ett år tillbaka av konstaterad RA (Reumatoid Artrit) gamla termen är ju ledgångsreumatism. Äter kortison och tar även en Benepali-spruta en gång per vecka. Meningen är att den biologiska sprutan ska minska kortisonintaget i längden. Har blivit intresserad av att prova gojibär, chiafrön, gurkmeja och pumpakärnor i en mindre mängd (ca 1 msk […]

Läs mer →