Fakta om kokosfett

Kokosolja har stora näringsmässiga och farmakologiska möjligheter. Den är en av de mest hälsosamma och näringsmässigt bästa matoljorna. Tidigare tester på härdat kokosfett har legat till grund för åsikter om att kokosfett är skadligt för hälsan. Det är närvaron av transfettsyror som är orsaken till hälsoproblemen, eftersom de är fettsyrakedjor som inte har behållit sin naturliga uppbyggnad efter raffineringsprocessen. Vid hydrogenering (härdning) av enkla och fleromättade fettsyror omvandlas den naturliga cis-dubbelbindningen till en trans-dubbelbindning och bildar därmed transfettsyror.

Nu visar tester på naturlig, ohärdad olja, att den tvärtom är nyttig för kroppen. Naturlig kokosolja innehåller inga transfettsyror.

Därför är kokosfett bra
• Laurinsyra är huvudorsaken till kokosoljans många hälsosamma egenskaper. Den omvandlas i tarmen till monolaurin, som skyddar mot vi¬rus- och bakterieangrepp. Monolaurin har även förmåga att lösa upp hiv-virusets ytprotein och förhindrar därigenom formering av viruset. Dessutom har monolaurin kraft att inaktivera mikrober genom att upplösa deras fettmembran.

Laurinsyran i kokosolja har endast sin motsvarighet i bröstmjölk, där den ingår som livsviktig ingrediens. Laurinsyran är ett essentiellt näringsämne för såväl spädbarn som vuxna människor. För tidigt födda barn, som inte har ett fullt utvecklat matsmältningssystem, kan relativt lätt absorbera den. Andra fetter passerar däremot systemet i osmält skick.

 

• Kaprylsyra tillför syra till tarmen. Den sura miljön gynnar tillväxten av goda tarmbakterier, speciellt mjölksyrabakterier. Forskning visar att kaprylsyra effektivt motverkar svamp såsom Candida och dödar parasiter i mag-tarmkanalen.

• De medellånga fettsyrorna (MCFA) i kokosoljan är lätta för kroppen att absorbera och smälta. De tränger lätt igenom cellmembranen utan behov av enzymer och förser därmed cellen snabbt med den energi den kräver. I motsats till andra fetter är de inte påfrestande för matsmält¬ningssystemet. De kan absorberas direkt från tarmkanalen in i portådern för vidare transport till levern, där de förbränns ungefär som kolhydrater. De erbjuder snabb energi och främjar kroppens självläkande förmåga.

• Kokosoljan förbättrar absorptionen av de fettlösliga vitaminerna, mineralerna och aminosyrorna, och minskar även vårt behov av E-vitamin.

• En diet innehållande kokosolja stödjer omvandlingen av långa fettsyror som EPA och DHA i kroppen och normaliserar balan¬sen mellan omega-6 och omega-3.

• Kokosoljan består nästan ute¬slutande av mättade fetter (92 procent) som är de mest stabila vid uppvärmning.

• Kokosoljan hjälper dig att gå ned i vikt och behålla hälsan på ett sätt som inget annat fett kan göra. Orsaken till detta faktum är återigen de hälsosamma medellånga fettsyrorna. De cirkulerar inte i blodbanorna som andra fetter gör utan sänds direkt till levern, där de omedelbart omvandlas till energi. Kroppen använder alltså kokosoljan till att producera energi i stället för att lagra den som kroppsfett.

• En kombination av kokosolja och fiskolja har visat sig kunna sänka nivån av den inflammatoriska substansen TNF-alfa, som har stor skuld vid uppkomsten av ledgångsreumatism och demens. Oljekombinationen kan även sänka interleukin-6, en markör som produceras i stora mängder i fettvävnaden och gör den insulinresistent, vilket i sin tur ökar risken för att utveckla typ-2-diabetes.

 

• Gynnsam för en god sköldkörtelfunktion och ämnesomsättning.

Kokosolja blir till kokosfett när det stelnar. Kokosfett kan utan vidare användas vid stekning och fritering. Den börjar oxidera vid 198º C. Även kokosfett skadas av extremt hög uppvärmning, men så länge man inte överdriver, finns det inga problem.

Kokosmjölk fungerar utmärkt som ersättning för sojagrädde i hälsokosträtter. Kokosmjölk kan också användas till stekning och i grytor, soppor, m.m. Det är också bra att ha i smoothies och för att ersätta smör. Kokosmjölk på burk (utan tillsatser) finns i de vanliga mataffärerna. I Asien har man kombinerat kokosmjölk med fisk och curry i fisksoppa som kombinerar mellankedjade fettsyror med omega-3-fettsyror, och hälsosamma kryddor för en balanserad blandning av fettsyror.

Fördelning av fettsyror:
Mättade fettsyror upp till 94 procent:
Laurinsyra 45–60 procent
Myristinsyra 17–20 procent
Kaprylsyra 8 procent
Palmitinsyra 7–8 procent
Kaprinsyra 6 procent
Stearinsyra 2–5 procent.
Enkelomättade fettsyror 3–10 procent:
Omega-9 oljesyra 2–7 procent.
Fleromättade fettsyror 3 procent:
Omega-6 linolsyra 1–2 procent.

Dosering
1–2 msk per dag
Obs. Använd endast organisk kokosolja inte kokosolja blandad med margarin eller härdade fetter. Kokosolja är ett mättat fett som kan konkurrera med nyttiga omega-3 och omega-6 oljor. Begränsa intag av kokosolja vid användning av omega-3 och omega-6 oljor.

Exempel på studier, referenser

Kokosolja
Skyddar mot 6 olika cancerogener.
Skyddar mot skador och mutationer på DNA från benspyren som finns i cigarettrök, dieselångor och azaserine och olika nitrosaminer som finns i cigaretter och kött som konserverats med natriumnitrat.
Holzapfel CL. “Coconut oil”. Healthy Living Publications, 2003, p56.

 

Kokosolja och mjölkersättning
Studier visar att spädbarn får signifikant ökat kalcium- och fettupptag när barnen får mjölkersättning innehållande kokosolja.
MCT (Medium Chain Triglyceride, mellankedjande fettsyror) är ett bra alternativ för individer som lider av matsmältningsrubbningar, såsom spädbarn/gamla.
Nelson SE. et al. ”Palm olein in infant formula: absorption of fats and minerals by normal infants”. Am J Clin Nutr, 1996;64: 291-6.

Kokosolja och ämnesomsättning
Kokosolja innehåller ca 10 procent mindre kalorier än andra fetter.
Används som energi, lagras inte som fett.
Minst 30 studier visar att ämnesomsättningen ökar när dieten innehåller MCT och 30–40 procent av kaloriintaget kommer från fett.
St-Onge MP. et al. “Physiological effects of medium chain triglycerides: potential agents in prevention of obesity”.
J Nutr, 2002;132:329-32.

Klamydia
50 miljoner insjuknar varje år i världen. En isländsk studie på effekten av MCT på klamydia visar:
lägre doser av kombinationen laurinsyra och kaprylsyra var mycket mer effektivt mot klamydia än högre doser av enbart kaprylsyra.
Bergsson G. et al. ”In vitro inactivation of Chlamydia trachomatis by fatty acids and monoglycerides”.
Antimicrob Agents and Chemother, 1998;42:2290-4.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Därför är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

 

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.