Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fakta om kokosfett

Kokosolja har stora näringsmässiga och farmakologiska möjligheter. Den är en av de mest hälsosamma och näringsmässigt bästa matoljorna. Tidigare tester på härdat kokosfett har legat till grund för åsikter om att kokosfett är skadligt för hälsan. Det är närvaron av transfettsyror som är orsaken till hälsoproblemen, eftersom de är fettsyrakedjor som inte har behållit sin naturliga uppbyggnad efter raffineringsprocessen. Vid hydrogenering (härdning) av enkla och fleromättade fettsyror omvandlas den naturliga cis-dubbelbindningen till en trans-dubbelbindning och bildar därmed transfettsyror.

Nu visar tester på naturlig, ohärdad olja, att den tvärtom är nyttig för kroppen. Naturlig kokosolja innehåller inga transfettsyror.

Därför är kokosfett bra
• Laurinsyra är huvudorsaken till kokosoljans många hälsosamma egenskaper. Den omvandlas i tarmen till monolaurin, som skyddar mot vi¬rus- och bakterieangrepp. Monolaurin har även förmåga att lösa upp hiv-virusets ytprotein och förhindrar därigenom formering av viruset. Dessutom har monolaurin kraft att inaktivera mikrober genom att upplösa deras fettmembran.

Laurinsyran i kokosolja har endast sin motsvarighet i bröstmjölk, där den ingår som livsviktig ingrediens. Laurinsyran är ett essentiellt näringsämne för såväl spädbarn som vuxna människor. För tidigt födda barn, som inte har ett fullt utvecklat matsmältningssystem, kan relativt lätt absorbera den. Andra fetter passerar däremot systemet i osmält skick.

 

• Kaprylsyra tillför syra till tarmen. Den sura miljön gynnar tillväxten av goda tarmbakterier, speciellt mjölksyrabakterier. Forskning visar att kaprylsyra effektivt motverkar svamp såsom Candida och dödar parasiter i mag-tarmkanalen.

• De medellånga fettsyrorna (MCFA) i kokosoljan är lätta för kroppen att absorbera och smälta. De tränger lätt igenom cellmembranen utan behov av enzymer och förser därmed cellen snabbt med den energi den kräver. I motsats till andra fetter är de inte påfrestande för matsmält¬ningssystemet. De kan absorberas direkt från tarmkanalen in i portådern för vidare transport till levern, där de förbränns ungefär som kolhydrater. De erbjuder snabb energi och främjar kroppens självläkande förmåga.

• Kokosoljan förbättrar absorptionen av de fettlösliga vitaminerna, mineralerna och aminosyrorna, och minskar även vårt behov av E-vitamin.

• En diet innehållande kokosolja stödjer omvandlingen av långa fettsyror som EPA och DHA i kroppen och normaliserar balan¬sen mellan omega-6 och omega-3.

• Kokosoljan består nästan ute¬slutande av mättade fetter (92 procent) som är de mest stabila vid uppvärmning.

• Kokosoljan hjälper dig att gå ned i vikt och behålla hälsan på ett sätt som inget annat fett kan göra. Orsaken till detta faktum är återigen de hälsosamma medellånga fettsyrorna. De cirkulerar inte i blodbanorna som andra fetter gör utan sänds direkt till levern, där de omedelbart omvandlas till energi. Kroppen använder alltså kokosoljan till att producera energi i stället för att lagra den som kroppsfett.

• En kombination av kokosolja och fiskolja har visat sig kunna sänka nivån av den inflammatoriska substansen TNF-alfa, som har stor skuld vid uppkomsten av ledgångsreumatism och demens. Oljekombinationen kan även sänka interleukin-6, en markör som produceras i stora mängder i fettvävnaden och gör den insulinresistent, vilket i sin tur ökar risken för att utveckla typ-2-diabetes.

 

• Gynnsam för en god sköldkörtelfunktion och ämnesomsättning.

