Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fakta om kokosfett

Kokosolja har stora näringsmässiga och farmakologiska möjligheter. Den är en av de mest hälsosamma och näringsmässigt bästa matoljorna. Tidigare tester på härdat kokosfett har legat till grund för åsikter om att kokosfett är skadligt för hälsan. Det är närvaron av transfettsyror som är orsaken till hälsoproblemen, eftersom de är fettsyrakedjor som inte har behållit sin naturliga uppbyggnad efter raffineringsprocessen. Vid hydrogenering (härdning) av enkla och fleromättade fettsyror omvandlas den naturliga cis-dubbelbindningen till en trans-dubbelbindning och bildar därmed transfettsyror.

Nu visar tester på naturlig, ohärdad olja, att den tvärtom är nyttig för kroppen. Naturlig kokosolja innehåller inga transfettsyror.

Därför är kokosfett bra
• Laurinsyra är huvudorsaken till kokosoljans många hälsosamma egenskaper. Den omvandlas i tarmen till monolaurin, som skyddar mot vi¬rus- och bakterieangrepp. Monolaurin har även förmåga att lösa upp hiv-virusets ytprotein och förhindrar därigenom formering av viruset. Dessutom har monolaurin kraft att inaktivera mikrober genom att upplösa deras fettmembran.

Laurinsyran i kokosolja har endast sin motsvarighet i bröstmjölk, där den ingår som livsviktig ingrediens. Laurinsyran är ett essentiellt näringsämne för såväl spädbarn som vuxna människor. För tidigt födda barn, som inte har ett fullt utvecklat matsmältningssystem, kan relativt lätt absorbera den. Andra fetter passerar däremot systemet i osmält skick.

 

• Kaprylsyra tillför syra till tarmen. Den sura miljön gynnar tillväxten av goda tarmbakterier, speciellt mjölksyrabakterier. Forskning visar att kaprylsyra effektivt motverkar svamp såsom Candida och dödar parasiter i mag-tarmkanalen.

• De medellånga fettsyrorna (MCFA) i kokosoljan är lätta för kroppen att absorbera och smälta. De tränger lätt igenom cellmembranen utan behov av enzymer och förser därmed cellen snabbt med den energi den kräver. I motsats till andra fetter är de inte påfrestande för matsmält¬ningssystemet. De kan absorberas direkt från tarmkanalen in i portådern för vidare transport till levern, där de förbränns ungefär som kolhydrater. De erbjuder snabb energi och främjar kroppens självläkande förmåga.

• Kokosoljan förbättrar absorptionen av de fettlösliga vitaminerna, mineralerna och aminosyrorna, och minskar även vårt behov av E-vitamin.

• En diet innehållande kokosolja stödjer omvandlingen av långa fettsyror som EPA och DHA i kroppen och normaliserar balan¬sen mellan omega-6 och omega-3.

• Kokosoljan består nästan ute¬slutande av mättade fetter (92 procent) som är de mest stabila vid uppvärmning.

• Kokosoljan hjälper dig att gå ned i vikt och behålla hälsan på ett sätt som inget annat fett kan göra. Orsaken till detta faktum är återigen de hälsosamma medellånga fettsyrorna. De cirkulerar inte i blodbanorna som andra fetter gör utan sänds direkt till levern, där de omedelbart omvandlas till energi. Kroppen använder alltså kokosoljan till att producera energi i stället för att lagra den som kroppsfett.

• En kombination av kokosolja och fiskolja har visat sig kunna sänka nivån av den inflammatoriska substansen TNF-alfa, som har stor skuld vid uppkomsten av ledgångsreumatism och demens. Oljekombinationen kan även sänka interleukin-6, en markör som produceras i stora mängder i fettvävnaden och gör den insulinresistent, vilket i sin tur ökar risken för att utveckla typ-2-diabetes.

 

• Gynnsam för en god sköldkörtelfunktion och ämnesomsättning.

Kokosolja blir till kokosfett när det stelnar. Kokosfett kan utan vidare användas vid stekning och fritering. Den börjar oxidera vid 198º C. Även kokosfett skadas av extremt hög uppvärmning, men så länge man inte överdriver, finns det inga problem.

Kokosmjölk fungerar utmärkt som ersättning för sojagrädde i hälsokosträtter. Kokosmjölk kan också användas till stekning och i grytor, soppor, m.m. Det är också bra att ha i smoothies och för att ersätta smör. Kokosmjölk på burk (utan tillsatser) finns i de vanliga mataffärerna. I Asien har man kombinerat kokosmjölk med fisk och curry i fisksoppa som kombinerar mellankedjade fettsyror med omega-3-fettsyror, och hälsosamma kryddor för en balanserad blandning av fettsyror.

Fördelning av fettsyror:
Mättade fettsyror upp till 94 procent:
Laurinsyra 45–60 procent
Myristinsyra 17–20 procent
Kaprylsyra 8 procent
Palmitinsyra 7–8 procent
Kaprinsyra 6 procent
Stearinsyra 2–5 procent.
Enkelomättade fettsyror 3–10 procent:
Omega-9 oljesyra 2–7 procent.
Fleromättade fettsyror 3 procent:
Omega-6 linolsyra 1–2 procent.

Dosering
1–2 msk per dag
Obs. Använd endast organisk kokosolja inte kokosolja blandad med margarin eller härdade fetter. Kokosolja är ett mättat fett som kan konkurrera med nyttiga omega-3 och omega-6 oljor. Begränsa intag av kokosolja vid användning av omega-3 och omega-6 oljor.

Exempel på studier, referenser

Kokosolja
Skyddar mot 6 olika cancerogener.
Skyddar mot skador och mutationer på DNA från benspyren som finns i cigarettrök, dieselångor och azaserine och olika nitrosaminer som finns i cigaretter och kött som konserverats med natriumnitrat.
Holzapfel CL. “Coconut oil”. Healthy Living Publications, 2003, p56.

 

Kokosolja och mjölkersättning
Studier visar att spädbarn får signifikant ökat kalcium- och fettupptag när barnen får mjölkersättning innehållande kokosolja.
MCT (Medium Chain Triglyceride, mellankedjande fettsyror) är ett bra alternativ för individer som lider av matsmältningsrubbningar, såsom spädbarn/gamla.
Nelson SE. et al. ”Palm olein in infant formula: absorption of fats and minerals by normal infants”. Am J Clin Nutr, 1996;64: 291-6.

Kokosolja och ämnesomsättning
Kokosolja innehåller ca 10 procent mindre kalorier än andra fetter.
Används som energi, lagras inte som fett.
Minst 30 studier visar att ämnesomsättningen ökar när dieten innehåller MCT och 30–40 procent av kaloriintaget kommer från fett.
St-Onge MP. et al. “Physiological effects of medium chain triglycerides: potential agents in prevention of obesity”.
J Nutr, 2002;132:329-32.

Klamydia
50 miljoner insjuknar varje år i världen. En isländsk studie på effekten av MCT på klamydia visar:
lägre doser av kombinationen laurinsyra och kaprylsyra var mycket mer effektivt mot klamydia än högre doser av enbart kaprylsyra.
Bergsson G. et al. ”In vitro inactivation of Chlamydia trachomatis by fatty acids and monoglycerides”.
Antimicrob Agents and Chemother, 1998;42:2290-4.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

 

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

 

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

 

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

 

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.