Kvinna som ser betänksam/ledsen ut

Få hjälp mot vårdepressionen – på naturlig väg

Tillskott med rosenrot utmanar antidepressiva mediciner vid depression. Det visar en ny studie från USA. 

Amerikanska forskare jämförde det svenska rosenrotsextraktet SHR-5 med Sertralin och fann att patienter med mild till måttlig depression fick bättre hjälp. Svåra biverkningar försämrade resultatet för den konventionella medicinen. Studien har väckt stort intresse i amerikansk media.

Läs också: Mer ork och mindre oro med rosenrot

 

Tolererades bättre
Vid en ny randomiserad placebokontrollerad studie, utförd vid Perelman School of Medicine på universitetet i Pennsylvania, utvärderades den relativa säkerheten och effekten av rosenrot kontra SSRI-preparatet sertralin för behandling av mild till måttlig depression. Det visade sig att även om rosenrot, jämfört med sertralin, gav en lägre antidepressiv effekt innebar det samtidigt betydligt färre biverkningar och tolererades bättre.

Många unga drabbas
Omkring en halv miljon svenskar antas lida av mild till måttlig depression. Antalet drabbade ökar ständigt och bland dessa växer andelen ungdomar. Konventionella SSRI-preparat i all ära men innan man tar till detta "tyngre artilleri" kan det vara värt att prova hjälp i naturlig form. Biverkningsfria sådana, vilket många ser som en fördel eftersom just biverkningarna för vissa kan vara så starka att en del väljer att avbryta behandlingen i förtid.

Läs också - Ny studie: Cashewnötter lika effektivt som Prozac

SSRI gav sexuella problem
När den antidepressiva effekten mellan SHR-5 och Sertralin jämfördes blev SHR-5:s resultat nästan lika bra men med få eller inga biverkningar. Patienterna som tog SHR-5 hade 1,4 gånger större chans att må bättre medan patienter med Sertralin hade 1,9 gånger större chans till förbättring men patienterna som fick Sertralin fick kraftiga biverkningar som sexuella problem och illamående.
De 57 försökspersonerna fick under 12 veckor antingen rosenrotsextrakt, sertralin, eller placebo.
Förändringar under denna tid undersöktes med hjälp av mixade effektmodeller och analyserades sedan.

"Liknande terapeutiska effekter"
Resultaten tyder på att rosenrot, även om det är mindre effektivt än sertralin, på grund av sin låga risk kan vara ett mer gynnsamt alternativ för personer för mild till måttlig depression.
"Vår hypotes är att R. rosea skulle ha liknande terapeutiska effekter som sertralin, men med färre biverkningar," skriver forskarna i rapporten. 

 

Läs också: Få energin, lusten och orken tillbaka – med adaptogener

Färre biverkningar
Rosenrotextraktet SHR-5 finns till exempel i det traditionellt växtbaserade läkemedlet Arctic Root.
– Resultaten visade att växtbaserad medicin kan ha potential att behandla patienter med depression speciellt de som inte tål konventionella antidepressiva mediciner på grund av dess biverkningar. Men större studier behövs för att till fullo utvärdera nyttan av rosenrot jämfört med konventionella antidepressiva medel, säger Jun J. Mao, läkare och docent i allmänmedicin, vid universitetet i Pennsylvania som lett studien.
Studien leddes och sponsrades av ledd och sponsrad av National Institutes of Health (NIH) i USA

Källa: Rhodiola Rosea Therapy for Major Depressive Disorder: A Study Protocol for a Randomized, Double-Blind, Placebo- Controlled Trial

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.