Varför får jag frossa under min löpning?

Hej Carolin!

Jag är en 23-årig tjej som tränar väldigt aktivt, på senare tid har jag börjat varva cardio (kondition) med styrketräning. Oftast kör jag en muskelgrupp i taget och har börjat bygga upp ett bra träningsschema där jag kör variationer på cardio, allt ifrån intervaller, km-löpning till Coopertest (3-4 dagar i veckan).

Det jag har börjat känna av är att vid km-löpningen så börjar jag typ ”frossa” efter en stund, det är strax efter att jag har kommit in i andra andningen som detta sker. Då jag har försökt ändra mina träningsvanor, så som att enbart köra cardio vissa dagar och blandat så varierar jag även väldigt mycket på utomhuslöpning och på springband men det är ingen större skillnad utan jag frossar efter att jag har kommit in i andra andningen.

Så min fråga till dig är helt enkelt, varför? Varför börjar jag frossa under min löpning och inte efteråt?

Tack!
Ana

Niklas Cederberg svarar:

Hej Ana!

Inget dåligt träningsprogram du lagt upp! För att träna så mycket och med den intensiteten krävs det rikligt med återhämtning, både i form av sömn och bra kosthållning. Detta skriver du dock inget om.
När du skriver att du får frossa tyder det på att du helt enkelt har för lite energi i kroppen. När du kör tuffa intervaller och Coopertest krävs kolhydrater, de är den främsta energikällan under sådana pass.
Öka mängden kolhydrater och minska antalet högintensiva löppass till två/vecka. Riktigt tuffa pass kräver mellan 48-72 timmar återhämtning innan du kör ett lika tufft pass igen, varva med låg- och/eller medelintensiva däremellan.
Med största sannorlikhet kommer de två passen vara av mycket högre kvalitet och du kommer få ännu bättre resultat.
Lycka till!!
Med vänlig hälsning,
Carolin Helt

Ställ din egen fråga till Niklas Cederberg

Varför får jag frossa under min löpning?

Fråga till Långlopp & rock'n'roll

Hej Carolin! Jag är en 23-årig tjej som tränar väldigt aktivt, på senare tid har jag börjat varva cardio (kondition) med styrketräning. Oftast kör jag en muskelgrupp i taget och har börjat bygga upp ett bra träningsschema där jag kör variationer på cardio, allt ifrån intervaller, km-löpning till Coopertest (3-4 dagar i veckan). Det jag […]

Läs mer →