Kokosolja blir till kokosfett när det stelnar. Kokosfett kan utan vidare användas vid stekning och fritering. Den börjar oxidera vid 198º C. Även kokosfett skadas av extremt hög uppvärmning, men så länge man inte överdriver, finns det inga problem.

Kokosmjölk fungerar utmärkt som ersättning för sojagrädde i hälsokosträtter. Kokosmjölk kan också användas till stekning och i grytor, soppor, m.m. Det är också bra att ha i smoothies och för att ersätta smör. Kokosmjölk på burk (utan tillsatser) finns i de vanliga mataffärerna. I Asien har man kombinerat kokosmjölk med fisk och curry i fisksoppa som kombinerar mellankedjade fettsyror med omega-3-fettsyror, och hälsosamma kryddor för en balanserad blandning av fettsyror.

Fördelning av fettsyror:
Mättade fettsyror upp till 94 procent:
Laurinsyra 45–60 procent
Myristinsyra 17–20 procent
Kaprylsyra 8 procent
Palmitinsyra 7–8 procent
Kaprinsyra 6 procent
Stearinsyra 2–5 procent.
Enkelomättade fettsyror 3–10 procent:
Omega-9 oljesyra 2–7 procent.
Fleromättade fettsyror 3 procent:
Omega-6 linolsyra 1–2 procent.

Dosering
1–2 msk per dag
Obs. Använd endast organisk kokosolja inte kokosolja blandad med margarin eller härdade fetter. Kokosolja är ett mättat fett som kan konkurrera med nyttiga omega-3 och omega-6 oljor. Begränsa intag av kokosolja vid användning av omega-3 och omega-6 oljor.

Exempel på studier, referenser

Kokosolja
Skyddar mot 6 olika cancerogener.
Skyddar mot skador och mutationer på DNA från benspyren som finns i cigarettrök, dieselångor och azaserine och olika nitrosaminer som finns i cigaretter och kött som konserverats med natriumnitrat.
Holzapfel CL. “Coconut oil”. Healthy Living Publications, 2003, p56.

 

Kokosolja och mjölkersättning
Studier visar att spädbarn får signifikant ökat kalcium- och fettupptag när barnen får mjölkersättning innehållande kokosolja.
MCT (Medium Chain Triglyceride, mellankedjande fettsyror) är ett bra alternativ för individer som lider av matsmältningsrubbningar, såsom spädbarn/gamla.
Nelson SE. et al. ”Palm olein in infant formula: absorption of fats and minerals by normal infants”. Am J Clin Nutr, 1996;64: 291-6.

Kokosolja och ämnesomsättning
Kokosolja innehåller ca 10 procent mindre kalorier än andra fetter.
Används som energi, lagras inte som fett.
Minst 30 studier visar att ämnesomsättningen ökar när dieten innehåller MCT och 30–40 procent av kaloriintaget kommer från fett.
St-Onge MP. et al. “Physiological effects of medium chain triglycerides: potential agents in prevention of obesity”.
J Nutr, 2002;132:329-32.

Klamydia
50 miljoner insjuknar varje år i världen. En isländsk studie på effekten av MCT på klamydia visar:
lägre doser av kombinationen laurinsyra och kaprylsyra var mycket mer effektivt mot klamydia än högre doser av enbart kaprylsyra.
Bergsson G. et al. ”In vitro inactivation of Chlamydia trachomatis by fatty acids and monoglycerides”.
Antimicrob Agents and Chemother, 1998;42:2290-4.



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

 

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

 

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

Kvinna med långt hår bakifrån på sommaräng

Så skyddar du sommarhåret naturligt

Naturlig hälsa

Under sommaren utsätter vi håret för både sol, salta och klorfyllda bad och friska vindar på havet. Allt detta sliter på håret. Här delar den gröna frisörmästaren Maria Hellström  med sig av sina bästa tips för ett naturligt friskt, starkt och vackert hår – utan skadliga gifter och kemikalier.